Hallo Onze dochter van bijna 3 is heel vang voor harde regen en dan vooral 's avonds en 's nachts. Is dan helmaal in paniek en gaat ook gewoon niet slapen. Heeft iemand misschien tips en tricks zodat we d'r uit de paniek kunnen krijgen? Alvast bedankt Duckie
Ik weet niet of je oorkleppen hebt? Mijn zoon was bang voor brommers en andere harde geluiden, dit was dan met in de tuin spelen. Hij zette dan zijn oorkleppen op en dan was hij niet zo bang. Met oorkleppen slapen gaat lastig natuurlijk maar dan haal je haar misschien wel uit de paniek. En ik zou op zoek gaan naar boekjes over regen. En laten zien hoe leuk en gezellig regen kan zijn, wanneer het regent kan je bijvoorbeeld warme chocomel drinken met slagroom. Buiten met laarzen aan in de plassen springen. Leuke regen herinneringen maken, die je dan kan benoemen wanneer ze bang is in de avond of nacht. Boven haar bed een magische doek hangen die haar beschermd tegen de regen?
Y is bang voor onweer. Als het onweert en ze er wakker van wordt mag ze altijd in ons bed gaan liggen, daar vindt ze het minder eng. Is er geen plek in huis waar de regen minder herrie maakt op het dak of de ramen?
Hier was zoontje ook bang, kletterde op z'n dakraam. Hier hielp het om overdag in de regen naar boven te gaan, en dan te luisteren. Ik zong dan "het regent, het regent" en mekkerde dat ik dat zooo gezellig vond die regen die op het raam kletter de. De volgende keer in de nacht met paniek, heb ik overdreven blij weer dat liedje gezongen en blij gedaan over de regen. Zooooo gezellig die regen!!! En nu gaat ie het zelf zingen, ik bevestig hooguit nog een keer dat het oké is, en hij gaat weer slapen.
Wij hebben het dakraam open gezet en gezegd: kijk eens hoe mooi! Alle planten krijgen water en alles glimt zo mooi! Zelfde gedaan met onweer en hij kijkt nu zelfs vol bewondering uit het raam te kijken naar onweer. T is meer dat hij bang was voor het onbekende, eenmaal bekend ermee was t prima
Die van ons wordt ook huilend in paniek wakker zodra de regen op z'n dakraam klettert. Hier hielp het wel door te benoemen dat door de regen de frambozen goed groeien (hij is dol op frambozen uit onze eigen tuin). Nogsteeds wordt ie 9 van de 10x wel wakker bij regen, huilt dan, maar gaat ook binnen 30 sec. - enkele minuten weer terug zn bed in en dan verder slapen. Heel soms moeten we naar boven om zn beer (lampje) opnieuw aan te zetten, ondanks dat ie ook een lampje heeft dat de hele nacht brandt. Nu ik dit typ.. heeft je dochter al een nachtlampje? En verder misschien iets bedenken wat haar zou kunnen helpen? Zeggen dat de regen spoken verjaagt of weet ik veel wat..? Iets wat bij je kind past in ieder geval
Hier is hij inmiddels 5 jaar, maar houd ook nog steeds niet van de regen, die je duidelijk hoort op zijn dakraam. Toen hij de leeftijd van jouw dochtertje had (en hij werd er wakker van), namen we hem even bij ons in bed en als de regen dan gestopt was legde ik hem weer terug. Dit zei ik van tevoren ook tegen hem. Daarbij hebben we ook steeds wel uitgelegd waarom het regent. Meestal gaat het nu goed, maar de afgelopen week heeft hij er weer last van gehad. Hij lag denk half te slapen toen het regende en werd overstuur wakker 's nachts. Zei dat hij druppels in z'n kamer zag en hij was klam van het zweet. Het liep ook samen met spanning voor de 1e schooldag, dus uiteindelijk nadat alle zorgen waren besproken was het weer gestopt met regenen en is hij uiteindelijk weer gaan slapen. Dus hier weet hij inmiddels prima waar de regen voor is, als het 's avonds regent als hij naar bed gaat, gaat hij nu ook meestal zonder problemen slapen, maar als hij er wakker van wordt kan hij nog wel eens van slag zijn.
Bedankt voor de reacties. Samen gekeken naar de regen hadden we al gedaan. Het is ook niet dat 't op de ramen komt(dakrand hangt best over) Maar ik ga wat boekjes over regen halen en ook door de regen lopen met haar. Hopelijk werkt dat. En misschien ook wel liedjes zingen. Gr Duckie
Met een gietertje in de tuin en een kinder paraplu samen elkaar gieten en dan wegduiken onder de paraplu. Dochter hier vindt regen prachtig mag ze weer met dr paraplu naar buiten, hoeraaaaa! Speelde met de waterbak t liefste met de gieter, haartjes wassen van papa/mama (lees papa mama zeik zeik nat) planten water geven, over de grond heen en dan de hoogste plonzen maken. ze moet alleen niks hebben van de douche maar regen....oooooh regen!!!!