Antibiotica vragen, of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Warboel, 29 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Mijn dochter is ongeveer anderhalve week in aanraking geweest met iemand die vastgestelde kinkhoest heeft.
    GGD en huisarts al gesproken en afgesproken dat er bij verkoudheidsklachten preventief antibiotica wordt voorgeschreven.

Nu zit ik alleen met het volgende in mijn maag:
    De kans dat ze het van mijn neefje (de persoon waarmee ze in aanraking is geweest) is gezien de incubatietijd best klein. Maar nu zijn mijn broertje en moeder (hun zijn wel meer met hem in aanraking geweest) allebei met hoestklachten naar de HA gegaan. Een beginnende bronchitis, zo zei hij. Net zoals dat de HA zei dat kinkhoest niet op de longen te horen is... bronchitis dus wel... vandaar dus de diagnose.

Dochter haar neusje gaat inmiddels wat meer dicht zitten. Iets waar ik me normaliter geen zorgen over zou maken, maar nu dus wel.

Ik twijfel dus ook... zal ik bellen voor de antibiotica. Of toch nog niet en aankijken? Inmiddels vertrouw ik niet meer op mezelf, want ik heb met recht kinkhoestparanoia ontwikkeld, haha. Kan ik anders niet vragen of er bloed geprikt kan worden? Of is kinkhoest niet te zien in de eerste weken?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Aangezien Kinkhoest erg heftig is voor kleine baby's zou ik op zijn minst overleggen met de ha en als het advies antibiotica is daar ook mee starten.

3. Debby81

Debby81 Actief lid

1 aug 2013
    167
    41
    28
    Ik zou hier ook niet te lang over nadenken en als het op advies van de ha is starten met de antibiotica. Beter voorkomen dan genezen toch?

4. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ligt aan de leeftijd. Voor kinderen ouder dan een jaar is het zielig, maar niet meer gevaarlijk, en zou ik toch de voorkeur geven voor Kinkhoest doormaken tegenover antibiotica, want antibiotica vernietig een hoop in het lichaam. Is ze onder een jaar, dan is Kinkhoest best heftig en kan het ook gevaarlijk zijn, dus dan zou ik wel voor AB kiezen.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ze is 3 maanden, dus vandaar.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Kuurtje ligt klaar. Eerst voor advies de GGD gebeld. Kreeg alleen mot met die vrouw.
    Volgens haar had ik haar maar niet bij hoestende mensen in de buurt moeten laten (bij mijn neefje werd het afgedaan als allergie alvorens de diagnose kwam) en mijn broertje had nagenoeg geen klachten toen we daar op bezoek waren.)

In het merck handboek staat dat antibiotica in de vroege fase wel degelijk nut kan hebben. Dus heb de huisarts aan de telefoon gehad en die heeft de kuur klaargezet.

Deel Deze Pagina