drieling mamma's

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Suzanne26, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Vera, de box mag weg voor €50. Wij hebben hem in Antwerpen gehaald, in nl worden ze amper verkocht.

Miepie, wat goed van Rutger!!! Hebben jullie overwogen om gewoon niet terug te gaan naar de fles als hij goed uit een beker kan drinken? Dat heb ik wel vaker gelezen hier op zp. En na 1 jaar zullen ze je adviseren om de fles te gaan afbouwen.

2. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    #902 Miepie80, 12 dec 2011
    Laatst bewerkt: 12 dec 2011
    Dubbel...

3. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Adi, de inzet is helemaal niet de fles eigenlijk. Er werd vanuit gegaan dat dat hoe dan ook ivm verdwijnen vd zuigreflex een gepasseerd station was. Maar het is wel super dat het dus toch soms wel mogelijk is, dat hij dus zo ook vocht binnen kan krijgen. Nu is dat alleen via eten/pap en groente. Zijn (hand)motoriek loopt ver achter, dus een bekertje zelf vasthouden zal bij hem zeker een half jaar langer duren dan bij de meiden - wel fijn als hij straks af en toe ook zelf zo wat kan drinken dus.
    Je hebt wel gelijk dat het erg tegenstrijdig klinkt; met de meiden zijn we met appel/perenmoes en yoghurt het drinken uit een bekertje juist aan het oefenen ;).

4. Vera1986

Vera1986 Lid

1 dec 2011
    34
    0
    0
    Adi, oke ik zal het eens met manlief overleggen!

Miepie, Fijn zeg, maar hoe komt het dat Rutger een achterstand heeft?

Groetjes Vera

5. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Vera, hij heeft tot een maand of twee geleden (toen vonden we eindelijk medicijnen die hielpen) extreem veel gespuugd. Hierdoor ging hij de fles weigeren en kreeg hij in juli een sonde, maar hij was ook overdag de helft Vd tijd bezig met 'eten' (hij lag dan aan de voedingspomp) en de rest van de tijd bleef hij helemaal stil liggen omdat hij anders gelijk weer moest spugen. Hij heeft in die hele periode tot 7 maanden dus eigenlijk niks gedaan - op goed leren kijken na dan ;). Normaal gesproken gaan ze handjes ontdekken, speelgoed ontdekken, rollen, etc. Hij lag alles met zijn armpjes wijd en doet dat nu nog steeds. Hij rolt inmiddels wel op zijn zij en bijna helemaal door, maar gebruikt zijjn handjes nog steeds nauwelijks. Hiervoor heeft hij 2x per week fysio (thuis).

6. Vera1986

Vera1986 Lid

1 dec 2011
    34
    0
    0
    Miepie, Jeetje dat is wel vervelend zeg en een hoop zorgen lijkt me voor jullie.. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om te zien dat je kind niet kan eten en dat daardoor zijn ontwikkeling ook achterblijft. Maar wel heel fijn dat het nu dan beter gaat en dat er vooruitgang in zit!

Groetjes Vera

7. Vrolijke Jetje

Vrolijke Jetje Actief lid

23 jul 2008
    219
    0
    0
    Wow Miepie, wat een leuke ontwikkeling!
    Later meer, maar dit las ik even snel....

8. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Even snel een berichtje:

Kinderwagen. dezelfde als Miepie, die vind ik echt ideaal. Je kan er lekker in je eentje andere drielingmama's bezoeken ;)

Flessen: difrax net als Miepie ook door het ziekenhuis aangeraden. Na de kleine flesje heb ik ook de brede hals flessen van difrax geprobeerd, maar daar dronken ze niet fijn uit. We hadden in een pakket ook een Avent fles zitten, maar die vind ik echt niet fijn, want die lekte echt heel erg ( wel is de dop van de fles felxibel en kan je die als bekertje gebruiken)

Ziek zijn: hier gaat het echt achter elkaar door. Eind vorige week W koorts, maar wel heel levendig. Maandag gelukkig wel weer lage temperatuur. Gistermiddag gebeld door KDV voor L, maar ook verder niet ziek alleen koorts. Vandaag allemaal koortsvrij dus hebben we nog met zijn alle kunnen zwemmen. Het is voorlopig mijn laatste vrije woensdag, dus ook voorlopig de laatste keer zwemmen.

