Hallo allemaal, Ik lees dat jullie meteen zijn begonnen met flesvoeding. Ik zou graag meer weten over hoe dat is gegaan. Hoe moest je om gaan met bijvoorbeeld de stuwing, wat gebeurt er lichamelijk met je? Welke adviezen kreeg je van de kraamverzorgende? Er is op het internet nagenoeg niets over te vinden namelijk. alvast bedankt maaike
Borsten onder de douche masseren ivm voorkoming borstontsteking. Eventueel afkolven als de borsten echt onder spanning staan. Nu heb ik niet zolang borstvoeding gegeven, dus misschien zal het bij jou wel anders zijn. Kan je geen advies vragen aan het CB?
nee, ik vraag het vanuit beroeps-oogpunt. Ikzelf heb 3 keer borstvoeding gegeven. maar het is een goed idee om eens op het cb te vragen, zij weten vast ook veel. maar in principe begrijp ik dat je dus hetzelfde er mee om gaat als je uberhaupt niet met borstvoeding begint? Ik bedoel; je doet dan het zelfde als wanneer je stopt met borstvoeding geven?
@mccm: dat lijkt me idd bijna hetzelfde gegaan. Hier wel geprobeerd, maar de bv kwam hier helaas niet goed op gang. De adviezen die ik toen kreeg waren een goed strakke beha dragen, wel genoeg, maar niet teveel drinken en een warme douche vermijden, omdat de stralen juist stuwing zouden verergeren, verder wel masseren. Nu heb ik niet echt last gehad van stuwing, omdat het dus niet op gang kwam.
Ik heb er niks aangedaan. Alleen tijdens de stuwing wat koude compressen in mijn bh gedaan. Na 24 uur werd de ergste pijn al minder.
Heb er oook niks aan gedaan, er mocht niet eens naar gekeken worden zo pijn deden ze hihi Moest ook zo veel mogelijk vermijden, en een strakke bh dragen, binnen 24 uur was het over
ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt maar hier komt ie: tijdens de zwangerschap geen last gehad van mijn borsten en na de bevalling heb ik direct dostinex gekregen. dus ik heb gelukkig nergens last van gehad. joyce
tijdens de zwangerschap geen last gehad van mijn borsten en na de bevalling heb ik direct dostinex gekregen. dus ik heb gelukkig nergens last van gehad. Wat is dostinex precies, ik heb er nog nooit van gehoord. Is het een hormoon? Kwam er totaal geen voeding op gang daardoor? Weet je ook of het een veel gebruikt of voorgeschreven product is? bedankt, groetjes, maaike
Dostinex is een medicijn dat eigenlijk gebruikt wordt om een tumor in de hypofyse (prolactinoom) te behandelen. Het wordt soms voorgeschreven om stuwing tegen gaan na een bevalling, omdat het de afgifte van het hormoon dat de melkaanmaak stuurt tegengaat. Het middel kan zowel op de lange als korte termijn heel vervelende bijwerkingen hebben. Daarom wordt het normaal gesproken alleen in noodsituaties (kindje dood, moeder in psychose, of echte stresstoestanden) voorgeschreven. Een enkele keer wordt het ook 'zomaar' aan een moeder aangeboden, maar eigenlijk is het dan het beste om dat niet aan te nemen.
Er zijn hier op het forum toch aardig wat vrouwen die het hebben voorgeschreven gekregen dus 'een enkele keer' valt wel wat mee. Ze leven volgens mij ook allemaal nog en ik denk dat een arts wel weet wat hij voorschrijft...die heeft er vast beter voor geleerd dan een juf
En toch klopt het wat DM schrijft, ik kreeg namelijk na herhaaldelijk vragen om Dostinex in het ziekenhuis de pilletjes NIET. Ik kreeg als reden: omdat je er erg emotioneel van worden, hun maakte zelfs mee dat vrouwen een depressie kregen van Dostinex. Je krijgt het dus echt niet van iedere arts, als je er voor kiest geen bv te gaan geven.
Ik ben wel begonnen met BV Maar na 2 dagen lagen mijn tepels helemaal open en het voeden deed zo'n zeer dat ik bang was als hij weer honger had! En normaal ben ik een echte doorzetter, maar had zo'n zware bevalling gehad en voelde me al zo emotioneel door die ervaring dat ik over ben gestapt naar fv... Heb het er moeilijk mee gehad dat ik was gestopt, bij de volgende ga ik zeker weer bv proberen ! Ik kreeg stuwing en heb mijn strakke sportbeha aangedaan (dag en nacht) en onder de douche gemasseerd en na een dag of 2 was het over ! -x-
Mijn nichtje heeft een overleden kindje gebaard en heeft ook geen Dostinex gekregen.... ze had na 2 maanden nog steeds lekkende borsten (niet leuk als het nergens voor dient ), maar inmiddels wel 3 kinderen kunnen voeden omdat ze dus wel genoeg melk heeft . Maar als ik zo lees wat Dostinex met je kan doen lijkt het me niet slim om het aan verse mama's voor te schrijven en zeker niet aan een moeder van een overleden kindje... na een paar dagen is de stuwing toch weg en die stuwing heb je ook als je wel een kindje voedt.
Ach schat, jij zou er ook anders over denken als je minder mensen in je omgeving had die die troep geslikt hebben en nu met een roze strikje lopen...
Precies, de ene arts vind het wel 'nodig' en zal het voorschrijven. De andere arts vind het niet 'nodig' en zal het dan ook niet voorschrijven. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de ervaringen/het leerproces van de arts.
jongens jongens, volgens mij wordt er enigszins afgedwaald van mijn verder simpele vraag..................... iedereen heeft z'n eigen mening en eigen referentiekader, laten we iedereen dan ook in z'n waarde laten.
ik ben in november bevallen en heb dostinex gekregen. Mijn VK was er niet lyrisch over inderdaad. Ik heb het op recept van de huisarts gekregen en niet op een of andere medische indicatie. Mijn huisarts deed er niet moeilijk over. Je neemt na de bevalling 1 tabletjes dostinex in, en 24 uur later nog 1. Ik kreeg voor de zekerheid 4 tabletten om het nog eens te kunnen herhalen als het geen effect zou hebben. Bij mij werkte het erg goed, ik kreeg geen stuwing, geen pijn en geen bijwerkingen. Het kan heftige bijwerkingen hebben maar ik had echt nergens last van. Het alternatief was borsten strak afbinden, koelen met icepakcs en dat kan wel 2 weken duren. Ik was er blij mee in ieder geval.