Hé, wat een gezelligheid weer hier! Suzanne, wat fijn om van je te horen, begon me echt zorgen te maken (en niet helemaal zonder reden zo te lezen). Wat balen dat je nu complete bedrust moet houden, zeker omdat je ook nog een kleine rond hebt lopen. Fijn dat je voor haar opvang hebt kunnen regelen nu. Echt niks doen he, hou die kleintjes nog maar even binnen! Duda, ben een beetje vergeetachtig... en had je dus nog niet ge-pb't, haha. Ik word wel steeds minder mobiel, maar kan nog prima autorijden en ben vd week zelfs nog even de stad in geweest (geparkeerd bij La Vie en met 2 koffiepauzes een rondje Steenstraat - Lijnmarkt - Oude gracht gedaan ... helemaal gesloopt daarna!), dus kan als je het leuk vindt altijd even bij jou langs komen. Ik ben komende week wel erg druk met mensen in huis ronddirigeren (hulptroepen om de kamertjes leeg te maken komen tussen Kerst en Oud&Nieuw). Jetje, gefeliciteerd!!! Lijkt enorm op ons verhaal, kan me dus helemaal voorstellen hoe je je voelt . Wij zijn zwanger geworden na de tp van 2 cryootjes na ICSI, bij 5w5d twee vruchtzakjes en met 7w2d drie kloppende hartjes. Ben er eigenlijk nu pas een beetje aan gewend, hahaha. In welk ziekenhuis loop je? Hier gaat alles redelijk, ook veel pijn aan mijn liezen en nu wel aan het aankomen (maar ook heel hard aan het groeien); zit nu nog 2 kg onder mijn startgewicht - dus bijna 4 aangekomen in de afgelopen 4 weken. Gisteren de 20w-echo gehad, Nr1 is helemaal goedgekeurd; Nr2 en 3 lagen wat te gezellig samen. Hersentjes, beentjes, voetjes, etc. zijn allemaal wel nagekeken maar het hartje en de niertjes moet ik nog voor terugkomen omdat ze er niet recht voor lagen. Bij nr3 zat er een kleine cyste in de plexus choriodeus wat kan wijzen op trisomie18 (1% kans bij die cystes) in de hersentjes, maar aangezien alles er verder helemaal uitzag en ook nr2 (eeneiig) er helemaal normaal uitziet maakte de arts zich er niet druk over. Over 2 weken weer terug voor deel 2 dus. Gelukkig dit keer niet van mijn stokje gegaan, haha. Kleintjes zijn gisteren en vandaag erg druk, gezellig. Duda, ik ga je nú pb'en!
Meiden, wat leuk om jullie verhalen te lezen!!! Zoooo herkenbaar Jetje, gefeliciteerd met deze wonderlijke zwangerschap!!!! Dat wennen komt echt wel hoor! Het is nou eenmaal een zwangerschap en straks een huidhouden dat een heel andere aanpak nodig heeft dan een doorgaanse zwangerschap. Mijn advies: veel lezen!! Op internet zijn een aantal pagina's van families met drielingen, die hun verhaal heel mooi hebben geschreven. En waar ze honderden tips hebben neergezet. Wij hebben daar heel veel gehad. En blijf rustig aan doen dames!!! Ik kom regelmatig checken hoe het gaat. Mochten jullie vragen hebben hoor ik het wel! Liefs, Adi
Breekt even in... Hoi Miepie! Lees dat alles goed gaat en je 20 weken echo er voor alsnog goed uit ziet... verwacht van deel 2 van die echo niet heel veel bijzonders meer als ik het zo lees. Was zo benieuwd hoe het met je ging... fijn om te lezen. Andere 3ling mama's heel veel succes en toi toi toi! Een goed 2011 op heel veel mooie lieve kindjes! Liefs Ingrid (VW-topic)
Hoihoi, Miepie, De komende week is vriendlief lekker thuis en misschien leuk om in januari af te spreken. Als het niet zo glad is, kan ik misschien ook nog een stukje rijden. Maar je mag ook wel hier langskomen hoor! Afgelopen vrijdag weer een groeiecho en afspraak bij de gyn gehad. De jongens zitten nog mooi op de curve. Het meisje hangt echt aan de ondergens. Als ze zo door blijft gaan is het geen probleem, maar als ze nog minder goed gaat groeien, moeten we kijken wat de mogelijkheden zijn. 4 januari is de volgende echo. Adi, hoe groeide jouw kleintjes is je buik? Liefs Duda
Duda, wat knap dat je nog steeds auto kunt rijden! Kun jij dan nog wel bij de stuur? Mijn kindjes groeiden tot 28-29 weken als een eenling. Met de echt van 27,5 weken wogen ze alle drie ong. 1 kilo. Na 28 weken was mijn zoontje wat langzamer gaan groeien. Zodat hij met 30,3 weken geboren was met 1.250gram. Mijn 'grootste' dochter was bij de geboorte 1,5kilo en voor die termijn een 'grote' baby, ook voor een eenling.
