wie ook vacc RVP uitgesteld?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by imke, Aug 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. imke

imke Actief lid

Sep 26, 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Saar heeft tot nu toe alle vaccinaties op tijd gehad, al was het af en toe tegen mijn gevoel in. Ik ben zelf antroposofisch opgevoed (niet heel overtuigend hoor..) en heb de BMR prik niet gehad. Mijn ouders vonden dat het lichaam zelf ook de kans moet krijgen om ziektes te overwinnen en dat het daarvan sterker zou worden. Nu ben ik het gedeeltelijk met hen eens maar zie het niet zo zwart wit. Vandaar dat ik de DKTP en pneumokokken prikken gewoon heb gehaald. Nu komt de BMR eraan en wil ik die graag uitstellen. Ik vind dat haar kleine lichaampje nu wel even voldoende te verduren heeft gehad. Hoe denken jullie daarover en zijn er moeders die de vaccinatie uitgesteld hebben en waarom?

2. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Heb vandaag een topic opgestart omdat mijn dochtertje hersenvliesontsteking heeft gekregen na de bmr-prik... staat hier ook ergens bij Baby&Dreumes. Als er nog een kindje komt bij ons, zal dat deze prik zeker een heel stuk later krijgen, welke leeftijd, dat weet ik nog niet, maar zeker niet vroeger dan twee jaar.

3. Marjanne

Marjanne Fanatiek lid

Mar 13, 2006
    1,912
    0
    0
    Noord Holland
    Hey, wij hebben de eerdere prikken uitgesteld. Vond het lijfje te klein om meteen met het kleine beetje imuunsysteem wat hij had alles weer plat te leggen door een prik.
    Ik heb het gewoon meteen bij het intake van cb verteld en er werd in principe geen probleem van gemaakt. Wel werd duidelijk gemaakt wat er kan gebeuren als je helemaal niet inent.
    Dus je kan het gewoon aangeven bij het cb, het is tenslotte jullie keuze.

4. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Wij hebben de eerste entingen uitgesteld tot 5 maanden en ik denk dat we de bmr helemaal niet laten geven. Het verhaal van Kirby overtuigde me nog meer dan ik al was.

5. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik heb de inentingen ook uitgesteld.
    De DKTP enzo pas vanaf ruim 4 maanden en over de BMR heb ik erg lang getwijfeld.
    Ikzelf heb ook bof mazelen en rode hond gehad.
    De reden dat ik het wel heb gedaan is vanwege de wens voor een tweede kindje en als Quinn dan rode hond geloof ik zou krijgen zou dat schadelijk kunnen zijn voor het ongeboren kindje.
    Hier in de buurt komt het nog regelmatig voor, woon in een antroposofisch gebied waar zeer kritisch geprikt wordt!

6. fioontje

fioontje Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    eh kirby, misschien een domme vraag, maar wat heeft de bmr prik met hersenvliesontsteking te maken ? de HiB en MenC vaccinaties zijn toch om de meeste vormen te voorkomen ? en heeft jou meisie de bmr niet wat vroeg gehad, ik zie dat ze nog geen 14 maanden is ?

7. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

Dec 3, 2006
    2,328
    0
    0
    tukkerland
    dat zat ik me nou dus ook af te vragen...

8. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    Hersenvliesontsteking kan een bijwerking zijn van de BMR prik... HiB prik heeft ze al gehad, MenC krijgt ze aan vijftien maand.

Hier in België krijgen de kindjes de BMR normaal aan 12 maand, de eerste keer werd het uitgesteld van Ana-Lucia omdat ze flink verkouden was.

9. Kirby

Kirby Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,175
    0
    0
    Roeselare
    HiB en MenC helpen alleen maar om de meeste soorten bacteriële meningitis te voorkomen en dus niet virale meningitis ... wat mijn meisje dus had.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben alle inentingen uitgesteld, so wie so zijn we "pas" met 5 maanden begonnen. En doen laten we maar 1 inenting te gelijk doen. Dus of alleen DKTP of alleen Hib of alleen Pneu.
    Waarom wij dit gedaan hebben, omdat wij 2 maanden veel te jong vinden om al dingen van buiten in een lichaampje te brengen. Tel daarbij op dat ze 4 weken te vroeg waren dus dan zal dat uitkomen op eigenlijk al na 1 maand die eerste prik en dat vinden we gewoon veel te vroeg. En we doen maar 1 zo een combi vaccin tegelijk omdat ik niet wil dat die twee vaccins in 1 injectie gaan en dan in mijn kind gaat. Mijn mening daarover bij bijv de DKTP en Hib (die gemengd in 1 vaccinatie gaan)is, dat ze niet voor niks in 2 ampullen bewaard worden. Als ze zo goed doorelkaar konden dan hadden ze wel 1 ampul gemaakt met daarin DKTPHib ipv 1 ampul met DKTP en 1 ampul met Hib.
    (ik hoop dat het niet te vaag is, maar ik heb het geprobeert even wat uit te leggen)

Misschien heb je trouwens nog wat aan dit topic?
    Vaccineren ja of nee? Ik heb grote twijfels!

Liefs, Hanneke.

11. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Wat raar. Hier worden ze niet in EEN spuit gemengd hoor. Ze geven twee prikken. Links de een en rechts de ander. Dit omdat ze inderdaad niet tegelijk in een spuit mogen. Als ik het goed had.

