Driftbuien kind bijna 18 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bianca1711, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    Hallo

Mijn zoontje die nu bijna 1,5jaar is, is vanaf zijn geboorte al erg tempramentvol.
    Als het niet snel genoeg voor hem ging liet hij dat horen.
    Tot voor kort konden we daar goed mee omgaan, maar het word alsmaar erger en erger.

Als hij krijgt te horen wat niet mag of iets lukt hem niet laat hij zich op de grond vallen en begint te slaan en te rollen. Meestal gaat hij er ook heel hard bij gillen en huilen.

We hebben meerdere dingen geprobeerd, maar we zijn nu een beetje uitgedacht.
    Vandaag heeft hij een hele erge driftbui dag. Vanochtend was er niets aan de hand, was hij gewoon heel vrolijk.
    Na zijn middag slaapje lijkt er niets goeds te zijn.
    Zitten wil hij niet, samen spelen niet, maar ook niet alleen.
    Het lijkt wel of hij in de knoop zit met zichzelf.
    We waren heel leuk samen aan het kleuren, maar meneer wou met de kleurtjes lopen, en dit mag niet. Gillen geen gebrek.
    We hebben het genegeerd, en meneer kwam weer terug. Precies hetzelfde verhaal. Daarna was niets meer leuk, zelfs zijn autos niet.
    Ik heb hem toen in de box gezet om daar maar wat af te koelen.

Op dit moment weet ik echt niet wat ik eraan moet doen en leg ik de schuld bij mezelf neer. Ik voel me er ook echt heel rot onder en verdrietig. Want waarom doet hij zo, doe ik het niet goed, is hij niet gelukkig en ga zo maar door.

Ik hoop dat jullie het probleem herkennen en goeie tips voor mij hebben, zodat we zijn driftbuien kunnen verminderen en misschien zelfs wel weghalen.

Groetjes bianca

2. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Niet zijn zin in ieder geval geven en consequent blijven volhouden als iets niet mag dan mag dat niet...het is vervelend dat gedrag (weet er alles van...) maar gaat vanzelf weer over/minder...
    Idd negeren en zelf rustig proberen te blijven terwijl hij op de vloer ligt te dweilen en draaien...
    Dus je doet het gewoon goed...!succes!

3. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

heel herkenbaar en mijn zoontje is nog maar net een jaar
    vanaf begin af aan wist ik al dat hij temperamentvol is en hij wil heel snel met alles. loopt al en weet al goed aan te geven door wijzen en enkele woordjes wat die wil. als iets dan niet kan of mag wordt die vaak boos. inderdaad proberen af te leiden en anders consequent steeds op die driftbuien dezelfde reactie blijven geven.
    zelf ben en werk ik als pedagoge... ik weet vanuit mijn professionaliteit dat dit erbij hoort en het ene kind dit meer, eerder en erger heeft dan de ander. ik bedenk me dan maar ... ach mijn kind weet iig wat die wil en durft het aan te geven hahaha

op zijn driftbuien doe ik het volgende
    1) rustig blijven en afleiden, even bij me
    2) helpt dit niet nog een poging
    3) bij aanhoudende drift zet ik hem apart --> eigen slaapkamer is niet handig omdat die dit als veilig moet blijven ervaren ivm slaapritueel en niet als straf. tenzij je merkt dat die moe is en wilt slapen. zelf zet ik hem vaak gewoon op een kleed op de grond met een boekje en negeer zijn gedrag voor 10minuten
    dan volgt weer stap 1. dit volhouden. aanhouder wint

bij mij geeft hij het nu meestal met een paar minuten al op.
    wel moet je er zeker van zijn dat het drift is en geen pijn, vieze broek, slaap, honger of iets anders !

enne tip: muziek of zingen wil soms ook nog wel eens helpen als afleidingsmiddel bij stap 1 en 2

zelf werk ik met mijn zoontje ook al vanaf ongeveer 8 maanden met gebaren zodat hij leert aan te geven wat die wilt. dit kun je alsnog in gaan zetten.. baby's zijn sneller met simpele handgebaren dan met praten en dit kan helpen om hun te leren duidelijker te maken wat ze willen. en daarmee frustratie wegnemen. helpt nu bij mijn zoontje goed. driftbuien heeft die dus wel, maar door het 3 stappen plan en de gebaren duidelijk minder en ook goed controleerbaar te houden.

succes

4. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

o en nog een tip

HET WOORDJE NEE EN NIET ZO MIN MOGELIK GEBRUIKEN

zeg wat wel mag

als hij drinken omgooit zeggen de meesten.... nee NIET doen

het woordje niet kennen hersenen eigenlijk niet

bedenk maar eens als ik tegen jou zeg... NIET rennen
    je hersenen horen dan rennen en je gedachten is bij rennen. volwassenen weten dan met verstand dat dit juist de bedoeling dan niet is... kinderen reageren nog impulsief en doen het dan vaak juist nog wel als ze jong zijn.

wat je dan kan zeggen is: zet de beker op tafel en wijzen
    of dank je wel en je hand naar de beker doen zodat het kind je de beker geeft

is lastig... ik weet het, maar is positief benaderen.
    en je zult zien... als men dit lang en consequent gebruikt... gaat vaak goed !