Hé meiden, fijne kerst gehad? Duda, hopelijk blijft ze goed meegroeien. Ze is al een tijd aan de kleine kant, toch? Bij ons is er al vanaf de allereerste echo met 7w eentje kleiner (1 vd tweeling), maar die groeit wel elke keer goed door. Ligt gewoon 5 dagen achter op de anderen.... O, en Miepman is deze week ook thuis - klussen en kamertjes leeg maken. Volgende week ben ik dinsdag het grootste deel vd dag in het ziekenhuis, maar verder alleen korte afspraken staan, dus roep maar wanneer het jou uit zou komen! Adi, bij jou dus ook wel verschil in gewicht... merk je daar nu ook nog verschil in, of niet? Suzanne, Jet, hoe is het bij jullie? Jetje, kan je het al een beetje bevatten? Ik heb 1e kerstdag 's avonds nog in het ziekenhuis gezeten. Maandag dat pessarium/cerclage geplaatst gekregen (ProTwin studie) en had vanaf vrijdag ofzo ineens heel veel heel waterig vochtverlies. Dacht eerst aan urine, maar dat was het niet. Zaterdag toen we thuiskwamen van mijn schoonouders toch maar even gebeld met het AMC omdat ik me zorgen begon te maken of het geen vruchtwater kon zijn en ik moest toch maar langskomen. Eenmaal in het ziekenhuis natuurlijk nergens meer last van... zucht... Urine is gecheckt, echo gemaakt, bloeddruk was ok, dus twee uur later weer naar huis en voor de zekerheid een weekje niet in bad enzo. Bedacht me later door die opmerking dat het zomaar zou kunnen dat dat juist de oorzaak is geweest; dat het badwater was wat door dat pessarium niet direct wegloopt ofzo, of kan dat niet? Hoe dan ook nu nergens last meer van, dus ik ga er maar vanuit dat alles goed zit....
Ha meiden, zo, de kerst zit er ook weer op, leuke dagen gehad?? Mijn besef dat het kerst was, was niet echt aanwezig, maar dat krijg je als je alleen maar op bed ligt. Miepie, wij zouden met die klachten ook naar het ziekenhuis gegaan zijn hoor, pff wel even schrikken of niet?? Ik ben vandaag weer voor controle geweest ivm de verstrijking van mij baarmoeder. Vorige week was die nog 17,7 mm en vandaag nog maar 5mm, bijna volledig verstreken dus. Ik heb gelukkig nog geen ontsluiting, maar het is nu wel heel spannend. De verwachting is dat we de 32 weken niet meer redden. De harde buiken blijven aanhouden en ik kan me alleen maar erg rustig houden en hopen op het beste. 3 januari hebben we weer een afspraak en een groeiecho.Ik ben wel weer gewoon thuis, daar kom ik beter aan mijn rust toe en dat is nu heel belangrijk. We zijn vandaag ook even op de nicu geweest om alvast een indruk op te doen, zodat als de kleintjes daar straks komen te liggen dat we al weten waar het is. Er lag 1 baby'tje van 600 gram, echt ongelofelijk, ik ben blij dat die drie van ons al het dubbele wegen. Wat me enorm tegenvalt, van het op bed liggen lever je ontzettend veel kracht en energie in. Ik kan bijna niet meer lopen en staan kost me enorm veel energie,dat valt me vies tegen van mezelf. geniet er allemaal lekker van dat jullie deze week manlief ook thuis hebben en laat je lekker verwennen!! Liefs
