Driftbuien - wie heeft DE tip?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jules, 7 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jules

Jules Actief lid

14 feb 2008
    292
    0
    0
    Hoi meiden,

Mijn dochtertje van anderhalf is altijd al een temperamentvol meisje geweest. Het lijkt de laatste tijd alleen maar erger te worden.
    Het lijkt wel alsof alles tegenwoordig een trigger is om te ontploffen. Zelfs een aanraking van mij is al voldoende.

Negeren heb ik al geprobeerd. Dat hielp de eerste paar keer, maar blijkbaar maakt dat geen indruk meer. Ook haar op schoot nemen waarbij ik rustig tegen haar praat en vraag wat er aan de hand is helpt niet. Op de gang zetten (met uitleg waarom) ook niet.
    Het vervelende is dat ze zichzelf pijn doet en niet oplet waar ze zich zo ontzettend dramatisch laat vallen. Dat kan dus op de meest ongelukkige plekken gebeuren.

Ik merk dat een krijsend kind de hele dag ook heel veel invloed heeft op hoe ik me voel. Wil dit niet op haar afreageren maar ze maakt het me op dit moment wel erg moeilijk. En verder is het natuurlijk ook niet leuk om elke keer als ik haar van de creche haal, te horen dat ze weer zo vaak boos is geweest.

Sorry voor het lange verhaal. Maar ik hoor echt heel graag jullie tips.

Liefs,
    van een wanhopige moeder

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    #2 Rosao, 7 jul 2010
    Laatst bewerkt: 7 jul 2010
    Misschien doen jullie dit al, maar ik zou een heel voorspelbaar dagritme aanhouden. Waarin duidelijk is wat wanneer gebeurt. Verder zou ik ook heel consequent reageren zodat ze weet dat als iets niet mag het ook niet mag na een half uur zeuren en krijsen. Misschien dat dat op den duur driftbuien kan voorkomen.

Verder zou ik denk ik ook hulp zoeken bij het CB (als je een goed CB hebt dan). Ik heb dat zelf gedaan ivm het slapen van Thijmen en dat heeft me goed gedaan! Er zijn ook wel een aantal boeken hierover in de bieb, misschien heb je daar nog wat aan?

En last but not least: vergeet jezelf niet...! Zorg dat je even kunt afreageren en de stress weer uit je lijf kunt werken zodat je beter kun ontspannen. Anders wordt het een cirkel waarbij je dochter jouw spanning overneemt en jij die van haar.

Verder heel veel succes en een knuffel!!!

3. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    Wil je dochtertje misschien meer als dat ze kan, en wordt ze driftig uit frustratie? Dat zie je vaak op deze leeftijd. Ze kunnen ook nog niet duidelijk maken wat ze willen. Ik werk op een kdv en herken dit gedrag wel. Wij houden idd een strak dagritme aan met veek structuur en herkenbaarheid, en reageren zoveel mogelijk consequent. En verder is het een faaaaseeee........

4. Jules

Jules Actief lid

14 feb 2008
    292
    0
    0
    Bedankt voor jullie snelle reacties!

@sunrise: Het lijkt inderdaad frustratie te zijn. Voorheen kon ze zich nog wel redelijk duidelijk maken, maar de laatste paar dagen probeert ze niet eens meer te communiceren en wordt ze gelijk boos.

@Rosao: mijn CB is helaas niet geweldig. Ik heb ernaar gevraagd maar de wijkvk komt niet echt met goede tips (of eigenlijk helemaal niet). Morgen weer werken. Dat is mijn ontspanning zeg ik maar altijd :)

Ik weet dat het een fase is maar bij haar duren de fases altijd erg lang ;).

Kunnen jullie aangeven wat voor dagritme jullie aanhouden? Misschien heb ik daar iets aan.

Meer tips zijn welkom!

5. sunrise

sunrise Actief lid

19 feb 2009
    109
    0
    16
    Slaapt je dochtertje nog 2x of 1x?
    Mijn zoontje slaapt 2x en ik heb het volgende dagritme:

- wakker worden, al vroeg, vaak is hij om half 6 al wakker....
    - fles melk drinken en boterham eten
    - zelf spelen of samen spelen
    - tegen 8 uur in bad
    - soms nog even boodschappen doen
    - rond half 10 fruit eten, daarna slapen
    - na het slapen nog even spelen, en dan rond 12 uur brood eten
    - smiddags gaan we vaak iets doen: op bezoek, wandelen, fietsen, naar de kinderboerderij, winkelcentrum etc
    - daarna thuis nog even spelen (alleen of samen)
    - rond 15.00 weer naar bed
    - rond 17.00 eten
    - na het eten vaak nog even een stukje wandelen of fietsen, of op de koffie bij opa en oma. mijn zoontje is dan vaak wat jengelig en dit is een goede afleiding
    - rond half 8-8 uur naar bed

Vast dagritme op kdv:
    -9.30 fruit en sap
    -slapen
    - 11.30 brood en melk
    - spelen
    - slapen
    - 16.30 groente eten, nog even spelen voordat ze worden opgehaald

Succes, hoop dat je er iets aan hebt!! En ja, die fases duren lang he.... hier al een maandenlange fase van heel vroeg wakker worden..... (half 6 of eerder.....)

Deel Deze Pagina