9. Vrolijke Jetje

Vrolijke Jetje Actief lid

23 jul 2008
    219
    0
    0
    Ow, zo herkenbaar Duda: dat ziek zijn houdt hier ook niet op. Zowel wij als de kindjes blijven niet fit. 1x bij de Ha geweest met i en 5 dagen lagen bij de HAP. Een dag later T ziek uit KDV, gister bij de HA: oorontsteking met 39,5, ook na paracetamol. Zit nu aan de amoxicilline en moet zeggen dat ze na 2 nachten fulltime spoken weer enorm opknapt gelukkig.
    Ik hoor jou niet klagen Duda en ik bedoel het ook niet als beklag, maar deze afgelopen 2 weken vind ik wel enorm zwaar hoor!

10. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Ik heb de wagen gelijk gebruikt. Toen het redelijk weer was om naar buiten te gaan waren ze al wat groter en heb ik de stoeltjes naar achteren gedaan en met de beenhoezen ging het prima! Ik heb er geen hinder van ondervonden dat je geen wieg erop had. Goed inpakken met een fleesedeken. De kappen erop en ze lagen beschermd, ze konden bijna plat.

11. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Dat is idd een mooie oplossing!

12. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen

De wagen draait heel kort. Ik kan er zelfs een kruitvat mee in! De voorste wieltjes draaien 360 graden.
    Ik vind hem persoonlijk heel fijn.

13. gcsluimer

gcsluimer Lid

23 jun 2011
    60
    0
    0
    Teteringen
    Het is een hardnekkige verkoudheid, denk je dat het voorbij is zijn ze weer verkouden. Gelukkig slapen ze de nachten goed door. Daarin heb ik niet te klagen.

Leuk om te zien de meiden staan al enige tijd en Jelmer nog niet.
    Nu stond hij vanmorgen nog onzeker in de box. Dat is wel mooi om te zien!

Wat fijn dat R nu zoveel zelfstandig eet! Is zijn zonde er nu ook uit, of blijft hij nog even zitten voor de zekerheid?

Wat zijn jullie allemaal al ver, die van mij zijn ouder en eten nog geen stukjes fruit, willen ze niet, ook met warm eten gaat dat moeizaam, dus om de strijd aan te gaan die ik niet wil pureer ik het nog met de staafmixer.
    Ook hebben wij nog een tuitbeker. Ze stuiteren alle kanten op met die tuitbeker, dat ik eigenlijk een gewone beker nog niet zie zitten.
    Hoe doen jullie dat oefen uit een beker drinken?
    Omste beurten neem ik aan.

14. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Duda, jammer dat je volgende week ook de woensdag weer moet en dus niet meer kan zwemmen. Misschien op za-ochtend om beurten naar het zwembad? Dan is er ook babyzwemmen toch?
    Wat naar dat ze zo aan blijven kwakkelen, gelukkig niet erg ziek dus, maar koorts is naar genoeg :S.

Jet, las in jullie updat op je blog al dat het bij jullie heftige twee weken zijn geweest! Zieke kinderen is zwaar zat, maar dan zelf ook allebei zo ziek zijn erbij.... slopend lijkt me!
    Sterkte... hoop dat ze snel alledrie weer opgeknapt zijn - en jullie ook.

Karen, de sonde hebben we er uit gehaald toen R twee weken geleden al een week lang meer at dan de minimale intake van 600cc die was afgesproken. Hij eet nu dus super, en daarnaast lag meneer na een week hard proberen (waarbij hij bijna ging kruipen ;)) op zijn buik - en terug - en nog een keer - en terug.... en zo is dat de rest van de dag doorgegaan. Eerste wat hij vanmorgen deed toen ik hem in de box legde was weer op zijn buikje rollen. Ben apetrots op 'm!! De meiden doen het natuurlijk al weken/maanden, maar hij komt van zo enorm ver... deed drie maanden geleden nog helemaal niks, alleen stil liggen.
    Daarnaast al 4 dagen op rij zijn laatste voeding uit de fles gedronken - wat volgens de logo niet meer zou gaan lukken.