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Dat is idd een hele balangrijke....goede dingen prijzen en niet teveel blijven hangen op het slechte...

Ik zeg vaak idd dat het niet mag wat ie deed (mijn zoontje is al wat ouder en dan kan het wel), hoe het wel moet en ga dan verder met iets anders....(afleiding)

Als ie trouwens niet blijft luisteren waarschuwen dat ie naar de gang gaat als ie het nog een keer doet...doet ie het nog een keer; dan naar gang; vertellen waarom hij daar staat , dat ie moet blijven tot ik hem kom halen (leeftijd in minuten) . Als dat erop zit herhalen waarom hij daar zat (eerst vragen of ie het zelf nog weet...) en dan moet ie sorry zeggen en kusje geven....
    Nu hoef ik soms alleen nog te waarschuwen dat als ie niet luistert op de gang moiet staan

Hoop dat je er wat aan hebt!
    Maar je doet het al prima volgens mij hoor wat ik lees uit je verhaal, tis nou eenmaal een fase waarin ze zitten en die vanzelf weer overgaat ...

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Je doet echt niets verkeerds. Het is de leeftijd.

Mijn zoontje was en is een een rustig kindje, maar na 1 jaar sluipen de driftbuitjes er toch langzaam in. Gelukkig is het niet heftig, maar er zijn dagen dat ik er knetter gek van wordt. En als je kindje van nature al tempramentvol is, zijn de driftbuien nog veel erger. Maar hoe dan ook, het hoort echt bij deze leeftijd.
    Het echte opvoeden is begonnen. Ik heb een hekel aan om maar de hele dag NEE te zeggen. Als hij iets in zijn handen heeft waar hij mee is gaan lopen, dan vraag ik hem of hij dat op tafel legt of aan mij geeft. Werkt hier 100 keer beter dan afpakken of Nee te zeggen. Positieve dingen blijven benoemen. Probeer je stem niet te verheffen (ik weet dat het heel moeilijk is), maar laat heel rustig weten wat dan wel mag ipv steeds te zeggen wat niet mag.
    En heel consequent zijn. Dat vind ik zelf heel moeilijk, ik doe het wel maar ik ben er heel bewust mee bezig en dan lukt het wel. Als hij iets van jullie niet mag, moet je ook geen uitzondering maken. Dat is op deze leeftijd heel verwarrend voor die kleintjes, schijnbaar.

Ik merk gewoon heel sterk dat hoe rustiger ik blijf en hoe positiever ik dingen benader hoe rustiger mijn zoontje is. En als hij een driftbui heeft is die dan heel snel over.

En verder: het heeft niets met jou te maken, dus probeer je daar niet onzeker over te voelen.

7. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Consequent blijven idd...
    Ik herken dat gedrag na een slaapje wel; Iris leek moeiljik uit die slaapt te kunnen komen en was niet te genieten. Meestal liet ik haar dan een kwartiertje dvd kijken (zandkasteel oid) met een koekje en wat drinken; even bijkomen. Daarna kon de dag weer 'beginnen'. Hielp goed!!

8. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    bedankt voor al jullie reacties.

afleiden lijkt bij hem geen zin te hebben (of dat denk ik misschien), want de driftbuien zetten door of hij loopt gewoon weg en gaat weer kattenkwaad uithalen of de driftbui wordt nog erger.

Met gebaren zijn wij al vanaf de geboorte bezig, niet omdat hij doof is maar omdat we weten dat kinderen dan idd beter duidelijk kunne maken wat ze willen.
    praten doet hij nog niet echt, maar hij begrijpt heel veel.
    met sommige dingen hebben we helemaal geen problemen en begrijpt hij wat we bedoelen.
    Ik heb hem ook wel een paar keer vast gepakt tijdens een driftbui zodt hij bij mij kon uitrazen, het gevogl was een tand door mijn lip omdat hij zijn hoofd naar achteren gooide en hij nog bozer werd. Dit doen we dus maar niet meer.

Ik vind deze fase best heel heftig moet ik zeggen, hoop ook dat het snel over is. Ik vind het ook zielig voor hem omdat hij het ook krijgt als hij ergens mee speelt en het lukt niet wat hij wil. Hij kan dan zo boos worden. We leggen daarna altijd uit wat hij er wel mee kan en hoe het moet, maar meestal gooit ie het speelgoed dan weg.

vanmiddag had ik het echt even helemaa gehad. We zijn ook daarna naar buiten gegaan om af te koelen en van de sneeuw te genieten. Daarna ging het gelukkig allemaal wat beter, waaarschijnlijk omdat ik me erzelf ook wat beter bij voel.
    En met jullie tips ga ik zeker aan de slag.
    Baat het niet schaad het niet zullen wemaar zeggen :d

Alle tips zijn welkom.

groetjes

9. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    ...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoihoi,

waar ik nog aan zat te denken: kan het zijn dat hij gefrustreerd raakt omdat hij iets duidelijk wil maken wat hij nog niet kan zeggen? Dan kan het helpen om dingen die je aan hem ziet, te verwoorden. "Ja, mama snapt dat je boos wordt als je niet met de kleurtjes mag lopen, en (bijvoorbeeld he?) mama snapt dat je daar iets zag wat je even wilde bekijken, maar dan moet je gewoon eerst even je kleurtje neerleggen voor je gaat kijken."
    Dat soort dingen. Helpt iig vaak voor een kind om zich begrepen te voelen, en dat helpt de helft bij het weghalen van de boosheid.

