Deels afbouwen mogelijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Loe1990, 14 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Gezelligheid met vrienden
    Op dit moment geef ik volledige borstvoeding. Ik geef dit op verzoek maar er zit enige regelmaat in omdat ze er zelf vaak dezelfde tijd tussen laat. Op dit moment zijn de tijden meestal rond:
    06.30 uur, 10.00 uur, 13.00 uur, 16.30 uur, 20.00 uur en 23.00 uur. Om 06.30 en 23.00 maak ik haar echt wakker voor een voeding op mijn verzoek en omdat ik bang ben dat ze anders te weinig binnenkrijgt want ze is nogal een mini meisje, de overige tijden komt ze zelf rond bovengenoemde tijden. Soms wat eerder of later maar gemideld wel altijd rond de 6x per 24 uur.

Nu ben ik begonnen met afbouwen omdat ik over een paar weken weer aan het werk moet. Ik ken mijn rechten maar het is door omstandigheden momenteel niet mogelijk om te kolven tijdens het werk. Hierdoor wilde ik in eerste instantie volledig afbouwen. Nu merk ik dat ik hier toch wat moeite mee heb omdat de borstvoeding goed loopt en ik het prettig vind om te doen.
    De voeding van 10.00 uur en 16.30 uur zijn nu afgebouwd en deze voedingen geef ik nu met moedermelk uit de fles uit mijn voorraad. Ik zou volgens het afbouwschema nu de voeding van 20.00 uur moeten vervangen maar ik vroeg mij af of ik in plaats hiervan ook de voeding van 13.00 uur kan afbouwen. Dit zou betekenen dat er 12 uur tussen mijn twee live borstvoedingen komt te zitten.

Dit omdat ik hoop dat ze binnenkort wat meer tijd tussen de voedingen laat zitten en ik hierdoor de ochtend voeding, de vroege avond voeding en de late avond voeding de borst kan blijven geven. Deze tijden ben ik namelijk gewoon thuis en ik vind het eigenlijk toch een beetje zonde om dan kunstvoeding te moeten geven terwijl ik ook borstvoeding kan geven op die momenten. De overige voedingen overdag op het kinderdagverblijf (dit zullen er dan nog 2 of 3 zijn) hoop ik dat ze dan zoveel mogelijk afgekolfde melk kan blijven krijgen. Indien nodig bijgevuld met kunstvoeding maar hopelijk is dit dan niet nodig.

Oftewel: Is het mogelijk om met het afbouwen nu een voeding midden tussen de twee al afgebouwde voedingen te laten vallen waardoor er dus twaalf uur tussen twee voedingen aan de borst komen te zitten of is het toch verstandiger om de voeding van 20,00 nu eerst af te bouwen waardoor ik in de toekomst waarschijnlijk nog maar twee live borstvoedingen kan geven in plaats van drie ivm mijn werktijden. Mijn productie is tot op heden niet afgenomen met het afbouwen van deze twee voedingen dus de productie is nog steeds goed en de borstvoeding zelf verloopt ook zonder problemen.

Hopelijk is mijn vraag zo een beetje duidelijk, ik vind het moeilijk om hem duidelijker te omschrijven want het is nogal een ingewikkelde constructie die ik bedacht heb maar ik wil gewoon zo graag iets bedenken waardoor ik niet volledig over hoef op kunstvoeding.

Ik ken mijn rechten op het werk omtrent kolven dus hierover hoef ik geen advies want dit is helaas gewoon niet mogelijk. Ik wil gewoon proberen om haar zoveel mogelijk borstvoeding te blijven geven zodat ze zo min mogelijk kunstvoeding nodig gaat hebben mits dit mogelijk is.

Ik hoor graag tips,

X

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Hoe oud is je kleintje?

3. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Oh sorry ook wel belangrijk om te weten natuurlijk, ze is tien weken en ik heb nog twee weken voor ik aan het werk moet

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Dan zou ik er van uit gaan dat het niet gaat lukken,en dat zolang je productie het nog trekt, je kan genieten van deze fijne momentjes samen 👍
    Zou zelf de voeding van 20.00 er in laten.

5. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Ja lastig want ik kan dus gewoon om 07.00 en vanaf 18.00 uur de voedingen aan de borst geven en vind het zo jammer dat ik dan helemaal zou stoppen terwijl alleen de voedingen tussen 07.00 en 18.00 eigenlijk afgebouwd hoeven worden.

Is het niet mogelijk de productie in stand proberen te houden door de komende twee weken nog af en toe af te kolven tussen 07.00 en 18.00 of heeft dit ook geen nut?

Ik hoopte eigenlijk dat omdat mijn productie tot nu toe nog steeds erg goed is met het afbouwen van de eerste twee voedingen er een mogelijkheid zou zijn om toch nog de ochtend en avond voedingen aan de borst te blijven geven. Helemaal stoppen valt me toch zwaarder dan verwacht.

Gelukkig heb ik nog elf liter in de diepvries voor geval van nood dus ze kan nog wel even vooruit mocht mijn productie het toch niet gaan trekken...

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    De kans is niet heel groot dat het lang goed gaat, maar je kunt het proberen. Ik zou dan eigenlijk de komende 2 weken weer de voeding van 16.30 uur geven en die van 10 en 13 uur vervangen. Dan kun je namelijk kijken of je borsten dat gaan trekken zo'n lang blok (als dat goed gaat, kan die anderhalf uur op je werk er ook nog wel bij en kun je je dochter om 18 uur voeden. (Je mag ook voeden op jouw verzoek he).
    Je merkt het denk ik wel vanzelf als het te ver terugloopt en wie weet ben je 1 van de gelukkigen waarbij het wel goed gaat (bij sommige kindjes komt er ook weer tijdelijk een extra nachtvoeding en dat is weer een stimulans voor de bv).

7. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik het als volgt ga proberen te doen zodra ik werk:

07.00 borst
    10.00 fles
    13.00 fles
    16.00 fles
    19.00 borst
    23.00 borst

De komende weken dat ik vrij ben ga ik dan langzaam de tijd er tussen opbouwen door eerst om 13.00 te kolven, daarna om 14.00, daarna om 15.00, daarna om 16.00 en daarna om 17.00 uur. Hopelijk kan ik daarmee mijn productie op peil houden zodat ik zodra ik weer aan het werk ga over twee weken ik nog in ieder geval 3 voedingen aan de borst kan blijven geven.

Nog een vraag. Ik werk maar 2 volledige dagen. Kan ik op mijn vrije dagen dan wel gedurende de hele dag borstvoeding geven of is dit dan niet meer mogelijk omdat deze voedingen afgebouwd zijn?
    Dit kan ik nergens op internet vinden en ik geef natuurlijk het liefst zoveel mogelijk live borstvoeding in plaats van een afgekolfde fles.

Ik ga heel hard duimen dat mijn productie goed blijft.
    Ik heb wel wat hoop aangezien mijn productie nu ik 2 voedingen heb afgebouwd nog steeds heel goed is. Ik hoef er nog maar 1 nu af en dan kan ik de overige 3 voedingen gewoon blijven geven...

Iedereen verklaard me voor gek, en wellicht is flesvoeding ook wel een makkelijkere oplossing in plaats van combineren maar ik wil in elk geval alles geprobeerd hebben voor ik de borstvoeding helemaal op ga geven! :)

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik heb zelf bij de eerste 2 maanden volledig gegeven en daarna afgebouwd naar 2 voedingen. Tot 6 maanden heeft ze om 7.00 en 23.00 bij mij gedronken en dag ging helemaal prima!

9. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Al geeft het geen garantie: heel blij met dit bericht. Geeft hoop!
    Nog tips mbt afbouwen? En hoe is het je bevallen het te combineren. Gaf jij bijv in weekend ook alleen 07.00 en 23.00 of dan wel volledig? Geen idee wat mogelijk is verder...

10. Mammie79

Mammie79 Actief lid

28 aug 2014
    291
    95
    28
    Ik zou voor die 2 dagen werken de gok nemen. Je kunt dan de overige 5 dagen lekker thuis blijven voeden. Ik weet datje geen advies wilde, maar is het een optie om je middagpauze te gebruiken om te kolven??

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zou zeker die andere dagen zo veel mogelijk zelf voeden, want dan loopt je productie misschien wat minder hard terug. Moet je dus alleen even kijken hoe je borsten gaan voelen op de 2 werkdagen, want het zijn wel lange dagen, dus het risico op stuwing is dan zeker aanwezig.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Je kan idd prima op thuisdagen zoveel mogelijk zelf voeden. De vraag is echter alleen wat je borsten daarvan gaan vinden op werkdagen. Als je dan erge stuwing krijgt zal dat niet prettig zijn. Als je er geen last van hebt kun je het gewoon doen. of misschien heb je inderdaad wel een gaatje in je middagpauze om in ieder geval 1 keer te kunnen kolven?
    Of je op 2 voedingen kunt blijven hangen uit de borst is maar de vraag. De meeste vrouwen kunnen dit niet na deze periode. wel vaak na 9 maanden maar nog niet na 3 maanden. Maar ook dat is dus proberen.
    ik heb fulltime gekolft en ben op een gegeven moment gaan afbouwen. volgens mij had het bij mij pas iets effect op de hoeveelheid toen ik van 4 naar 3 keer ging. Daarvoor kolfde ik in totale dagopbrengst gewoon hetzelfde. Dat is wel echt verschillend per persoon, op welk moment je productie er teveel van gaat kelderen.

13. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Vandaag heb ik om 07.00 borstvoeding gegeven en om 11.00 en 15.00 moedermelk uit de fles, vervolgens om 19.00 weer borstvoeding en straks om 23.00 weer borstvoeding.
    Mijn dochter schijnt dit prima te vinden. Mijn borsten op zich ook wel. Om 16.00 5 minuten de spanning er af gekolft dus hopelijk kan ik op deze manier de 6 maanden borstvoeding volbrengen zonder kunstvoeding.
    Ik geef 1 borst en kolf de ander af en tot op heden lijkt ze hier voldoende aan te hebben én kolf ik in totaal 300 cc per dag voor de overige 2 voedingen die ik uit de fles geef.
    Ik hoop dat dit blijft werken komende maand(en).

14. Loe1990

Loe1990 Lid

8 dec 2015
    12
    0
    0
    Even een update.
    Na een week heb ik nu tussen 07.00 en 19.00 afebouwd. Wel nog wat stuwing dus kolf soms met de hand de ergste druk er even af. De overige voedingen geef ik 1 borst en kolf ik de ander af. Deze melk geef ik dan overdag met de fles zodat ze nog steeds volledig moedermelk krijgt. Tot nu toe werkt het dus en loopt mijn productie niet terug!

Deel Deze Pagina