Onze zoon van drie (en een half bijna) is altijd al een vroege vogel geweest. Dit wel een beetje tot onze ergernis, want wij zijn allebei slaapkoppen. Enfin. Dit hebben we de laatste tijd een beetje weten te rekken door middel van de Nijntje slaaptrainer (de wekker van Nijntje). Hij mocht pas opstaan als Nijntje ook wakker was. Dat ging een tijdje goed. Het werd soms zelfs half acht. Maar de laatste week niet meer. Hij wordt wakker en wil gewoon echt niet meer slapen. Hij gaat hangen op de gang, aan de deur jengelen, etc. etc. Spelen op zijn kamer wil hij dan niet, lezen op zijn kamer niet. Gevolg: enorme discussies in de vroege ochtend. (En dat wil ik dus juist niet.) Uiteindelijk zeg ik dan tegen hem: je wacht maar tot Nijntje wakker is in je kamer. En dan doezel ik zelf in. Totdat ik wakker schrik en niets meer hoor. Zit meneer gewoon beneden voor de tv! Gisteren hebben we duidelijk gemaakt dat hij dat echt niet mocht. Allemaal speelgoed naar zijn kamer gesleept, zodat hij daar 's ochtends mee kon spelen. ... Vanochtend werd ik na zevenen wakker. De jongste wilde drinken. Ik hoorde helemaal geen geluid bij de oudste vandaan. Die zou dus nog wel slapen, dacht ik. Maar een half uur later nog niets. Wat blijkt: meneer zat dus toch beneden voor de tv :x! Morgen proberen we het opnieuw. We hebben hem streng toegesproken, maar ik weet eigenlijk niet of we dit kunnen tegenhouden. Hij gaat gewoon. Hoe lossen jullie dit op? Iemand tips? (Het vervelende is ook nog dat hij aan het eind van de dag strontvervelend is, omdat hij moe is, omdat hij te vroeg opstaat.)
Haha Ik wil die kop wel zien als ie het niet doet, haha. Maar vriendlief vindt het geen goede oplossing, want als hij geen tv kijkt is hij bang "dat hij in de keuken gaat spelen met messen en scharen". Zit wel wat in.
Hmm ja zit wel wat in haha Maar kun je die messen scharen dn niet veilig opbergen Makkelijk.. Een tv op zn slaapkamer hahaha maar daar is ie beetje jong voor he Nee ik zou t niet weten... Beetje lastig als ie eigenlijk gewoon 'schijt' aan je heeft.. En je kan m ook niet vastbinden... Hmm lastig
hier ook een (bijna) 3 jarige die altijd eerder dan wij naar beneden willen..... wij hebben nu een draagbaar DVDtje in zijn bedje hangen... kan hij zelf bedienen, dvdtjes erbij...... en meneer gaat nu nooit meer zelf naar beneden Misschien niet echt pedagogisch verantwoord, maar hier wel de ultieme oplossing. (ook als ze s avonds absoluut niet naar bed willen en jij wilt wel even rust, ... Sam kijkt dan gewoon nog even dvd.... ten eerste blijft hij dan tenminste in zijn bed liggen en ten tweede slaapt ie heeeel snel haha)
@muis26: klinkt als de ultieme oplossing, maar daar heb ik toch wel een beetje moeite mee... Ik ben eigenlijk ook tegen een tv op de kamer, dus, tja, dat is nogal een grens die ik dan moet verleggen. En nu al ook, op driejarige leeftijd. Ik weet niet of ik daar al aan toe ben...
Ik zou hem naar jullie slaapkamer laten komen, of willen jullie dat niet? Kan hij daar misschien even tv kijken (als jullie die op jullie slaapkamer hebben), bij ons kijken ze soms ook even op onze telefoon een filmpje. En anders toch maar beneden tv laten kijken en er bij hem op blijven hameren dat hij mag uitslapen omdat hij anders zo moe is. Werkt bij Eva (wel iets ouder) vaak goed. Maar hier toch ook vaak rond 6 uur wakker en om 6:30 zitten we dan wel beneden. Hoe laat wordt je zoontje wakker?
Wij hebben zelf ook geen tv op de kamer (ik heb er echt wat tegen namelijk), dus dat gaat niet. En als we hem gewoon op onze kamer laten gaat hij niet slapen (vaak geprobeerd), maar keten. Geen optie dus. Bovendien werkt mijn vriend s nachts in het weekend, dus die slaapt dan nog s Ochtends. Hoe laat hij opstaat? Dat was dus, tot Vorige week, tussen 7 en 7.30, dankzij Nijntje. Maar nu 6 uur ofzo. Of nog eerder. Ik heb over vanochtend geen flauw idee. In ieder geval voor 7 uur. Zeggen dat ie uit mag slapen zal ik proberen... Ik vrees dat er anders ook weinig anders opzit dan meegaan, als ik tenminste doorheb dat ie wakker is!
