Hallo, Onze zoon D. is net 7 jaar en zit in groep 3. Wij zitten een beetje met zijn gedrag thuis. We worden er ontzettend moe van en zijn voortdurend aan het mopperen op hem. Hij praat thuis vaak met een hele hoge stem, hij lacht erg overdreven, clownesk gedrag. Steeds maar weer Buurman&Buurman-stemmetjes en hun nadoen. Het blijft niet bij spel, maar ook als wij hem willen corrigeren krijgen wij een antwoord met een gek stemmetje of met dat gekke gedrag. Als hij dan wel een normaal antwoord geeft is het "Jaaa, mama/papa...." om vervolgens weer vrolijk verder te gaan met dat 'lollige' jokergedrag. Wij lachen er allang niet meer om, maar ons dochtertje J. van 5 vindt het wel erg grappig en gaat onderhand dit gedrag al overnemen. Naar mijn weten vertoont hij dit gedrag op school niet. Daar is ie ontzettend braaf. Hij zal niet degene zijn die daar ooit straf gaat krijgen. Op school is hij volgens de juf een 'allemans-vriend'. Ik denk dat hij zich vooral aanpast aan degene met wie hij speelt. Hij gaat echt niet met alle jongens spelen. De wildebrassen laat hij links liggen. Maar goed, thuis zoekt hij voortdurend negatief aandacht door zijn clowneske gedrag. Wie herkent dit en heeft misschien een tip hoe we hier op een goede manier mee om kunnen gaan? Groetjes, Hanna
Wat vervelend dat hij dit zo doet, want dat lijkt erg gemaakt. Alsof hij zich moet ontladen van het aanpassen op school. Of dat hij het kopieert van anderen op school. Of geen houding weten te geven. Heel lastig. Heb je er al eens op een rustige manier met hem over gesproken? Wat hij thuis laat zien en hoe anders hij op school is. Of hij misschien zelf kan vertellen waardoor dit zo is? Ik ken het wel een beetje van onze zoon van 5. Hij kan ook de lolbroek uithangen en hier grenzeloos in zijn. Maar toch is hij nog wel aardig te sturen hierin als het te gek wordt.
Ja dat ken ik, oudste van 8 nu in groep 4 heeft er ook een handje van...liefst als er visite is. Op school is ie inderdaad vrij rustig, lief en meegaand maar thuis! Pfff....ik bekijk het maar positief, hij voelt zich thuis veilig genoeg om ALLE grenzen op te zoeken en te ontladen wanr vergeet niet dat er nu in groep 3 ineens heeeeel veeeel moet ten opzichte van groep 2. Mijn "toverzinnetje" als het me te gek wordt:"lieffie....mama houdt ook van je als je rustig doet!"