Vandaag de eerste dag peuterspeelzaal. In de zomervakantie zijn we bezig geweest met zindelijkheidstraining. Dus vanmorgen kwam ik met Rosalie bij de peuterspeelzaal met schone kleren (voor eventuele ongelukjes), en een potje. De enigste reactie die ik kreeg, wij doen hier niks met potjes. Dan probeer je maar of ze op de kleine wc gaat. Nou dat durfde Rosalie dus niet en ze was thuis al geweest, maar ik moest het toch blijven proberen. Uiteindelijk maar naar het lokaal gegaan, kreeg ik rollende ogen van de juf. Rosalie nog even laten spelen (normaal een kwartier, maar nu door de wc een minuutje) en moest ze snel weer zitten in de kring, ging dus allemaal heel opgefokt en snel waardoor ze uiteindelijk krijsend naar huis wou. Tegen de juf gezegd dat ik dan toch maar weg ging. Reactie met echt zo'n toon: Ja, als je de deur maar achter je dicht doet, ze stond niet op, niks, dus kwam de invalster uiteindelijk maar erbij om haar vast te houden. Nou dan begin je de dag weer goed. Voor de vakantie kwam ze elke keer thuis met een natte broek, hadden ze haar luier niet verschoond, daarom was ik zo bij dat ze zindelijk was. Die ene juf praat eigenlijk nooit normaal tegen ouders, heel nors. Doen ze bij jullie op de peuterspeelzaal ook niet aan potjes?? Voel me nou in ieder geval weer rot om mijn kind bij haar achter te laten en heb echt een hekel langzamerhand aan de peuterspeelzaal!
Volgens mij werken de meeste psz-en en kinderdagverblijf-en met kleine wc's. Op het kinderdagverblijf van mijn kinderen mocht je ook geen potje meebrengen. Maar de kinderen passen zich hier snel op aan hoor, ze gaan groepsgewijs naar de wc en zien ook andere kindjes op de wc zitten. Ik zou me daar geen zorgen om maken. Als ze zindelijk is zou ik thuis ook zo snel mogelijk oefenen met de wc. Je neemt het potje ook niet over mee waar het kind heengaat, dus is het wel noodzakelijk dat een zindelijk kindje ook op de wc gaat.
Hmm, ik geloof inderdaad niet dat ze bij ons op de psz potjes hebben. Geen idee, ze gaan daar na het spelen allemaal met de leidster naar de wc, zijn van die ienieminie wc'tjes, heel schattig, geloof niet dat er veel kinderen zijn die daar bezwaar tegen hebben. Als je dochter echt niet op de wc wil zou ik gewoon het potje van thuis meenemen en daar neerzetten. Maar ik zou het eerst even aankijken want grote kans dat ze wel gaat als ze ziet dat alle andere kindjes ook naar de wc gaan. En wat betreft die leidster, klinkt niet echt leuk, ik zou zeker eens het gesprek aangaan in plaats van mezelf zo op te vreten elke keer.
Nou zeg! Waarom kan het alleen op háár manier? Het is heel wat voor een kind om zindelijk te worden en kan veel angst oproepen. Als zij eerst op het potje wil en later pas op de wc durft, wat maakt dat nou uit? Vieze luiers daar zitten ze toch ook met hun handen aan? Potje is heel wat minder vies. Vreemd hoor. Hopelijk had ze haar dag niet.
Ik zou in ieder geval een gesprek aangaan want hoe ze doet is natuurlijk niet leuk. Hier op de creche ook geen potjes, maar kleine wc'tjes. Ze gaan daar groepsgewijs op en daarom durft mijn dochter dat wel. Thuis wil ze niks van het potje weten maar op de creche doet ze altijd iets.
