tot een maand of 11 was er niet veel aan de hand, Sascha luisterde goed als er nee gezegd werd. Ja ze werd bij "nee" soms driftig maar ze luisterde wel. Driftig is ze vanaf dag 1 al geweest, echt een temperamentvol meisje. Maar goed, we zijn nu al bijna bij de 14 maanden en ze luisterd nog steeds niet. Als ik nee zeg blijft ze het doen, als ik iets afpak van haar waar ze niet aan mag zitten wordt ze ontzettend boos. dat krijst ze het uit. ik hoef maar even te gaan zitten en ze eist dat ik haar oppak. Nou probeer ik het maar te negeren, maar heeft heeft niet veel effect na 3 maanden. vorige week is iemand van het cb hier geweest om te kijken hoe sascha dan doet en me wat tips te geven. Sascha was natuurlijk hartstikke lief en toen ze even vervelend werd leidde de wijkverpleegkundige haar af met een speeltje, natuurlijk deed sascha helemaal niet moeilijk. Maar dit doet ze nou altijd als er andere mensen bij zijn, ik hoor steeds dat het zo'nm lief en tevreden meisje is. een hartstikke makkelijk kind zelfs. maar als ik met haar alleen ben is ze helemaal niet zo lief, aan het eind van de dag kun je me vaak opvegen. afleiden met speeltjes? nou dat gaat echt niet hoor ze is zo driftig als ik nee zeg dat ze alles wat ik geef weg gooit. negeren is erg moeilijk, ik pak haar niet op als ze zo boos is en dat kan best lang duren. Als ik zelf niet in de kamer ben ik en kijk via de serre wat ze aan het doen is zit ze gewoon lief te spelen, ik hoef de huiskamer maar in te komen en de ellende begint weer. ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, ben bang dat ik het helemaal verkeerd doe. ik snap dat dit de leeftijd is dat ze kijken hoever ze kunnen gaan, maar duurt dat echt zo lang? ik zou graag willen horen van andere moeders (met driftkikkers) wat jullie doen. ik vind het erg lastig.
opsluiten in een kastje en de sleutel weggooien nee joh..ik denk gewoon dat ze jou aan het uitproberen is. Negeren helpt blijkbaar niet. Ik denk dat je eens zoiets als een "time-out" plekje moet gaan instellen. Bij ons is dit de trap en dat werkt wel redelijk. Omdat hij 1 is moet hij daar 1 minuutje blijven zitten als hij stout is of niet luistert. Daarna geven we elkaar een dikke pakkerd en is de gekkigheid over.
Hier ook een gezellige driftkikker. Maar ... nee zeggen en iets leren heeft nu nog helemaal geen zin. Tenminste: ze leren dat bij handjes in de plantenbak, nee zeggen/schudden hoort. Dus het lijkt alsof ze heel stout zijn. Maar dat is niet zo. Ze is je niet opzettelijk aan het treiteren of opzettelijk stout aan het doen. Dat echte leren is pas vanaf anderhalf/2 jaar (niet voor niet peuterpuberteit, want dat kun je dus ook juist het omgekeerde doen van wat mama wil = interessant). Hier beperken we het nee zeggen en halen we zo veel mogelijk de verleiding uit de omgeving van Mirre. De paar dingen die ze echt niet mag (aarde eten, aan de geluidsboxen zitten en in de keuken als we koken) zijn voor haar (denk ik) ook wel te overzien. Ik denk dat het heel erg frustrerend is voor een ondernemende, ontdekkende en nieuwsgierige dreumes om 'continu' dingen niet te mogen. Ze snapt het niet. En dus wordt ze driftig (denk ik ). Je baby van 11 maanden was nog niet zo bezig met uitproberen. Nu wel. Oei ik groei heeft het over het sprongetje van Principes. Je kunt dingen op een bepaalde manier doen en daar gaan ze nu mee spelen en uitproberen. En daar hoort dit gedrag dus allemaal bij. Misschien goed om het boek eens door te bladeren in de bieb? Maar het is dus zeer herkenbaar en ik zou er vooral heel relaxt onder proberen te blijven (makkelijk gezegd he )
O en als ik in de buurt ben, wil Mirre ook alleen maar met me spelen. Logisch ... veel leuker dan alleen spelen, toch? Ik geef daar vaak dus ook aan toe of ik zet wat dingen neer die heel erg leuk/interessant zijn. Vaak is ze daar dan weer even zoet mee. En iedere dag lekker naar buiten (kinderboerderij, speeltuin, boodschappen doen, eendjes brood geven etc). Allebei even rust en een frisse neus. Of op bezoek, liefst met klein grut = ander speelgoed = veeeeeeel leuker dan je 'eige'
we hebben hier ook een mooi luik onder de deurmat denk je dat ze al oud genoeg is voor 'straf'? ik denk niet dat ze blijft zitten of dat ze er niets van snapt.
een luik werkt ook ja hahahah ja, het helpt bij ons tenminste wel goed. Hij is gelukkig niet zo vaak stout maar als ik iets 3x moet zeggen en hij gaat dan toch door dan geef ik aan dat hij op de trap moet zitten en gaat dan ook zelf.
