Mijn zoontje is nu 11 weken oud en ik vind het lastig om in te schatten hoeveel behoefte hij heeft aan slapen en "spelen" Vanaf dat hij een week of 6/7 was, zijn we gestart met inbakeren en rust en regelmaat ivm onrust en hazeslaapjes. Dit werkt uitstekend|! Maar ben nu wel huiverig om te gaan experimenteren met activiteiten ed, bang om hem uit zn ritme te halen. Meestal doen we het zo: uit bedje halen- voeden- knuffelen/ spelen- even in de box- verschonen en weer terug naar bed. Dit duurt ca 1 uur maar de laatste week probeer ik ook wel 5 kwartier of 1,5 uur. Bij gapen, oogjes wrijven etc gaat hij terug naar bed. En daar blijft hij ingebakerd en wel liggen tot de volgende voeding en daar zit 3,5/ 4 uur tussen. Zijn slaaptijd tussendoor is dus ca 2,5/3 uur. Is dit niet teveel?? Soms slaapt hij aan 1 stuk door, zeker 's avonds en 's nachts. Maar overdag wordt hij ook vaak na 1 uur, of na 2 uurtjes wakker en jammert hij wat. Vaak krijg ik m wel weer in slaap met een speentje of een aai over zn bol. Maar soms vraag ik me ook af: misschien is hij ook wel uitgeslapen?? Heeft hij behoefte aan spelen/ uit bed? Maar als ik m uit bed ga halen, uit de bakerzak dan verstoor ik zn ritme, want dan denkt hij dat ie voeding krijgt?? Hoe doen jullie dat??? Hoe ziet jullie ritme eruit? Vast bedankt!
2,5/3 uur slapen is niet echt teveel hoor. bas is nu 4 1/2 maand en hij slaapt nu al sinds 11 uur dus dan is nu ook al 2,5 uur. Soms slaapt hij korter dus het ligt er maar net aan hoe moe hij is. Mocht hij eerder wakker worden en niet meer willen slapen dan neem ik hem mee naar beneden en gaan we nog even spelen. In het begin zul je zijn ritme misschien verstoren door hem niet meteen te voeden, maar daar went hij ook snel genoeg aan hoor. Ons ritme is meestal: 7.30 fles spelen 9.00-930 slapen 11.30 fles spelen 13.00-13.30 slapen 15.30 fles hierna is Bas meestal wakker tot de volgende fles 19.00 fles ff nog knuffelen rond 20.00 naar bed en 22.30 wakker maken voor laatste fles en dan weer lekker slapen tot de volgende ochtend Vandaag was het weer heel anders aangezien hij tot ongeveer 9.00 uur geslapen heeft (ja een slaapkoppie net als zijn moeder haha)
Ik hield eerst ook heel strak vast aan het schema dat jij beschrijft. Maar ik merkte op een gegeven moment ook dat mijn zoon soms (en nu heel vaak) korter sliep tussen twee voedingen, en dat hij bijvoorbeeld anderhalf uur voor zijn volgende voeding al wakker was. En hier werkt een aai over de bol dus niet, want meneer wil er dan persé uit en spelen! Ik haal hem er dan dus gewoon uit, want anders wordt het toch alleen maar brullen. Dan gaat hij wat spelen of we nemen hem op schoot, en zo rekken we het meestal tot aan zijn volgende voeding. Vanaf het moment dat hij zijn flesje heeft gehad, gaat het oude schema weer 'in werking'. Dus: verschonen, spelen/knuffelen en bij de eerste vermoeidheidssignalen weer naar bed. Werkt goed hier.
Bedankt voor jullie reacties tot so far... Ik heb m eigenlijk vrijwel nog nooit langere tijd voor zn voeding uit bed gehaald als ie huilt. Is het zeg maar een half uur voor zn volgende voeding dan krijgt ie die vlg voeding dus wat eerder... Ik heb dus zo'n kind wat echt een hongerwolfje is en als hij dan nog een half uur moet wachten.... dat werkt hier dus niet! Als jullie hier nog tips voor hebben..?? Soms is het echt nog te vroeg voor een voeding en issie niet meer te houden en probeer ik het nog wat te rekken door afleiding/ box enz... maar dan is het almaar huilen geblazen... Ik probeer dus nu maar de speeltijd na de voeding wat langer te maken zodat ie zo moe is dat ie wel tot de vlg voeding slaapt! Maar nog niet echt met succes dus...