Bij ons hebben ze kleine wc`tjes maar ook zeker heb ik er een paar potjes zien staan. Ik zou echt zo boos zijn dan. Kom op zeg. Als dat meisje dat anders niet durft. Boeie of het nu een wc of een potje is. :x
Hier op het kdv hebben ze zowel kleine wc-tje als potjes. Ik hoef dus niks mee te geven. (Overigens vindt mijn dochter die wc-tjes veel interessanter dan de potjes. ) Op zich snap ik wel dat ze niet willen dat ouders allemaal een eigen potje meegeven. Dat wordt dan wel een beetje een gedoe. En ik ben het eens met adi dat een zindelijk kind maar beter snel kan wennen om ook op de wc te plassen. De manier waarop de leidster met jou omgaat vind ik echter verre van normaal. Als dat altijd zo gaat, zou ik daarover zeker in gesprek gaan bij de leiding van de organisatie.
Peuterspeelzalen doen niet aan potjes dacht ik idd gewoon op die kinderen wc.s en als mama weg is gaan de meeste kinderen wel mee naar de kleine kinderen wc. Dat doen ze als het wc tijd is en daar buiten om mogen kinderen ook naar de wc. De juf was niet aardig idd maar wij moeders denken wel eens dat alles maar kan op school haha. Ze zal haar ochtend wel niet gehad hebben en actie reactie. Als je je kind gaat ophalen gewoon naar de juf lopen en praat het even uit van jammer maar logisch ook ze kunnen niet overal mee beginnen. Kdv is anders daar hoort het bij de opvang maar daar gaan ze ook meestal op de kleine wc.s meeste kinderen vinden het ook wel leuk.
Bij ons op de psz gaven ze juist aan dat als wij ermee wilden beginnen dat ze het daar door zouden voeren. Ze hebben ons juist ontzettend geholpen en een ongelukje was nooit een probleem. Er stonden potjes en kleine wc's, kregen een mooie slinger waar ze stickers op mochten plakken en na 5 stickers mochten ze daar iets in de grabbelbak uitzoeken.
Hier op de psz staan gewoon potjes bij de kleine wc'tjes. Kindjes worden wel aangemoedigd om op de wc'tjes te gaan, maar zeker in het begin is het potje ook prima. Ik hoorde pas van een vriendin juist weer het omgekeerde; haar zoontje gaat gewoon overal op de wc, maar op het kdv mocht dat niet en moest hij op het potje omdat dat beter zou zijn qua houding (terwijl ze er gewoon kleine wc'tjes hebben); gevolg was dat hij niet wilde, hij vindt potjes niks... Ik zou zeker overleggen, prima dat ze de wc stimuleren, maar de zindelijkheid dwarsliggen door potjes te 'verbieden' lijkt me raar...
Hier ook kleine wctjes maar heb ook een potje zien staan. Maar ik had dit gedrag dus echt niet gepikt, denk dat ik mn kind had meegenomen en een dikke vette klacht had ingediend en indien mogelijk voor een andere psz had gekeken! Zo ga je toch niet met kinderen om! Belachelijk!
Nou dit! Zoals je het omschrijft vind ik dat ze niet proffesioneel handelen. Ik snap best dat een 1e dag na de vakantie hectisch kan zijn maar dat hoef je niet te laten merken aan ouder en kind.
Ik zou een potje niet heel raar vinden, tenslotte leren veel kindjes 'het' toch eerst op een potje.. Maar aan je titel te lezen (nu gaat het 'weer' om..) heb je al meer gedoe gehad met je psz? Is misschien daarom de omgang met de leidsters al wat minder? Ik zou me er echt niet prettig bij voelen als ik zo'n reactie zou krijgen, vind het ook niet normaal, vandaar dat ik vermoed dat er al meer is gebeurd?
