Mijn man en ik zijn bezig om een tweede kindje te krijgen. Als ik nu zwanger zou raken, zit er precies drie jaar tussen de kinderen. De kans dat dit met een paar maanden verlengt gaat worden, is natuurlijk ook niet ondenkbaar. Stel dat er straks drie tot drie en een half jaar tussen hen zit... is dit niet wat veel? Ik vraag mij af of ze dan nog wel echt samen kunnen spelen enzo. Wie heeft ervaring en wil dit graag delen? Bedankt alvast Liefs
Ik heb zelf een zus van 3 jaar ouder en een broertje van 5 jonger. En voor zover ik mij kan herinneren geen nadeel van ondervonden! De oudste is dan ook meteen een echte grote broer/zus denk ik dan maar!
Mijn zus is vier jaar ouder dan ik, wij zijn goede vrienden. Altijd geweest, op haar puberteit na. Mijn dochter en zoontje schelen ook exact vier jaar. Zoontje is nu anderhalf. Heerlijk om die twee samen te zien giechelen en spelen. Ik zou echt niet minder tijd ertussen willen. Mijn dochter is oud genoeg om het concept van een baby te snappen, om te begrijpen dat hij soms even eerst komt, om hem zaken zelf te leren, om mij te helpen bij de verzorging... Ik vind het echt geweldig zo. Geen idee waarom iedereen kinderen zo kort na elkaar wil hebben, het zou niets voor mij zijn.
Tussen onze zoon en dochter zit precies 3 jaar. Zoon was net 2 weken 3 toen werd onze dochter geboren. Van tevoren dacht ik ook wel eens van is dat niet wat veel en dan voornamelijk omdat er regelmatig werd gezegd of gevraagd of het geen tijd werd voor een broertje/zusje (hoe bedoel je brutaal eigenlijk). Totdat ik dacht, lekker boeiend, wij hebben een moment gekozen dat wij er klaar voor zijn, wanneer we zwanger raken hebben we geen invloed op, evenmin op het moment van de geboorte, dus het loopt zoals het loopt. En ik heb geen vergelijking met een kleiner leeftijdsverschil, maar ik vind dit toch wel lekker. Onze zoon is al best zelfstandig, gaat 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal, kan langere tijd zelf spelen en hier en daar wat helpen. Hij heeft de zwangerschap en de tijd daarna ook echt bewust meegemaakt en dat vond ik fijn in zowel m'n zwangerschap als de tijd erna. Net als bij de 1e was ik ook nu weer flink beroerd, ik had er niet aan moeten denken dat ik een dreumes van net 1 rond had hobbelen die nog behoorlijk afhankelijk was. Onze zoon kon ik nu 's morgens met een boterham voor de tv zetten en dan zelf m'n medicatie innemen en nog even een uurtje gaan liggen tot het goed was ingewerkt. En na de zomer gaat onze zoon naar school, dochter is dan net 1 jaar geweest dus dan worden de slaapjes ook wat minder en ik hoop dat ik dan lekker tijd heb om met haar weer veel leuke dingen te doen zoals ik met onze zoon de eerste jaren ook gedaan heb.
Tussen de middelste en de jongste zit 3,5 jaar. Ze trekken het laatste jaar meer naar elkaar toe. Hebben zelfde interesses en spelen heerlijk met elkaar. Oudste twee schelen 2,5 jaar en zij hebben meer strijd. Ook heel verschillende karakters. Ik denk dat leeftijd uiteindelijk weinig zegt.
Dit! Hier zit er 3,5 jaar tussen. Wilde liever korter maar dit medische problemen moet ik een zwangerschap nog even uitstellen. En eigenlijk ben ik superblij met dit leeftijdsverschil! De oudste kon ik van alles uitleggen, was al behoorlijk zelfstandig, erg betrokken en vooral supertrots op haar zusje! Bij een volgende zal er weer rond de 3,5/4 jaar tussen zitten (hoop ik) Daarbij schelen mijn broer en ik 2 jaar. Van kleins af aan elkaar de tent uitgevochten en sinds ik het huis uit ben geen contact meer. Een ander uiterste natuurlijk maar leeftijdsverschil zegt niet zoveel.
Tussen de middelste en de jongste zit bijna 3 jaar, en ik vind dat makkelijker dan de oudste en de middelste die 2 jaar en 5 maanden schelen.
Hier zit er straks precies vier jaar tussen. Helaas ging het zwanger worden niet zo snel. Dat vond ik eerder ook best een groot gat maar nu zie ik ook wel de pluspunten. Hij is zelfstandig en gaat straks naar school. Ik heb dan nog een tijdje verlof en kan dus ook de eerste tijd hem halen en brengen. En daarna heb ik ook fijn alle tijd voor nummer twee als hij op school zit .
