Met vier maanden mogen kinderen wel degelijk klok rond slapen, sterker nog rond met 4 a 5 maanden slaapt 90 procent van de baby's klok rond. Nachtvoedingen zijn niet nodig en ze gaan er nu ook aan wennen als je ze blijft geven. Want je kan doen is een speentje geven of een klein flesje 60 cc of water. Verbaas mij altijd erover hoeveel mensen op deze site doorgaan met nachtvoedingen en ook beweren dat kindjes er vanzelf mee ophouden, terwijl dit puur een gewenning is en ook dat ze het nodig hebben. Ik ken uit mijn omgeving ook een kind die met 2,5 jaar nog steeds een nachtvoeding heeft anders slaapt kindje gewoon niet, puur omdat zij ook de overtuiging had dat ze het zelf aan zou geven, niet dus. Met vier maanden eten ze als het goed is zo veel overdag dat ze s nacht ook geen honger hebben. Mijn dochter at 6 flessen van 180+6 en na een speen in de nacht sliep ze gelijk door, als ik naar beneden ging om fles te maken was ze al aan het slapen. Soms worden ze ook wakker omdat hun slaapritme niet is zoals die van ons.
nounou..met 4 maanden 90% klokje rond slapen. Sure. en kreeg jouw dochter serieus in 12 uur tijd 6x200ml naar binnen gestouwd? Dat is elke 2,5 uur ofzo?? Wow.. Het is duidelijk dat jij er een andere (op)voedingsstijl op na houdt en dat is prima. Maar verkondig je mening niet als feit. Ik heb onze derde muppet echt gevolgd in haar behoeftes en ook die is vanzelf zo der nachtvoeding gekomen.
90%? Waar haal je dit cijfer vandaan? Mijn dochter sliep met 12 weken de klok rond, maar dat is echt niet standaard. En bovendien kwam ze na 6 maanden gewoon weer voor een of meerdere nachtvoedingen. Ze had dit echt nodig omdat ze zo ontzettend groeide en ontwikkelde. En dat is dan gewenning? Wat een kolder zeg. Nachtvoedingen worden naar mijn mening pas gewenning na 12 maanden of nog later, dat was bij ons in ieder geval zo. Toen had dochter ze nodig om weer in slaap te komen. Toen we daar in een keer mee stopte en mijn man eruit ging als ze wakker werd, waren we er in 1 nacht vanaf.
Ik heb daar wel eens cijfers over opgezocht, maar met 4 maanden slaapt niet al 90% van de kinderen door. Dat is pas veel later. Weet uit m'n hoofd niet meer zo, maar iig frustreerden de echte cijfers mij veel minder destijds met een slechte slaper, dan de geluiden om me heen en op ZP me deden.... Verder, dat kinderen het niet aangeven als ze het niet meer nodig hebben, of juist wel: dat verschilt per kind. Hier twee meiden die dat beiden anders deden. Oudste had nachtvoedingen nodig om weer in slaap te kunnen komen, vanwege medische problemen, en hield niet zelf op met vragen om die voeding/wakker worden, toen ze eenmaal wel goed in haar vel zat. Had even een duwtje in de rug nodig, (papa ging troosten en bleef tot ze weer sliep. Duurde 3 nachten van steeds max 5 minuutjes heen en ma 2 keer op een nacht). Jongste ging in goede doen gewoon zelf doorslapen en stopte dus ook zelf met nachtvoedingen vragen, toen ze 10-11 maanden was. Helaas daarna wel weer allerlei problemen, maar in goede doen gaat ze altijd gewoon doorslapen en na een periode van anderhalve week aaneengesloten goede periode, een maand of 3 terug, hoefde ze daarna met opnieuw medische problemen geen nachtvoedingen meer. Dat gaf zij dus zelf aan, hoefden wij niet in te sturen. Dus het verschilt gewoon per kind. Je kunt niet zeggen dat kinderen het allemaal zelf wel aangeven, of dat geen enkel kind er uit zichzelf mee ophoudt. Dat verschilt per kind. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat een kind echt niet tot 2 jaar nachtvoedingen nodig heeft, of zelfs maar tot z'n eerste verjaardag, als een kind gewoon gezond en in goede doen is.
in 12 uur 1,2 liter melk erin krijgen? Knap.... Sorry, maar HOE weet jij wat een kind nodig heeft? Wie bepaalt dat? een consultatiebureau? een baby eet natuurlijk gezien verspreid over de dag, het is geen tank die je een tijd vooruit vol kan stauwen.. Tenzij je de maag zo veel oprekt dat er veel inpast om lange tijd niet leeg te krijgen. Dat klinkt erg gezond op lange termijn...
