Hallo.. Hier een (over) bezorgde mama Vorige week vrijdag begon N (peuter) ineens snachts met koorts en spugen.. bleef aanhouden.. Maar overdag niets aan de hand en elke nacht feest.. Dinsdag bij huisarts geweest.. Niets te vinden dus even aankijken.. Dinsdag begon G ook snachts met verhoging en spugen maar ook overdag niets aan de hand.. Het bleef bij beiden aanhouden. Gisterochtend allebei laten checken bij de huisarts en omdat t bij N al een week duurde en ze toch gerommel op der luchtwegen hoorde een kuurtje gekregen.. Bij G nog even aankijken.. Ze zijn allebei flink verkouden en hoesten dus ze krijgen sowieso zoutoplossing neusspray en sinaspril bij koorts.. N gaat goede kant op.. Niet meer gespuugd oid.. Vanmorgen om 4u hoor ik gejammer van G.. Ik naar de kinderkamer en t arme kind zat klappertandend op haar bed dat vol spuug zat.. Ze had blauwe lippen en zei mama mijn buik doet pijn terwijl ze naar haar borst wees.. temp rectaal 41.2 Ik papa gebeld die n dorp verderop woont en daarna de hap. De huisarts daar heeft haar gezien en kon niets vinden.. Ze moet nu 3xd 360mg paracetamol en nurofen drankje erbij om de koorts te drukken en weer even aankijken.. virusje.. lichte keelontsteking.. Nu heeft ze dus om iets voor 6 vanmorgen haar dosis paracetamol en nurofen gehad maar ze had n kwartier geleden nog steeds 40.9 Ik maak me zorgen.. Ze kookt.. Nu slaapt ze maar ze kreunt echt in haar slaap.. Iets in me vertrouwt t voor geen meter.. Ze heeft wel al gedronken en 2 droge crackertjes op en 2 waterijsjes voor der keel.. Wat denken jullie.. Aankijken of weer HAP? Bedankt voor t lezen/mee denken..
Pcm kan koortsverlagend werken, maar dit gebeurd niet altijd. Echter ik ben zeker van mening dat als jij je zorgen maakt je gewoon moet bellen. En als ik je verhaal lees vind ik dat niet gek of overbezorgt.
Gewoon bellen als je je zorgen maakt, misschien is er iets bijgekomen (ik zou zelf verwachten dat het na 4 dagen beter gaat, niet slechter).
Dankjullie.. Ze slaapt nog op de bank.. Ze is drijfnat van t zweten maar ze voelt wel koel aan nu.. Hopelijk toch de pcm die zn werk doet.. Ik kijk even hoe ze erbij zit als ze wakker is en dan ook even tempen weer.. Mocht ie dan nog zo hoog zijn of weer stijgen dan zit ik sws weer bij de hap.. Ohh ik vind t zo vreselijk als een van mn meisjes wat mankeert.. Maar dat herkent vast elke mama/papa wel..
Tuurlijk herkent iedereen dat! Zo rot! Paracetamol zetpil duurt vrij lang voordat het werkt. Maar ik denk dat je oraal geeft? Kindjes kunnen wel hoge koorts hebben. Ik hou daar ook helemaal niet van hoor! Meid, bel gewoon als je het niet vertrouwt! Liever 1x teveel dan 1x te weinig!!
Pcm hoeft niet altijd koortsverlagend te werken, het klinkt idd als flinke koorts, dus zorg vooral voor voldoende vocht - ieder kwartier een eetlepel bv, als ze nog spuugt. Verder zou ik je kind volgen, kinderen geven vaak goed aan waar ze behoefte aan hebben als ze ziek zijn. Dus wil ze slapen? Laat haar dan lekker slapen, zorg voor een koele omgeving, tussen 't slapen door even lekker opfrissen met koude washandjes.
Een kind mag een dag koorts hebben. Bij paracetamol moet je een spiegel opbouwen dus duurt soms even voor effect heeft. Als ze morgenochtend nog koorts heeft weer de huisarts bellen. Verder veel drinken en lekker laten slapen. En niet te warm aankleden / toedekken. Ze moet haar warmte kwijt kunnen. Dus katoenen kleding, geen polyester of iets dergelijks. En een dunne deken. Af en toe misschien lekker even fris een lauwe douche om wat af te koelen.
Ach wat ontzettend sneu! Hoe gaat het nu? Ligt ze op haar eigen kamer? Als je het niet vertrouwd nog eens bellen en anders haar matras bij je op de grond leggen en hoor je haar beter.
Een dag koorts? Koorts 'mag' best langer dan 1 dag hoor. Bij een flink virus kan het zo een week aanhouden.
Inderdaad. Jonge kinderen mogen zelfs 3 dagen achtereen koorts hebben. Een ouder kind volgens mij zelfs nog langer!
Langer dan 3 dagen mag ook, maar na 3 dagen even een arts raadplegen. Hier twee kindjes die snel hoge koorts krijgen bij een virus, arts adviseert dan ook vooral goed te laten drinken en te laten rusten. Ik geef pcm terughoudend omdat mijn jongste een koortsstuip kreeg doordat haar temperatuur hard steeg na het uitwerken van de pcm - ze zat nog ruim een uur voor de volgende dosis, was dus niet te voorkomen.
Hallo allen Dank voor de interesse en antwoorden.. Gisteren nadat ze wakker werd was haar temp 36.6 Voor t naar bed gaan 37.2 Goed geslapen bij mij in bed.. Wel veel hoesten maar niet gespuugd.. Vanmorgen stond ze weer gloeiend op en begon de dag met 39,5 Na de pcm en nurofen zakt t allemaal wel en is ze lekker speels als altijd en ik laat haar ook maar aanscharrelen.. Ga haar dadelijk nog eens tempen voor t slapen gaan en dan morgenvroeg maar weer even kijken en evt de eigen huisarts bellen want kan natuurlijk niet zoveel pcm en nurofen blijven geven.. Het zit me allemaal niet lekker zeker omdat t zo schommelt maar weet ook dat dat erbij kan horen.. Nogmaals dankjullie!!
Gebeld met huisarts.. Moet stoppen met pcm en nurofen en even aankijken hoe t gaat.. Mocht ze weer koorts krijgen dan terug.. Ze had vanmorgen 36.2 dus weer netjes..
En om 14u sloeg de koorts er weer in.. 39,5 Dus ik huisarts gebeld en moet t weer maar aankijken en pcm geven.. Zucht..