Hoihoi! Adi, twee weken geleden kon ik nog bij het stuur en had ik nog 3 cm ruimte over voor mijn buik, en dat in een Alto. Met al die sneeuw heb ik geen autogereden, dus ik weet niet of ik nog pas. Hoe doe jij het met boxen? Heb jij er drie of een grote? Of heb je een andere oplossing bedacht? Miepie, Ik moet alleen 4 januari naar de gyn. Verder heb ik helemaal niets staan. Vervelend dat je met kerst in het zh zat, maar wel goed dat ze er naar hebben gekeken. Bij mij wordt de afscheiding ook meer en soms is het wat waterig, maar wel plakkerig. Dan is het geen vruchtwater. Ik hoop voor je dat het Zoiets is en dat het geen vruchtwater is. Suzanne, de kerst was voor mij ook ver te zoeken hoor. Ik mag dan nog wel door huis lopen, maar we hadden niet echt plannen. Mijn ouders zijn tweede kerstdag nog heel even geweest. Mijn schoonouders en schoonzus zouden ook nog komen, maar mijn schoonzus was ziek. Ik hoop voor je dat je kleintjes nog even blijven zitten. Jammer dat er zo weinig aan te doen is. Ik duim voor je!!!! Liefs
Hoi meiden, Suzanne, wat spannend!!! Ik krijg helemaal kippenvel van je verhaal, ZO herkenbaar voor die termijn, incl. het bezoek aan de NICU en het zien van een baby die 600gram weegt. We hebben precies hetzelfde meegemaakt. Zo'n bezoek kan op het moment zelf schokkend zijn, maar na de geboorte was het voor ons ontzettend fijn om te weten waar onze kinderen zouden komen te liggen. En inderdaad, als je ziet dat een baby met 600gram in het leven wordt gehouden en het redelijk doet, dan heb je zoveel vertrouwen in jouw kind dat 'AL' ruim 1 kilo weegt. Ik was bijv. zo opgelucht om te horen dat Melisa 1,5kilo woog bij de geboorte. Na dat bezoek aan de NICU, was dat gewicht voor mijn gevoel echt super. En met zo'n instelling straal je gewoon veel meer rust en vertrouwen uit naar de babys, en dat scheelt heel veel. Hou vol meid! Lig jij nu nog thuis of ben je al opgenomen?? Miepie, wat spannend zeg, de 1ste kerstdag in het zkh. Gelukkig is er niks aan de hand. Duda, en? Pas je nog achter het stuur? Wij hebben een tweelingbox gekocht in België. Daar zijn ze een stuk groter dan in Nederland. Onze box is 150cm bij 90cm, dus net zo groot als een ledikant. Hieronder de foto (met onze, toen nog kleine, kindjes)
Adi, Ik ben nu nog thuis, hoop dat ik dat nog even volhou. en je hebt gelijk, wij zeiden meteen tegen elkaar, die van ons wegen al het dubbele. Mijn buikomvang is nu 116 cm. hoe is dat bij jullie??
Hoi Meiden, Wat een spannende verhalen hier allemaal. Ik ben er even snel doorheen gelezen, want de vermoeidheid heeft mij te pakken na een dag werken. Lig al 1,5 week rond 19.30 uur op bed en een uur later ben ik zéker vertrokken, ha ha! Vandaag voor de volgende echo geweest: de 1-eiige tweeling is wel gescheiden door een vlies gelukkig. Ze waren vandaag druk in de weer en gemeten op 9 weken en 1 dag; de eenling is gemeten op 9 weken en 4 dagen (ik moet mijn onderschrift nog aanpassen, want er blijkt dat ik mezelf een dag te 'rijk' gerekend heb). Vooralsnog alles op schema en dik tevreden dus. Overigens toch ook weer enorm opgelucht dat ze er alle drie nog waren; gaat de goede kant op met het wennen dus! B) Ik hoop binnenkort wat meer energie te hebben om persoonlijk naar andere mensen terug te reageren. Tot gauw, Jetje
Jetje, al die echo's maken het zo bijzonder he! Ik heb ongeveer een heel fotoalbum met alle echofoto's. Fijn dat ze goed op termijn liggen. En ik heb ook begrepen dat een ééneiige tweeling die gescheiden is meer zekerheid geeft dat de tweeling die de vruchtzak deelt. Samen met mij was een mama zwanger die een ééneiige tweeling en 'nog eentje' droeg. Na de bevalling was er wel een grote gewichtsverschil tussen de tweeling en de derde, maar inmiddels zijn ze 1,5 en doen het alle drie echt prima. De vermoeidheid gaat een keer over hoor, geef er maar aan toe. Meiden, sorry als ik jullie verveel, maar ik vind jullie verhalen zo herkenbaar.
