Ons zoontje van 15 maanden wil graag zelf eten. Nu laat ik hem af en toe oefenen met een lepel en met een vorkje om te prikken. Dit is het goedkope plastic bestekje van de kruidvat (sesamstraat). Lepeltjes hebben we verschillende van. Maar ze zijn nog te lang waardoor het al gauw geklungel wordt. De bewegingen gaan al goed, in het bakje, naar de mond. Alleen het scheppen/prikken zelf lukt hem niet. Welke bestek is goed geschikt voor deze leeftijd om mee te oefenen?
Geen enkel kindervorkje werkt, allemaal bot. Hier oefenen we met een gebaksvorkje. Af en toe zwaait ie er mee, maar dat is gevaarlijker voor ons
Ik lees mee, hier hetzelfde probleem, vooral met de lepel, ze lijken hier ook allemaal te lang. Vork lukt 'm opzich wel, alleen kan hij nog niet goed genoeg prikken. Misschien anders ook maar eens een dessert lepeltje proberen inderdaad, die zijn natuurlijk minder lang. Hij eet met het vorkje van z'n nijntje bestek, maar de lepel daarvan is heel groot, die past nooit in z'n mond.
Wij hebben een klein vorkje nog van mijn kinderbestek, net iets groter dan een gebaksvorkje. lepels hebben we van de ikea, ideaal.
Wij gebruiken ook een gebaksvorkje, daar krijgt onze jongste zoon ten minste iets aan geprikt. Lekker klein en scherp, hij begint er nu echt aardigheid in te krijgen. Hij is elke keer weer blij als hij in het bakje fruit zit te hannessen en er zit ineens iets aan
Ik ben fan van het bestek van kruidvat, die dikkere kortere lepel en vork. De vork is bot, dus prikken dat lukt niet, maar door de vorm zijn het ideale lepels om netjes mee te kunnen eten.
Hier gewoon gebaksvorkje en soort van kleine soeplepel of grote theelepel. Inmiddels eet peuter met hetzelfde bestek als wij.
Ik ben een angsthaas en zou op deze leeftijd nog niet durven beginnen met een gebaksvorkje. Botte vorken werken prima bij zacht eten naar mijn mening en iets anders (naast een lepel uiteraard) zou ik nog niet geven.
Lepeltje en vorkje van de hema zijn fijn, lekker kort. En bij het avond eten hier ook gewoon een kindervorkje (van zo'n zilver kinderbestekje van de juwelier) prima formaat en ook iets "botter". In het begin deed ze zichzelf er weleens zeer mee, maar oefening baart kunst!
Wij hebben het gekleurde bestek van Ikea. Het uiteinde is best dun, dus prikt makkelijker. Daarnaast hebben we het bestek van de Nijntje serie bij o.a. Prenatal. Dat is al een 'echt' bestekje en hoewel zwaarder, wel makkelijker vast te houden door de vorm en het formaat.
Ik ben fan van het plastic bestek van de Hema. 1 euro voor 6 setjes. De lepel is precies een tussenformaatje tussen theelepel en eetlepel. En de vork is wel scherp genoeg om groente te prikken bijv (ik heb het eigenlijk nooit gevaarlijk gevonden), die botte vorkjes vond ik niks. Tevens is het bestek zowel voor kinderen als volwassenen fijn vast te houden.