Hallo allemaal, Ik heb 2 dochters (2 jaar en 11 maanden) die beide, vanaf dat ze 3 maanden waren, naar een kinderdagverblijf gaan. Dat kinderdagverblijf bestaat nu 2,5 jaar. Onze oudste heeft t er eigenlijk altijd naar haar zin gehad, maar de laatste tijd is het mis.. vooral bij het wegbrengen. Sinds die laatste paar maanden zijn er een hoop leidsters vertrokken en dus ook nieuwe aangenomen. Dit zijn voor haar geen vertrouwde gezichten en bij het wegbrengen zijn er dus ook vaak huilbuien als ze door die nieuwe wordt ontvangen. Vanmorgen was het dus ook weer raak.. onze kindjes worden vroeg weggebracht, dus er is 's-morgenvroeg ook nog geen grote bezetting onder de leidsters. Vanmorgen dus 2 nieuwe, een die 2 maanden in dienst is en die andere is gister begonnen.. Het was dus weer huilen en vastklampen.. Vooral mijn vriend heeft hier moeite mee, hij is degene die ze altijd brengt. Vanmorgen had dochter een snotneus, dus vroeg hij om een doekje, moet blijkbaar minuten duren voordat ze een doekje hebben gevonden. Laatst een keer wilde dochter bij binnenkomst met wen pop spelen, vroeg mijn vriend om een pop, wisten ze niet waar ze die moesten vinden. Ik had vriend net aan de telefoon en hij is dus behoorlijk gefrustreerd. De laatste weken hoor ik bij het ophalen ook vaak terug dat dochter huilerig is en niet wil slapen, wat ze thuis dus wel doet. Ze zegt thuis ook dat ze daar niet wil slapen en soms zelfs dat ze daar helemaal niet naar toe wil. Voor mijn gevoel is ze dus een beetje haar vastigheid kwijt. Wat moeten we hier nu mee? Ik snap dat nieuwe mensen ingewerkt moeten worden. Maar zo'n groot verloop lijkt mij ook geen goed signaal. Er was laatst iemand aangenomen, maar die is binnen een paar weken ook weer gestopt. Ik weet niet waarom, miss functioneerde ze niet. Maar dat betekent weer een nieuw gezicht. Misschien is er vanalles gaande binnen dat team. Overstappen naar een ander kinderdagverblijf lijkt mij ook zo'n grote stap. Dan moet ze wennen aan helemaal iets nieuws. Jongste dochter heeft trouwens nergens problemen mee, die kan alleen maar lachen😃 Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie over deze situatie denken en wat jullie zouden doen.
Ik zou ook even een gesprek aanvragen? Of vanmiddag overleggen met een leidster die je wel goed kent.. Als er in ieder geval 1 bekend gezicht in de ochtend staat, is het al een verschil waarschijnlijk.. Misschien is daar het ergste mee opgelost. Maar dat verloop van personeel blijft niet fijn..
Idd in gesprek gaan. Als ze niet kunnen zorgen voor vaste krachten, waar kinderen zich aan kunnen hechten dan zou ik een andere lokatie zoeken.
Tja, het punt is dat ze liever zo min mogelijk echte vaste krachten in dienst hebben. Stel dat het aantal kinderen terugloopt, dan hebben ze aan die vaste krachten wel verplichtingen. Terwijl je er ook voor kunt kiezen om mensen een paar keer een tijdelijk contract te geven en ze er dan weer in te ruilen voor een nieuwe, die er na een bepaalde tijd ook weer uitvliegt. Mensen met een kortlopend contract kun je makkelijk (zonder kosten) laten vallen, als je minder mensen nodig hebt. Dat het belang van de kinderen hier niet mee gediend is, is voor iedereen duidelijk. Maar de angst om financiële verplichtingen aan te gaan, is groter. Voor ons is dit 1 van de (vele) redenen geweest om voor een gastouder te kiezen. Dan heb je gewoon 1 persoon waar je kind zich vertrouwt bij voelt. Op dit moment heb je daar niks aan, want het zou weer een wisseling betekenen. Niet alleen van persoon maar ook nog van plek. Maar het zou op de lange termijnmisschien wel een oplossing kunnen zijn: nog één keer een grote verandering, maar daarna stabiliteit. Nu heeft een gastouder wel het nadeel dat bij ziekte of vakantie van de gastouder, de vervanging vaak minder duidelijk of handig geregeld is. Onze gastouder regelt geen vervanging bij vakantie. Als ze zelf langdurig ziek is wel, geloof ik. Maar in al die jaren is ze nooit ziek geweest dus dat was nooit aan de orde. Maar als ze zooit ziek is, los ik het liever in mijn eigen omgeving op dan ze naar een vreemde gastouder te sturen. Dat is dus ons het geluk dat we in onze directe omgeving wel mensen hebben die dit soort dingen voor ons zou willen opvangen. Dat is als je kinderen bij een gastouder zitten, wel gewoon een prettig idee. Terwijl je daar bij een kdv eigenlijk niet over hoeft na te denken, er is altijd wel iemand.
Ons Kdv heeft ook wel zo'n periode gehad , maar na veel geklaag van ouders is het beter geworden. Vraag een gesprek aan met de locatiemanager , geef aan wat je probleem is en dat je overweegt te vertrekken om deze reden. Als ze geen acceptabele termijn kan geven waarop ze verbetering verwachten zou ik wat anders gaan zoeken.
Ik zou met de leidinggevende of iemand die er wel lang is even in gesprek gaan erover. Gewoon aangeven waar je moeite mee hebt of je zorgen over maakt.
Hier in de stad zal de bevolking alleen maar groeien de komende jaren. (En in onze buurt zal de babyboom van de afgelopen jaren ook nog een tijdje doorzetten.) Ze kunnen hier prima vast personeel in dienst nemen. 1 leidster werkt er al 10 jaar geloof ik, de andere al minstens een paar jaar, en er is dan sinds dit jaar 1 nieuwe bij. Wij hebben ook gekozen voor een grotere organisatie, met meerdere lokaties.
Wij zijn van kinderdagverblijf gewisseld toen mijn zoontje 8 maanden was. Er speelden een hoop dingen, maar het grote verloop van het personeel was 1 van de redenen van onze keuze. Hij zit nu op een opvang waar er nauwelijks verloop is en er vaste invalkrachten zijn. Vanaf dag 1 had hij het er enorm naar z'n zin, slapen en eten is daar nooit een probleem geweest! Ik zou dus zeker een gesprek aanvragen om je zorgen te uiten, maar ook adviseren om gewoon je gevoel te volgen, ook als dat betekent dat je naar een andere opvang gaat..