drieling mamma's

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Suzanne26, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijke Jetje

Vrolijke Jetje Actief lid

23 jul 2008
    219
    0
    0
    Hai Dames,

Ook weer even een korte reactie van mij. Ben vanmiddag voor het eerst sinds weken echt helemaal alleen en dat is FIJN!!! Wel veel moeilijker om te laten huilen, maar daarin probeer ik toch door te zetten.

Josagi: een vriendin van ons heeft het kaartje ontworpen nadat we haar een aantal eenling- en tweelingkaartjes hadden gestuurd om aan te geven waar wij op vallen. Zij had meteen een schot in de roos, op de kleuren na. Toen hebben we maar verteld dat we 3 meisjes verwachtten (dat had zij al geraden zonder dat ze dat wist) en heeft ze dus nog een aanpassing daarin gedaan. Toen we een proefdruk bij haar gingen ophalen, had ze de eerste dame Isabel genoemd......Onze eerste dame, was dame A en heette voor ons al geruime tijd Isabel.....Moeilijk om mijn hoofd in de plooi te houden, B). Grappig om die vriendin te spreken en de kaartjes definitief te laten drukken, hi hi!
    Als je een exemplaar wilt, stuur me even je adres.

Ook ik heb achter heb net gevist vwb extra kraamzorg, ondanks het feit dat ik zeer uitgebreid verzekerd ben bij VGZ. 2 Klachtenbrieven geschreven en diverse telefoontjes eraan gewaagd, maar zij bleven voet bij stuk houden: de extra zorg door mijn aanvullende verzekering was 15 uur per bevalling en niet per kind. Motivatie? Ow, voor ons veranderde er maar 1x iets en iemand die 3 kinderen krijgt, moet 3x zijn leven aanpassen. Dussss..........

Ik werkte al na 15 weken niet meer omdat ik geveld was geweest door de griep en daardoor een jasje had uit gedaan. Moest ook erg aan het idee wennen, omdat dat zo onverwacht kwam. Na een week of 3 had ik me er volledig bij neergelegd en heb ik vooral van mijn dikker wordende buik genoten! Is goed bevallen, dus een aanrader! B)

Dames, wanneer zijn jullie met rijstepap en fruit- en groentehap begonnen? A terme leeftijden of gecorrigeerd? En vanaf wanneer dronken jullie kinderen 5 flessen van 180-200?
    Maken jullie eigenlijk ook je voeding per 24 uur? En hebben jullie ervaring met 3 kindjes een weekendje weg? Slapen in de wandelwagen wiegen, of anders? Overigen tips? Wij zijn voornemens volgende week even 3 daagjes te gaan uitwaaien aan het strand. Sliepen jullie kindjes trouwens in de wandelwagens, zodat je ergens koffie kon drinken? Tot een week of 4 geleden krijsten onze dames alleen maar, ook in de wandelwagen. Nu zijn ze stil zo lang we maar bewegen....

Zwaar zeg, Miepie, 5 dagen zonder Miepman! Leef je nog?

Ow jah, nog een laatste vraag: voedden jullie 3 kindjes tegelijk of vlak achter elkaar de fles, of ieder zijn eigen ritme en tempo op een dag en dus ook in de nacht?

Fijn weekend allemaal en Yoga-dames: have fun!

Groeten,
    Jet

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    He Jet, fijn weer even van je te horen, en super dat t goed ging zo helemaal alleen met je dames!

