Gekolfde melk hoeveel?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lionne, Jul 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Hallo!

Ik heb een dochtertje van zes weken. Ik geef bv op verzoek, dit loopt prima. We zijn aan het oefenen met flesje drinken. Ze krijgt drie keer per week ongeveer 50 cc gekolfde melk uit een fles van papa. Dit gaat prima.
    Over vier weken mag ik weer gaan werken en dan gaat ze naar de go.
    Hoeveel melk moet ik dan meegeven? Ik wil alvast gaan beginnen met een voeding door papa te laten doen. Hoeveel cc heeft ze dan nodig?

Alvast bedankt voor het antwoord.

2. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

Apr 19, 2008
    3,996
    1,582
    113
    Drinkt ze 1 of 2 borsten per keer? En is 50cc wat je uit 1 borst haalt en waar ze tevreden op is? Dan weet je ongeveer wat je per keer moet kolven. Het is even uitproberen.

Mijn dochtertje gaat naar het kdv en ik geef iedere keer 3 voedingen mee. Ik heb daar 1 voeding voor reserve in de vriezer staan. Mocht ze een keer niet genoeg hebben dan hebben ze nog 1 extra.

3. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Ze drinkt twee borsten per keer en aan die 50cc heeft ze zeker niet genoeg.

4. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik zou proberen om haar eens een volledige voeding uit de fles te laten drinken. Misschien de hele dag na de borstvoeding nog wat nakolven en dat opsparen voor de laatste voeding. Dan heb je vast wel zo'n 150/200cc opgespaard en kan je zelf zien hoeveel ze ongeveer drinkt.

5. Taliada

Taliada Actief lid

May 29, 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier is wel een klein rekensommetje voor:
    Je doet het lichaamsgewicht van je kleintje x 150 (140 bij 3 maand, 130 bij 4 maand etc.) en dat deel je door de hoeveelheid voedingen per dag.
    Voorbeeld kindje is 2 maand, is 5,5 kilo en krijgt 7 voedingen per dag: 5.5*150/7= 117 per voeding.
    Ik deed er dan zelf altijd nog 10 cc bovenop. Maar het beste kun je gewoon eens uitproberen. Zorg ervoor dat je een voeding hebt van bijv. 1500 cc en laat dit aan je dochter geven. Hoeveel ze dan drinkt zal ongeveer de hoeveelheid zijn die ze per voeding drinkt.

Naar de opvang geef je evenveel voedingen mee als dat je zelf altijd op een dag geeft (meestal zijn dat 3 voedingen per werkdag). Jij zelf kolft dan op de momenten dat je normaliter voedt. Schrik er niet van dat je minder of meer kolft als dat je dochter in de fles krijgt. Als je meer kolft dan kun je lekker werken aan je voorraad, kolf je minder dan moet je misschien ook op andere momenten in de dag of op niet werkdagen gaan kolven.

Wat jij kolft is absoluut geen weerspiegeling van wat je kindje zelf uit de borst drinkt. Mijn voorbeeld ik voed meestal met 1 borst per keer en bij het kolven haal ik soms met 2 borsten er maar 80 cc uit.

Succes!

6. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Ik kolf al wel wat en ik heb inderdaad het idee dat er bij kolven minder uit komt dan bij het live voeden.

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Gewoon uitproberen, dus zoals gezegd, spaar wat op en laat haar drinken. Ik geef 150cc mee, en dat al 2 maanden, hij drinkt het meestal niet op, en vraagt ook niet om meer, hoewel hij wel ouder wordt!

8. Taliada

Taliada Actief lid

May 29, 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Liam krijgt ook flessen van 150 mee, die gaan meestal wel op. Ik laat ze altijd in 2 gedeeltes geven. Vlak na het slaapje en voor het slaapje. Zo drinkt hij namelijk ook altijd bij mij.

Toen Liam zo'n 2/3 maand was dronk hij ongeveer 130 cc.

9. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Bij Utrecht
    Vandaag inmiddels al 90 cc gespaard, morgen nog 60 erbij en dan gaan we het proberen. :)

Oh ja, nog een vraag. Als ik de melk van vandaag (die in de koelkast staat) en morgen bijelkaar doe, kan ik het dan nog invriezen?
    F. gaat donderdag even naar oma toe, dan zou ik het flesje meekunnen geven.

10. Allistair

Allistair Bekend lid

Jun 8, 2010
    979
    0
    0
    Ik zou de melk van vandaag dan apart invriezen. Volgens mij moet dat binnen 24 uur... En zo ook met de melk van morgen. En zodra ze beide ontdooid zijn, dan bij elkaar voegen.

Denk je er ook om dat je pas afgekolfde melk eerst op dezelfde temperatuur moet laten komen als de eerder afgekolfde melk die al in de koelkast staat voordat je ze bij elkaar voegt....

11. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    ik geef mijn zoon flesjes van 180 cc en die drinkt hij vaak maar niet altijd op. als hij 1 volle dag naar de opvang gaat geef ik 4 flesjes van 180 cc mee en dan zie ik wel wat ik over houd, ik geef dan zowel bevroren als verse melk en schrijf welke volgorde flesjes gegeven moeten worden.

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Rond die tijd dronk ze hier 120cc. Hier kolf ik ook echt leeg, kolf gemakkelijk, en gaf gewoon wat ik kolfde.
    Maandenlang is dat 160-180cc geweest en meer dronk ze ook niet.
    Na 1 jaar kolfde ik nog 120cc.

13. Lionne

Lionne Fanatiek lid

Oct 24, 2011
    3,450
    0
    36
    Bij Utrecht
    hmm, vandaag een voeding geprobeerd als fles te geven, maar het werd een drama. :(

Share This Page