Ik denk ervan dat een nachtvoeding volstrekt normaal is met vier maanden en ik begrijp de haast nooit zo om "door te slapen". Tja.. dat je nachtrust er onder zou lijden/ zou veranderen wist je toch wel voor je aan kinderen begon neem ik aan? Really???? Wat een verschrikkelijke misser van jullie CB! Een babietje van twee/drie/vier/vijf weken.. echt wat een onkunde. Misschien tijd voor een bijspijkercursusje? Heb je hier ook een bron van?
mijne sliep met 6 weken door..Kwam na ongeveer 7/8 uur (niet huilen trouwens, gewoon wakker) Nu heeft ze trouwens nog nooit klokje rond geslapen, dat is 12 uur toch? Nee, ze slaapt meestal 8-9 uur per nacht, soms 11 maar nooit 12 hah. If only Maar ik piep niet hoor, ik vind 't wel fijn dat ze vanaf 6 weken meer dan 6 uur per nacht slaapt Ik zal trouwens een baby van 4 maanden, net als de meeste hier, niet "dwingen" door te slapen door de voeding maar niet meer te geven. Ik en nog een paar hadden gewoon geluk dat ze heel vroeg doorsliepen..Maar als mijn meisje met 4 maanden nog wakker werd voor een voeding snachts zal ik het zeker geven!
Ik heb niet alles gelezen en gezien sommige reacties heb ik daar ook echt geen zin in. Ook ik begrijp de haast om een baby door te slapen niet. Misschien is het honger waardoor hij wakker wordt, misschien behoefte aan mama, maar hoe dan ook bepaalt de baby hoe of wat en niet jij. Tenminste, zo vind ik dat het hoort te gaan Hele schema's en middelen uit de kast trekken om een baby door te laten slapen vind ik dus ook niet nodig. Het is hier, ondanks dat hij nog vrij lang een nachtvoeding heeft gehad, goed gekomen. Hij slaapt het klokje rond en had vanaf 1 jaar en 5 maanden ook geen avondfles meer nodig. 4 maanden is sowieso nog veel te jong voor dit soort experimenten, maar dat is mijn mening....
Nou, meid.... jij hebt een hele bijzondere opvoedingsstijl. Ook deze post bewijst dat weer. Waar haal je die cijfers vandaan als ik vragen mag?
Met vier maanden hoeven baby's zeker nog niet door te slapen. Enneh zes flessen kreeg Elissa toen ze nog een nachtvoeding had. 6x 150 dan. 6x180 is erg veel. Ze zitten dan wel heel erg op elkaar die voedingsstoffen momenten als jij er 6 geeft zonder nachtvoeding. Wat je natuurlijk kan proberen is steeds beetje afbouwen, kijken of baby ook met wat minder tevreden is.
Ik schrik altijd een beetje van sommige posts. Ik heb een dochter die al vanaf 4 weken doorslaapt en een zoontje die na anderhalf jaar nog steeds niet doorslaapt. Ik snap dat het vermoeiend is, gebroken nachten. Maar ik vind het echt heel erg zielig voor die kleintjes, doorslaaptrainingen met 4 (!!) maanden, geen drinken meer geven 'snachts omdat dat gewenning zou zijn met 4 (!!) maanden enz enz. Oeh ik krijg het daar echt moeilijk van. Een kindje van 4 maanden kan niet eens zo nadenken, manipuleren of expres voor de gek houden. Sommige kindjes hebben nu eenmaal behoefte aan voeding, drinken, troost en begeleiding 'snachts. Het zijn toch geen robotjes die in een lijn moeten lopen. Het zijn geen kopiëen van.elkaar en hebben ieder een uniek gevoel! Ik vind het echt heel erg wat er af en toe gezegd word en ik denk dat je er serieus kindjes mee "pijn doet" ze 'snachts zo te behandelen. In ieder geval als ze zo jong zijn. Ik snap heel goed dat je na 10 maanden eens wat dingetjes gaat proberen en gaat praten over gewenning. Ik denk alleen dat sommige mensen bang worden gemaakt als er bepaalde zaken niet volgens het boekje gaan. Volg je hart en natuurlijk ieder zijn eigen keuze, maar zo jong nog eten/drinken willen in de nacht is echt heel normaal. En CB is natuurlijk een mooie leidraad, maar zij nemen wel van alles het gemiddelde, terwijl ik met 2 kindjes al zie dat ze zoooo verschillend zijn en het ook nodig hebben dat er zo naar gekeken wordt. Fijne nacht! P.s. nu ligt het aan snurkende man het wakker liggen, niet aan kindjes haha
Ik ben chronisch allergisch voor slaaptrainingen en voeden met de fles op schema en heel blij dat we hier geen cb orgaan hebben dat bizar vreemde adviezen geeft. Mijn kinderen zijn nu 5 en 3 en alles is goed gekomen hoor. Ze slapen het klokje rond en hebben ook geen nachtvoeding meer
Ik zou dit zeker niet doen met een kindje op deze leeftijd, maar pas na het jaar. Verder is er in mijn ogen pas sprake van gewenning wanneer een kindje meerdere weken achter elkaar op dezelfde tijd wakker wordt. Zijn er geen volwassen mensen die 's nachts wakker worden en even een glas water achterover slaan of even een boekje gaan lezen? Vast wel en zo gaat het met kinderen ook. Nee, ik doe ook niet aan slaaptrainingen en mijn zoontje van 22 maanden heeft net 3 weken geslapen van 19 tot na 4 uur (soms 6/7) en dan weer verder tot een uur of 7/8. Nu verkouden en komt dat weer wat eerder in de nacht. Boeiend. Kost mij minder energie dan me eraan te ergeren. Na de voeding (BV) slaapt hij gelijk weer verder en kost mij nog geen 10 minuten. Doorslapen is echt een ding van de moderne cultuur...een kind heeft echter zijn eigen agenda en zo hoort het ook.
