Wie herkent dit? Ons meisje van ruim 14 weken blijft maar onrustig na de voeding s nachts. Ze komt rond 2.00 altijd en daarna slaapt ze wel weer snel, maar ze wordt dan na een half uur of zo weer wakker. En vaak is ze heel onrustig als ze wel blijft slapen, veel krampjes en veel wakker worden. Ze slaapt dan vaak alleen maar goed door als ik dr bij me leg. Dit doe ik niet altijd maar na de zoveelste nacht wakker wel, om zelf ook nog wat slaap te krijgen. Nu ben ik al oververmoeid om diverse redenen en kan m'n slaap dus goed gebruiken. Iemand die de gouden tip heeft? Of toch een kwestie van tijd?
Wat doe je anders tijdens de nacht? Misschien sneller neerleggen? Fles schudden en anders niet om het wat vooruit te laten gaan? Minder aandacht voor boeren?
Ze zoekt duidelijk troost bij jou. Misschien kan je dat voorkomen door de voeding te verbeteren? Ik weet niet of je borstvoeding of flesvoeding geeft, maar een flesvoeding mag minstens een kwartier duren (evt. kleinere speen als het korter is) en je zou ook overdag moeten merken of het type voeding dat je geeft voor problemen zorgt. Je zou eens kunnen kijken of je kindje na elke voeding onrustig reageert bij het neerleggen. Misschien heeft je kindje reflux? Als je er niet achter komt wat het is en de rest van de voedingen gaat wel goed, dan zou ik haar gewoon bij je nemen. Dat is voor jou dan de makkelijkste oplossing en dan slaapt iedereen het meeste.
O wel belangrijk punt, ze heeft idd fors last van verborgen reflux. Slaapt ook op dr zij om deze reden. Snel na een voeding neerleggen is dus sowieso geen optie. Ik zit minstens een half uur mrt dr na een voeding. Verder doe ik niet veel anders dan overdag eigenlijk. Ik geef BV. Het is zo maf want ze slaapt probleemloos van 20.00 tot die voeding. Troost zoeken kan ook nog natuurlijk, niet aan gedacht!
Er zijn hier op het forum wat ervaringsdeskundigen op het gebied van reflux. Zij komen vaak met lijstjes om de klachten te verminderen. Misschien kan je er nog wat van meenemen? Ik weet dat Averlhach er veel van weet.
Ik weet daar inmiddels ook vrij veel van. Bedje omhoog, lang omhoog houden, tsr af laten lopen, en dus zij ligging ipv rug ( ze verslikt zich continue als ze op dr rug ligt. Ze gedraagt zich alleen anders als ze last heeft van reflux, heb niet het idee dat dit daardoor veroorzaakt wordt.
Mijn dochter had ook last van (milde) refluxklachten, inmiddels een stuk minder nu ze bijna 10 maanden is. S nachts moest ze vaak wel langer rechtop gehouden worden, doordat ze dan veel grotere hoeveelheden drinkt. Ik weet niet hoeveel tijd er overdag tussen de voedingen zit, maar vast korter dan snachts toch? Logischerwijs heeft ze en meer honger en je borsten zitten voller. Ik zou proberen hoe het gaat als je haar iets langer rechtop houdt dan overdag, dat scheelde hier heel veel. Hoewel ik dan blij was dat mijn man het rechtop houden voor zijn rekening nam, dan kon ik direct na de voeding alweer verder slapen ... Van de andere kant heeft ons meisje vanaf die leeftijd ook maanden lang regelmatig gespookt en dat lag puur aan de ontwikkeling, dus dat kan ook nog....
Overdag wisselt ze wat. Meestal om de 2-3 uur en dan in de middag een slaapje van 4-5 uur. Langer rechtop houden helpt helaas ook niet. Heb ook niet het idee dat het de voeding is die dwars zit ( op de buik krampen na) maar dat ze puur onrustig is. Zou idd wel kunnen dat ze gulziger drinkt omdat ze dan al vaak 6 uur niks gehad heeft. Helaas werkt om 23.00 wakker maken niet bij haar, dan komt ze ook gewoon nog om 2.00...
