Borstvoeding lijkt te stoppen...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door DDucky, 22 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Mijn dochter van 8,5 maand eet lekker mee met ons en natuurlijk is het logisch dat de borstvoeding daarbij vermindert.. maar.. nu loopt het naar mijn idee toch wel heel hard terug (borsten blijven leeg aanvoelen) en krijg ik het niet meer terug omhoog dmv kolven (is mijn idee).

Haar schema is nu dit ongeveer:
    8:00 bv
    10:00 fruit
    12:00 boterham (laatste paar dagen soms 1,5 of zelf 2 sneetjes)
    14:00 bv
    17:00 fruit
    18:00 avondeten
    20:00 bv
    Ze krijgt tussendoor ook water aangeboden.

Regelmatig meld ze zichzelf nog s nachts 1 of 2 keer.
    Als ik haar zelf naar bed heb gebracht is het meestal 2x, maar als we haar met de fles (afgekolfde melk) naar bed brengen is het maar 1x of ze slaapt zelfs helemaal door tot een uur of 7.

Ik ben nu langzaam aan het idee aan het wennen dat borstvoeding voor mij het einde gaat zijn nu.. maar: wat moeten we nu dan doen?

We laten haar nu langzaam wennen aan koemelk (ja ik weet het, volgens cb pas vanaf 1 jaar; maar ze krijgt al langer yoghurt e.d. en dat verdraagd ze ook goed). Het is nu om de dag 40ml trouwens wat ze krijgt, dus nog niet heel veel.

Wie heeft er tips van wat we nu kunnen doen?
    Helaas moet ik 1 november pas weer terug naar het consultatie bureau, anders had ik het daar gevraagd.

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Eigenlijk is bv de hoofdvoeding tot 1 jaar. Dus je moet eerst de borst aanbieden en dan pas vaste voeding.

Ik zou haar s middags voor haar boterham eerst aanleggen en dan gaat ze slapen denk ik ? En dan als ze wakker wordt ook weer aanleggen en dan voor het avondeten ook aanleggen en dan voordat ze naar bed gaat weer. En ook geen water tussendoor geven. Dat is ook niet nodig. Ik gaf wel yoghurt vanaf een maand of 8 a9 maar geen koemelk.

3. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het kan zijn dat je productie gestabiliseerd is op deze leeftijd. Dus dat je aanmaakt als je dochter drinkt. Ik heb alleen eerste drie maanden gehad dat mijn borsten vol aanvoelde, daarna werd het aangepast aan mijn kind.
    Ik heb tot 14 maanden borstvoeding gegeven en op eind kwam hij nog alleen s morgens.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Als je het echt nodig vindt om met 8 maanden melk te geven, zou ik kiezen voor opvolgmelk. Dat advies is er niet voor niets en yoghurt is niet te vergelijken, want de bacterie (die de yoghurt zuur maakt) breekt juist af waar de baby nog niet goed tegen kan. Met 8 maanden is het tricky om eten en drinken aan te bieden zoals je doet, dus het is nu kiezen, als je het niet erg vindt dat de borstvoeding gaat stoppen, zo door gaan en dan aanvullen met kunstvoeding, of een meer borstvoedingvriendelijk beleid voeren. Dus voor elk eetmoment de borst aanbieden, voor het slapen gaan geen fles geven (of je moet er zelf niet zijn natuurlijk) maar de borst en sowieso meer voedingen (maar dat krijg je automatisch als je eerst de borst aanbiedt). Er zijn babys die niet vaak willen drinken overdag en dat compenseren ze dan snachts, nachtvoedingen zijn heel goed voor je productie, dus dat is nog de 3e optie, zo doorgaan en de nachtvoedingen accepteren, maar ik kan me goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, mijn dochter is 15 maanden en komt helaas ook nog bijna elke nacht 2x ;)....
    Succes met de keuze :)

5. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Heb je je cyclus al terug? Voor ik ongesteld werd had ik ineens theezakjes. Was wel rond vier maanden.

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als ik het zo lees krijgt je kindje ook nog wel weinig borstvoeding per dag. Om 08.00, 14.00 en 20.00 uur (+ regelmatig 1 nachtvoeding).

Mijn zoontje is ongeveer even oud, en drinkt per 24 uur toch wel 2 tot 3x vaker. Dat is best een groot verschil. Overigens eet hij ook 's ochtends en tussen de middag brood (maar eerst borstvoeding), 's ochtends tussendoor een fruithap, en 's avonds een groentehap.

De vraag is wat je zelf wilt? Deze periode staat er met borstvoeding om bekend dat het een lastige maand is. Het toeschietreflex komt vaak wat lastiger op gang (merk ik zelf ook), de baby heeft vaak meer interesse in de omgeving dan de borst, er zijn zelfs baby's die enige tijd de borst helemaal weigeren.

