Hallo dames! Mijn dochter van anderhalf klapt niet of wijst niet. Ik probeer vaak met haar te oefenen en doe het voor dan lacht ze wel maar na doen ho maar :') Is dit raar op deze leeftijd? Zie zoveel babies al klappen en wijzen dat ik denk van huh? Heb ik gewoon een eigenwijze dame die geen zin heeft om te imiteren? Vroeg me af of er meer kinderen zijn die dat niet doen? Ben benieuwd
Meestal zijn baby's inderdaad een stukje jonger als ze beginnen met wijzen of klappen. Hoe ontwikkelt ze zich verder? Praat ze bijvoorbeeld al?
Nee ze praat nog niet. Ze brabbelt wel veel ze zegt mama en heeft een x papa gezegt maar verder nog niks..
Mijn zoontje is wat jonger (14,5 maand), maar klappen doet hij ook nog niet. Wijzen wel, de hele dag door. Zwaaien dan weer niet. Ik heb het gevoel dat hij klappen gewoon niet interessant vindt.
Hier was mijn zoontje ook best laat ermee. Dat leek hier ook nog helemaal niet interessant te zijn. Hij was 19,5 maand toen hij een beetje begon met klappen, nu is hij ook echt iedere keer ontzettend trots dat hij het kan en stopt er haast niet meer mee haha. En hij was 21,5 maand toen hij begon met wijzen. Maar hij wijst nu nog steeds (na bijna een maand) heel erg schuin, dus dat zit nog niet helemaal lekker. Zwaaien doet hij nog steeds niet echt, heel soms een soort van gewapper met beide handen, maar meestal heeft hij er ook geen zin in en interesseert hem ook niet. Hij kijkt ook niet eens als je het naar hem doet, dus voor doen en hem proberen na te laten doen heeft dan ook geen zin... Achja, dat komt ook wel weer vanzelf denk ik..
Niet willen imiteren geloof ik niet zo in. Dl ging wijzen omdat ze van mij broodbeleg moest kiezen. En klappen deed ze vooral enthousiast voor zichzelf, als iets was gelukt.
Lopen doet ze alleen langs te de tafel en in de box taalbegrip veel jn haar eigen taal en zegt mama. Dragon baby bedankt voor je reactie. Ik wacht nog lekker af ook hihi
Mijn dochter wijst ook nog niet, die kijkt 9 van de 10 keer zelfs niet eens als ik dingen aanwijs klappen doet ze inmiddels wel maar dat heeft even geduurd en zwaaien deed ze al wel vroeg. Maar dan wel op haar eigen manier hoor, ik moet mensen nog wel eens uitleggen dat ze aan het zwaaien is haha. Het komt vast vanzelf wel Wat betreft die andere dingen, haar eerste pasjes los heeft ze pas eind vorige maand gezet en ze zegt nog geen woord behalve papa/baba. Het ene kindje is gewoon sneller dan de ander...
Bij mijn zoon was dit wel 1 van de signalen dat er iets met hem aan de hand was. Met nadruk op 1. Er waren nog veel meer signalen. Met 14 maanden had hij diverse 'mijlpalen' van CB niet gehaald, zoals optrekken tot staan, langslopen, zwaaien/klappen, eerste woordjes, wijzen. Hij liep over de algehele lijn achter en die achterstand werd steeds groter. Hoe is je kindje verder in het contact? Heeft ze al imitatiespel (bijvoorbeeld net doen alsof ze telefoneert, of drinken inschenkt of pop een hapje geven)? Zwaaien is maar een voorbeeld van imiteren, misschien als je oplet zie je dat ze een andere dingen wel imiteert en dan lijkt me er verder niets aan de hand. Mijn middelste ging zwaaien met 8 maanden, mijn jongste rond de 12 maanden (en dat is vrij laat binnen de normale range). Jongste was ook een stukje later met wijzen dan de jongste, en met praten, en met kruipen (maar wel allemaal binnen de 'grenzen' van wat CB al normaal beschouwd). Er is een vragenlijst voor vroegtijdige screening van autisme, de M-CHAT die vanaf 18 mnd kan worden afgenomen. Ik heb deze voor mijn jongste een paar keer ingevuld (gezien mijn ervaring met oudste en dus ook angst dat er iets mis was, omdat ze wat langzamer was), daar zat ze in het begin op het randje, maar rond de 2 jaar was alles zeker weten normaal . Succes ermee!
Nee voor zover ik zie heeft ze nog geen imitatie spel, bedankt voor je ervaring zal het in de gaten houden
Onze dochter is bijna 2(augustus), en klapt ook niet in haar handen. Ja, als je het zelf doet, doet ze het ook 2x ofzo, haha! Maar ze staat niet zo spontaan te klappen ofzo. Maar voor de rest ontwikkeld ze zich als een razende, praten, wijzen, zwaaien dingen na doen zoals telefoneren. Dus dat klappen komt vanzelf wel. Elk kind ontwikkeld zich op een andere manier. Zou niet te veel vergelijken. Veel succes!
Wat ik dan wel zie dat ze wel goed is in observeren. De kleinste dingen pakt ze met gemak bijv. Een macaroni ofzo. En ze kan blokken stapelen hihi. Misschien ontwikkelt ze eerst dit en dan dat. Ik hou het in de gaten. Moet over twee weken ook weer naar het cb dus iig bedankt voor jullie adviezen
Is ook maar net waar de interesse ligt.onze uk is 14 maanden, klapt, zwaait, geefts kusjes en knuffels,handkusjes,zet stapjes maar kletst wat in eigen taal maar geen echte woorden. Hij zei eerst nog haaai en het en nu niks meer. Komt van zelf.