Zoon (bijna 3) panisch voor het potje/wc...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunrise, 6 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    Mijn zoontje van bijna 3 heeft nog helemaal geen interesse in zindelijk worden. Ik wilde hem laatst toch eens langzaam aan proberen te interesseren voor het potje, door hem er eens op te zetten. Resultaat:krijsen, zo stijf houden als een plank en dikke tranen! Heb het verder niet gepusht natuurlijk, maar vroeg me af hoe dit nu verder aan te pakken. Toch maar laten zitten totdat hij het zelf interessant gaan vinden of op een of andere manier stimuleren?

2. jettepet

jettepet Niet meer actief

Ik lees mee! Hier prcies hetzelfde, ze schreeuwt moord en brand als ze het potje ziet???

3. Always Mamma

Always Mamma Actief lid

26 jan 2011
    123
    0
    0
    Zevenbergen
    Wat ik bij mijn zoon en dochter gedaan heb is stikkers laten plakken. Ze liepen allebij de hele dag zonder luier en als ze op het potje waren geweest mochten ze een stikker plakken. Vonden ze allebei erg leuk. Oke het ging weleens fout maar had mijn zoon in 1 week zindelijk en mijn dochter in 3 weken beide werden ze beloond met een kado toen ze helemaal geen pamper meer nodig hadden. Misschien helpt het bij jou ook. Mijn zoontje was net 2 en mijn dochter 2,5 die vond het eerder nog niet nodig hahaha.
    Maar je moet hem zeker niet gaan pushen denkt dat dat averechts werkt.
    Succes..

4. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    - Boekjes over zindelijkheid voorlezen
    - Andere kindjes laten komen die al zindelijk zijn en hem mee laten kijken
    - Je kindje meenemen als je zelf naar de wc gaat en ook laten kijken naar het resultaat :D
    - Leuke billendoekjeshouder uit laten zoeken bij de drogist speciaal voor 'grote' jongens
    - WC bril verkleiner kopen en een opstapje voor de toilet neer zetten. Deze ook samen gaan kopen natuurlijk.
    - In blote billen laten lopen en zodra er geplast wordt meteen op de wc zetten.

Zo maar een paar tips die wellicht kunnen helpen. Zou verder idd niet pushen. Voor hetzelfde geld is het over een paar weken ineens over en gaat ie vrijwillig. Misschien is de wc minder 'eng' dan het potje? Mijn dochter wil namelijk ook niet op het potje maar wel op de wc. Ze gaat voor en na de slaapjes plassen en voor het badderen. Verder komt ze zich op een enkele keer na nog niet melden. Ik wacht geduldig af ;)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hier ging het zomers vanzelf.. lekker in het badje en potje in de buurt.

verder stodn het potje in de wc.. en ging ze er vaak op zitten als wij naar de wc gingen.. maar enkel met dr kleren aan :)

toen ze zomers ineens had geplast omdat ze toch al in dr blote billen in de tuin liep en enkel maar hoefde te gaan zitten..

uiteindelijk duurde het nog een half jaar voor ze vrijwillig naar het toilet.. ze hield het gewoon op tot ze weer een luier kreeg
    nouja dat leek me niet de bedoeling dus over het geheel genomen droeg ze daarna weer een luier.

en ineens van ene op de andere dag.. "mam, ik hoef geen luier" en savonds "oh in bed ook niet hoor!"
    hopla.. dag en nacht zindelijk in 1x.

niet getreurd.. geduld! :)

6. Always Mamma

Always Mamma Actief lid

26 jan 2011
    123
    0
    0
    Zevenbergen
    Dat is wel grappig want mijn zoontje had ik dan wel in 1 week zindelijk maar die wilde s'nacht nog wel een luiertje aan. Mijn dochter wilde gelijk geen luiertje meer aan en heeft nog nooit in bed geplast..

7. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Als ze het echt nog niet willen dan niet pushen. Wachten het komt vanzelf.
    Ik heb toen wel een boekje gekocht over plassen op het potje, daardoor vond ze het wel een stuk leuker worden.

Toen ze enige interesse begon te vertonen (uit zich zelf) potje stond wel altijd in de kamer. Zijn we voor elk drupje gaan belonen met een mooie sticker. Ik had daarvoor een plasboekje gekocht. Een volle pagina was een kadootje. Eigenlijk was het toen binnen een week gepiept en heeft ze geen luier meer om.

8. Saskia78

hmm zie dat ik weer lekkers nederlands getypt heb in mijn vorige stukje :)

@alwaysmama: hier ook geen ongelukjes inderdaad
    ze was zeker niet heel vroeg zindelijk.. maar wel in 1x goed.
    dat is ook wat waard :)

9. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    @always mama: ik vraag me af of mijn zoontje het principe van stickers plakken snapt.... Want of hij nu wel of geen beloning krijgt, feit blijft dat ik hem niet op het potje krijg. Zelfs niet met kleren aan....
    @arja: hij wil altijd met iedereen (liefst ook met bezoek;)) mee naar de wc, vindt het reuze interessant..... Maar niet voor hemzelf helaas.... Misschien idd maar een wcbrilverkleiner kopen en dat proberen, al denk ik hetzelfde effect te bereiken als het potje. Pff ik zou al blij zijn als hij er gewoon een keer op wilde gaan zitten!
    Sowieso wilde ik als het mooier weer wordt zijn luier een keer uitlaten en bv buiten een potje neerzetten.
    Boekjes over zindelijkheid lezen is een goeie!