Als je van plan bent om op korte termijn te stoppen, zou je ook kunstvoeding kunnen geven. Als je graag langer door wilt voeden en borstvoeding wilt blijven geven kan je proberen je kindje vaker per 24 uur aan te leggen. Dan moet je juist geen kunstvoeding aanbieden en ook geen water. De truc is om juist zo vaak mogelijk je baby te laten drinken, zodat vraag en aanbod opnieuw op elkaar worden afgestemd. Waarschijnlijk gaat het dan na enige tijd weer beter.

Dat je borsten wat leger aanvoelen hoeft geen probleem te zijn. Met deze termijn heb je vaak wat minder volle borsten. Je borsten zijn beter afgestemd op de behoefte waardoor ze anders aanvoelen. Maar dat is natuurlijk van toepassing als vraag- en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd.

Ik heb bij de eerste overigens goede tips gekregen van https://www.lalecheleague.nl/ouders Hier kan je (gratis) naar bellen, dan dan krijg je advies op jouw vraag van moeders die zelf lang borstvoeding hebben gegeven én een cursus hebben gevolgd vanuit deze organisatie over borstvoeding. Ze zijn op doordeweekse dagen bereikbaar op vaste momenten: https://www.lalecheleague.nl/contact/telefoondienst

Ik vond het toen een prettig en professioneel advies. Vaak hebben zij net wat meer toegespitste kennis of tips dan het CB. Mogelijk heb je daar iets aan!

(De Facebookgroep is overigens ook een goede tip: https://www.lalecheleague.nl/contact Daar kan je wel in het weekend je vraag stellen. De telefoondienst is alleen doordeweeks/)

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik zit trouwens op hetzelfde schema qua eten,net zoveel voedingen.,zoontje is 9 maanden bijna. Geen lastvan terugloop, wel langer over een voeding als ik dus ongesteld wordt.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik vind het wel weinig bv momenten. Merk je dat je ook minder kolft?

Ik zal mijn schema delen met je:
    Rond 5.00-6.00 BV
    8.00 BV
    9.00 ontbijt met fruit
    11.00 BV of voor haar ochtend dutje ( dan wat eerder)
    Rond 12-13.00 lunch. 2 broodjes met wat kokos boter en soms komkommertje oid. Erbij
    14.00 BV
    Soms hier een tussendoortje tussen
    17.00 BV
    18.00 avond eten ( groente, vlees en pasta of aardappel)
    19.00 BV voor slapen gaan

De laatste week wordt ze vaak rond 1.00 weer wakker en krijgt dan BV.

Je ziet, een mega verschil qua hoeveelheid. Nu voed ik ook nog wel veel geloof ik. Maar zij heeft er duidelijk behoefte aan dus prima zo. Ik laat trouwens, net als al eerder door iemand gezegd, BV altijd voor vaste voeding gaan.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Hier had ik toen ongeveer hetzelfde schema (muv de 06.00 voeding).
    Borstvoeding eerst, dan vaste voeding.
    Maar meneer was ook een enorme eter. Ging er allemaal rap in :D

10. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn borsten voelen ook altijd leeg aan mar ik geef nog volledig borstvoeding en de kleine meid is tevreden dus het voelen van de borsten zegt denk ik niet altijd heel veel

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat je borsten leeg aanvoelen is compleet normaal: op deze leeftijd is je productie volledig afgestemd op de vraag van je kindje.

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    En toch heb ik nog precies dezelfde gespannen borsten als een paar maanden terug hoor. Vraag me af of dat werkelijk zo is.

13. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Wat bedoel je met of dat werkelijk zo is?

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Of de productie dan daadwerkelijk gelijk is als je borsten leger voelen. Ik voed nu ruim 9 maanden maar borsten zijn nog net zo vol als anders. Zeker in de nacht.

15. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Andersom kan denk ik ook ik voed 5 maand, geen hapjes kV echt alleen borstvoeding en ondanks dat ze nu nog maar 5x komt is ze tevreden en groeit ze in de plus lijnen (iets met michellinmannetje haha). Eerder vaak wel volle borsten mn na de nacht maar nu al 1,5 maand bijna nooit meer. Ik geloof dus niet dat je eigen gevoel van slappe/lege borsten een goede indicatie is.... Natuurlijk wanneer je ze wel elke keer nog vol voelt weet je het in ieder geval..

16. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij mij voelden ze nooit vol aan na eerste stuwing, heb gewoon tot 14 maanden gevoed. Het kan zoals bij jou zijn, maar volgens mij is het meeste vrouwen zo dat ze op gegeven moment aanmaken wat baby drinkt. En hoe meer vastvoedsel ze eten hoe minder ze komen voor bv.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Ook dat is per kind verschillend.
    Mijn zoontje dronk rond zijn 1e verjaardag nog 4/5 keer per dag.
    Hij kwam dus niet minder voor borstvoeding, hij dronk alleen per keer minder, aangezien hij toen gewoon met de pot mee at (en niet weinig ook).

18. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is heel verschillend per kind dat zie je dan weer als het gaat om bv. Mijn zoontje had met 1 jaar twee drinkmomenten en dat was s'morgens en s 'avond voor het slapen gaan. En hij dronk toen ook heel veel van, hij hoefde bijvoorbeeld ook geen ontbijt daarna.

Deel Deze Pagina