hallo allemaal... ik vind het lastig om te omschrijven want er worden al zoveel vragen gesteld over ritme en structuur enzo.. maar mijn vraag omvat eigenlijk de hele dag... ik weet niet of we het goed doen en hoeveel tijd jullie echt aan je baby besteden ( klnikt een beetje stom) ze is nu 6 weken oud vandaag zag de dag er bijvoorbeeld als volgt ongeveer uit 8:30 kwam ze voor de fles, eerst verschonen , hierna even knuffelen en tot 11:30 verder slapen ( is een uitzondering want normaal is ze s,morgens klaarwakker) toen ze wakker werd verschonen toen meteen weer een flesje en een kwartiertje geknuffelt... ik ben daarna het huishouden gaan doen en omdat ze wakker was heb ik haar steeds meegenomen, ik heb haar in de kamer geled waar ik bezig was.. boven op het logeerbed heeft ze naar me liggen kijken hoe ik met de was bezig was... af en toe ff knuffelen en kletsen tegen haar. Daarna naar de benedenverdieping waar ik in onze slaapkamer bezig was... ze is toen gaan huilen dus ik heb haar gknuffeld haar rondgewiegt en gezongen en toen weer even neergelegd.. om 14:30 weer verschonen en flesje. haar hierna beneden in de box gelegd, ze heeft toen geslapen... om 17:30 weer verschonen en flesje lekker een uurtje met haar geknuffeld ( ze hangt dan half op me en valt dan is slaap ,ze vind dat heerlijk en hierna in haar eigen wiegje gelegd, ze ging toen huilen maar heb haar steeds in haar eigen kamertje getroost...om 20:30 weer verschonen en een flesje, ze had toen haar huiluurtje dus heb ik haar bij me genomen en tot de volgende fles 23:30 samen met haar in mijn bed tv gekeken, ze sliep, dus om 23:30 verschonen, flesje en toen in haar eigen bedje. ze komt s,nachts tussendoor 1 keer voor een voeding tussen 03:00 en 04:00 . ze meld zich overdag iedere 3 uur voor een voeding, de tijden varieren enigzins omdat dat ligt aan hoe laat ze s,nachts voor een voeding komt, overdag slaapt ze op verschillende plaatsen, meestal komt dit doordat ik haar bij me neem als ze moet huilen omdat ze dan niet stopt met huilen als ze in haar wiegje ligt maar ik probeer haar zoveel mogelijk in haar wiegje te laten slapen zeker na het avond eten volgens het consultatieburea is het belangrijk dingen in een vaste volgorde te doen, bijv verschonen ,voeden, knuffelen... het maakte volgens hun niet uit op ze boven of beneden in de woonkamer gevoed word overdag... toch vraag ik me af hoe anderen dit doen.... qua volgorde van handelingen hebben we een vast ritme..maar niet qua slaaptijden... als ze wakker is dan is ze wakker en als ze moe is dan is ze moe.... ik hoef haar echt niet in haar wiegje te leggen als ze klaarwakker is want dat wil ze echt niet, en als ik haar in de box heb liggen en ze is wakker en ligt naar haar mobile te kijken kan het zomaar zijn dat ze ligt te slapen als ik naar de wc ben geweest ofzo... ik ga haar dan niet wakker maken.. wat denken jullie hiervan.... is dit een foute dagindeling? het lijkt rommelig... nu moet ik ook wel zeggen dat ik werk met autisten met gedragsproblemen waarbij ieder kwartier van de dag volgens een strak schema is ingepland... dus het contrast in structuur is thuis met de baby natuurlijk heel anders.... maar daardoor raak ik wel aan het twijfelen als ik hoor dat babys ritme en structuur nodig hebben... in welke mate? en hoe merk je dat het niet voldoende is? gr Jose
