Onze peuter is zojuist op zijn gezicht gevallen. Daarbij is een (in verhouding) flink stuk van zijn voortand afgebroken. Nu is mijn vraag of de tandarts dit kan repareren en of het vergoed wordt. Bij een volwassen tand is het een eitje om dit te fixen. Zowel mijn man als ik hebben wel eens een stukje aan laten zetten maar ik weet niet of ze dat doen bij een melktand. Ik hoop van wel want het valt best op en noem me oppervlakkig maar ik zou het heel erg vinden als hij nog ruim twee jaar rond moet lopen en op elke foto moet staan met een stuk van zijn tand. En als ze het kunnen repareren, wordt het dan vergoed? Gelukkig is er verder, behalve een wat dikke lip, niks met hem aan de hand. Het was best een flinke smakker. Ik weet trouwens niet of dit wel in de lounge mag. Misschien moet het naar mama en gezin of peuter/kleuter?
Hier heeft de oudste al 4 jaar een stuk van de voortand af. Repareren doen ze liever niet.dat hadden ze zelfs niet gedaan als de tand (zwart) was verkleurd. Gelukkig was de tand niet tot de zenuw afgebroken en is die nog steeds wit. Zo blijft de ervaring bij de tandarts leuk. En gebeuren er geen onnodige dingen. Is het mooi? Nee. Is het nodig om meteen vanalles er aan te doen? Ook niet, want ze kan gewoon eten en drinken zonder dat het pijn doet.
Hier ook al jaren een stuk van tand, zelf meerdere. Toen zoontje kroop meerdere malen met gezicht op grond gevallen en zo stukjes afgebroken. Helaas niets aan te doen, hoort erbij.
Onze tandarts heeft wel vaker wat gedaan aan dochters gebit. Gaatjes vullen en ook een lelijk plekje op de voortanden. Mijn dochter vindt de tandarts al die tijd nogsteeds leuk! Ze deden de eerste keer zonder boren met een noodvulling en steeds een stapje extra. Maar wel zo dat het niet echt pijnlijk is. Ligt dus aan de tandarts. Tandartskosten worden tot 18 jaar gewoon vergoed
Ik heb net het noodnummer even gebeld om te overleggen of de scherpe randjes niet even moeten worden bijgewerkt (was niet nodig als hij er verder geen last van had) en toen heb ik het meteen gevraagd. Ze doen het meestal niet omdat het kind het vaak niet toelaat maar ze kunnen het wel proberen. Als het kind tegenstribbelt doen ze het niet want dan wordt het misschien bang voor de tandarts en echt nodig is het meestal niet. Daar heeft hij natuurlijk gelijk in. Ik wil niet dat onze zoon een trauma voor het leven oploopt. Maar als het even kan zou het wel fijn zijn als het wat bijgewerkt wordt.
Onze zoon viel toen die 2,5 jaar was zijn hele voortand eruit. Ik ben er echt beroerd van geweest en moest er enorm aan wennen maar echt het went. Hij is nu 14 jaar en die tandeloze schoolfoto's zijn nu enorm hilarisch. Laat het even bezinken en dan kijk je er over een aantal dagen weer heel anders tegenaan. Ik zou er ook niets aan laten doen. Hij zal vast nog weleens vallen of stoten en dan ligt het er zo weer vanaf. Let er wel op dat er boven de tand geen bultje komt want dit kan weleens gebeuren na een val en wijst op een ontsteking en dat moet wel worden behandeld. Succes.
Dochter is toen ze 2 was zo hard gevallen dat de zenuwen gescheurd zijn. Met als gevolg 2 blauwe/zwarte voortandjes. Ik was heel bang dat ze er om gepest zou worden dus ik had ze er liever uit dan zo opvallend gekleurd. Dat deden ze dus niet.. en echt, het went! Uiteindelijk is 1 helemaal weggetrokken en bij 1 zie je een vlekje op haar tand. Achteraf gezien zou ik het dus niet gedaan hebben, terwijl mijn eerste reactie ook zei dat ze er wat aan moesten doen. Ik zou het een poosje aankijken.