Even kort, want vanaf mijn aaifoon:
    Rijstebloem vanaf 4 maanden echte leeftijd in de laatste fles. Fruit met bijna 5 maanden echte leeftijd. Volgens onze KA hoeven we met eten niet te corrigeren omdat de darmpjes gelijk aan het werk worden gezet na geboorte. Wel wat voorzichtiger met producten die snel allergieën veroorzaken (gluten, aardbei, tomaat, etc). Vijf flessen van 180 krijgt Rutger nog steeds niet (hij zit op 5x160, al weken), de meiden zaten met een maand of 4 op 5x190. Ze krijgen nu nog maar 3x230 naast hun vaste voedsel, redelijk kort op 5x190 gezeten. Laatste fles deden we dan rijstebloem in, maar wel veel, zo bleek achteraf....ze kregen zo'n 5el door een fles en het werd maar niet dik. Hoorde pas achteraf dat je voor door moedermelk andere pap moet gebruiken, haha. Eerste kv flessen met rijstebloem kon je dus een lepel rechtop in zetten :-o.
    Wij maken de voeding per fles. Water in een avent fles opwarmen, schepjes erbij, nutriton erbij, roeren en dan in de difraxfles. Per 12 uur klaarmaken deden wij wel met moedermelk toen ze nog bmf kregen, maar daarna altijd per voeding gedaan.

Wij gaan volgende week voor het eerst weg, dus kan je daar niet mee helpen ;). Goed idee, even er tussenuit!
    Wij zitten in een huisje (landal) met drie ledikantjes.
    Anna slaapt op dit moment alleen maar in haar eigen bedje, maar wij hebben zelfs de rouwmis van oma met de kinderen in de wagen gezeten - ze hebben toen bijna de hele mis geslapen. Ook onze familiedag heb ik de meiden na hun fles te slapen gelegd in de wagen met een dekentje als 'gordijn'. Ze slapen dan wel, maar korter.

Heb het prima overleefd zonder man hoor ;). Zelfs wat heel rusige dagen gehad e om 21u op bed gelegen. Gelukkig, want Anna blijft 's nachts vaak onrustig. Vannacht sliep zij wel door, maar lag Noor om 1 uur te krijsen. Ze zijn weer flink verkouden - verstopte neus en duimen gaat niet samen.
    Noot had ook erge diarree, heb haar eergisteren toch maar ors gegeven. Nu weer over, nog wel verkouden.
    Rutger gaat als een trein, eet nu bijna 2/3 zelf - al vindt hij broccoli minder lekker dan courgette. Ik geef nu ook granenpap ipv alleen rijstebloem om de fles in te dikken zodat hij kan happen. Hij lijkt nu zelfs te gaan duimen!

Yoga was weer lekker, Duda was ook mee, gezellig! Rol nu mijn bedje in....trusten!

3. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O, gisteren gewogen: R was 6490 (week geleden 6200 ofzo!), N 7440, A 7510. Groeien flink dus! Anna lijkt maat 68 bijna over te slaan, haha...Schiet enorm de hoogte in, de andere twee vooral de breedte ;)

4. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hoi Jet,

Leuk om weer van je te horen.

Voeden deden we ongecorrigeerd. Met 4 maanden fruit, vijf maanden rijstebloem, met 6 maanden groente en granenpap en opvolgmelk 2. Dit allemaal in overleg met de kinderarts.

Vanaf hemelvaart ( 4,5 maanden) drinken ze vijf flessen van 180, ze hebben nooit 5 x 200 gedronken. We zijn daarna naar 4x200 gegaan.
    We maakten nooit voor 24 uur klaar.

Als we een weekend weggaan, gaan we naar mijn schoonouders. Die hebben drie campingbedjes. Ze slapen alleen maar hazeslaapjes in de wagen.

We voeden ze altijd na en tegenwoordig ook tegelijk. We volgde het ritme van de eerste.

En yoga was erg leuk, we voel ik mijn spieren.

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Haha, Duda, ik nu ook wel ;). Heb ik in elk geval het gevoel iets gedaan te hebben ;).