Hoi! Suzanne, da's even schrikken zeg. Gelukkig wel gewoon thuis nu, ik hoop voor je dat de kleintjes nog even binnen blijven. Fijn dat je mocht kijken op de NICU, prettig te weten waar ze terecht gaan komen straks. Mijn neefje is afgelopen zomer met 31 weken geboren (ze wonen normaal in Ghana, dus zaten bij ons in huis met hun peuter) en heb het dus van heel dichtbij al eens meegemaakt met hem. Gaat nu trouwens super met 'm. Duda, ik heb wat losse afspraken staan, zal morgen mijn agenda er even bijpakken en je een berichtje sturen . Hier trouwens ook de 4e week voor 2(!) echo's; het vervolg van de 20w-echo op de prenatale diagnostiek én de gewone groeiecho. Ach, kunnen zowel mijn schoonmoeder als mijn schoonzusje mee. Jet, fijn dat er een vlies tussen zit! Delen ze wel de vruchtzak en placenta? Bij ons heeft nr1 een eigen vruchtzak en placenta; de 'tweeling' deelt de placenta en vruchtzak maar heeft ook wel een tussenschot/eigen vlies. Spannend allemaal hoor.... Welk ziekenhuis loop jij trouwens? Moeheid: Wen er maar aan . Ik heb de eerste weken zo'n 14 uur per dag geslapen - ben met 12 weken minder gaan werken (20 uur ipv 30 op 4 dagen) en lig meestal nog steeds vroeg op bed, alleen slaap ik nu minder lang omdat mijn bekken dan teveel pijn gaat doen. Slaap nu van 9 tot 4 ofzo meestal, dan af en toe een half uurtje nog en overdag 1 of 2 keer een dutje. Denk dat dat ook niet meer beter zal gaan worden . Adi, wat enorm leuk je kids even te zien . Wij krijgen een tweeling- en een eenlingbox te leen en willen als ze zitten/gaan kruipen een XXL-box kopen waarmee we gewoon een deel vd woonkamer af kunnen zetten. Ze zitten dan op de grond (of een kleed), dus voor als ze klein zijn lijkt een gewone 'hoge' box me makkelijker, dus fijn dat we die kunnen lenen voor het eerste halfjaar ofzo. Miepman gaat morgen kijken voor een auto, ben benieuwd of ie weer meet mijn corsaatje thuis komt of met een nieuwe auto, haha. Hier zijn in 1 dag de hele studeerkamer en logeerkamer leeggeruimd en de zolder opnieuw ingericht; morgen komt mijn schoonvader helpen met verven en mijn schoonmoeder met alle kleertjes die we hebben gekregen uitzoeken/sorteren op maat en geslacht. Fijn om nu echt 'bezig' te zijn in huis... Als het goed is komt over 4/5 weken het kamertje ook, dus dan is alles mooi op tijd klaar. Heb trouwens geen vochtverlies meer gehad (niet meer dan normale afscheiding) en vraag me erg af of het niet kan zijn dat er door het pessarium wat badwater achter was gebleven zeg maar - was vrijdagochtend in bad geweest en daarna begon het. Nou ja, zolang ik er verder geen last meer van heb ga ik er maar vanuit dat het verder allemaal goed zit.
