Ons dochtertje heeft een fopspeen. Alleen overdag heeft ze weinig interesse er meer in volgens mij. Als ze hem niet ziet dan taalt ze er niet echt na, alleen als ze moe is. Nu dacht ik dus om overdag de fopspeen af te leren, met uitzondering van dr middagslaapje. Dus overdag niet meer geven, alleen als ze moe is/gaat slapen. Of als ze toch anders op dr duim/vingers gaat sabbelen. Hebben moeders hier ervaring mee? Hoe hebben jullie het gedaan? En hoe ging de kleine er mee om? Want het lijkt mij makkelijker om nu ''af te leren'' dan dat ze ouder is. Mijn nichtje van bijna 3, heeft nog steeds een fopspeen, ook overdag en sorry maar vind dat er echt niet uitzien.
Je zegt zelf dat ze er overdag niet om maalt, behalve wanneer ze moe is. Wat valt er af te leren dan? Ik geef speen alleen met middag slaapje en avond slaap, eenmaal uit bed blijft speen daar. Dochter is 16 maanden en wil na haar 2e verjaardag richting geen speen. Ik denk dat als ze er nu niet om maalt t meer gewenning van ouders is om speentje te geven. Gewoon mee stoppen, met die leeftijd zou ze geen zuigbehoefte moeten hebben hele dag door, tis meer aangeleerde 'verslaving/troost'
Bij ons ging het heel eenvoudig. Na haar slaapje moest ze zelf haar Nijn en speen in bed gooien en dat doen we nu nog steeds!
Hier al sinds de zuigbehoefte van de eerste maanden over is, alleen een speen in bed om te slapen. Verder geen speen beneden, tijdens het spelen o.i.d. Ik heb er tijdens het wandelen wel altijd 1 bij me voor als hij gaat jengelen of iets en in de auto heeft hij zijn speen altijd aan een speenkoord zitten, soms pakt hij hem en soms gebruikt hij het gewoon als speeltje in de auto Ik vind dat baby's nu prima overdag, als ze wakker zijn, zonder speen moeten kunnen.
Jep, wij hebben het ook zo gedaan. Na een poosje lag er 1 reserve speen in de keukenla (waar zij niet van wist) en eentje in haar bed. Dat ging meteen prima. Vlak voor haar eerste verjaardag hebben we haar een mooie nieuwe knuffel gegeven en de speen weg gedaan. Binnen 2 dagen was het probleem verdwenen en zo hadden we in ieder geval geen peuter met speen! Ik heb tot nu toe altijd gezien dat je het afleert als baby, of je moet wachten tot ze als peuter het begrijpen en je er een verhaal van kunt maken (klein zusje die de speen krijgt, met je speen iets kopen in de winkel, met sinterklaas meegeven, etc). Daar hadden wij geen zin in, en zo ging het prima.
Gentle, legde je het toen dan ook uit? Omdat je zegt we gaven haar een knuffel (ipv speen). Ik zit de laatste tijd namelijk ook na te denken hoe dit af te leren. Wij geven overigens alleen een speentje in bed, maar kun je rond 1 jaar dan zomaar de speen weghalen zonder al te veel gedoe?
Ik weet nog dat mijn vader ze bij gewoon heeft doorgeknipt. Jammer voor hem dat ik in 3 jaar tijd nog 2 broertjes kreeg hahaha
Zoals de dames voor mij al zeiden; speen alleen in bed. Geen probleem. Ik zei dan ook: "speen blijft in..." en dan mikte hij hem zelf in bed haha. Prima. Die van ons is bijna 1,5 en helemaal van de speen af. Inderdaad geruild met een knuffel ook. En zo ging dat bij ons: Mama's blog: Dag speen...
Rond 9 maanden neemt de zuigbehoefte af. Ik zou als ik jou was kijken wat er gebeurt als je hem helemaal niet meer geeft. Misschien mist ze hem amper, dan ben je er gelijk vanaf