Verder: snoept hij veel of krijgt hij veel producten met suiker (koekjes, toetjes)? Suiker kan een aardige voeder van boosheid en driftbuien zijn namelijk...

En wat iemand hierboven ook al aangeeft: zeggen wat je WEL van hem wilt, ipv "niet doen". Dus idd zeggen dat je wilt dat hij de kleurtjes neerlegt, ipv te zeggen: "niet lopen met de kleurtjes". Het woordje niet begrijpen ze namelijk nog niet, en dus hoort hij: "lopen met de kleurtjes". Tja, en in zo'n geval is het natuurlijk niet gek als hij er dan niks van snapt als jij ergens op ingrijpt :)

Oja, en dan nog eentje: kondig dingen op tijd aan. Dus als je wilt dat hij met 10 minuten op bed gaat, kondig je dat alvast even aan, met 5 minuten nog een keer, (echt maar kort, even zeker weten dat hij je gehoord heeft, maar hoeft echt enkel maar de mededeling te zijn: "over 10 minuten ga je slapen". Daardoor weet je kind wat komen gaat en kan hij zich erop instellen :)

11. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    hoi

over suiker had ik ook al bedacht. We hebben op de fruithapjes na waarin alleen fruitsuikers zitten alle suikers weggelaten.
    hij kreeg eigenlijk al bijna geen suiker, want dat vinden we nergens voor nodig. het enige wat hij aan zoet kreeg was 1 boterham met zoet beleg (chocopasta, jam, appelstroop). en dan wat er in de fruithapjes zit of yoghurt toetjes.

op de commode kreeg hij net weer een driftbui en we zijn toen een liedje gaan zingen. Hij zei oeff en begon toen te lachen. De driftbui was snel over. Dit gaan we dus vaker proberen.

We proberen ook alles uit te leggen wat je al zei, kleurtjes mogen alleen op de tafel en daar mag je niet mee lopen.
    Nu ik het hier type lees ik meteen het woordje niet haha.
    Stom he dat ik daar nu zo op kom.
    Dat gaan we dus ook anders doen en alleen vertellen wat hij er wel mee mag doen.
    Hopen dat het dan beter werkt.

Wat ik ook al zat te denken is dat hij niet zo goed weet wat hij met kleurtjes moet of misschien vind hij het saai. Hij onderzoekt liever hoe iets uit elkaar kan en hoe het in elkaar zit dan dat hij rustig zit om te puzzellen/kleuren.

Hij heeft ook een erg korte concetratie met veel dingen, al speelt hij soms juist wel lang (15 minuten) met 1 soort speelgoed.

wordt vervolgd :D

groetjes

12. vlindertje11

vlindertje11 Actief lid

25 apr 2008
    343
    0
    0
    Hai Bianca,
    Ik lees even met veel interesse mee, want hier ook zo'n pittige dreumes. Mijn dochter is van aug 2008 en heeft nu sinds een week of 3 driftbuien en snel chagerijnig zijn. We hebben hier dus ook van die dagen dat niets goed is wat je ook doet, echt killing af en toe. Maakt niet uit wat het is, spelen, slapen, wandelwagen, fietsstoel, niets is dan goed en ze wordt dan overal boos om.
    Ik lees dus met veel interesse mee en heb al best wat goede tips voorbij zien komen. Wat ik vooral probeer te doen is het gedrag benoemen en dan weglopen en dus negeren tot ze weer rustig is.
    Ik zelf word er ook best onzeker van en erg moe, haha, ik word er vooral erg zenuwachtig van als het in het openbaar gebeurt... en daardoor gebeurt het natuurlijk juist.
    Wat ik wel merk is dat we lang niet de enigen zijn, er zijn al best veel topics geopend over dit onderwerp dus het lijkt wel iets te zijn dat rond deze leeftijd speelt.
    Veel suc6 en ik blijf nog even meelezen!

13. bianca1711

bianca1711 Actief lid

10 dec 2006
    132
    0
    0
    vve medewerker
    hoofddorp
    Update

het gaat een stuk beter met zijn driftbuien gelukkig.

wat we nu doen als hij een driftbui krijgt is een liedje zingen, alle eendjes zwemmen in het water.
    hij gaat dan lachen en zijn driftbui gaat weg :D

we houden jullie op de hoogte

Deel Deze Pagina