Onze zoon (5mnd) heeft lang ingebakerd gelegen. Dat hielp. Nu hij rolt zijn we daar geleidelijk mee gestopt. Echter nu vindt hij na een cylcus de slaap oppakken en weer doorslapen, erg lastig. Hij trekt de lakens los, zijn handen vinden elkaar en hij wrijft in gezicht etz. Dat houdt hem wakker. Hij slaapt ook niet door en we denken dat een oplossing hiervoor kan helpen. Hoe lossen we dit op? Zijn er speciale lakens, trucjes etz. Zou ons enorm helpen. Zelfs als we het instoppen met hydrofiel luiers aan de zijkant tussen bed en matras, haalt hij het allemaal los.
Zodra ze eenmaal gaan rollen, zou ik ze in elk geval niet meer op een of andere manier vast gaan leggen in elk geval. Dat is namelijk hartstikke gevaarlijk. Wellicht is het een kwestie van wennen. Zowel voor hem als voor jullie. Ik denk dat het gewoon een fase is waardoor hij doorheen moet. Anders went hij er toch ook nooit aan? Hij houdt zich nu wakker door zijn handjes. Maar straks houdt hij zich wakker doordat hij weet dat hij kan zitten en niet meer weet hoe hij moet gaan liggen. Daarna krijg je de fase van staan in bed. Kortom: je blijft bezig......
ja be happy klinkt bekend. ben heel vaak uit mijn bed gemoeten omdat de kleine in bed is gaan staan en niet meer kon gaan liggen hihihih
Het is reflex is juist goed dat hij handen goed gebruikt naar lang ingebakeren zijn. Kwestie van wennen al op de markt veel hulp middeltjes kijk op ikbenmama voor sleepywings bijv. Je kan ook knuffel/dekentje geven zodat hij dat mishandelt
mijn kleine heeft net vaccinatie gehad. Dus mag niet worden ingebakerd vandaag. zodoende zit ik nu naast zn bed. Met in een hand zijn handjes terwijl hij slaapt te wachten tot hij diep in slaap is. zodat ik kan loslaten en weggaan. duurt al 30 min. zucht. Maar slapen is belangrijk na zn prikjes.
Maar inbakeren mag je zoiezo niet is max tot 4 mnd anders beperk je zijn reflexen krijgt hij later mogelijk motorische achterstand en later zal het erg lastig zijn afleren. Je kan wel afbouwdoek gebruiken dat wel Ik ken dat: handjes vasthouden deed ik ook. Maar probeer niet 30min zitten wachten hij moet zelf aanleren in slaap zo vallen. Hou het even vast dat het rustig is en ga weg. Wakker-huilen want 2 minuutjes en ga weer vasthouden en ga weet weg. Het kost veel tijd en moeite maar later leert hij vanzelf slapen. Geef hem dekentje/knuffeldoek hier ligt ze soms echt lang erin te friemelen en zo valt ze in slaap
Wij zijn vrijdag na de enting van 4 maanden overgegaan van Pacco naar Sleepy Wings. Nu nog met de armpjes naar beneden en strak instoppen, hopelijk snel hierna met de armpjes omhoog en in een slaapzakje. Moet zeggen dat het wel helpt. Het is een stuk losser en hij wordt tussendoor ook weer vaker wakker, maar we zijn natuurlijk nog maar net begonnen, kwestie van wennen hopelijk. Hij huilt nu ook weer wat meer bij het inslapen... zo sneu dat hij zo heftig op veranderingen reageert... Aan de andere kant was ik zelf ook wel een beetje klaar met die doeken...hij begint nu ook pogingen te doen tot omrollen. Ik denk dat we nu gewoon moeten doorzetten, hoe lastig ook...
Uhm...dit is niet waar. Afbouwen moet vóór zes maanden en/of vóór ze gaan rollen. Kan een kindje ineens rollen, dan meteen stoppen. Dat van die reflexen en motorische achterstand is achterhaald en pertinent niet waar.
Hihi, nou dan heb ik een engeltje hoor, hier nog nooit gehad dat ze niet meer kon liggen vanuit zit of staan. Wel een korte periode gehad dat ze zittend in haar bedje in slaap sukkelde, zonder dat er huilen aan vooraf ging,dan legde ik haar weer neer en sliep ze weer verder.
Gewoon in een slaapzak leggen, dan heb je dat gedoe met die lakens alvast niet meer. Blijft hij in elk geval niet meer wakker van de kou. En de rest is een leerproces en even wennen.
En dat weet je van..? Wat is je bron? Ben benieuwd want hier kinderfysio en cb en ka en bij pacco hulplijn etc zeiden ze onafhankelijk dat het maximaal tot 4mnd kan ivm met mova reflex en dat daardoor fijne motoriek kan loopen achter hoeft niet. Er is vaak verband aangetoond maar erg veel onderzoek daar niet gedaan ondat advies is zoiezo tot max 4 mnd inbakeren totaal. Daar a met 1 hand mag wel tot 7 etc. Ook dus gewennigheid na langer gebruik lastig afleren. Of het waar is of niet weet ik niet maar als alle bronen zeggen hetzelfde zal het wel op iets wijzen. Ikzelf heb zoiezo nooit altijd ingebakerd alleen snachts op advies van fysio. Zo werd ze ook niet gewennig. Over motoriek kan ik weinig zeggen waar of niet want ze is erg vlot hier met alles of dat daaraan ligt weet ik niet want heb niet fulltime ingebakerd. Hier draaide ze al met 3 mnd dus heb zoiezo gestopt
Er zijn een hoop bakerpraatjes over inbakeren. De huidige wijze van inbakeren laat de beentje en heupjes vrij, de baby ligt dan in de kikkerhouding in bed. Afbouwen wordt inderdaad wel moeilijker naarmate een baby ouder wordt. Een heupafwijking is aangeboren en na vaststelling mag je ook helemaal niet inbakeren. Voor alles geldt natuurlijk dat je het wel op de juiste manier moet doen en niet zelf maar wat aan moet rommelen. Eerst moet worden vastgesteld of je baby wel gezond is en ingebakerd mag worden. Swaddling Research Inbakeren met beleid voorkomt risico heupdysplasie Wat betreft de duur. Zowel mijn fysio als het CB geven aan dat het tot 6 maanden kan zolang het kindje nog geen aanstalten maakt om om te rollen. Je ziet dat men ook in die hoek elkaar gewoon tegenspreekt....