Karen, ze drinken wat 'dikkere' dingen uit een bekertje. Vanmorgen had ik bijv. peer klaargemaakt met liga en dan de blender er overheen. Ik pak er dan 1 op schoot en laat ze uit het oefenbekertje slokjes nemen. Ze knoeien wel, maar vinden het prachtig (en hebben uiteindelijk binnen 5 minuten een hele peer naar binnen gewerkt ;)). Stukjes eten: ik ben eerst minder hard gaan blenderen en toen gaan prakken. Sommige dingen doe ik wel in de blender (bruine bonen, spaghetti bijv.), maar het meeste krijgen ze geprakt. Anna was er een kei in de geprakte stukjes weer naar buiten te werken, maar is een kwestie van weer terugproppen ;). De meiden zitten met eten vaak nog op schoot, maar ik zet ze steeds vaker in de kinderstoel zodat ik ze tegelijk kan doen. Banaan breek ik ook gewoon kleine stukjes vanaf en die knijp ik een beetje fijn en dan stop ik het in de mond. Gisteren gewoon een halve banaan in het vuistje gegeven, maar dat was nog even een stapje te ver. Werd een wedstrijdje tussen het handje en de glibberige banaan op tafel ;). Boterham gaat in ongeveer 20/25 stukjes met korst. Noor eet dit zelf, Anna is luier en gaat met haar mond wagenwijd open zitten wachten tot ik er wat in stop.

R eet wel alles helemaal 'glad', bij hem eerst maar eens wennen aan het eten zelf en dan langzaamaan stukjes erin laten.

O, ik zorg wel dat alles goed gaar is. Nog maar 2 tandjes hier - allebei in Anna's mondje - dus het moet wel met de tong/kaakjes plat geduwd kunnen worden.

Zo, op naar de laatste voeding van R. FIjne avond!

15. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O ja, Karen, drinken uit een beker dus alleen op schoot; in de box drinken de meiden water/diksap/appelsap uit een flesje. Wekenlang de tuit alleen aangeboden, maar dan dronken ze nauwelijks naast de melkflessen. Dus toch maar gezwicht....

16. Nellekeb

Nellekeb Lid

24 nov 2011
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    #916 Nellekeb, 14 dec 2011
    Laatst bewerkt: 14 dec 2011
    Hoi hoi,

Sorry, ben een tijdje niet online geweest. We hebben het hier erg druk gehad. Niet alleen met de meiden maar 5 dagen na de keizersnede kregen we ook de sleutel van ons nieuwe huis. Soms zijn we in de uurtjes dat de meiden thuis zijn aan het klussen. Gelukkig is het huis nu wel zo goed als af. Tenminste, het is goed leefbaar. Dit mede dankzij alle vrienden die geholpen hebben.

Wat leuk om die verhalen over de papfles te lezen. Mijn meiden zijn daar nog niet aan toe. Ze zijn nu 16 weken oud en krijgen nog 6 voedingen. De nacht komen we nog niet door maar vannacht kwamen ze weer om 5 uur. We hebben nu net besloten om niet meer voor 5 uur een fles te geven. Als ze eerder komen, proberen we ze weer in slaap te krijgen. Hopelijk lukt het.

De manier waarop ik zwanger was, was 1 placenta, 2 vruchtzakjes. Heb met 16 weken vruchtwater laten aftappen en met 18 weken ben ik behandeld tegen TTS. De 2 meiden die een vruchtzakje deelde hadden zich om elkaars navelstrengen heel gedraaid. Het is dus de hele zwangerschap spannend geweest of ze het wel zouden halen.

Hoe doen jullie het trouwens als ze gaan kruipen of lopen? Wij zitten te denken om dmv een hek een hele grote box te maken.

Een vriendin vertelde me dat we van dit forum ook een club kunnen maken. Dan kunnen buitenstaanders niet alles lezen. Ik zie soms afkortingen e.d doorkomen, en ik vroeg me af, of het niet handiger is om een club te maken. Maar ja, ik ben nieuw hier dus misschien is dit al eens besproken.

Ik heb trouwens nog een vraag. Mijn meiden krijgen om 19.00, 23.00 en 5.00 uur een flesje. Nu moeten we ze altijd wakker maken om 23.00 uur. Ze liggen dan zo lekker te slapen. We twijfelen of we ze een keer moeten laten slapen, maar zijn dan bang dat ons hele schema door de war gaat. Ook moeten we dan 2x 's nachts wakker worden denken we. Heeft iemand hier een tip/ ervaringen mee?