Uit de reacties blijkt dat het op de ene peuterspeelzaal wel een potje is en de andere niet, het probleem is dat je hier geen andere keus hebt. Alle peuterspeelzalen vallen onder 1 organisatie. Ze had dus vanmorgen in 3 uur tijd 4 natte broeken gehad, uiteindelijk hebben ze haar toch nog een keer op de wc gekregen. Ze heeft daardoor nergens aan mee gedaan, omdat ze helemaal overstuur was. Alleen op het laatst met gym/spel. Verder erger ik mij er inderdaad al langer aan de peuterspeelzaal. Omdat ze haar dus in natte luiers rond laten lopen, en de poep was dan echt niet van net, helemaal doorgelekt. Die juf die zo kortaf is, nou vanmorgen bijvoorbeeld met ophalen, dan kom je binnen.. Ja ze heeft wel wat ongelukjes gehad (verder niks). Vervolgens krijgen alle kinderen een tekening met een strikje mee naar huis en Rosalie niet, dus zij zegt tekening tekening, heb ik zelf maar gevraagd waar haar tekening was en dan krijg je met veel moeite het verhaal zoals hierboven, dat ze dus overstuur was en daarom niet mee deed, volgens de juf omdat ze niet durfde te vragen of ze naar de wc mocht. (Ze hebben het haar dus ook niet 1 keer gevraagd). En bijvoorbeeld dat ze onze papieren kwijt raken en dan dus gewoon ruim 90 euro p/m afschrijven en dat al vanaf april. (Nou kunnen we het op het moment missen, maar het zal je maar gebeuren als je het minder hebt). We hoeven eigenlijk maar iets van 27 euro te betalen voor 2 dagdelen. En we hebben haar naar de peuterspeelzaal laten gaan omdat ze een VVE verklaring heeft, omdat ze gewoon niet wil praten, dan krijgt ze 2 dagdelen van de gemeente erbij. Dus vanmiddag ook nog naar de hoofdvestiging gebeld en gevraagd of ik nou de leidinggevende kon spreken. Die zei dat ik het daar maar langs moest brengen, dan wist ik zeker dat het goed ging. Dat maar gedaan en de loonstroken zijn digitaal, dus wel per zakelijke mail naar zijn eigen mailadres. Nu komt ze dus waarschijnlijk op een wachtlijst voor de VVE, kan ook nog wel maanden duren.. Dit gaat nu al vanaf april, ik heb nou in de mail met loonstroken gevraagd om bevestiging die heb ik nu in ieder geval en ze gaan de ouderbijdrage aanpassen zeggen ze. (Ik hoop toch eigenlijk ook dat ik zo'n 300 euro teveel betaalde ouderbijdrage overgemaakt krijg.) Ben benieuwd of het nu wel goed gaat, heb in ieder geval iemand anders gesproken. Ik ben juist iemand die niet zo snel wat zegt, maar natuurlijk ook niet blind is en ik denk dat dit de welbekende druppel is. Ik heb al best wat maanden geduld en ben het best zat aan het worden. Eigenlijk zat ik er al een week tegenop dat ze weer naar de peuterspeelzaal moest, maar Rosalie vond het daar voor de vakantie wel leuk om met de kindjes te spelen, dus tja en ze was nou zindelijk, dus ik had er wel wat meer vertrouwen in... Ach nu weer even stoom afgeblazen:x:x, kan ik daar weer vriendelijk lachen! Vanmiddag ook niet veel gezegd, ik hoop dat vrijdag de andere juf er in ieder geval weer is.. Zij is wel altijd vriendelijker of een extra gesprek aanvragen, ik weet het niet zo goed..
Toch heb ik met de leidsters zelf niks bijzonders gehad.. Echt heel raar, maar die ene leidster doet tegen meer ouders zo, beetje een aparte..
Ik zou in ieder geval vragen of ze kan worden overgeplaatst naar een andere locatie, met andere leidsters. Dat kan al een wereld van verschil zijn. Als ze nu toch op de VVE wachtlijst staat. Je hebt nog meer dan een jaar te gaan.
Ik vind dit allemaal maar vreemd hoor hoe ze reageren ik heb bij ons op de psz ook nooit van potjes gehoord maar ze kunnen daar toch wel normaal een antwoord op geven en als jouw kindje huil dat ze haar gewoon laten huilen vind ik ook niet kunnen als bij ons een kindje gaat huilen dan neemt 1 van de leidsters het kindje om te zwaaien naar papa of mama en om het kindje gerust te stellen. En elke keer een natte broek vind ik ook niet kunnen ik snap dat je op die manier je kindje niet graag achter laat.