Hoi meid Het eerste wat me meteen te binnen schiet is; Relax! Je moet vooral je eigen gevoel en intuitie volgen. Vaste tijden, schama's en ritmes hoeft helemaal niet, bovendien is elk kind anders. Het ene kind heeft hier meer behoefte aan dan een ander. Doe het gewoon zoals jullie goed uitkomt en waar je kleintje tevreden mee is. Wij hebben nu 2 kids en zijn ook absoluut niet van vaste tijden etc., we zouden er zelfs knettergek van worden. En we hebben toch echt heel gezonde en relaxte kindjes hoor Ik vind het trouwens best lastig hoor, die hele lange dagen met een jonge baby. Het is gewoon heel vermoeiend omdat ze totaal afhankelijk van je zijn. Onze oudste is nu ruim 2, en dan wordt het heel anders, je kunt met ze kletsen, ze kunnen zelf heel veel doen en ondernemen, begrijpen een hoop enz... Dus kun je zelf ook de dag door meer doen en ook je eigen dingetjes... Succes, en geniet van je kleintje
Kyra is nu bijna 11 weken en ik zie elke dag wel weer hoe het loopt. Ze komt rond half 6 's morgens voor de fles. Daarna leg ik haar gelijk weer in bed en slaapt ze 3 tot 4 uur door. Dan krijgt ze weer een fles en dan kijk ik even of ze nog moe is, zo ja dan leg ik haar weer op bed. Ik pas me meestal aan aan haar. Tussendoor gaat ze gewoon lekker in de box of in de wipper en ze ligt ook vaak bij me op schoot. Als ik een schema moet gaan aanhouden, kan ik dat wel gaan volgen, maar ik denk dat Kyra zich daar niet aan gaat houden. Elke dag loopt voor haar gewoon anders
ok hahah ik doe het in ieder geval dus niet helemaal fout...hhahahaha tja het is de 1e dus ik heb gewoon geen idee... gr Jose
Je volgt lekker haar ritme, en als jouw kleintje het daar goed op doet, gewoon zo laten. Zoals jij jouw dag beschrijft zo ging het bij ons ook vaak, zodra Robyn moe was ging ze naar bed (of in de kinderwagen of in de box). Als ze huilde nam ik haar bij me. Sommige kindjes hebben wel een strak ritme nodig en moeten op vaste tijden eten en slapen, maar onze kindjes niet. Wij volgen Robyn nog steeds in haar ritme, slapen en eten gebeurd elke dag nog op andere tijden. Zelf ga ik ook naar bed als ik moe ben, en eten doe ik ook niet op vaste tijden, dus waarom zou ik dat bij mijn dochter wel zo doen. Robyn is een vrolijk en tevreden meisje en dat is het belangrijkste!
Wij hadden een strak ritme. Waarom? Dat vonden wij prettig en zoontjelief deed en doet het er goed op. Dat betekent niet dat elk kwartier is uitgetekend maar wel dat slapen en eten op vaste tijden gebeurd(e). Net als bij autisten wil je een routine geven vanwege de herkenbaarheid en het verminderen van prikkels MAAR autisten herkennen veel meer prikkels dan babies dus je hoeft het bij een baby veel minder strak te doen. Zij slapen ook meer en zien minder dan autisten. Wij hadden deze routine met 6 weken: 8:00 wakker en borstvoeding + knuffelen 9:00 - 9:30 naar bed toe 11:00 uit bed en borstvoeding + knuffelen 12:00 naar bed toe 14:00 uit bed en borstvoeding + knuffelen 15:30 even slapen in de box 17:00 borstvoeding + knuffelen (daarna volgde huiluurtje) 19:30 borstvoeding en naar bed (inbakeren / slaapritueeltje) 23:00 borstvoeding (in het donker, weinig / geen contact) ongeveer 04:00 nachtvoeding, in het donker geen contact (met 6,5 week ging hij doorslapen) Alle eettijden konden een 15 - 30 minuten afwijken. Verder verschoonden wij altijd na het slapen (voor het eten) en weer voor het slapen gaan. Badje deden we niet elke dag maar 3 x per week en altijd voor de voeding van 19:30 (dus tijdens het huiluurtje.. dat wat even afleiding). Ons zoontje vond het altijd leuk in de box of in het wippertje. Hij kon (en kan) zich goed zelf vermaken. Oja, slapen wordt bij ons in bed gedaan (alleen aan het einde van de dag sliep hij in de box). Misschien scheelt het dat bij ons zijn kamertje gelijkvloers is met de woonkamer. Wij hebben een kindje wat heel ritmisch is en heel makkelijk gaat slapen en altijd doorslaapt. Ook eten deed en doet hij heel goed. Een makkelijk kind maar ik denk ook dat ons schema er aan bij gedragen heeft. Ook kan hij makkelijk slapen en eten bij anderen.