Veel kinderen drinken in de nachtvoeding veel, meer dan overdag. Dus het kan best zijn dat ze wel last heeft van de reflux. Gaat het daar verder wel goed mee?
Kan idd zijn dat dat het is en zich dan anders uit. Vind het dan wel gek dat ze rustig is zodra ze bij mij ligt. Met de reflux gaat het stukken beter idd! Ze heeft nog steeds slechte dagen maar zo lang we dr niet op de rug leggen en een tijdje omhoog houden na de voeding gaat het goed. De laatste dagen ligt ze zelfs een paar keer per dag een half uurtje in de baby gym Heb net zitten denken om toch nog eens te proberen haar te voeden voor wij gaan slapen. Misschien dat ze dan minder gulzig drinkt in de nacht en dus minder last heeft?
Buikligging doen we overdag wel en ik denk idd dat ze dan lekker slaapt s nachts. Maar met name mijn man durft haar in de nacht nog niet op dr buik te leggen, ivm wiegendood. Op de rechterzijde heeft ze meer last idd, dus begin al expres op dr rechterzijde begin van de nacht.
Buikligging kan geen wiegendood veroorzaken. Want er is dan een oorzaak namelijk verstikking. Wiegendood is onverklaarbare dood. Een oververmoeid kind is ook niet goed voor de ontwikkeling. Ik zou het gewoon voorleggen aan je man. Want zodra ze gaat rollen, zal ze waarschijnlijk op haar buik gaan liggen. Mijn zoon ligt ook op zijn buik. Dag en nacht.
Dat klopt toch niet helemaal. Kindjes slapen dieper als ze op hun buik liggen. Dit wordt wel degelijk geassocieerd met wiegendood. Omdat de ademprikkel dan weg kan vallen omdat ze zo diep slapen. Om 23.00 gevoed en sindsdien onrustig. Helpt dus niet
Hoi Madelein, Herkenbaar! mijn zoontje slaapt al weken onrustig vanwege krampjes (vastzittende lucht iig). Even ging het beter en sliep hij rustiger. Nu lijkt het weer terug en ik neem hem dus gewoon bij me. Ik heb weken half zittend geslapen zodat hij een beetje rechtop op mijn borst kon slapen. Wel vermoeiend soms maar nu ben ik er aan gewend. Als ik hem neerleg ligt hij te schoppen en te kronkelen, niet normaal. Overdag slaapt hij daardoor heel kort. Dus ik slaap óf met hem mee, of draag hem. Omdat het ook even minder was, weet ik dat hij wel zelf kan slapen. Maar als hij om wat voor reden ligt te kronkelen en wel rustig is bij mij, doe ik dat maar gewoon. Om zelf ook mijn rust te pakken. Ik zou dat als ik jou was ook lekker doen, ze is nog zo klein, en jij hebt je rust ook hard nodig. Als ze op andere momenten wel zelf goed slaapt, zal er wel iets aan de hand zijn toch? Als ze rust vindt bij jou, zou ik haar dat geven en gezellig samen slapen, tot ze weer rustig zelf verder kan slapen. Ik weet het natuurlijk niet uit ervaring, maar wat ik lees is dat dit soort dingen ook vaak vanzelf over gaan op den duur. Tenminste daar houdt ik me aan vast . Wel lastig he, zo'n kleintje, ik bedoel het uitdokteren wat er nou is en waar je goed aan doet. Mijn zoontje heeft zijn onrustuurtje om 5 uur en ik ga er dan maar uit. Met hem lopen in de supermanpositie (met kopje koffie hoor! en zowaar komen er dan allemaal scheetjes en net heeft ie zelfs gepoept. Ik ga dan effe zp-en, hij slaapt nu weer en dan zo weer terug naar bed. Ik geef er maar gewoon aan toe, ik krijg nog totaal geen regelmaat in zijn dag vanwege die krampjes dus ik neem het hoe het komt. Succes meis!