Maar jouw zoon is ook een half jaar ouder ... wel een belangrijk verschil denk ik ... (en ik denk dat Mirre de gang sloopt tzt ... ... gelukkig hebben we hier ook een luik bij de voordeur ... en een schuur ... en een sloot achter het huis )
Pfff er staat me wel iets te wachten. (mijn) Sasha is pas 9 maanden ik herken echt heel veel wat jullie zeggen. Al kan Sasha soms wel lief spelen of samen met mij (dat voornamelijk) maar soms... Pfff kan ik dr wel achter het stucwerk plakken. (hebben geen behang hihi)
ik ben er niet van overtuigd dat ze niet beter weet, ze weet bijvoorbeeld wel dat ze bij oma niet van tafel mag pakken, ze weet wel dat ze zachtjes de poes moet aaien etc. ze weet dat bepaalde dingen niet mogen, ben ik van overtuigd. ze mag ook heel veel dingen wel, en nou staat ons huis helemaal niet voor met allerlei plantjes en ditjes en datjes. maar ze trekt steeds de laatjes open en gooit alles eruit, schuift alles van de vensterbank etc. ja de tijd dat ik met haar aan het spelen ben is er niets aan de hand, dan is ze inderdaad een heel lief meisje, maar dat kan natuurlijk niet de hele dag. ik ben niet van plan er aan toe te geven wanneer zij het wil dat ik iets doe, dan leer ik haar aan dat ze het wel voor mekaar krijgt als ze maar hard genoeg tekeer gaat. wel als ze naar me toe komt op een rustige manier met blokjes ofzo. dat boek kan ik inderdaad wel eens doorbladeren, ben benieuwd wat ze daarin zeggen. ik vind dit gewoon heel lastig, haar slaapproblemen van de laatste tijd gaan wel heel goed met nieuwe aanpak, maar ik merk hierin gewoon geen verbetering.
Hoi Acire, gewoon blijven begrenzen, maar ik zou ook zorgen dat ze bij bepaalde dingen gewoon echt niet kan komen. Die laatjes: als je om alle knopjes/handvatten een elastiek spant, kan ze de laatjes niet meer open krijgen. Dat is natuurlijk geen blijvende oplossing en het is natuurlijk ook de bedoeling dat ze op den duur gewoon leert dat ze er niet aan mag zitten, maar anders ben je alleen maar de hele tijd 'nee' aan het zeggen en dat kan uitlokken dat ze gewoon nog meer gaat proberen wat je bij andere dingen zegt. Wat betreft op de gang zetten: het hoeft niet perse de gang te zijn, kan ook een strafstoeltje o.i.d., als het maar altijd dezelfde plek is, waar ze even uit de situatie wordt gehaald. Als jouw dochter zo'n lekkere ondernemende dame is, zou ik een plek kiezen waar ze weinig prikkels om zich heen heeft, (je zou haar in een kale hoek kunnen zetten met haar neus naar de muur). Ze zal allicht in het begin weglopen, maar als je haar dan oppakt en terugzet, (en dat echt volhoudt tot ze blijft staan, met een streng: NEE, je krijgt straf want...), gaat het wel werken! Dat zou ik alleen toepassen bij een aantal dingen die je echt wilt verbieden. Doe dat nog niet bij alles, want ze zijn op deze leeftijd ook aan het ontdekken en dan kun je aan de gang blijven. Hier had mijn stiefzoon zulke buien, kon dan ook enorm driftig worden en driftig worden betekende dat we hem even op een afkoelplek zetten. Niet voor een minuutje, maar totdat hij zelf rustig werd. Als hij dan rustig was, pakten we hem op met de boodschap: OK, nu ben je weer rustig, zo kun je weer fijn spelen. Werd hij weer driftig om het een of ander, dan ging hij weer afkoelen. Hier was dat de trap, maar wij hadden een kleine hal met weinig spullen en een rondlopende trap, waar dus een mooie ruime hoektrede in zat, waar je hem echt goed op kon zetten. We namen overigens erg letterlijk dat hij ook echt op die trede moest blijven zitten: zat hij een trede lager als we keken, dan dus -helaas pindakaas voor hem- opnieuw op de goeie trede. Succes, enneh, het gaat echt weer over, alleen afhankelijk van het karaktertje dat je in huis hebt, kan het idd wel ff duren! UItermate consequent blijven, (en dus zorgen dat je met je man afspreekt op welke dingen wel straf komen te staan en op welke dingen niet!), dan dringt het het snelste door!
