Mijn zoontje van 3 weken krijgt volledige borstvoeding. En ik vermoed dat hij reflux heeft, iig heeft hij de symptomen?? Hij is onrustig tijdens het drinken, verslikt zich, hikken, boertje laten en dan achteraf veel spugen, als ik hem in zijn bed leg spuugt hij nog, vannacht hoorde ik hem kreunen en slikken,ineens begon hij te huilen en kreeg geen adem meer. Niezen doet hij veel. Hij poept heel langniet en dan zoals vandaag overal onder gepoept waterige ontlasting vond ik wel.. Hij maait ook veel met zijn armen. Slaapt moeilijk in. Op schoot valt hij gelijk inslaap. Ik ben bekaf, vannacht helemaal niet geslapen. En maar huilen en op schoot was hij zelf ontroostbaar. Dus hij had ergens last van. De consultatieburo vertelde mij vorige week dat babys borstvoeding krijgen geen reflux kunnen krijgen?? Ik ga binnen deze dagen naar de kinderarts..
Wat een dikke onzin. Reflux heeft niets met de voeding te maken, maar alles met een maagklepje dat nog niet (goed) gesloten is, waardoor de voeding weer omhoog komt. Wat je intussen zou kunnen proberen: Je kindje rechtop voeden (zoveel als mogelijk is). Beter iets te vroeg afkoppelen en dus vaker kleinere beetjes voeden. Kindje na de voeding min. 30 min omhoog houden (ik deed dat in een draagdoek). Bedje (matrasje) ook wat schuin, zodat het hoofdje hoger ligt dan de voetjes. Peuter hier, heeft bijna in de draagdoek gewoond, 't eerste half jaar. Maar 't heeft ons er echt doorheen gesleept, want ik vond het heel pittig met een reflux baby (die dus borstvoeding op verzoek kreeg). Sterkte.
Katenhond, zijn matras staat al een beetje hoog. Het probleem is dat als ik hem wilt afkoppelen van de borst dat hij dan nog honger heeft en huilt en nog meer wilt en ontroostbaar is. Speen wilt hij ook niet hebben. In het draagdoek wilt hij niet in zitten.
Hoe zit het met je TSR..? Hier een hele krachtige, waardoor hij zich ook vaak verslikt en regelmatig de hik heeft, en ook regelmatig mondjes terug geeft Als dit bij jou ook is, kan je hem aanleggen tot je de TSR voelt, afkoppelen en even een deel weg laten lopen in een doek oid, tot de krachtige straal weg is en het druppelt, dan opnieuw aanleggen en dan zou de voeding een stuk rustiger moeten verlopen
Ik had tot vorige week wel krachtige tsr, maar is wel nu iets minder. Ik hoor wel de melk in zijn maag tjjdens het drinken.
Ik hoor dat hier ook inderdaad, je kan het eens proberen om wat weg te laten lopen en kijken of het verschil maakt
Ik gaf ook volledige borstvoeding maar ben vanwege de reflux van mini me moeten stoppen. Voeding moest ingedikt worden. Was alleen nog maar aan het kolven, indikken en flesje geven en weer van voor af aan. Dit was niet te doen. Daarom bij 6 weken helaas moeten stoppen. Hier hielp niets anders dan ingedikte voeding. Toen was alles zo,over.
De leefregels voor reflux toepassen. En ik geef een papje van johannesbroodpitmeel met een lepeltje voor en halverwege de voeding. Helpt minder goed dan gemengd door een fles afgekolfde melk, maar scheelt in ieder geval wel. Medicatie schreef de kinderarts niet voor omdat baby geen pijn lijkt te hebben bij het spugen. Dus ik was heel veel.