Meid, je doet het hartstikke prima. Ik ben ook een voorstander om voor voorspelbaarheid te zogen voor een kleintje. Dus vaste volgorde van handelingen. Maar ik heb ook nooit naar de klok gekeken hoor. Moe is slapen. Ik heb mijn zoontje alleen altijd in zijn bedje gelegd en nooit in de box om te slapen. En voeden deed ik overal hoor. Dat alles resulteerde in dat mijn zoontje met 6 weken (toen sliep hij net door) elke keer max 1 uur wakkere tijd had en verder 2,5 a 3 uur per keer sliep. Hartstikke voorspelbaar werd het. Toch gooien ze om de haverklap hun ritme om. Ik heb altijd zijn ritme gevolgd, voeden op de klok is niets voor ons. Voor de ene werkt het prima voor een ander niet. Gooide hij zijn ritme om, dan volgde ik hem gewoon. Wel alles op dezelfde volgorde gedaan. Resultaat: supertevreden kindje, nooit oververmoeid en bijna altijd vrolijk. Zo te lezen doe je het heel goed hoor. Lekker zo laten en idd ontspan! 1ste kindje is idd superspannendo en je bent onzeker. Maar nogmaals je doet het goed dus dat is niet nodig.
Hier ook goed gekeken naar onze zoon, wanneer hij moe was/honger had/aandacht behoefde. Je doet het prima, geen zorgen hoor
Ik vind ook dat je het hartstikke goed doet hoor! Wij volgen ook het ritme van ons zoontje. Wij voeden op verzoek en hij hij gaat naar bed wanneer hij moe is. Vaste tijden heeft geen zin want misschien is hij op dat moment wel helemaal niet moe. Wel is het standaard verschonen, voeden, spelen en als hij moe is naar bed. Maar soms wordt hij wakker en wil hij nog niet meteen eten dan is het even omgedraaid verschonen, spelen, voeden. Niet te druk maken kijk lekker wat je kindje wilt dan krijg je tevreden baby. Die van ons is ook heel tevreden huilt weinig en slaapt van s'avonds 20.30 tot 8.30 klokje rond dus
Nou meis, wat iedereen boven mij al zegt: je doet het prima hoor! Ik herken die onzekerheid wel meteen weer, had ik ook zo ontzettend veel last van in die periode! Mijn zoontje sliep meer in de box dan in z'n bed, oh wat kon ik me daar druk om maken! Totdat m'n huisarts zei dat ik dat dus absoluut niet moest doen en gewoon de behoefte van mijn kindje moest volgen. Resultaat? Hij slaapt nu netjes al z'n slaapjes in z'n bed en de nachten helemaal door! Overdag is hij vrolijk en blij en dus denk ik dat het ritme van je baby volgen, het beste is wat je als ouder kunt doen. (Tenzij je kindje echt die regelmaat nodig heeft uiteraard!) Lekker zo doorgaan en niet meer twijfelen hoor!
Zoals de dames hierboven zeggen: Je doet het prima! Al kan ik me de onzekerheid goed voorstellen... Ik wist ook even niet wat en hoe ik moest doen met 6 weken... Jitte had heel erg de neiging om 's nachts maar kort te drinken en wilde dan de hele ochtend inhalen. Erg lastig als je er nog 1 rond hebt lopen, maar gelukkig gaat het nu goed... Jitte is nu 11 weken en sinds een week of wat lijkt er vanzelf wat ritme qua tijden in te komen. (voor zolang het duurt ) Ons ritme is nu: 7.30 Bv, nog even slapen op mama's buik tot 8.30 Wakker. 10.30 Voeden, en slapen tot 11.30/12.00: Voeden, wakker tot 13.30. Wakker, weer voeden, 16.00/16.30. Slapen. 17.30 wakker en voeden 19.00/20.00 naar bed voor de nacht 24.00 Voeden, (op mijn verzoek anders komt ze om 2.00) Tussen 3.00/4.00 nachtvoeding. De tijden zijn ongeveer, alleen het slaapje rond 11.00 is redelijk vast... Ik geef bv, dus wat dat betreft ben ik erg flexibel. De ene keer wil ze meteen drinken als ze wakker word, de andere keer niet. En soms wil ze als ze wakker word drinken en ook weer voordat ze gaat slapen. In die zin is het ritme hier nog ver te zoeken, al kan ik nu wel beter inschatten of ik even weg kan of niet... Maar nogmaals, je doet het prima! Je volgt je kindje en dat is de beste manier...
dank jullie wel, lief al die reacties. ja het is de 1e en ik weet gewoon niet zoveel van baby,s.... niemand met de 1e waarschijnlijk.. tuurlijk heb ik vriendinnen met pasgeboren baby,s... maar een hele dag volgen doe je ze niet....en ik lees veel... heb het boek oei ik groei ( is een leuk boek trouwens) ik wil het gewoon goed doen...ze komt op mij tevreden over en huilt behalve haar huiluurtjes alleen als er iets is.. gr Jose