@ Salapio..hij is inderdaad een half jaar ouder maar hem een time-out geven doen we nu al een aantal maandjes. Ik ben ervan overtuigd dat de kindjes heel goed weten wat wel of niet mag. Ook al zijn ze pas 14 maanden. Maar wat je zegt...relaxed blijven is heel belangrijk
Mijn dochtertje is ook 14 maanden en erg driftig. Vind het vaak ook moeilijk hoe er mee om te gaan,en niet heel de tijd politieagentje te spelen. Hier word Megan erg driftig als ik haar zeg dat iets niet mag en ze blijft het herhalen(dat snap ik nog wel,ze moet nog veel leren en kan niet alles snappen). Megan slaat mij als ik zeg dat ze iets niet mag en als ik haar negeer door weg te lopen kruipt ze mij achter na om vervolgens nog een mep te geven. Het cb gaf als tip om haar toch even op de gang te zetten zodat ze uit de situatie word gehaald.Heb het een aantal keer geprobeerd maar ze bouwt haar eigen feestje in de gang.......maaaaar er is dan geen driftbui meer en we maken het goed met een dikke knuffel en een kus.
het is het proberen waard om haar eens op de gang te zetten denk ik. ze mag al aan redelijk veel dingen wel zitten(mobiele telefoon/ onderzetters dat soort dingen) de tafel is al leeg, want als daar iets opstaat is dat het eerste waar ze heen gaat. in het kastje zitten 4 laatjes waarvan 1 nu van haar is, ik heb daar wat speelgoed ingedaan. en dat gaat nu ook wel iets beter, maar toch moet ze nog altijd een van de andere laatjes leeghalen. ik ben ook gewoon moe en kan wat minder hebben, dat zal er ongetwijfeld aan bijdragen dat ik er een beetje gek van word ik sta er nu helemaal alleen voor de laatste weken omdat mijn vriend veel moet werken, 2 dagen naar school gaat en een cursus doet. hij is al weg als ik opsta, komt rond middernacht thuis en ligt binnen een half uur op bed, dan moet ik s nachts nog sascha troosten, minimaal 1 keer(eerst 4 keer, maar dat gaat nu wel beter)
vlindertje, Sascha doet het zelfde. soms blijft ze er in hangen en probeer ik haar te troosten. dan kan ik gewoon een klap in mijn gezicht krijgen, of ze bijt in mijn benen als ik haar niet op pak
Megan en Sascha lijken kwa gedrag wel op elkaar,hihihi en het zijn geen naam genootjes. Megan is ook grote fan van deurtjes en laatjes.Merk dat ze het erg leuk vind als ik haar aanmoedig na iets positiefs na het straffen. Voorbeeld:Megan trekt(voor de 30ste keer op 1 dag) laatjes open dan zeg ik "Nee Megan dat mag niet"...krijg dan een boze blik met een giga pruillip erbij.Vervolgens zeg ik kom gaan we samen het laatje dicht doen en dan is het klaar. Nu doet ze netjes het laatje dicht en geen driftbui,.....maar nu heb ik haar toch fout beloond vrees ik want ze maakt dan direct weer het laatje open en het verhaal begint weer op nieuw. Ander speelgoed voorhouden geen succes dat word uit mijn handen gerukt en weg gegooid. Moet vaak mijn lach inhouden want ergens ziet het er schattig uit z'n kleine meisje dat de wereld aan het ontdekken is.
ojee haha ach zolang het kastje open en dicht en er niets uit gehaald word is het al niet zo'n probleem meer. Sascha heeft dus 1 laatje van de vier voor haar zelf met speelgoed, maar steeds trekt ze die andere drie ook open. Als ik zie dat ze een andere openmaakt en ik zeg: Nee. pakt ze een speelgoedje eruit ( ze 'verstopt' overal iets) dan hou ze het speelgoedje in de lucht en loopt weg met zo'n schijnheilige blik van: ik pak alleen mijn speelgoed hoor. dan moet ik me ook inhouden om niet te gaan lachen. en wanneer er niets van haar in ligt, 'rent' ze weg met iets van mij. zo komisch eigenlijk, maar je mag niet lachen