Wij kregen bij onze flinke dochter juist het advies van de kinderarts haar 's nachts te voeden, desnoods wakker te maken voor een voeding, om haar bloedsuikerspiegel mooi stabiel te houden.
Jengelen ja, dat is dus niet huilen. Als je je baby bij ieder jengeltje pakt, dan gaan ze daar ook aan wennen. Maar goed, einde discussie. Ieder zijn eigen. Hier gaat het iig super! En wat betreft bloedsuikerspiegel een baby van 4 kg MAG 8 uur doorslapen. Dus ik doe niets verkeerds.
Je hebt het in een van je posts over "niet toegeven"... En echt hoor....een kindje van 3 weken dat "jengelt".. En je hebt het nu al over wennen?? Je kindje mag er nu aan wennen dat het inderdaad opgepakt zal worden als het daar om vraagt.. Ik vind het allemaal termen die helemaal niet passen bij een pasgeborene. Zo'n kleintje kan nog niets. Doet nog niets. Is alleen maar. Dus ook "jengelen" betekend iets. Natuurlijk kan een kleintje van die leeftijd doorslapen. Maar het is wel belangrijk dat je reageert op de tekens die ze geven. En "jengelen", hoort daar ook bij.
Wat een onzin zeg, tot 6 maanden is er sowieso geen sprake van wennen of verwennen. Wat is er mis met direct reageren op alle signalen van je kind, behalve dat het supergoed is voor de hechting en het vertrouwen dat zo'n klein mensje in je moet krijgen? Ze mag qua gewicht dan misschien wel doorslapen, maar betekent niet dat het moet of zelfs normaal is op die leeftijd. Wakker worden en jengelen betekent dat ze niet doorslaapt en gewoon een voeding nodig heeft, ze komt er toch zelf om. Krijg het idee dat jullie dit willen afdwingen op advies van het CB.
Precies! Misschien moet je je eerst eens verdiepen in de fysiologische en psychologische behoefte van zo'n klein mensje ipv al die oude bakerpraatjes over 'verwennen' en 'gewennen' van het CB na te praten.
Dus dit gaat over een baby van 2 weken!!! Begrijp jij dat jouw baby volgens de richtlijnen van cb al doorliep voor haar leeftijd? Want zo te lezen sliep ze 5 uur na de voeding van 23 uur. DAT is doorslapen voor een kleine baby! en dan weiger jij een pasgeborene een voeding en vind je het een goed teken dat ze na een half uur (!!!) weer in slaap valt? Natuurlijk valt elk kind op den duur in slaap, zo'n kleintje heeft helemaal geen energie om eindeloos door te gaan, vooral als het honger heeft.. .... Ik kan hier zo boos om worden... [en dan valt heel Nederland over een leidster die een peuter 8 min laat huilen buiten. Dat is notabene niet eens haar eigen kind.. Sorry kon het niet laten]
Ik vind het ook erg,omdat mijn oma of mijn buurvrouw van 65 dit soort dingen zou kunnen zeggen, simpelweg omdat ze niet beter wisten toen. Ouders anno 2014 hebben alle mogelijkheden zich in te lezen over de behoeftes en ontwikkelingen van een jonge zuigeling en te begrijpen waar die signalen voor staan en hoe ze erop moeten reageren. En er dan voor kiezen dat gewoon niet te doen... tja.
Ik ben altijd meegegaan in de nacht voedingen... de voeding van 23.00 uur hebben we er sowieso altijd in gehouden. Rond acht weken ging hij doorslapen van elf Tot zes en zo steeds later. Nu met 6 maanden, gelijktijdig met dat we de bijvoeding gingen uitbreiden komt hij weer twee keer s nachts voor voeding. Erg slopend en heb meerdere malen gedacht moeten we dit patroon doorbreken. Maar hij wil iedere keer wel echt drinken. Inmiddels is dit drie weken aan de gang en tot nu toe ga ik er in mee maar er is wel veel twijfel of we zo goed bezig zijn. We zijn misschien ook verwend dat het de eerste maanden zo goed ging. Ik hoop er maar op dat het een fase is...
Wij realiseren ons ook dat we enorm verwend worden door onze kleine meid. Ik hoop voor je dat het nu ook een fase is! Zoals jullie al eerder konden lezen gaf ik aan het juist een gezellig moment te vinden de nachtvoeding, dus dat er dan gezegd wordt dat ik een advies afdwing van het CB vind ik een beetje raar. Ik heb zelfs aangegeven bij het CB toch nog de nachtvoeding er in te houden. Ik heb niks afgedwongen...... Jammer dat er gelijk mensen met een oordeel klaar staan.