Fijne avond.
    Groetjes,
    Nelleke

17. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Poeh, nelleke, wat heftig om er ook nog 'even' een verhuizing tussendoor te hebben! Wel fijn dat alles nu een beetje leefbaar is.
    Ik vond het met een monochoriale diamniotische tweeling al spannend....kan me voorstellen dat jouw zwangerschap echt driedubbel spannend was. Wel grappig, in het LUMC gaven ze aan zelden drielingen met TTS te hebben/behandelen, maar jij bent er dus redelijk kort na mij geweest?
    Wij hebben een box/playpen van 2x3 meter gekocht op Assortiment kinderboxen/playpens | Boxenland, we hebben nu 2x2 staan in de woonkamer - voorlopig groot zat. Ik vind het ideaal. We hebben wel ook de kleine box nog staan, ik vind het prettig er af en toe een apart te kunnen leggen als ze bijv erg hyper worden samen.

Hoe/waar kan je zo'n club-topic maken dan? Op zich een goed idee, aan de andere kant lezen er volgens mij ook wat twee/drielingmoeders alleen mee voor wie het juist fijn is info te halen uit ons geklets ;).

Wij hebben idd ook eerst niet meer voor een bepaalde tijd de fles gegeven - elke keer een stukje gerekt. Daarna zijn we de laatste fles naar voren gaan halen (door flessen overdag dichter op elkaar en/of fles er tussenuit). Zo kwamen we op slapen van 22-5, dan 22-6, 21.30-6, etc. We gaan nu proberen R ook van zijn voeding van 20u af te krijgen/door iets te schuiven zijn laatste voeding naar 18.30/19u te krijgen. Morgen 1e en 2e voeding wat dichter op elkaar zonder slaapje en een iets kleinere 2e (groente) voeding - en dan alles de hele dag dus wat eerder hopelijk ;).

Welterusten!!

18. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Hoi Meiden,

Club nee dat ken ik nog niet. We hebben het er ook nog nooit over gehad. Aan de ene kant wel handig om wat vrijer te praten en aan de andere kant lezen er misschien ook mensen mee die wat aan onze tips hebben, maar misschien helpt een club dat ze ook lekker mee komen kletsen ( vind ik wel gezellig, hoe meer zielen hoe meer vreugd)

Nella , heftige zwangerschap hoor! Ik zelf had met een drieeiige zwangerschap de ideale drielingzwangerschap. Ik kreeg alleen extra controles omdat I klein leek. Viel achteraf mee, maar ze is nog steeds klein. Zowel in mijn buik als er buiten volgt ze wel lekker haar groeilijntje.

Qua box hebben wij ook een playpen, alleen een budgetversie, dus die kan je niet inklappen, maar moet je echt uit elkaar schroeven. We hoeven hem toch niet te verplaatsen. Bij de opa's en oma's thuis kruipen ze gewoon rond.

Toen wij op zeven voedingen zaten was de laatste fles 23.00 en de eerste 5.00. Na de fles van 20.00 gingen wij al naar bed. We moesten allemaal wakker worden om 23.00 en dan was I vaak al weer wakker om 3/4 uur. Dat werkte niet voor ons. Omdat we toch al op bed lagen, lieten we ze voor de 23.00 voeding komen. Vaak was dit 1.00 en dan werden ze wel netjes wakker om 5.00. Bij zes voedingen kwam er meer ruimte tussen de voedingen en is de 1 uur voeding helemaal vervangen.

Voor de meiden die al stukjes geven: Wij geven stukjes fruit: peer, banaan en druif. Alleen eten ze op deze manier veel minder dan normaal. Nu kan het ook aan mijn kleintjes liggen hoor, want de jongens zijn op dit moment niet te genieten. En I krijgt ook geen halve banaan hoor, dan vliegt hij alle kanten op. Een kwartje lukt nog wel. Eten ze bij jullie ook minder fruit wanneer je stukjes geeft. Wij hadden eerst trouwens kleine stukjes en zijn ze steeds groter gaan maken.

