De laatste maanden tobben wij met wat slaapmoeilijkheden bij onze zoon. Hij lijkt 's avonds erge moeite te hebben met inslapen. Als ik naast hem zit dan zie ik dat hij zijn ogen dicht probeert te houden en echt wil slapen, maar na een uur is ie nog wakker Als ik niet naast hem zit dan ziet ie mogelijkheden en komt hij 10 keer zijn bed uit. Hij ligt er tussen 19:00 en 19:30 in en slaapt dan soms binnen een half uur (dan ben ik blij), maar vaak ook pas na 2 uur Hij is tegenwoordig ook in de ochtend een vroege vogel. Gemiddeld is hij rond 5:30 a 6:00 wakker. Dat vind ik op zich geen ramp als hij gewoon lekker om 19:30 a 20:00 in slaapt valt en 10 uur aan een stuk slaapt. Want als hij eenmaal slaapt, dan slaapt hij. Tenzij onweer, nachtmerrie, ziek. Hij slaapt nu dus gemiddeld 9 a 9,5 uur per nacht. Soms maar 8 uur Overdag dan nog ongeveer 1,5 uur. Ik laat hem geen 2,5 uur meer slapen, omdat ik hoop dat hij dan 's avonds beter inslaapt. Van zaterdag op zondag sliep hij bij mijn moeder, naast haar in bed. Het viel haar op dat hij heel bewegelijk is 's nachts. Afgelopen nacht sliep hij bij mij, want hij was bang voor de regen. Hij stuitert idd het hele bed door en ik heb hem tot 3 x toe naar binnen moeten hijsen omdat alleen zijn hoofd nog op het matras lag en de rest van zijn lijf buiten het bed hing. Ik vind het belangrijk dat de uren DAT hij slaapt wel van goede kwaliteit zijn. Kan iemand mij vertellen of bij onrustig bewegen de slaap ook per definitie onrustig is? Of kan hij evengoed best goede nachtrust hebben? En wellicht heeft iemand nog tips rondom het inslapen? We hebben al veel geprobeerd en het lijkt nu soms wel iets beter te gaan, maar wie weet heeft iemand een tip die we nog niet geprobeerd hebben? Wat we al hebben gedaan: ritueel iets aangepast, rustiger gemaakt lavendel doucheschuim onder de douche niet meer veel speelgoed onder de douche slaaptrainer (wat nog niks uithaalt) niet meer boos worden, maar rustig blijven en weinig aandacht schenken aan het uit bed komen middagslaapje ingekort bed aan de andere kant van zijn kamer gezet accepteren dat hij even een boekje leest wanneer wij beneden zijn lampjes aanlaten Eigenlijk best wel veel, maar nog geen pillen ofzp. Dat wil ik het liefst voorkomen...al stopt mijn man er het liefst vanavond nog melatonine in Overdag is hij de ene dag goed te spreken, maar soms ie hij bij wakker worden al een kleine zombie met wallen onder zijn ogen. Ik zie dus dat hij zich wel goed staande houdt, maar soms ook echt een beetje instort en als compensatie HEEL druk en vervelend gaat doen. Ik heb sowieso al op de planning staan om dit binnenkort even met de HA te bespreken.
Hoe oud is hij precies? Mijn dochter sliep vanaf 2jr sowieso niet meer 's middags en daardoor ging ze 's nachts veel beter, langer en eindelijk helemaal zonder problemen slapen.. (vanaf 1,5 was t middagslaapje sowieso een probleem. Maar slapen was altijd lastig bij haar, dus zag dat destijds niet als de oplossing.. tot ik het doorvoerde dus )
Hij wordt volgende maand 3. Zonder middagslaap gaat niet dagelijks. Zeker na de speelzaalochtenden. Dan is hij ZO moe. Tijdens de lunch legt hij dan al zijn hoofd op tafel en zegt dat ie graag naar bed wil.