Jetje, was nog een antwoord vergeten ;). Ik voed de meiden soms tegelijk (fles), als dat zo uitkomt. Steeds minder eigenlijk, want Anna is een enorme draaikont en Noor wil rechtop zitten tegenwoordig. Geen handige combi. Daarnaast willen ze 'helpen' de fles vasthouden, waarbij ze die vooral uit mijn handen slaan.
    Rutger lag wel altijd aan de pomp terwjijl zijn zussen de 1e fles kregen 's Ochtends. Ik voed ze nu dus eigenlijk alles na elkaar, alleen de boterham gaat tegelijk bij de meiden (allebei in een wipper). Ik heb eerst altijd alle voedingen na elkaar gedaan (dus volgde het ritme van de eerste die zich meldde), nu laat ik dat steeds meer los. Sommige voedingen nu gewoon wanneer ze zich melden (wel rond bepaalde tijd, maar warme hap bijv tussen 15.30 en 16.30, net wanneer ze wakker zijn/honger hebben) en vaak op tijd - de meiden melden zich steeds minder (duidelijk). Rutger gaat echt op tijd, elke 3.15 uur nu. Met de ochtendvoeding (de enige die ze gelijk hebben) ben ik ongeveer twee uur zoet op het moment.

6. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Vandaag de zes maandengecorrigeerd afspraak gehad in Nieuwegein. De gewichten die hier boven staan kloppen niet helemaal. Ik weet het ook niet exact, want ik heb geen briefje gehad. Ik ga het maandag als ik werk wel even uitzoeken. Lucas was 67 cm en 7,2 kg, WOuter 68 cm en 6,7 kg ( fysio noemde hem een gespierde spijker, Ze legde hem ook op de rug op de grond en hij draaide gelijk naar de buik en crosste de halve kamer door) en Ilse weet ik niet hoe lang, maar was 6000 gr ( knap he om dat exact te zijn).

Qua fysio zit Wouter net onder een gemiddeld kind ( tussen P25 en P50) Ilse op P25 en Lucas ligt onder de spreiding. Nu hadden ze ook een grafiek specifiek voor prematuren en daar viel hij wel binnen de norm. Lucas loenst en het wordt steeds erger, dus nu moeten we met hem naar de oogarts. Dat is pas 5 december en de volgende gesprek met de KA is 20 december en dan krijgen ze ook de 4e vaccinatie.

Ze zijn nu uitgeteld van de hele middag en liggen voor het eerst na de warme hap in bed te slapen ( normaal willen ze niet slapen voor de laatste fles)

Nu dus lekker tijd om zelf te eten.

Liefs

7. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    He Duda, drukke middag geweest dus! Trok je het zelf nog een beetje na een sp

8. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hoi Miepie,

Kwam er iets tussen?

Ik trok het gisteren wel, maar nu ben ik wel erg moe. Vanochtend met L wezen babyzwemmen en daarna nog boodschappen gedaan. Nu is S en schoonmoeder met de kleintjes aan de wandel en zit ik lekker op de bank. Even bijkomen.

9. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Hoi allen,

Een berichtje uit het Brabantseland!
    Nog even en dan zijn Lise, Jelmer en Vera al weer 1 jaar.
    Wat gaat de tijd toch hard.
    Het zijn vrolijke en gezellige kindjes.
    Ik heb ze altijd tegelijk eten gegeven en maakte voeding klaar voor 24 uur, anders bleef ik bezig.
    Met de boterham en de warme prak zitten ze in de kinderstoel met z`n drieen naast elkaar en in iedere mond een stukje brood of een hap.
    Slapen gaat goed slapen door vanaf ongeveer 5 maanden. Ik leg ze alle drie tegelijk op bed, ook overdag en dat gaat op zich goed.
    Nu zitten ze op een overgang van 2 naar een keer slapen en dat vind ik best lastig. Voorlopig probeer ik ze 2 keer te laten slapen, zijn ze veel gemoedelijker.
    Lise en Vera doen nu zichzelf, Jelmer vind het heerlijk als de fles voor hem wordt vastgehouden.
    Het is ook een heerlijke knuffel beer. Lise en Vera staan! Mijn huis wordt nu wat onveiliger. Al wat spullen aan de kant moeten zetten. Het is prachtig om ze bezig te zien met z`n drieen.

