Onze dochter (2,5) is nu zo'n 4 mnd zindelijk overdag: zowel het plassen en poepen doet ze op de wc. Met het slaapje overdag en de nachten heeft ze nog wel een luier om. Eigenlijk is het zindelijk worden vrij snel en probleemloos gegaan maar de laatste tijd gaat het moeizaam. Ze is altijd al een grote drinker geweest (heeft ze van mij ) waardoor ze regelmatig moet plassen. Het drinken ben ik een tijdje terug gaan minderen; ze plaste heel vaak en dronk zichzelf vol waardoor ze niet at. Minder aanbieden hielp en ze vroeg er ook minder naar. Ze drinkt alsnog vrij veel. De laatste weken heeft ze steeds natte onderbroekjes: soms een paar druppels en soms zo nat dat haar broek ook nat is. Net of ze te laat is. Maar het gekke is dat ze vanaf de middag (2 a 3 uur) zeer regelmatig moet en ook gaat. Ze gaat dan vaak elke 20/30 minuten en plast vaak ook een normale plas, maar soms heel weinig (ik mag er niet bijblijven want ze wil het 'zelluf doen' dus weet dat niet zeker). In de ochtend kan ze dan weer uren niet gaan terwijl ze vaak evenveel drinkt. Hierdoor denk ik niet aan een blaasontsteking. Wat betreft de natte broekjes weet ik niet zo goed hoe te reageren: ik weet ook niet of het iets is waar ze wat aan kan doen. Ik heb haar een paar keer gezegd dat ze eerder moet gaan en dat ik er niet blij mee ben (zeker niet als het al de 4e x is op een dag dat ik haar een schone moet aandoen). Misschien dat ze daarom ook zo vaak gaat..? Ze kan het zelf goed aangeven en als we de tekenen herkennen zeggen we ook dat ze even moet gaan plassen. Van de week had ze ook 2x in dr broek geplast en dat vindt ze heel erg. Ze was toen erg moe en was net te laat. Ik vraag me af wat het is en of we iets fout doen/anders moeten doen? Of zou het toch iets medisch kunnen zijn? Iemand een idee?
Geen idee, dat vraag ik me ook af. Ze moet altijd even blijven zitten van me nadat ze zegt klaar te zijn
Wat je in ieder geval niet moet doen is zeggen dat je er niet blij mee bent. Ze kan daardoor bang worden om in haar broek te plassen, waardoor het juist eerder gebeurt. Het is vervelend dat verschonen steeds, maar het kan erbij horen. Blijf in ieder geval positief naar je kind toe.
Spelen er andere dingen? Hoeveel drinkt ze dan? Wat betreft het 's ochtends minder gaan, dat heeft mijn dochter ook. Als ik haar er niet aan herinner, gaat ze na de nacht niet, soms wel tot 10/12u.. Maar zij is geen grote drinker. Ze heeft trouwens ook wel eens een (korte) tijd gehad dat ze af en toe wat drupjes had. Maar bij haar dat ze het gewoon uitstelde/geen zin om te gaan (denk ik). Was ze wel al een stuk ouder en al lang zindelijk.