Tja, mijn zoon is een kind van zijn moeder. Ik deed hetzelfde, maar dan met een blijvende voortand (het is toevallig nog dezelfde tand ook). Bij mij waren de zenuwen ook beschadigd en die zijn toen verwijderd. Ik kreeg toen een noodkroon en pas een paar jaar een implantaat. Het ziet er nu keurig uit maar ik heb voor mijn gevoel een paar jaar voor gek gelopen (dat implantaat kon niet eerder omdat ik eerst een beugel moest). In die noodkroon zat een stalen pin en dat scheen door dus dat was niet echt mooi. Het leek net een zwarte tand. Gepest ben ik er niet om want ik denk dat het anderen niet eens echt opviel maar ik denk dat ik hierdoor wel gevoelig ben voor tand-dingen. Nu betreft het een melktand maar hij moet nog twee jaar zo rondlopen als ze er niks aan willen doen. Dat zou ik serieus heel erg vinden.
Mijn dochter is gevallen toen ze net drie was en had een randje van zo'n 1,5 mm van haar voortand af. De tandarts heeft er een soort strookje aan gelijmd waardoor je er helemaal niks meer van zag. Het was heel snel gedaan, pijnloos en tandzorg wordt gewoon vergoed voor kinderen vanuit de basisverzekering.
Wat moest daarvoor gebeuren dan? Want meestal doen ze dat met composiet en dan moet er altijd wel wat bijgeslepen worden. Dat lijkt me best eng voor een driejarige. Maar als het met een stukje eraan plakken gemaakt is (dat het in ieder geval niet meer zo opvalt) zou dat wel mooi zijn. 1,5 mm lijkt niks maar op zo’n klein kindertandje is dat toch best groot. Als ik het stukje (meer een hoekje) zie dat van mijn zoons tand af is is het ook klein, maar toch valt het best wel op.
Ik snap dat je het nu echt heel erg vindt, vond ik ook toen dat bij Dafne gebeurde. Bij 2 tandjes. Maar nu na ruim 1.5 jaar ben ik er wel aan gewend. Ik heb er echt niet een seconde aan gedacht om er toen wat aan te laten doen. En zeg nou zelf, als je zo'n foto ziet, is het eerste toch: wat een vrolijke foto, en niet: jeetje, ziet er niet uit die tanden. Bekijk bijlage 568231
Mijn zoontje is toen hij 10 maanden bij een van zijn eerste wandelingetjes buiten gestruikeld en jawel, een hoekje van zijn tand ging er af. Ik heb ook even moeten wennen maar hij heeft het nog steeds (hij is nu 4) en is bij hem gaan horen, het stoort me eigenlijk niet eens meer. Als ik het had laten bijmaken weet ik zeker dat het er weer vanaf was gegaan door andere ongelukjes.
Ik vind het bij haar niet echt opvallen inderdaad. Leuk kind trouwens! Als ze morgen zeggen dat ze er niks aan doen zal ik me daarbij neer moeten leggen en ik denk ook dat het wel zal wennen. Maar het doet toch wel echt zeer (bij mij dan, niet bij hem). Ik heb er gisterenavond toen hij in bed lag toch even flink om gejankt. Dat kon ik natuurlijk niet waar hij bij was, dan zou hij het alleen maar erger gaan vinden. Bij Dafne is het trouwens ook wel vroeg gebeurd want onze kindjes schelen maar 2,5 week.
Ja, toen ze 1.5 was. Ik snap je helemaal hoor! Ik heb er ook echt even om moeten huilen! Vond het zo erg, dr mooie tandjes. Maar het went echt. En nu denk ik vooral: gelukkig zijn het de melktandjes maar. Het is maar tijdelijk. O en zeker een leuk kind, dank je, haha.
Hier bij zoon is er wel een stukje aangezet. Hij had zijn lip open gehaald aan het scherpe randje, dus er moest sowieso iets aan gebeuren. Ik ging met het idee dat ze het scherpe er af zouden slijpen, maar er werd toch een stukje aangezet. Zoon liet het erg goed doen en ik ben er wel heel blij mee achteraf.
Dit hebben ze nu dus gedaan bij mijn zoontje. Ik ben vanmiddag naar de tandarts geweest en een keuze was inderdaad de scherpe randjes eraf slijpen of het hoekje opvullen. Ondanks dat het niet zeker is dat het lang blijft zitten heb ik toch voor dat laatste gekozen. Slijpen vond ik zo rigoreus. Het is natuurlijk niet geworden zoals het was maar het is nu wat afgerond en het ziet er wat natuurlijker en minder gehavend uit. Hopelijk blijft het zitten. Was binnen vijf minuten gebeurd en zoon heeft het heel goed gedaan. Hij heeft het nu alleen nog over de hijskraan met magneetjes in de wachtkamer.