Groetjes Karen

10. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hoi Karen,

Leuk om weer wat van je te horen. En wat hoef dat je meiden al staan. Vanaf wanneer zitten ze bij Jou in de stoel? Bij mij gaat dat nog niet, maar Wouter in de wipstoel ook bijna niet meer. Hij kruipt er bijna mee weg.

Hier zijn we nu allemaal verkouden, dus feest. Wel lekker uit geslapen tot bijna 7 uur. Dus ze zitten al een beetje in wintertijd. Nu maar hopen dat de rest van de dag ook goed gaat!

11. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Hoi Duda,

Bij mij zitten ze vanaf dat ze ongeveer 6 maanden (gecorrigeerd) waren in de kinderstoel.
    Ik vond het voor mezelf een ramp in de wippertjes. Een stoelverkleiner en een extra kussentje werkt prima. Beter voor mijn rug!
    Wat ik nu lastig vind is dat ze tussen een en twee keer slapen zitten.
    Vandaag is het gelukt om ze een keer te laten slapen. Als ze twee keer slapen willen ze `s middags niet slapen en lopen ze te geinen en als ze dan in slaap vallen dan is het maar voor een half uurtje!
    Ik hoop eigenlijk dat het een keer slapen doorzet, is wel wat meer werk overdag, maar ach het zit er een keer aan te komen. Het is wel leuk hoor als ze kunnen staan, maar oh oh wat gaat de ontwikkeling hard.

12. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hi meiden! Duda, ik had een hele reactie getypt, maar blijkbaar is er wat fout gegaan, hahaha. Ook geen idee meer wat ik allemaal geschreven had. Fijn in elk geval dat ze het zo goed doen, super dat W gelijk even zijn kunstjes vertoont bij de arts ;). Zal wel raar zijn geweest, zo op controle bij een andere arts....al is ze wel heel vriendelijk ;). Spannend, met Lucas naar de oogarts. Rutger kijkt af en toe ook nog heel scheel, maar het lijkt bij hem wel minder te worden - beetje lui oog zit sowieso ook in mijn familie, we zien wel.

Jet, denk veel aan je! Hoe is het nu, worden de meiden al wat rustiger? Las dat je tegenwoordig wel geregeld een dag(deel) alleen met ze bent, super dat dat gaat!

Adi, Suzanne, MvL, hoe is het bij jullie? En Josagi, hoe gaat het met de kleintjes in jouw buik, gedragen ze zich nog?

Hier alles OK, we zijn zowaar op vakantie! Drie kwartier van huis maar, maar toch... even met z'n vijven van elkaar genieten in een Landal huisje (oef, da's lang geleden!). De kinderen liggen samen op 1 kamertje - de meiden in een kampeerbedje en R in een ledikantje. Speelmat van thuis mee, lading speelgoed, kleertjes, hydrofielen, slabben, spuugdoekjes, eigen kleren, wipstoeltjes, Doomooseat, wandelwagen, boodschappen.... we zijn maar met alletwee de auto's gegaan, hahahaha.
    Miepman zit nu met R in het ziekenhuis in Harderwijk - de grapjas trok gelijk de eerste avond (voor het eerst in 2 maanden weer!) zijn sonde eruit. Hij kan al best veel zelf eten, maar nog geen volledige maaltijden. Toch maar even naar het zh dus...
    R eet inmiddels bijna elke voeding de helft tot 3/4 zelf - in papvorm (zowel rijstebloem als granen) en hij lust graag courgette en worteltjes. Daar eet hij 100-125 gram per dag van (gevolgd door nog een beetje melk via de sonde). Hij ging de eerste weken dat hij 'hapte' als een speer, lijkt nu even stil te staan. Maar hij is ook vaak erg moe omdat hij zó druk is met oefenen en spelen, dat hij lijkt te vergeten te slapen. We leggen hem nu dus standaard een uur na zijn voeding maar in zijn bedje, in de hoop dat hij door krijgt dat daar weinig anders te doen is dan slapen. Hij houdt zichzelf enorm wakker, tot eigen frustratie. Zal ook wel weer goed komen ;). Meiden doen het goed, inmiddels allebei ruim 7.5 kilo (R ruim 6.5) en vooral A is druk aan het draaien. N lijkt vergeten te zijn hoe dat moest, is vooral heel druk met 'frunniken', fijne motoriek oefenen. En alledrie enorm kletsen, 'brrr' met de lippen, tong terug uitsteken en A blijft af en toe (lachend) haar kopstem oefenen. O, en ook R is gaan duimen! Zo schattig... en zo goed voor zijn slikreflex!