Mijn zoontje is vorige week 3 geworden. Als hij s middags in slaap is gevallen op de bank (en dan mag hij maar 1 uur slapen) dan is het naar bed gaan pet. Ben 1 tot 1,5 uur bezig om hem erin te krijgen. Slaapt hij s middags niet dan is het zelf boekje lezen en slapen. Zo'n wereld van verschil. Ik heb dus het liefst niet dat hij slaapt maar gewoon rust bij een filmpje op tv ofzo. Het vroegere wakker worden hadden wij ook last van. Tussen 0600 en 0630 uur werd een beetje een gewoonte. Toen dit idd 0530 uur ging worden werd het mij te gek. Wij hebben ook een slaaptrainer aangeschaft in de vorm van een schaap met kleurtjes. Hij is nog wel vroeg (0630 uur). Maar ik krijg hem wel zijn bed weer in tot 0730 uur. Daarvoor wilde hij perse bij ons slapen. Ik weet niet welke je hebt maar met die kleurtjes werkt hier goed. En consequent zijn. In het begin negeerde hij hem en hebben we hem echt teruggestuurd en uitgelegd dat hij er pas uit mag als de schaap licht blauw is.
Ja, maar dat is ook logisch als hij 's nachts zo weinig uren maakt.. Maar goed, makkelijk gezegd vanaf hier
Hier ook. Dochter van 2 slaapt savonds ook lastig in als ze smiddags heeft geslapen. Oplossing was hier dus in de middag niet slapen en vroeg naar bed, in het begin al om half 7. Duurde even maar nu is ze er helemaal aan gewend en slaapt van 19:00 tot 7:30.
Verschilt wel per kindje. Hier wordt nog gewoon geslapen tussen de middag (gaat ook nog echt niet goed zonder). Ze slaapt rond de anderhalf a 2 uur. Tussen 13.00 en 15.00. 's Avonds gaat ze wel wat later naar bed, het wordt nooit 19.00 maar eerder 20.00/20.30. Misschien is met 3 jaar inderdaad wel de tijd aangebroken het middagslaapje in te korten/te schrappen?
Mijn zoontje is 2,5 jaar oud. Hij slaapt 's middags nog rustig 2,5 uur, soms wel 3 uur. Hij heeft het ook echt nodig. Hij gaat 's avonds redelijk laat slapen, wij eten laat. Als we merken dat hij nog niet moe is, gaat hij ook niet naar bed, dat heeft geen zin. Het heeft als voordeel dat hij 's ochtends laat wakker wordt, rond 08.30, soms nog later. Als ik zie dat hij moe is, vraag ik: wil je naar bed en dan is het 9 van de 10 keer ook zo dat hij naar bed wil. Zelf ga je ook niet naar bed als je niet moe bent.
Toch het middag dutje weg gaan halen. Even een kort dutje op de bank laten doen en dan wakker maken weet dan zijn ze soms sjaggo maar dan is die wel weer moe genoeg om 7 uur in de avond en anders als je het slaapje nog niet wil overslaan doe hem in de avond een uurtje later naar bed.
Ik zou echt doorzetten zonder middagslaapje. Eventueel een weekje niet naar de psz laten gaan als dat echt niet gaat, maar je moet dat kromme ritme doorbreken. Mijn jongste slaapt al een aantal maanden niet meer 's middags. Ze gaat meteen slapen als ik haar naar bed zou brengen, maar dan is het tot 21.00 uur 's avonds feest en vervolgens is ze ook weer vroeg wakker. Nu gaat ze om 19.30 naar bed, ik hoor geen enkel geluid meer en ze slaapt keurig 11 a 12 uur zonder ook maar een keer wakker te worden. Zorg dat hij een paar dagen echt wakker wordt gehouden, door bijvoorbeeld op tijden dat hij instort wat leuks en actiefs te gaan doen: naar de speeltuin, koekjes bakken etc. En houd vervolgens 's avonds een kort ritueeltje en een vaste bedtijd aan. Ik denk dat het dan binnen een paar dagen veel beter gaat.