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zie even het schema op http://www.rivm.nl/rvp/rijks_vp/vac_schema/
    daar kan je ook zien dat injectie 1 is DKTP + Hib en inectie 2 is Pneu. Dus klopt idd dat ze twee prikjes krijgen, maar dus wel uit 3 ampullen. En dat staat mij gewoon heel erg tegen, en natuurlijk mag ieder dit gelukkig helemaal zelf bepalen. En so wie so vind ik het krijgen van 1 prik in 1 been wel genoeg per keer.
    Liefs, Hanneke.

13. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Hier halen ze het uit twee ampullen (en geen drie). Althans de laatste keer wel... :(.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Vreemd :( hier hadden ze er de eerste keer echt 3 klaar liggen! En toen heb ik ze even nogmaals mijn ideeen daarover duidelijk gemaakt! haha!

15. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

Nov 11, 2006
    2,853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Hanneke, jouw man of vriend is arts (io) of zit ik er nou helemaal naast? Ik ben wel erg benieuwd naar zijn professionele mening. Wij hebben Julia ook pas met 5 maanden de eerste entingen laten geven (wel beiden tegelijk) en dat heb ik meer gedaan vanuit mijn antroposofische achtergrond en een erg sterk gevoel, maar onderbouwen met (wetenschappelijke) argumenten kan ik het niet.
    En hoe kijken jullie tegen MBR aan?

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @Mrijn, jij hebt goed opgelet idd. En hij vind dat het wel gewoon kan, hij vind ook dat we het niet te lang uit moeten stellen. Maar aangezien dat het onze kindjes zijn en niet de mijne of de zijne zijn we op de 5 maanden terecht gekomen. Ik had het liefste pas met 1 jaar begonnen, en hij vond 1 of 2 maandjes uitstellen nog wel kunnen, maar meer eigenlijk niet. Vandaar dat ik ook schrijf dat het later beginnen onze keuze was en het van maar 1 vaccinatie per keer mijn mening is en tja hij is er 'stampvoetend' in mee gegaan ;) . Hij vind het in ieder geval geen kwaad kunnen om ze appart te doen, maar ook zegt ie dat het geen kwaad kan om ze tegelijk te geven. Maarja het is gewoon onze afspraak die zo geworden is als het nu is.

Maar zijn menig is dat het rvp geheel veilig is en gewoon nageleefd kan worden. (maarja hij heeft een zeer eigenwijze vriendin ;) )

Owja en de kleintjes van ons gaan waarschijnlijk rond de 25 mnd de BMR vaccinatie krijgen.

17. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    :)

18. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Sam is 10 weken te vroeg geboren, en het ziekenhuis "vergat" om in te enten, dus haar eerste inenting heeft ze met 3 maanden gehad.
    Ik wilde ook weten of het wel verstandig was, heb het gevraagd aan mijn huisarts, de arts van het cb, de kinderchirurg en aan de neonataloog en allemaal gaven ze aan dat ik beter wel kon enten. Dat het risico dat ze zou lopen groter is als ik haar niet zou enten dan als ik haar wel zou eten.

Sam heeft nooit op haar entingen gereageerd gelukkig, ik was ook bang voor de BMR, maar ze heeft er geen last van gehad gelukkig.

Nu is Fay dus aan de beurt, en de eerste heeft ze gehad en amper last van gehad (alleen wel de hele dag liggen slapen), en morgen krijgt ze de tweede serie.

O ja, die komen hier trouwens ook uit 2 ampullen en in 2 spuitjes (dus niet de 3 ampullen)

19. imke

imke Actief lid

Sep 26, 2006
    187
    0
    0
    Verpleegkundige
    Uden
    Bij de nederlands CB's hebben ze alleen combi DKTP-Hib vaccin en losse pneumokokken. Gewoon in 2 ampullen dus omdat de 1e prik al gemengd is. Ze kunnen natuurlijk ook los gegeven worden maar die zullen ze moeten bestellen. Deze vaccins vond ik wel belangrijk, vanwege de ernst van de ziektes, al had ik ze ook best later kunnen geven hoor. Maar de BMR, bof mazelen rodehond zijn ip gewone kinderziekten. Mocht ze die krijgen is er nog niets verschrikkelijks aan de hand denk ik, natuurlijk zijn er complicaties mogelijk maar dat is ook bij de griep bijv. Ik vind het wel moeilijk hoor, want stel dat ze een complicatie krijgt dan vergeef ik het mezelf nooit, maar goed ga daar niet vanuit. Ik heb nu dus besloten om de BMR met 2 jaar te geven en nu wel de menigokokken. T is toch wat hè?!

20. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Mijn zoon heeft gewoon alle prikken gehad volgens het schema van het CB. Bij een eventuele 2e wil ik het ook gaan uitstellen.

Vooral na de laatste 2 en met name de BMR is mijn zoon heel ziek geweest. Hij heeft na de BMR erg hoge koorts gekregen wat aan het einde van de dag in een koortsstuip resulteerde. Ik heb een week lang in de rats gezeten :cry:

Ik heb net als zovelen gewoon kwakkeloos het advies van het CB hierin gevolgd maar bij een volgende ga ik het toch anders doen. Ook ik heb een antroposofische achtergrond. En hoewel er altijd wel iets van in mijn volwassen leven is achtergebleven was het toch behoorlijk naar de achtergrond verdwenen. Nu ik moeder ben komen er wel dingen terug en ik ben dan ook van plan me er weer wat meer in te verdiepen.

Ik vind het heel goed van jullie dat juliie er zo goed over nadenken, ik wilde dat ik dat eerder had gedaan :cry:

Share This Page