Wij moeten de 29e weer op controle, maar de fysio heeft wel al testjes afgenomen bij alledrie. R zit ook buiten de curve, A er netjes op en N zit net onder de lijn - maar is wel beter 'in evenwicht'. Ach, ze zijn alledrie heel tevreden (meestal) en blijven elke keer nieuwe dingen doen en ontdekken, zijn heel nieuwsgierig... en vooral heel vrolijk en gezond, dus ze komen er hoe dan ook wel ;).

13. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O, en Karen, vergeet ik jou helemaal! Wat leuk weer van je te horen, super dat Jelmer, Vera en Lise het zo goed doen - al weer bijna een jaar zeg!

Die van ons zijn nu gecorrigeerd bijna 6 maanden en vooral N heb ik af en toe wel in de kinderstoel, vindt ze prachtig, maar nog wel moeilijk om rechtop te blijven zitten (wel met stoelverkleiner, geen extra ondersteuning). A lukt het wel als ik er een extra handdoek in prop ter ondersteuning, maar voor beide meiden geldt dat eten in de kinderstoel wat teveel tegelijk is. R is sowieso al erg druk met zijn hoofdje omhoog houden als hij recht zit, ook op schoot, dus voor hem zit de kinderstoel er voorlopig nog helemaal niet in. Denk dat N binnenkort haar brood wel in de kinderstoel kan eten - maar eens proberen als we weer thuis zijn.
    Eerst proberen R ook aan de slaapjes in bed te krijgen en kijken of we deze weken de meiden kunnen aanleren hun flessen zelf te drinken in de wipper - zou vooral 's ochtends met de eerste voeding wel erg relaxed zijn, haha! Ze zijn beide erg onrustig met drinken, constant om zich heen kijken enzo, dus ben benieuwd of het gaat lukken...

14. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Lieve 3ling moeders,

Voor een client ben ik op zoek naar ervaringen van drieling moeders. Vooral over jullie ervaringen met borstvoeding (als jullie die hebben). Alle tips voor deze a.s. drielingmama (nu 26 weken) zijn van harte welkom.

15. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Hoi Teddy,
    Wat wil je graag weten? Iedereen hier (geloof ik) heeft in elk geval gekolft, en verschillende ervaringen met 'live' borstvoeding. Ik heb ook nog een 'drielingmoedervriendin' die op het moment een drieling heeft van 4 maanden (geboren met 35 weken) die inmiddels gestopt is met kolven en alleen 5 voedingen per dag live geeft (wisselt kids af).

Nou ja, hoe dan ook; je kan al je vragen hier kwijt, of even pb'en voor meer info!

16. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Teddy, nog een keer ;). Even pauze tussen twee voedingen en avondeten door, dus hier in elk geval vast even mijn ervaringen.