Soms heb je het niet voor het kiezen. Ik neem aan dat het niet alleen maar om een ‘speelmaatje’ voor de oudste gaat? Leeftijd(sverschil) geeft sowieso geen garantie tot wel of niet spelen, maar al deed het dat wel, ik zou me daar niet door laten leiden oid. En om je vraag te beantwoorden: hier schelen ze 2 jaar en 9 maanden. Ze kunnen zij samen prima vermaken, maar voor andere dingen is het leeftijdsverschil nu al te groot of juist te klein. Ik vind dat niet zo’n probleem.
Mijn zusje en ik schelen vier jaar. Hele goede band met elkaar, altijd gehad. Mijn man en zijn zus schelen een jaar. Hebben na de echt jonge kinderleeftijd totaal aparte levens geleefd en hebben HE-LE-MAAL niks met elkaar. Zien elkaar op verjaardagen en als we bij mij s.o. zijn en that’s it. Leeftijdverschil is dus echt niet bepalend voor de band die je kinderen met elkaar zullen hebben.
Mijn zus en ik schelen 3 jaar, Supergoede band! Onze kindjes schelen bijna 3 jaar. Ik vind het erg fijn. Ik zie en hoor van vriendinnen met bijv 2 jaar tussen de kindjes dat het toch wat bewerkelijker is. Tot nu toe zijn ze dikke vriendjes!
Leeftijdsverschil 3j6w. Kunnen niet met maar vooral niet zonder elkaar. Maken ruzies, pakken elkaar dingen af etc. Maar knuffelen en spelen ook vaak samen. De oudste (nu bijna 6) leert de jongste ook echt dingen zoals bijv. Zelf jas aan doen. Superleuk!
Tussen mijn dochters zit 4 jaar en 2 maanden. Ze zijn samen 2 handen op 1 buik en spelen altijd samen.
Leeftijdsverschil zegt helemaal niets als het over de onderlinge band gaat... Hier zit er bijna 9 jaar tussen, niet altijd ideaal (vooral wat betreft mijn eigen rust), maar ze zijn samen zo geweldig. Zoontje van bijna 3 ontdekt de wereld aan de hand van zijn grote zus en omgekeerd geniet zij volop van haar kleine boevenbroertje❤ Tuurlijk hebben ze ook een eigen leven en is dat soms schipperen, oudste zit al op de middelbare school en heeft allerlei andere activiteiten buiten school om, maar hij windt haar vriendinnen met het grootste om zijn kleine vingertjes
hier tussen de 2,5 en 3 jaar tussen de 3.. de kleine zal met de oudste straks 11 jaar schelen, en met de jongste 6 jaar.. heerlijk de 'grote' al zelfstandig(er), en meer willen en kunnen begrijpen maar ook willen meehelpen.. de kleine langzaam dingen leren als het er is enz.
Tussen mijn broer en ik zit 3 jaar. Ik heb veel van hem geleerd . Het enige wat dan wel verschilt is rond de puberteit. Mijn broer ging al uit en ik nog niet. Later gingen we samen stappen. Wij zijn ook voor de tweede bezig en er komt dan ook 3 jaar tussen. Succes met zwanger worden.
Hier zit er tussen de oudste en jongste 5 jaar en tussen de jongste en middelste 3 jaar en dat gaat altijd goed eigenlijk.
Ik geloof echt dat het meer aan de persoonlijkheid van de kindjes ligt of ze leuk met elkaar spelen of niet. Mijn zusje en ik schelen 2 jaar, maar hebben totaal geen klik. Nooit gehad. Mijn vriend scheelt 8 jaar met een van zijn broers en het zijn dikke maatjes.
Ik ken heel veel gezinnen waar 3 jaar verschil tussen de kinderen zit. Is volgens mij redelijk gangbaar hoor. Mij leek 2-3 jaar ertussen ideaal en dat is redelijk gelukt met 2,5 jaar Sneller wilde ik niet (was ik niet aan toe) en veel meer ertussen leek me niet zo leuk. Maar je hebt het natuurlijk niet altijd voor het zeggen. Ik moet wel zeggen dat ik die 2,5 jaar nu wel leuk vind tussen de kinderen ze zijn nu 5 en 3. Hoewel het toch weer hele versschillende fases zijn kunnen ze wel leuk met elkaar spelen en hebben ze ook echt wel wat aan elkaar. Maar denk dat dat met 3 of 4 jaar evengoed wel zo kan zijn. Bij onze buren zit er bijna 5 jaar tussen. Oudste is bijna 6 en de jongste net een jaar. De oudste vindt haar broertje wel heel lief maar echt samen iets doen is er natuurlijk nog niet bij.
haha nouja dit dus een beetje Tussen de oudste 2 zit 3,5 jaar en tussen de middelste en de jongste 2 jaar... Ik vond 3,5 jaar ertussen een stuk makkelijker! Als ik nu bezig ben met de jongste heb ik regelmatig een zeurende peuter aan mijn benen hangen