Warm eten krijgen ze nu grof gestampt/gesneden. Erwtjes krijgen ze heel en spaghetti snijd ik in stukjes. Witlof in stukjes, bietjes grof geraspt.

L is weer wakker. Kijken of hij nu een beter humeur heeft!

19. adi

adi Niet meer actief

Duda, het is normaal dat ze in stukken minder eten. Als jij een appel tot moes maalt, hou je 4 happen over. En dan ben je lang niet zoveel verzadigd als dat je zo een appel eet.
    Ongepureerd fruit raakt geen vitamines kwijt door verwerking, en kauwen zorgt voor betere vertering van voedsel en opname van voedingstoffen. Dat zorgt meestal voor dat mensen minder qua hoeveelheid eten als eten niet glad is. Maar dat zegt weinig over voedingstoffen.

20. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Adi, was mij idd ook al opgevallen - maar jij zegt dus dat ze ook als ze minder eten dan effectief toch ook wel aardig wat binnen krijgen? Ik laat het meestal wat afhangen van de groente/het fruit. Banaan eten de meiden dus zo - vanmorgen per kind bijna een banaan op - maar bijv appel maak ik bijna altijd in de magnetron wat zacht eerst, en dan prak ik 'm. Ze eten dan met z'n tweeen 2 of 3 appels. Peer eten ze als het fijn gemaakt is wel 3 peren met 2 liga's samen, maar als ik het in stukjes doe hebben ze moeite er samen 2 naar binnen te werken, meestal lukt dat dan niet. Mango maak ik eigenlijk altijd fijn met de blender, en veel meer variatie dan dat zit er op het moment niet in qua fruit.
    Groente prak ik zoveel mogelijk, maar bijv bietjes die ze vandaag hadden doe ik in het 'hakmachientje' (zo'n bakje met een mesje erin waar je de staafmixer op zet) en dan prak ik de aardappel erdoor.

Duda, L is eigenwijs dus? Haha, hier lag hij ook al lekker te rollen, en op visite bij opa en oma dus ook? Lekker ding... Gaat W inmiddels al hard met kruipen? En I?
    O, Suzanne, hilarisch trouwens hoe F zich voortbeweegt! Leuk filmpje.

Jetje, iedereen al weer een beetje opgeknapt bij jullie?

Nelleke, hier zijn ze met 3 maanden (2 weken gecorrigeerd) overgegaan op 6 flessen. Ze waren toen ruim 3 kilo pp. Het was toen eerst elke 4 uur (dag en nacht) en dat werd langzaamaan 5, 6 uur 's nachts met korter tussen de voedingen overdag. Toen ze op minder dan 3.5 uur overdag uitkwamen (dus zo'n 6.5 uur 's nachts) hebben we er een fles uit gehaald, overdag weer 4 uur tussen de flessen en 's nachts 8 uur. Ze waren dan wel vaak al voor hun eerste fles (van 6.00) wakker, maar dan probeerde ik te rekken tot 6 - en dat duurde meestal maar een dag of 3 voor ze dan doorsliepen. Dit was een kleine maand nadat ze van 7 naar 6 waren gegaan, dus met 1.5 mnd gecorrigeerd/4 maanden. Wij hebben ze trouwens wel altijd wakker gemaakt voor de laatste fles (als ze dat niet al waren ;)), die hebben we al snel naar voren geschoven (sliep liever om 23u en dan om 4 uur er weer uit dan slapen van 1-6 en zo kon mijn man de avondfles meehelpen - nachtvoedingen deed ik alleen).

Vandaag voor het eerst ook R zijn laatste voeding beneden gegeven en daarna naar boven naar bed - om 19.15 lagen ze er alledrie in! Ik heb R zijn ochtend-groente-voeding wat kleiner gemaakt en vervroegd en loop zo de hele dag een uur voor. Hij had net 2.5 uur na zijn groente (+- 150gr) ook echt wel weer honger, heeft 170 pap uit de fles gedronken.

En ook N heeft een eerste tandje! En R ligt de hele dag al om de haverklap op zijn buik! Hij is echt een enorme inhaalslag aan het maken, rolt op het moment na 1 dag flink oefenen zelfs soepeler dan N - alleen bij terugrollen (wat hij op zich heel knap doet) vergeet hij zijn onderlijfje, hahaha.

Deel Deze Pagina