Hier gaan ze 's ochtends ook echt niet slapen bij ons in bed, helaas . Eva slaapt wel eens 's avonds in ons bed, dus ze kan het wel. Maar wil het 's ochtends dus niet. En Lisa al helemaal niet. Ik kan me voorstellen dat je het geen fijn idee vindt als hij 's ochtends alleen beneden zit. Misschien zelf nog even op de bank gaan liggen? Kan je nog een beetje rustig wakker worden maar ben je wel bij hem in de buurt.
oeh das lastig ik wil het ook echt niet hebben dat F alleen naar beneden gaat die komt dus smorgens naar ons toen en dan bij ons in bed dan mag hij even youtube filmpjes kijken op papa zijn telefoon hahaha enorm slecht maar voor ons wel een uitkomst als hij vroeg wakker is
Dat lukt me moeilijk. Ik probeer het wel, maar meestal ben ik dan al klaarwakker. Het moeilijke vind ik, dat als ik hem zijn zin geef en met hem opsta, ik bang ben dat het elke dag eerder wordt. Zo gaat het namelijk vaak bij hem (met meer dingen): geef hem 1 vinger en hij neemt de hele hand. En met opstaan hebben we dat dus ook wel meer gehad: vroeg opstaan is gewoon zijn ding. Maar eerder dan 6.45 (of eigenlijk 7.00 uur) weiger ik gewoon. Dan is er nog geen tv op Ned 3, dus jammer dan. Het lastige is alleen dat ik hem dus niet kan vastbinden tot 7.00 uur en dan gaat hij dus gewoon zelf. Dilemma!
Tja het is niet anders denk ik dan. Eva is altijd een echte uitslaper geweest, Lisa niet. Onze grens is 6 uur, voor die tijd moet ze van ons echt nog even naar bed, maar dan kunnen we het nog 2 keer 20 minuten rekken en dan is ze echt klaar met slapen. Ik vind het ook niet altijd even leuk natuurlijk en ik ben ook absoluut geen ochtendmens, maar me er druk om maken kost nog veel meer energie. En eerlijk gezegd als ik dat lieve koppie zie is het al snel goed
Ik ben het wel met je eens hoor, alleen mijn zoontje wil ook niet meer tussen de middag slapen en ik merk dat dat vroege opstaan te veel voor hem is. Oftewel: te weinig slaap. Aan het eind van de dag is hij nu steeds moe en vervelend, terwijl hij dat niet had toen hij langer sliep. En dat is echt niet leuk, ook omdat hij dan rare dingen gaat doen zoals op z'n broertje springen (!). Met andere woorden: hij heeft die slaap gewoon nodig. Anders moet hij maar weer tussen de middag naar bed. Niet rechtsom dan maar linksom.
Ik zou hem denk ik gewoon naar beneden laten gaan. Wel met hem afspreken dat hij eerst naar jullie komt om te zeggen dat hij dat gaat doen. Dan ben je zelf meer alert en kan je bijvoorbeeld jullie deur open laten staan. Desnoods eerst beneden ook een 'rondje' maken om te bekijken wat eventueel gevaarlijk zou kunnen zijn en daar wat aan doen. Een slotje op de bestekla enzo Met deze leeftijd kan je al prima afspraken maken. Ik mocht er vroeger ook gewoon uit 's ochtends, samen met mijn broer. Waren ook van deze leeftijd. Mijn ouders maakten zelfs de avond ervoor een broodtrommeltje voor ons klaar
@lindangel: het klinkt misschien wat cru... Maar bij ons stond (staat eigenlijk) de deurkruk omhoog. Tegen de poezen oorspronkelijk... Maar dat heeft ook heel lang gezorgd dat dochterlief echt niet zelf haar kamer uit kon. Vonden wij toch een heel prettig idee... Want er is beneden wel meer dan scharen en messen om mee te spelen Lastig hoor.. Eigenlijk wil je gewoon dat hij luistert en zijn de rest kunstgrepen waar je eigenlijk niet op zit te wachten.
Ik zou dan gewoon mee naar beneden gaan. Oké hij is nu wat vroeger dan anders, maar dat gaat wel weer voorbij hoor, dat wordt vanzelf weer later. Ik doe daar niet moeilijk over, je weet dat het vrij normaal is dat kids vroeg wakker zijn, dus tja ik accepteer dat gewoon. Hier ook ongeveer een grens bij half 6/6uur. En soms is het inderdaad 6 uur maar er zijn ook absoluut dagen bij van 7 uur, dus tja. Voordat ze tiener worden gaan ze echt wel uitslapen. Het is een fase tussen het wel en niet meer slapen tussen de middag dat ze idd even wat vervelend zijn eind vd middag omdat ze in die overgang zitten, maar ook dat gaat voorbij hoor.
dat zou hier reden zijn voor haakje weer vast ,colin ging half slapend aan de wandel en ondanks traphek viel hij overal tegenop. Colin weet niet beter als dat zijn deur niet opengaat (al kan dat nu dus wel) en roept me zodra hij wakker is, als het vroeg is zeg ik is nog te vroeg even spelen in je kamer en zodra het na 6 uur is ga ik eruit, ben er meestal toch 6.15 uit. colin slaapt op een drukke dag nog even bij s middags op de bank, de ene keer niet ,de andere keer wel ,dat kiest hij zelf. Hij zou hier niet alleen naar beneden mogen inderdaad.
Wij hebben ook een fase gehad (fingers crossed) waarin de kinderen echt rond een uur of zes wakker waren. Ik zwanger en hondsmoe, man hondsmoe omdat hij veel extra moest doen... Om een lang verhaal kort te maken: die tv ging gewoon aan. Z@ppelin is geen slechte oppas en zo konden wij nog een uurtje door. Het is een fase, inmiddels slapen ze meestal door tot een uur of zeven, half acht en dan mag de tv niet aan.