Even een vraagje aan de moeders met al wat oudere kinderen. Ons dochtertje Noelle (van nu bijna 11 maanden) is vanaf het begin af aan een slechte slaapster. Ze slaapt heel licht en wordt snel en vaak wakker. We hebben in juli een babyfluisteraar op bezoek gehad en aan haar slaapprobleem ligt een gevoel van onveiligheid ten grondslag. Haar geboorte via de keizersnede heeft ze als zeer traumatisch ervaren en daar heeft ze dus een heel onveilig gevoel aan overgehouden. Ze heeft dus onze nabijheid altijd nodig als ze wakker wordt en slaapt bij ons op schoot opnieuw in, waarna we haar weer terug in bed kunnen leggen. Doordat we haar die veiligheid bieden, gaat het slapen dus wel steeds beter nu, maar het vaak wakker worden, is nog steeds geen verleden tijd. Soms vraag ik me dus wel af, wanneer ze zich nu eindelijk eens veilig genoeg zal gaan voelen om uiteindelijk gewoon zelf weer in te kunnen slapen nadat ze wakker wordt. Ik ben dus benieuwd of hier ook meer moeders zijn die altijd een kindje hebben gehad dat slecht sliep en ik zou graag willen weten op welke leeftijd dit beter werd en hun kindje eindelijk leerde om zelf weer door te slapen. Ik hoop iets 'bemoedigends' van jullie te horen.......
Dat is echt zo vermoeiend! Ik weet er alles van; mijn zoontje sliep vanaf zijn geboorte ook erg slecht. Zeer snelle bevalling, kiss syndroom en later eczeem. Toen hij geen klachten meer had, sliep hij nog steeds niet door. Ik dacht dat het nooit zou gaan gebeuren. Hij is nu bijna 14 maanden en sinds anderhalve maand slaapt hij door! Echt geweldig, we hebben er zo lang op gewacht. We zeggen nu wel eens voor de gein: hij moest gewoon jarig worden. Hij lijkt het ineens door te hebben. Wel is hij nu erg vroeg wakker, zo rond half 6 of 6 uur. Maar goed, dan heb ik in ieder geval ardig wat buren kunnen maken. Ik hoop dat jouw kindje het ook snel doorkrijgt. Tips kan ik je niet geven, ik vrees dat het een kwestie van afwachten is.....succes!
Ja hier een dochtertje dat al vanaf de geboorte slecht slaapt .. ze heeft denk ik vanaf de geboorte pas 10 keer echt van half 8 tot smorgens doorgeslapen .. Het was iedere nacht 5 tot soms wel 15 keer raak .. wakker , overstuur , hysterisch of gewoon zeurderig maar het was altijd wat ... nu slaapt ze sinds mei ongeveer vanaf 12 uur wel door maar in de avond word ze toch nog minstens 3 keer wakker , maar ik ben al heel blij dat ze zo´n 7 uurtjes slaapt en ze word nog wel eens wakker maar niet meer zo stelselmatig of ze moet ziek zijn ... ik heb haar ook wel eens laten onderzoeken maar ze gooien het op een slaapstoornis en ze moet er gewoon overheen groeien .. Ik weet hoe het is meis en niets is zo vermoeiend als geen nachtrust krijgen
Bedankt voor jullie reacties. Is het bij jullie ook altijd zo geweest dat jullie kindje jullie nabijheid en veiligheid nodig had om weer in te slapen? Of lieten jullie je kindje ook wel eens huilen? Wij laten Noelle dus nooit huilen. We hebben het maanden geleden natuurlijk wel uitgeprobeerd, omdat je op den duur soms ten einde raad bent en dan het advies van anderen om haar te laten huilen maar eens uitprobeert. Maar Noelle raakt dan zo overstuur dat ze het uitkrijst en ook gaat overgeven. Zulke adviezen, die eigenlijk ook al tegen mijn eigen gevoel ingaan, volg ik dus nooit weer op. Ze heeft onze veiligheid gewoon heel hard nodig en de bevestiging daarvan door de babyfluisteraar heeft wat dat betreft dus ook wel wat rust gebracht. Ze huilt dus echt niet om te drammen of ons te bemanipuleren. Ze heeft in het begin ook problemen met haar nekje gehad en op den duur bleek dat ze een koemelkallergie had, maar haar slaapprobleem heeft dus vooral te maken met haar traumatische geboorte. Ze heeft ons gewoon heel hard nodig om zich veilig te voelen en slaapt anders helemaal niet weer in.
Ik heb op advies van het cb ook haar laten huilen en ze werd compleet hysterisch en het resultaat was ook overgeven en niet meer stil te krijgen dus dit heb ik niet meer gedaan .. Sara slaapt eigenlijk vanaf toen ze 4 maanden was op mijn kamer , ik ben alleenstaande moeder en ik moest toen ook nog 32 uur werken en ik was letterlijk helemaal op na een nacht van de ene naar de andere kamer rennen dus heb ik besloten om haar op mijn kamer te leggen in haar eigen ledikantje .. Nu slaapt ze bij mij in bed , ze heeft wel een eigen bed maar daar krijg ik haar dus nu nog helemaal niet in .. ik wacht gewoon rustig af tot ze wat groter is en aangezien ik toch alleen ben is dit voor mij niet zo´n megaramp , en wat anderen vinden maakt me toch niet zo heel veel uit ik merk dat dit kindje gewoon ook niet zo goed alleen kan zijn .. gewoon doen wat je gevoel je ingeeft , dit was ook absoluut geen drammen wat Sara deed want ze werd gewoon 15 keer wakker , dit is gewoon geen drammen dat zei de huisarts ook ...