10. Saskia78

maar waarom moet ie dan perse op dat potje?

11. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    @saskia, het gaat mij er meer om dat ik het 'raar' vindt dat mijn manneke zoiets niet durft te proberen. Het maakt me niet uit dat hij nog (lang) niet zindelijk is, maar wel dat ik vind dat "op een potje of wc zitten om te proberen/oefenen" bij de ontwikkeling van een (bijna) 3-jarige hoort. En ik vraag me dus af of ik er goed aan zou doen om dit meer te stimuleren of juist niet. Nu doe ik dat eigenlijk niet (1x geprobeerd zonder succes, nu staat het potje op zijn kamer in het zicht)
    Ik weet gewoon even niet wat wijsheid is...... (ook omdat ik denk dat hij het gewoon even door moet hebben en het vertrouwen moet hebben dat het niet eng is, hij vindt nieuwe dingen sowieso erg spannend, zie ook mijn andere topic over zelfstandigheid en nieuwe dingen)

12. Saskia78

het was ook meer een gewetensvraag dan dat ik perse antwoord moet hoor :)
    had inderdaad je andere topic al gezien.. jammer genoeg niet enorm veel reacties..
    volgens mij is iedereen aan het genieten van zijn/haar vrije dag.

13. Saskia78

Gaat hij naar psz enzo?
    want dan zou je zeggen.. dat hij daar ook langzaam aan wat af kan gaan kijken mbt zindelijkheid enzo

alhoewel dat bij ons weinig uitmaakte.. voordat ze bedacht had dat zo'n onderbroek veel prettiger was dan een luier vond ze het geen probleem dat een ander wel op de wc ging :)

ik heb ooit zelfs speciaal hello kitty onderbroekjes gekocht met het idee dat ze die dan vast wel aan zou willen
    en natuurlijk ook vast niet vies zou willen maken
    maar ze heeft zo'n hekel aan vies.. dat ze toen preventief helemaal niks meer deed als ze geen luier aan had :)

maar het kwam wel goed uiteindelijk.. :)
    en toen het goed kwam.. was het ook meteen klaar
    dus wie weet komt het straks ook zo ineens om de hoek kijken.

14. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    Haha saskia, toch een antwoord gegeven dus! ;)

Zoon gaat 3 dagen naar kdv. Daar ook aangegeven dat hij thuis moeite heeft met zelfstandigheid/nieuwe dingen. Ze nemen hem wel eens mee naar de wc met de andere kkndjes, maar doet hem niks. Ook zelf zn jas aandoen proberen ze daar, maar weigert hij. Ze hebben hem laatst geprobeerd zelf zn schoenen uit te laten trekken, maar hij blijft zitten huilen en probeert het niet. Er was toevallig een snuffelstagiaire die hem vrij snel hielp, ze vond het zo zielig haha!
    Ik ben er thuis niet veel mee bezig en vraag me af of ik meer moet stimuleren of juist op zn beloop laten... Lastig! ;)

15. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Nou mijn zoontje is er ook niet zo'n fan van. Potje durft hij wel op. Hij zit er regelmatig op met blote billen maar een plasje is er nog niet van gekomen. Die doet ie liever op ons badmatje ernaast :(
    De toilet verkleiner vindt hij dood eng en daar wil ie alleen maar op als ik er eerst op ga zitten en dan bij mij op schoot. Dus doen we dat gewoon. Zo spelen we dat we samen gaan plassen.
    Ik ga binnekort wel een voorleesboekje over op de pot plassen halen en deze zomer gaat de luier thuis lekker af.

16. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hier net zoiets. Dochter meldt plassen en poepen alleen netjes vooraf, maar is met geen mogelijkheid op pot of toilet te krijgen. En Nee, stickers, cadeautjes, snoepjes en welke beloning dan ook helpt niets. Boekjes lezen en alle hier genoemde tips ook niet. Als ik haar zonder luier laat lopen, houdt ze het op. En dat houdt ze desnoods uren vol. Aangezien ophouden ook niet goed is, krijgt ze nu een luier als ze daarom vraagt..

17. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle wilde ook echt niet op het potje of op de wc toen hij net 3 was. Ik heb het maar zo gelaten en een half jaar later was hij binnen een week dag en nacht zindelijk. Zomaar ineens, zonder stickers of andere hulpmiddelen. Hij heeft sindsdien misschien 3x in bed geplast.

Ik zou het gewoon even laten gaan en het over een tijdje nog eens aankaarten. Het laatste wat je wil is dat hij echt een hekel aan het potje en de wc krijgt, want dan ben je verder van huis.

Deel Deze Pagina