Wij voeden de kinderen twee talig op! Ik spreek NL en mijn man meestal arabisch tegen de kinderen. De oudste heeft er niet veel mee en spreekt alleen maar de basis. De jongste gebruikt de Arabische taal alleen wanneer het haar uitkomt Wel knap hoor een kindje 3talig opvoeden!
Hier ook twee talen NL en FR. Wij spreken thuis FR en daarnaast als er vrienden zijn engels. We zien dat uk wat later begint te praten maar daarentegen begrijpt hij veel meer in alle talen dan zijn leeftijdgenootjes. En ja praten gaan ze uiteindelijk doen eigenlijk ook wel logisch dat het wat later start.
Onze dochter wordt ook tweetalig opgevoed. Het werd hier al gezegd: het is enorm belangrijk dat elke ouder zijn/haar moedertaal spreekt tegen het kind. Dus absoluut géén Frans spreken dat pikken ze dan wel op in de crèche of op school. Welke taal jullie onderling gebruiken maakt niet veel uit, maar je moet wel consequent zijn naar kinderen toe. En al die vooroordelen? Wel daar heb ik nog niets van gemerkt. Onze meid staat verder dan haar leeftijdsgenoten in de 2 talen. En als er al een achterstand zou zijn, dan lost dat zich inderdaad zelf op als ze ouder zijn. Maar dan spreken ze wel meerdere talen! Veel succes!
Dat is absoluut niet waar. Maar de ouder moet wel consequent 1 taal blijven spreken en geen talen door elkaar. Onze kinderen horen Nederlands , Turks en Engels ( dat spreken mijn man en ik tegen elkaar) en ze spreken dan vloeiend Nederlands en goed Turks en verstaan perfect Engels. Kinderen die vanaf de geboorte al kennis maken met verschillende talen hebben daar geen problemen mee. overigens dus wel OPOL Engels leren we ze niet bewust dat horen ze van ons.
Ligt helemaal aan de hoeveelheid taalaanbod in elke taal en de aanleg van het kind voor verschillende talen. Het is heel goed mogelijk, op het inernationale kinderdagverblijf waar ik werk, is er zelfs een kind van vijf (bso) dat vijf-talig opgroeit! Hij had het tijdens de zgn 'stotterfase' echt wel moeilijk, maar doet het nu heel goed. En meertaligheid is nooit een oorzaak van taalachterstand!