Stap 1 is leefregels toepassen. Dus alles schuin, liever vaker kleine beetjes, goed laten boeren, rust en regelmaat (niet op klok) etc. Juist bv is vaak beter bij reflux, lichter verteerbaar. Stoppen met bv is dus onzin, tenzij het voor jullie beter is. (dus bijv jij die het niet meer trekt oid) Stap 2 is kijken of indikken verschil geeft. Dit kan met nutriton (bevat 30%jbpm, rest toevoegingen die bijwerkingen kunnen geven) of pure jbpm van Tammi. Stap 3 is medicatie. Je bent nog vroeg, dus probeer eerst stap 1 eens. (kan je evt alle leefregels zo op een rijtje geven). Werkt dat niet? dan stap 2 icm stap 1. En daarna pas stap 3 willen.
Hier ook een meisje die als baby reflux had. Ik was begonnen met indikken van tevoren (klein papje maken met nutrition) en dan borstvoeden, maar dit hielp niet genoeg. Toen medicijnen erbij (eerst zantac via huisarts, daarna losec via de kinderarts), hielp helaas ook niet. Er werd ook gezegd dat ik kon kolven en dan indikken, maar dit zag ik niet zo zitten. Uiteindelijk stopte ze met drinken (niet alleen door reflux, ze had een virus en hoge koorts) en kreeg een sonde, ging toen alles kolven, indikken en via de sonde geven. Ik denk wel eens, misschien had ze wel gewoon blijven drinken als ik alles afgekolfd en ingedikt met de fles had gegeven, maar ik wilde zo graag live voeden. Maar ik denk dat bij haar de reflux zo heftig was, dat het ook met fles te snel was gegaan. Toen ze alles via de sonde kreeg duurde een voeding in het begin een uur, anders had ze teveel last. Dat krijg je met een fles natuurlijk ook nooit voor elkaar. Maar het kan een kindje met reflux wel rust geven om uit de fles te drinken, komt er veel gelijkmatiger uit. Maar zou dat niet meteen proberen, het is erg intensief, kolven en fles geven (in mijn geval sonde)
Ik ben ook zo bang dat ik ook moet stoppen.. Bij mijn andere kijds ben ik ook vroeg gestopt. Dit keer wil ik gewoon doorgaan... Hopelijk heeft hij geen reflux. Morgen ga ik naar de KA.
Benieuwd wat de ka zegt morgen. Ik had ook liever door gegaan. Maar achteraf voor mini me beter geweest dat ik stopte. Hopelijk voor jou kun je nog ff doorgaan en is het geen reflux. Succes morgen.
Stap 1 doe ik nu al. Maar het probleem is dat hij niet klein beetjes wilt drinken.. Hij herft dan nog honger, huilt en id niet te stoppen. Rechtop houden we hem en alles is schuin.. Stoppen ga ik niet doen.. Ik ga dit keer gewoon volhouden.. Op klok kijkend voeden doen we niet..
Mijn dochtertje is precies net zou oud als jou zoontje! Hier hebben we in de eerste week al (verborgen) reflux geconstateerd. Nachtenlang zat ik met haar in mijn armen.. even drinken, in slaap vallen, in ledikant? huilen, krijsen, dan maar weer bij ons, dus ook wij niet slapen... Bedje scheef, rechtop voeden had helaas geen effect. Na een goede week was ik zo oververmoeid, dat ik savonds de huisartsenpost heb gebeld dat het zo echt niet langer ging! Ik mocht langskomen en heb uiteindelijk Omeprazol gekregen (tip: blijf op je strepen staan! Reflux wordt graag afgedaan als modeverschijnsel) De medicatie heeft de pijn bij mijn dochter erg verlicht! Verder slaapt ze in de Puckababy, wat ook veel van haar onrust wegneemt. Ik geef ook volledige bv en gaf eerst een lepeltje nutriton voor elke voeding. Helaas kreeg ze daar obstipatie van en merkte ik ook weinig effect. Mijn ervaring is dat het echt zoeken is wat helpt. Wat voor het ene kindje de oplossing is, werkt voor het andere kindje lang niet altijd. Hopelijk komt er voor jullie ook snel een oplossing, want het is zo slopend!