Naast het feit dat ieder kind anders is, dus ook in het slaapgedrag is het ook zo, als je puur fysiologisch kijkt dat een slaapritme pas goed ontwikkeld is tissen de 1-1½ jaar. Sommige kindjes pas met 3-4 jaar en anderen blijven slechte slapers. Daar kan het kind niets aan doen, voor ons ouders is het nou eenmaal lastiger, en vermoeiend. Het enige wat je kan doen en wat meestal goed helpt ( maar wat je waarschijnlijk al doet) is een vast slaapritueel aanhouden, haar veiligheid en troost bieden als ze hierom vraagt,na verloop van tijd wordt het echt beter, en tot die tijd...sterkte. Hier een kereltje dat met 11 maanden echt doorsliep, daarna nauwelijks meer problemen gehad. Maar het is dus echt niet ongewoon als je kind nog niet doorslaapt op die leeftijd.
Mijn zoontje sliep door met 15 maanden. Nog is hij een slechte slaper en wordt in periodes wel eens wakker, maar ja, dat heb ik zelf ook altijd, dus kan ik hem moeilijk kwalijk nemen. Wij hebben hem met 13 maand ofzo wel eens laten huilen, maar dat druistte helemaal tegen mijn gevoel in, dus dat was eens en nooit weer. Wel probeerden we hem vanaf die leeftijd echt zelf in slaap te laten vallen. Mijn zoontje gaat trouwens wel graag naar bed en valt probleemloos in slaap inmiddels. Alleen wordt hij 's nachts nog wel eens even wakker en dan stoppen we hem even opnieuw toe en is het klaar.
Mirre ging doorslapen met 14 maanden. Was ook een slechte slaper, had duidelijk onze nabijheid nodig. En die hebben we ook gegeven tot het moment dat we aanvoelden dat ze aan het 'spelen' was met wakker worden en ons roepen. Het is hier echt een proces geweest en we hebben op een gegeven moment haar wel laten huilen. Geen uren trouwens! Maar het was duidelijk dat het een juiste beslissing was: binnen een paar dagen geen gehuil meer. En eigenlijk heeft ze sinds ze 14 maanden is probleemloos geslapen snachts (hier en daar uitzondering: onweer en kampeervakantie)
mijn zoontje wordt ook nog wakker, we geven hem nu geen fles meer, maar wel wat water, want anders blijft hij echt wakker of gaat hij echt huilen. geven jullie je kinderen ook drinken?
Ik heb geen tips helaas. Ik ben erg blij om te lezen dat ik niet de enige ben die hiermee tobt. Onze dochter van 19 maanden slaapt nog steeds niet door. Wij laten haar ook niet huilen. Ze eet 's avonds eigenlijk niets, alles al geprobeerd, dus wordt ze meerdere malen wakker voor een melkfles. Combi drukke banen en gebroken nachten begint ons nu wel aardig op te breken
Wij zijn deze week begonnen met een slaapsiroop te geven. En ik durf het nog niet van de daken te schreeuwen, maar ze slaapt nu al 3 nachten helemaal door. Het gaat om de Junior Rust- en Slaapsiroop van het merk Sleepzz, dat geschikt is voor kinderen van 1 tot 12 jaar. Je kunt hiervan 1 dosis een half uur voor het slapengaan geven, maar je kunt ook bij drukke kinderen per dag 2 tot 3 keer een dosis geven. De week voordat we hieraan begonnen sliep ze ineens al wel de nachten door, wat ze, bij perioden, ook wel vaker heeft gedaan en aan het begin van deze week gaven we alleen 1 dosis voor het slapengaan en toen sliep ze dus de avonden nog niet door. Vanaf woensdag ben ik haar echter ook overdag nog wat gaan geven en kreeg ze dus 3 keer per dag een dosis en vanaf die dag sliep ze ook ineens de avonden door. We wisten niet wat we meemaakten, want 's avonds zonder onderbreking doorslapen, heeft ze het afgelopen jaar in totaal misschien maar 3 keer gedaan. Maar het gaat nu dus al 3 avonden + nachten helemaal goed. Ze slaapt eigenlijk nagenoeg zonder onderbreking door en als we haar wel eens horen jammeren, slaapt ze toch zelf daarna wel weer verder. Deze slaapsiroop lijkt hier tot nog toe een succes. Ook vanavond heeft ze ons nog niet nodig gehad. Ze was aan het begin van de avond heel even wakker en huilde wat. maar ze is toch zelf weer ingeslapen. Ik hoop van harte dat we nu het wondermiddel dus hebben gevonden.