Hier was stoppen met middagslaapje toch echt de oplossing... zou het echt doorzetten in het begin had onze dochter er ook veel moeite mee maar nu gaat het super en maakt ze lange nachten en slaapt gewoon om 19.00
Wij hebben dat schaap ook, maar hij heeft er niet zo'n boodschap aan eigenlijk. Hij komt gewoon uit bed om 6 uur. Dan leg ik hem terug en zeg ik dat het nu het kleurtje is waarbij hij IN bed even mag spelen en dat hij pas UIT bed mag komen als SAM zijn oven open doet. Soms lukt dat en soms lukt dat niet
Hij Sliep 's middags ruim 2,5 uur. Dat heb ik nu gekort naar 1 a 1,5 uur. Gister lag hij er om 19:15 in en hij sliep om 19:45. De tweede avond op rij dat hij binnen een half uur sliep. Misschien heeft het toch geholpen dat zijn bed aan de andere kant van zijn kamer staat, waar 'vroeger' ook zijn ledikant stond. Afgelopen nacht heeft hij 10 uur aan een stuk geslapen. Erg blij mee Hij wordt op 20 oktober 3 jaar. De week daarvoor is hier herfstvakantie. Misschien dan middagslaapje idd maar gaan afwennen. Als hij 3 is gaat hij namelijk ook ipv 3 ochtenden, 3 middagen naar de PSZ. Dus dan kan hij toch niet slapen. Ik zou alleen graag zien dat hij, zoals ik bij andere kindjes vaak zie, hij even een powernap doet op de bank als hij om een uur of 16:00 echt moe is. Maar hij kan dat dus niet. Ik ook niet Dat vind ik jammer, want als wij rond 18:00 gaan eten is hij zo moe dat hij soms van de moeheid geen hap eet Ook al is het een pannenkoek
Misschien een andere gedachte: is dit slechte inslapen 's avonds samengevallen met het middagdutje inkorten? Kan het zijn dat hij juist van een te kort middagdutje slechter gaat slapen 's avonds? Mijn dochter van bijna 2,5 jaar slaapt rustig 2,5 a 3 uur op de middag en maakt 's nachts nachten van 10-12 uur. Ik wilde dit ook inkorten maar ze heeft die slaap echt nodig en als ik haar dutje onderbreek is het 's avonds juist lastig. Maar daar komt bij dat ze op de dagen dat ze naar de creche gaat een korter middagdutje doet (1 uur, 1,5 uur) en ze haalt dat in op de dagen dat ze thuis is.
Nee, dat is niet het geval. Ik ben sinds vorige week het middagdutje gaan inkorten en het slechte inslapen duurt al maanden Melle sliep idd ook met gemak 3 uur in de middag en 's nachts 11,5 uur. Maar ineens sloeg het om. Echt geen idee waarom
Dan zou ik ook proberen het hele middagdutje te schrappen. Misschien echt een fase? Is hij ook altijd al zo beweeglijk geweest 's nachts?
Mijn dochter deed precies hetzelfde 2 maanden geleden. Even een lastige fase gehad maar de middagslaap weggelaten. Ik dacht dat ze juist wel 's middags moest slapen maar nu blijkt dat toch het probleem geweest te zijn. Ze ging van 12 uur in de nacht plus 2,5 uur in de middag ineens naar alleen 's nachts slapen. Nu zorg ik dat ze om 18:30 naar boven gaat zodat ze in ieder geval 12/13 uur slaap kan pakken. Ze slaapt nu hartstikke goed en ze redt het overdag wel. Wanneer ze moe is, kijkt ze even iPad of lees ik voor. Ook een stukje fietsen vindt ze lekker, even niks doen en staren. Daarna kan ze er tegen aan.
Maar kun je niet een tijdje vroeger eten of je zoontje eerder laten eten? Onze dochter kon ook een tijd lang echt niet om zes uur eten, hoor. Het is zelfs een tijd halfvijf geweest. Anders was ze ook te moe om een hap naar binnen te krijgen.
Hij is niet altijd zo bewegelijk geweest s nachts. Ik weet overigens wel dat hij hoogsensitief is, net als ikzelf en mijn moeder. Misschien maakt dat het ook wel lastig voor hem gedurende bepaalde fases in zijn leven in rustig (in te) slapen. Eerder eten kan ik wel eens gaan proberen op de dagen dat mijn man thuis werkt en in het weekend. Maar zeker 4 dagen in de week is mijn man pas om 18:00 thuis en dan schuiven we aan. Bedankt voor alle tips!
Ik eet altijd rond 5 uur met de kinderen. Om 6 uur gaan ze douchen ed en dan rond 7 uur/half 8 naar bed. Mijn man eet alleen of we eten met zn tweeen. Hier de jongste ook al sinds 2 jaar geen middagdutje meer. Wanneer hij eens per ongeluk een keer een uurtje slaapt zit ik om 23.00 uur nog met hem op.