Leg mij dan eens goed uit waarom je je moedergevoel in dezen niet gevolgd hebt in plaats van klakkeloos te doen wat het CB (die het helaas vaker mis heeft, sorry, ze zijn niet heilig) te volgen? Je kunt er trouwens de donder op zeggen dat je kindje rond 5 maanden wel weer gaat vragen om een nachtvoeding in verband met een groeispurt. Maar ga je die dan ook negeren als het CB dat zegt? Het CB is een adviesorgaan en het is helemaal aan jou om hun advies al dan niet op te volgen. Jij hebt er zelf voor gekozen om deze methode te hanteren, sorry. Jij voelt je er goed bij, je kindje klaarblijkelijk ook, maar ik vind het gewoon sneu dat er zo wordt omgegaan met zo een jonge baby van 2 weken oud. Ben bijna in staat om een klacht in te dienen bij het betreffende consultatiebureau betreffende dit onzinnige advies....
Ja, maar als je het met 2 weken al hebt over gewenning en verwennen, en dat je een kindje van 2 weken een half uur in bed laat jengelen, kan je er op rekenen dat je reacties gaat krijgen. Omdat het gewoon zo totaal onnodig is.
Dat is geen oordeel maar reactie op je eigen woorden.. Ik heb geen idee wat in jouw beleving 'afdwingen' betekent.. Maar besef dat een baby van 2 weken na 5 uur slapen geen voeding geven/ laten jengelen/ half uur laten zoeken totdat het in slaap valt GEEN manier is waarop de meeste mensen met hun baby omgaan. Er is een reden waarom iedereen zo van jouw verhaal schrikt, zo ga je niet om met een pasgeboren kind... Bij een kind van 2 weken betekent wakker worden en draaien met haar hoofd -> honger, en dan biedt je voeding aan. Zonder analyses of richtlijnen..
Huilen is het laatste honger stadium Waarom zou je daar uberhaupt op wachten bij zo'n kleine baby....
Precies... wij kregen in het ziekenhuis ook heel duidelijk te horen heel alert te zijn op haar hongersignalen, ook/juist 's nachts. De hongersignalen voor een jonge baby zijn: 1. Alert en zoekend rondkijken 2. Vuistjes ballen en armpjes plooien 3. Smakken 4. Huilen Duidelijk werd ook gezegd: bij stap 4 ben je eigenlijk al te laat. Dan kunnen ze al heel gefrustreerd raken en is het moeilijk ze rustig te voeden. En dan hoor je het woord 'gewenning' als je direct oppakt als je baby jengelt... Ik wil nu het CB die dit achterlijke advies heeft gegeven wel afbranden, maar kom op, je kan/moet als ouders ook zelf nadenken.
Als jouw kindje nu 5.5 week is, hoe oud was zij bij het advies? Edit Als ik het goed gezien heb rond de 2 weken. Dit is denk ik je eerste? En natuurlijk 'luister' je als onervaren misschien wat onzekere moeder naar dit advies. Maar ajb nooit meer iets klakkeloos overnemen van het cb zeker niet wanneer je,waarschijnlijk het eerste bezoek, zo een advies krijgt. Dat het cb dit advies mag geven zou eigenlijk verboden moeten worden. Ts je zou eventueel de fles van 19.00 uur wat kunnen ophogen hoewel ik niet weet hoe groot deze nu is. Heb je een avondritueel douche/bad pyjama/slaapzak aan warme fles en de nacht in. Mocht hij er aan toe zijn slaapt hij misschien wel door, komt hij 's nachts geef er dan aan toe hij heeft het kennelijk nodig.
Eerlijk gezegd geloof ik echt niet dat een CB adviseert om een baby van twee weken een nachtvoeding af te leren. Wie weet is het verkeerd begrepen. Het CB geeft soms rare adviezen maar dit lijkt me stug.
Toen Tobias twee weken was moesten we hem ook al elke keer wakker maken voor een nachtvoeding. We gaven hem dan om 10 uur, 2 uur en daarna weer om 6 uur. Maar dan moesten we hem wel elke keer wakker maken. Dus wij zetten netjes de wekker, maar we vonden het wel zielig om hem wakker te maken. Ons CB heeft toen gezegd: laat hem maar lekker slapen. Als hij honger heeft dan geeft hij dat vanzelf aan. Dat deed hij tenslotte overdag ook. En inderdaad kwam hij dan rond een uurtje of 4 elke keer. Dus gaven we hem dan een fles, ipv om 2 uur. Kan het zijn dat het CB dit ook zo heeft bedoelt bij jou, Inge, maar dat je het op een andere manier hebt opgevat?? Ik kan me niet voorstellen dat het CB aanraadt om een speen te geven in plaats van een flesje aan zo'n jong kindje!
Dat zou heel goed kunnen. Want volgens mij moeten ze op die leeftijd toch ook nog een minimum aantal flesjes hebben? (Heb borstvoeding gegeven, dus weet niks van flesjes geven aan pasgeborenen)