Wij hebben van de kinderarts forlax gekregen omdat onze dochter erg moeilijk ontlasting heeft. Nu staat er in de bijsluiter dat je het niet moet gebruiken als er een lichamelijke/medische reden is voor de moeilijke ontlasting. Hoogstwaarschijnlijk is dat wel zo (kma of lactose intollerantie). Dus doen we er goed aan denken jullie? Nu ging het een maand eindelijk goed! Tevreden meisje, echt heerlijk. Toen ipv nutramigen langzaam weer standaard babyvoeding gegeven. Na twee weken geen reactie zijn we yoghurt gaan geven in hele kleine hoeveelheden. Na twee dagen was het weer mis. Onrustig, slecht slapen en harde en moeilijke ontlasting. Natuurlijk zijn we daar nu mee gestopt. Na 3 helse nachten met bijna geen slaap hebben we haar vanmorgen forlax gegeven. Paar uur later kwam het eruit en kreeg ze diarree. Nu nog steeds. Dus we gaan even geen forlax meer geven. En dan daarna twijfelen we over. Gaan we haar na de diarree een half zakje per dag geven? Of niets, totdat we denken dat het nodig is. En is het erg om het maar zo nu en dan te geven? Wat zouden jullie doen?
Wij geven het continue een half zakje per dag door de voeding. Duurde wel even een paar dagen voor het ging werken. Mijn zoontje had hele harde ontlasting vanwege speciale voeding tegen reflux en zat vaak verstopt met alle ellende van dien. Zal ook wel blij zijn als ik met de voeding en de forlax kan gaan stoppen. ben toch bang dat hij er luie darmen oid aan overhoudt. Bij diarree zou ik het ook niet geven trouwens. En geen idee of je het ook incidenteel zou kunnen geven maar dan zit ze dus al verstopt dus lijkt me ook niet fijn voor haar. Met dagelijks geven kun je dat misschien voorkomen.
Forlax is een lichaamseigen stof en veroorzaakt geen luie darmen en is dus beter als lactulose bijv om te gebruiken Qua hoeveelheid kun je er een beetje mee spelen volgens onze ka, maar daarbij natuurlijk niet zonder overleg over de voorgeschreven dosering heen gaan. Mijn binkie krijgt nu 2 zakjes per dag en heeft nog geen dunne ontlasting helaas, maar mocht hij dit wel krijgen dan mochten we er zelf mee gaan spelen, 1 zakje, half zakje of om de dag. Sterkte ermee!
Je kan ook een half zakje per twee dagen geven. Je moet er indd een beetje mee spelen, aanvoelen wat je kindje nodig heeft. Onze zoon had ongeveer twee maanden al moeizame ontlasting. Na twee zakjes op drie dagen kwam alles eruit (echt alles zat eronder!) sindsdien heeft hij zonder forlax een redelijke stoelgang. Geef je ook genoeg fruit en vezels? Ik neem aan van wel maar onze zoon kan van een halve banaan bijvoorbeeld al twee dagen verstopt zitten.
Als ze zonder melk normale ontlasting heeft, zou ik vooral haar dieet aan blijven houden nog, want dan is duidelijk dat ze nog niet over de KMA heen is, en dan hoef je dus geen forlax te gebruiken.
Ja maar ook met haar dieet heeft ze eerder altijd moeilijke ontlasting gehad. Het is een maandje goed gegaan. We hebben besloten dat we aankijken hoe het gaat zonder forlax en als het nodig is dan maar een haf zakje. Het enige wat we nu weer weglaten is de yoghurt. Verder krijgt ze standaard babyvoeding nu en ook producten als een crackertje oid waar melkproducten in kunnen zitten. Dat werkt prima namelijk. Maar wie weet of je forlax zo nu en dan kunt gebruiken?
Ik zou even jullie ka bellen. Die van ons belt altijd even terug met antwoord dop onze vragen. Maar ook icm een kma of lactose intolerantie kunnen ze obstipatie hebben. Waarom doen jullie geen lactose test? Dan kun je dat in elk geval uitsluiten of juist bevestigen en weet je wat je moet doen om de oorzaak aan te pakken.Nhet is een simpele test en als jullie een duidelijke connectie zien met melk zou ik daar om vragen bij de arts.
Die diarree kan ook juist door de verstopping komen, hoeft niet door de Forlax te komen! Zou het elke dag even blijven geven een half zakje en bij twijfel altijd de ka bellen!
Ja uiteraard bel ik de kinderarts als we er niet uitkomen. Maar we hebben dit vannde ka in utrecht (second opinion) gekregen en zijn daarna gewoon weer terug bij onze eigen ka gekomen. Aardig mens, maar nooit doorgepakt oid. Dus ik heb niet zoveel vertrouwen... Zon test lijkt me geweldig, maar alles wat ik bij onze eigen ka heb aangedragen wordt van tafel geveegd. Alleen een opname hebben ze eens aangegeven. Maar toen daar de tweede keer bij de vervangende arts op dat momen gezegd werd: 'dan drukken we haar wel in een ritme', toen dacht ik: echt niet!! We hebben vannacht/vanmorgen een half zakje gegeven. Ze begon weer hetzelfde te doen als een paar nachten geleden, dus ik dacht: ik wacht niet langer! Ik denk dat we nu elke dag of om de dag een half zakje gaan geven. Verstopping is het niet (dus geen overloop diarree). Dat weet ik eigenlijk wel zeker. De ontlasting wisselt nogal eens. Dus ook gewoon normale goede volle luiers ipv een harde keutel. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Het hoeven geen harde keutels te zijn, om verstopping te hebben! Hier ook wisselende poep, maar toch verstopping. Goed dus om structureel te gaan geven. Caitlyn krijgt hier een half zakje per dag. Om de dag was te weinig. Ze weegt bijna 7 kilo nu.