Adi, mij verveel je zeker niet! Juist fijn jouw ervaringen te horen! Bij ons loopt de tweeling trouwens ook gewoon netjes op schema hoor. Nr1 (de enkeling) en nr3 lopen al vanaf het begin een dag of 3/4 voor en nr2 is al vanaf het begin het kleinst (1 dag achter op termijn bij de metingen). Voorlopig groeien ze dus gelukkig alledrie even goed. Scheelt wel dat bij mij de navelstrengen van de tweeling ook ver uit elkaar liggen, dus ze hebben ondanks dat ze de placenta delen maar weinig directe vaatverbindingen met elkaar.
Hoi meiden, Allemaal een gezond en vooral mooi en bijzonder 2011 toegewenst!!!Met vooral veel gezonde en mooie baby's!
Wat een wonder. Succes met jullie drieling zwangerschap en toekomst. Ik heb altijd gezegd dat ik een tweeling wel leuk zou vinden maar moet er niet aan denken om een drieling te dragen zeg.
Hoi meiden, Allereerst natuurlijk een gelukkig Nieuwjaar. Ik hoop dat onze baby's het zolang mogelijk volhouden in onze buikjes. Jet, haha ik herken de opluchting dat ze er telkens alle drie er nog zijn. Zo apart dat in het begin je een beetje schrikt en daarna wil je ze gewoon alle drie houden. Bij mij heeft de vermoeidheid erg lang geduurd. Het is er nu nog steeds, wel iets minder, maar ik kan nu ook minder, dus doe ook minder. Ik heb dus ook minder om moe van te raken. Maar ik voel me wel het fijnst als ik lig. Dus overdag is de bank mijn plekje en 's nachts mijn bed. En dan af en toe een uurtje op. Suzanne, mijn buikomvang is 123 cm en ik begon bij 81 cm. Ik draag ook nog alleen naar voren. Als mensen mijn van achteren zien, dan weten ze nog niet eens dat ik zwanger ben. Qua gewicht ben ik nu bijna 15 kilo aangekomen. Het gaat de laatste tijd best hard. Miepie, ik heb nog een afspraak erbij gekregen. 6 jan komt de kraamzorg. Dus dan kan ik ook niet. Voor de rest nog helemaal vrij. Jij krijgt dus ook al zoveel kleertjes. Bij mij zijn het nog voornamelijk jongenskleren. Maar zowel de nieuwe vriendin van mijn broer en mijn nicht sparen meisjeskleertjes voor ons. De kast was zo vol met jongenskleren, dat we al een groot deel naar de zolder hebben gedaan. En hoe is je autozoektocht? Zag op hyves dat je hem al kon ophalen. Adi, jij verveelt niet hoor. Vind het super om af en toe te vragen hoe jij dingen doet. Probleem is dat ik echt last heb van zwangerschapsdementie en ik de vragen al vergeten ben als ik hier op het forum ben. Ik tik het laatste stukje en er kwam plots een vraag op. Hoeveel kleertjes had jij in het begin en wat voor maat? Ryfo, pas maar op wat je wenst. Mijn vriend wilde een tweeling en ik zei toen al dat dat een stuk zwaarder is als een eenlingzwangerschap. En hup spontaan een drieling gekregen. Met mij gaat het een beetje op en neer. Ik maak me steeds meer zorgen om mijn meisje en ben dan ook best angstig als ik haar niet voel. gelukkig laat ze me toch vaak genoeg merken dat ze er wel is. Dudavriend is ondertussen al bezig met het wassen van de kleertjes van maat 44. Wel schattig hoor, een wasrek vol kleine rompertjes, broekjes, shirtjes, mutsjes en sokjes. Liefs
Dames een heel gelukkig en vooral gezond nieuwjaar met al die kleine ukkies! Ik vroeg mij af of jullie weten welke baby je voelt. Ik kan me voorstellen dat t onderscheid best lastig is en misschien ook niet altijd de geruststelling oplevert zoals je dat bij een eenling hebt?
In het begin weet je het alleen door de plaats. Later begin je ook het verschil te ontdekken. Zo is één van de jongens één wiebelkont. En mijn meisje trapt behoorlijk. Maar er zijn altijd grensgevallen, waarbij ik het niet zeker weet.