Ik ben al heel vroeg bevallen, met 29w1d na vier weken ziekenhuis ivm TTS en pre-eclampsie. De bevalling kwam vanzelf op gang (gebroken vliezen), is uiteindelijk wel een keizersnee geworden.
    Ik ben gelijk een uur of 5 na de KS gaan kolven. Het duurde een dag of 5 voor het op gang kwam - ik kolfde toen overdag elke 3 uur en 's nachts als ik toevallig wakker was. Alles samen zo'n 7 keer per dag. De eerste dagen was ik al blij als ik 10cc had per keer, maar gelukkig ging dat na een paar dagen dus ineens heel hard. Ik heb ze vanaf een dag of 6 tot bijna vier maanden volledig van moedermelk kunnen voorzien, daarna ben ik er ook kunstvoeding naast gaan geven (toppruductie lag op zo'n 1800cc per dag met 6x kolven).
    Alledrie de kinderen hebben in het ziekenhuis geoefend aan de borst. Bij R ging dat erg moeizaam; hij had (heeft) erge moeite met goed aanhappen, doet zijn tongetje omhoog. Hij heeft uiteindelijk nooit meer dan 30cc uit de borst gedronken en het frustreerde ons allebei zo enorm dat ik het toen hij eenmaal thuis was ook niet meer heb geprobeerd - hij kreeg moedermelk uit de fles. De meisjes hebben eerder uit de borst gedronken dan uit de fles - wel mét tepelhoedje, zonder lukte het ze niet om een goed vaccuum te creëren. Ze konden al redelijk snel hele voedingen uit de borst halen, maar deden hier wel vele malen langer over dan uit de fles.
    Thuis ben ik ze toen het drinken wat beter ging ook tegelijk gaan aanleggen. Aanleggen ging trouwens alleen lekker in rugby-houding, zodat ik een hand vrij had om ze goed te sturen. Dit teglijk drinken ging eigenlijk best goed, kreeg er wel handigheid in, maar helaas gingen ze in die periode zo hard omhoog in hoeveelheid per voeding dat ze al snel niet meer genoeg hadden aan 1 borst en ik er dus toch alsnog 1 de fles moest geven. Al snel hadden ze door dat de ander die op het voedingskussen lag (ik deed dan de fles en borst om tijd te sparen ook tegelijk) de fles kreeg en toen gingen ze de borst weigeren. Dit was toen ze ongeveer 4 maanden oud waren (1.5 gecorrigeerd).

De borst kostte ze veel tijd (al snel 3 kwartier) en de fles was binnen 10 minuten meestal leeg en alleen thuis met 3 kinderen waarvan er één (R) veel moeite had met eten zorgde ervoor dat ik er vaak sowieso niet aan toe kwam ze vaker dan 1x per dag aan te leggen. Ik vond het moeilijk dat helemaal niet meer te doen, maar het gaf uiteindelijk wel veel rust dat de meiden dus zelf die keuze maakten.

Kolven heb ik gedaan tot ze ruim 7 maanden waren. Eerst ben ik elk voeding die zij minder kregen meegegaan (dus na elke voeding kolfde ik, eerst 7, daarna 6 en toen 5 keer per dag) en met 6.5 maand ben ik echt gaan afbouwen - duurde alleen lang voor ik helemaal afgebouwd had, ik bleef stuwing houden.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal, zoals ik hierboven al zei kan je altijd hier of via pb vragen stellen óf je client natuurlijk hier naartoe verwijzen ;). (Misschien voor haar leuk sowieso in contact te komen met andere drielingmoeders)

17. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Hoi teddy,

Ik heb vanaf het begin gekolfd, gelukkig kwam het bij mij gelijk op gang en het volume ging snel omhoog. Lise, Jelmer en Vera zijn geboren met 31.5 weken. Ik heb ze altijd borstvoeding kunnen geven. Toen ze thuis kwamen heb ik het nog volgehouden tot 3 maanden volledig borstvoeding voor Lise en Jelmer. Vera heeft langer borstvoeding gehad, omdat zij een reflux baby was en dysmatuur. Toen ze over de 5 kilo woog ben ik gaan afbouwen, puur omdat ik het vermoeiend vond. Niet omdat ik geen borstvoeding meer had. Lise en Jelmer kregen moedermelk wat over was van Vera.
    Ze hebben alle drie wel aan de borst gedronken. Ze hadden in het begin moeite om de tepel te pakken, doordat ze niet een volledige voeding dronken en daarnaast nog een flesje dronken, werd het me teveel. Ik zelf wilde wel doorgaan, maar naaste mensen raadde mij aan om voor mezelf te kiezen en langzaam aan af te bouwen. Ik was erg moe en dat moet niet ten koste gaan van de zorg van mezelf en de kleintjes. Ik moest ook een hoop zelf doen, omdat mijn man een eigen bedrijf heeft en veel weg is.
    Ik hoop dat je een beetje weis kan uit mijn verhaal.

18. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Het is wel heel fijn als ze zelf kunnen drinken.
    Lise en Vera drinken zelf, Jelmer vind het wel makkelijk om de fles te krijgen.
    Je moet ze een beetje plagen, vooral `s ochtends als ze honger hebben hielden wij de fles voor hun neus dat ze er net met hun mond niet bij kunnen, Lise en Vera waren zo dat ze de fles pakte en zelf gingen drinken.
    Lise deed dit sneller dan Vera.
    Wat ik ook deed was, een in de wipper leggen met een knuffel onder de fles, een op het voedingskussen en een op schoot.
    Vraagje?
    Hebben jullie veel hulp met de verzorging van jullie drieling?
    Mijn moeder komt 1x per week en ik heb op de donderdagochtend hulp voor 3 uur. Dat is wel fijn. Voor de rest doe ik veel alleen. Mijn man heeft een eigen bedrijf en is veel weg, ook in de weekeinden moet hij onregelmatig werken. Soms is dat wel erg zwaar. Ik werk zelf niet en ben fulltime thuis.
    Werken jullie of zijn jullie ook thuis en hoe doen jullie het dan met de verzorging?

19. adi

adi Niet meer actief

Teddy: ik heb je nog een pb gestuurd vandaag, maar zal hier ook mijn ervaring neerzetten.

Ik ben bevallen met 30+3 weken, en de borstvoeding kwam hier echt heel moeilijk op gang. De eerste 5 dagen heb ik 7x per dag gekolfd, helemaal droog. Pas de 6de dag kwamen de eerste druppels, en ik heb altijd maar heel weinig gehad. Mijn max dagopbrengst was iets was 700cc met 7x kolven. Dat was al heel snel niet voldoende voor 3 babys, dus hebben we kv bijgegeven.
    Ik baal wel dat we niet echt doorgezet hebben met oefenen aan de borst. De eerste 5 weken hadden zij te weinig kracht om goed te drinken, maar D. en A. waren wel natuurtalenten, na 5-6 weken dronken zij best goed aan de borst.
    Wat lastig is bij een drieling is dat de moeder een prematuur kindje krijgt, heel veel moet investeringen om de baby aan de borst te krijgen, en dan ook nog 3 van zulke baby's heeft! Ik vind het nog steeds heel jammer dat niemand mij hiervoor kon voorbereiden. Ik heb ook heel vroeg een lactatiedeskundige ingeschakeld, maar zij liep ook erg vast als het om praktische zaken ging. Met een drieling kan een moeder niet elke voeding elke baby wegen-aanleggen-wegen-bijvoeden-kolven enz.

Toen we uit zkh naar huis gingen kreeg ik het advies van de Lactatiedeskundige om niet meer te kolven, maar om elke voeding 1 baby aan te leggen, en de andere 2 de fles. Ik heb thuis nog wel wat bijgekolfd, maar het was veel te intensief en dat brak me na 2 maanden. Ze haalden niet genoeg uit de borst, en ik had te weinig kennis en was gewoon veel te moe.

20. adi

adi Niet meer actief

Ik werk 3,5 dagen per week, en mijn schoonmoeder komt hier 2 dagen oppassen. Daarnaast heb ik een schoonmaakhulp voor 4 uur per week. Als mijn man 's avonds moet werken komen mijn ouders om te helpen met het avondritueel.

Als je thuis blijft en de volledige zorg hebt voor de drieling, is dat inderdaad heel pittig.

Deel Deze Pagina