Stoppen hoeft inderdaad ook echt niet. Laat je dat ook niet wijsmaken.. 1 de leefregels, al eerder beschreven 2. Korter laten drinken is niet nodig en ook niet wenselijk....Zeker niet met een.baby van 3 weken. Wees alert op het denkpatroon. Als je merkt dat het van duw-duw-slik-slik-slik naar weinig slik gaat, afkoppelen, boertje, andere borst. Als je merkt dat de tsr tóch wat te snel gaat, even weg laten lopen. Borsten leeg? Nog zuigebehoefte?.Dan kan een speentje helpen. Je schrijft dat hij nog honger heeft, maar dat is geen honger. Het is de pijn weg willen drinken. Dus probeer dan een speentje. 3. Jbpm. Kan je geven met een spuitje, voor de voeding. 4. Werkt dit alles niet? Dan naar de KA voor medicatie. Laat je niet afschepen inderdaad, kolven hoeft niet en overstappen op kunstvoeding ook niet. Hou in gedachten: reflux is het probleem, niét de borstvoeding. Het klepje sluit niet goed, voeding komt omhoog. Dat kan gelukkig met medicatie stukken minder belastend worden gemaakt. Hier pas rond de 7 maanden serieus genomen. Onrust, de héle nacht wakker, een uur na de voeding al weer gillen, continue aan de borst willen.Vreselijk. Ik sliep 4 uur per nacht,verdeeld in blokken... Uiteindelijk (na opname ivm slokdarm ontsteking) nexium/motilium gekregen. En dat was de oplossing. Geen pijn meer, eindelijk lachen. Ik heb zoon gevoed tot hij 2,5 was. Dus stoppen is helemaal niet nodig. Waarom zou je? De opmerking van het cb....om te huilen gewoon. Waar hébben ze het over?! Reflux heeft niets met voeding te maken. Het is een lichamelijk probleem...
Ik doelde met liever vaker kleine beetjes laten drinken vooral op niet rekken voor een voeding, maar gewoon geven bij vermoeden van honger. Ik weet dat veel mensen met bv wel op verzoek voeden, maar ik ken er ook een paar die gewoon zeggen "er moet minimaal 3 uur tussen zitten, eerder geef ik niets". Ik heb het een beetje kort door de bocht opgeschreven waarschijnlijk. Nog een paar tips; Bij het verschonen geen benen optillen, maar je baby draaien. Sommige babys slapen liever op hun buik, dus als je dat durft kan je dat proberen. En natuurlijk een ergonomische draagdoek/zak. Goed dat je de leefregels al opvolgt!
Hihi, ik doelde eigenlijk op het "eerder afkoppelen" wat ergens genoemd werd. Beter 1 borst helemaal leegdrinken, met de rustige melkstroom op het eind, dan 2 x veel melk achter elkaar.
Ohh die had ik niet gelezen zag alleen de reactie van ts dat vaker wat minder drinken geen optie was. En ja dat kan ik mij voorstellen dat afkoppelen juist niet werkt. Ook omdat er dan nog mogelijk een honger gevoel blijft en dus meer huilen wat reflux verergert.
Net thuis gekomen van de Ka. Wat ik al dacht, hij heeft reflux. En hij moet voor de borstvoeding Nutriton krijgen. Ik moet dat indikken in water en zo geven met een spuitje. Hij heeft er al een gehad en rustig mijn borst gedronken. En zijn bed moet verhoogd worden. Hopelijk helpt het en krijgt hij niet zo last van. 2 weken geleden moesten we voor controle gaan en een andere Ka had al in het systeem beperkte reflux staan.
Meeste artsen raden nutriton aan. Mocht je kindje klachten krijgen, diarree, verstopping of krampen; je kan ook pure jbpm kopen. Mijn ka beweerde dat hier geen verschil in zit, dat is wel zo. De uitwerking kan identiek zijn, maar er zit wel degelijk verschil in. Nutriton bevat namelijk 30% jbpm, de rest zijn toevoegingen. (Zie de zijkant; https://www.nutriciavoorjou.nl/shop/nutrilon/nutriton/8712400505482/ ) Jbpm van Tammi is pure (dus 100%) jbpm. Veel kindjes die last hebben van bijwerkingen bij nutriton hebben dit niet bij pure jbpm. Hopelijk werkt het!