Naar binnen gestouwd? Ze kreeg om de 3,5 uur te eten, heel normaal. Is trouwens 5 flesjes ipv van 6, foutje ongeveer 900 cc per dag. Heel normale hoeveelheid voor die leeftijd. Niks raars aan. En ik verkondig helemaal niet dat mijn mening een feit is, dat is jouw interpretatie ervan. Wel weet ik volgens onderzoek dat 80 a 90 procent van de baby's met 4 a 5 maanden doorslaapt en niet eet s nacht. En natuurlijk zijn daar uitzonderingen maar ik zou toch echt geen nachtvoeding gaan geven. Maar goed dat is wel mijn mening!
O ja omdat het niet strookt met jou opvoedstijl? Gelukkig mag een mens een ander mening hebben he. Niet dat het alles zeggend is maar CB zegt hier ook standaard dat je beter geen nachtvoeding kan geven met drie maanden, dat ze dat niet nodig hebben, nogmaals niet mij mening, maar dat is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Iedereen moet zelf weten of ze hun kindje langer s nacht willen voeden maar ga dan ook geen kritiek op anderen leveren omdat deze het niet doen of denken dat hun kind het niet nodig hebben of als advies aan iemand geven dat niet te doen. Gevoelige onderwerp die nachtvoedingen he.
@Mary: doorslapen is letterlijk vanaf 5 uur achter elkaar slapen, dus dat zegt niets over het wel of niet krijgen van nachtvoedingen. Als ik zo reken, slaapt mijn ventje ook alweer een hele tijd door, maar klokje rond slapen doet hij niet en dat verwacht ik ook niet van hem. Sowieso slaapt een kindje dat FV krijgt door de bank genomen sneller langer door dan een BV gevoed kindje. De hoeveelheden zijn anders en de vulling is anders. Ieder zijn ding.
Het CB praat maar wat, met 3 maanden geen nachtvoeding meer?? Die mogen zich echt eens bijscholen, wat een nitwits lopen er rond zeg, pfoe. Doorslapen is voor een baby, zoals Mykelti al zegt, 5 uur achter elkaar. En ik geloof ook best dat het merendeel van de kinderen van 4 maanden dit doet. Maar dit is geen klokje rond en heeft dus ook helemaal niks te maken met nachtvoedingen. Een baby die 's nachts wakker wordt en huilt en niet kalmeert na wat aandacht van mama en papa = een hongerige baby. En wat doe je dan? Een voeding geven. Dat is het enige logische en juiste, kan het CB wel alles over verkondigen, maar zeg die miepen maar eens dat ze niet moeten eten als ze honger hebben! Baby's zijn geen robots die je op de juiste tijd kan 'instellen'! Een baby weet toch niet hoe laat het is Ik ben ook superallergisch voor dit soort domme adviezen die helemaal niks van doen hebben met de normale, natuurlijke en fysiologische behoeftes van baby's. Ik denk echt dat sommige CB's hun lectuur niet meer hebben aangepast na de jaren '60.
Sowieso zijn nachtvoedingen tot 3 jaar biologisch gezien heel normaal, dat voorop gesteld, dus na 3 maanden niet meer nodig hebben? Belachelijk advies van het cb. Mijn oudste 2 hebben tot 2 jaar nachtvoedingen gehad, toen gingen ze vanzelf doorslapen. De jongste krijgt ook nog een nachtvoeding, niet elke nacht meer, maar af en toe. Soms kruipt hij ook gewoon tegen mij aan om weer lekker verder te slapen. Het mag duidelijk zijn, ik geloof absoluut niet in slaaptrainingen en zeker niet bij een kindje van 4 maanden!
Bij De oudste hebben wij de richtlijnen van cb gevolgd, bij nummertje 2 alles over boord gegooid en voeden op verzoek. Ze is nu bijna 3 maanden en slaapt van 20 tot 7, soms nog een nachtvoeding maar niet vaak.
Misschien heb je wel een punt, maar realiseer je ook dat veel nieuwe en onzekere moeders wel luisteren naar deze adviezen en daarmee in de veronderstelling zijn dat ze doen wat het beste is voor hun kindje. En dat betekent overigens niet meteen dat ze het "fout" doen, maar wel dat ze het "anders" doen. Ook vind ik persoonlijk dat je niet alle CB's over één kam kunt scheren, je ziet hier vaak genoeg berichtjes waaruit blijkt dat zelfs CB's elkaar tegenspreken.