Dringend advies draagdoek/draagzak gevraagd

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Switi, 18 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hallo,

Mijn dochter van 5 weken slaapt amper overdag, wil graag bij ons zijn en als ze al slaapt is dat maar een paar minuten tot een uur max. Als we weg zijn met kinderwagen of maxi cosi wil ze wel doorslapen.. Ik zou wel graag overdag nog mijn handen vrij hebben om wat dingen te doen :)
    Nou hebben we al een draagzak aangeschaft (Stokke my front and back carrier) maar die is eigenlijk pas na 5 maanden bruikbaar. Nu overwegen we om er een draagdoek bij te nemen om wel direct te gebruiken maar ik zie door de bomen het bos niet (rekbaar? Geweven? Half draagzak?, gespen?) en heb geen tijd om het een en ander qua knopen of instructies van een draagdoekconsulente af te wachten.

Welke draagdoek of toch draagzak zouden jullie ons adviseren?

Alvast bedankt!

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik zou een geweven draagdoek of een ergonomische drager doen. Die stokke sowieso niet gebruiken.

Filmpjes over hoe je een draagdoek moet knopen kun je genoeg vinden op youtube. Niet alle dragers kun je al vanaf zo klein gebruiken, een doek sowieso wel.

3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Hier hetzelfde verhaal, ook een dochter die niet wil slapen overdag behalve op mij haha. Ik heb voor buiten een Tula met insert maar voor binnen vind ik een doek toch prettiger. Dan zit je niet met gespen en het gevoel alsof je een harnas draagt.

Ik heb zelf een tricot-slen van Babylonia, dit is een rekbare doek en een Hop Tye van Hoppediz (geweven). Omdat mijn dochter aan de kleine kant was vond ik de rekbare doek in het begin iets prettiger dan een geweven doek terwijl ik nu (dochter weegt nu 4,5 kilo) de Hop Tye prettiger vind. Ik denk dat het even uitvogelen is wat voor jou het prettigste werkt. Het knopen vond ik overigens alleen in het begin even lastig maar dat heb je zo onder de knie.

4. Vino

Vino Lid

23 jan 2017
    68
    0
    6
    Koos-werkloos
    Enschede
    Stokke is niet ergonomisch dus die raad ik je af te gebruiken (ja ik ben een zeur hier in, maar is een advies)
    Zelf heb ik van alles in huis. Draagzakken en doeken. Ik heb leren knopen via de filmpjes van Wrap you love. Het is oefenen oefenen oefenen. Maar de eerste x dat mijn zoontje in de doek zat sliep die.
    Wil je een draagdoek raad ik aan om vooral te kijken naar een maat 6 of als je gezet bent een maat 7 draagdoek en vraag vooral om een zachte doek. In ingedragen doen is makkelijker te knopen.
    Rekbaar ben ik persoonlijk niet zo van, maar die knoop je eerst en dan doe je je kindje er in.
    Draagzakken die je van af de geboorte kan gebruiken zijn bijvoorbeeld een Tula met insert, kokadi of een ergo baby met insert.
    Een mai-tai raad ik aan van af een maand of 3.

Je kunt altijd kijken op de facebook groepen: Draagpraat, met liefde dragen (zijn low-budget dragers) en draagdoekenmarkt.

Zelf heb ik een doek liggen die je best mag uit proberen. Heb helaas geen draagzak van af de geboorte.

Succes met de wir-war wereld van het dragen! :D

5. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor de reacties!!

Waarom zou de stokke niet ergonomisch zijn volgens jullie?

Toelichting: kindje weegt nu nog geen 4 kilo maar ikzelf heb last van artrose in de nek en Carpaal tunnel syndroom in beide handen dus ik moet wel iets hebben waarbij de druk op schouder, rug en nek ontlast wordt. Om die reden is mij de stokke geadviseerd en die zit wat mij betreft prima alleen zakt mijn dochtertje er nog te veel in waardoor ik hem niet lang kan/mag gebruiken.

En ik heb/wil geen Facebook dus ik kan niets met de genoemde groepen.

6. Aagj

Aagj Actief lid

1 mei 2015
    327
    108
    43
    Ik vraag me af wie de Stokke dan heeft aangeraden. Helemaal niet raar dat je dit advies op hebt gevolgd maar helaas is deze drager niet ergonomisch. Ik ben er zelf ook ooit mee begonnen en naast dat het voor je kindje niet erg fijn is, is het voor jezelf ook niet heel prettig dragen.

Een kindje moet het ruggetje op de natuurlijke manier kunnen bollen. Het verharde rugpand van de Stokke belemmert dit.
    Een kindje moet, voor een goede ontwikkeling van de heupjes, een m-houding (kikkerhouding) aan kunnen nemen wanneer het gedragen wordt. Deze is in de Stokke helaas niet voldoende.

Draagdoeken heb je in veel soorten en maten. Het is heel verschillend wat men fijn vindt. Ik vind een rekbare doek voor de eerste maanden heel prettig. Deze draagt stevig en ergonomisch. Geweven draagdoeken zijn ook fijn. Je hebt genoeg betaalbare merken, zoals Yaro. Kijk maar eens op de site van bijvoorbeeld dragenenzo.

Qua draagzak ben ik fan van de Kokadi Flip. Deze is gemaakt van doekenstof en je kunt het zitpand versmallen zodat je er meteen na de geboorte mee kunt dragen. Mooie m-houding en rugbolling en draagt voor jezelf heel erg fijn!

Ik ben zelf minder fan van de draaginsert in dragers omdat deze de goede houding van je baby naar mijn mening iets belemmert.

Met filmpjes op YouTube kom je wat betreft knopen een heel eind.

7. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Dank voor de reactie!

Mijn probleem is dat ik eigenlijk geen draagdoek wil, ik zie mezelf geen 5/6/7 meter stof knopen en ingewikkeld doen. Ook niet praktisch met mijn klachten.
    Inserts lijkt mij ook niet handig maar ik moet wel iets hebben waar ik nu direct iets mee kan en niet pas over een tijdje.

Daarbij is het zo dat ik vanmiddag al een oplossing wil hebben omdat mijn man opeens een paar dagen weg moet en ik dus helemaal alleen ben met mijn kind en nog wel graag iets met mijn handen wil/moet doen..:)
    Dus oefenen, uitproberen en nog eens rondkijken is geen optie.

In de winkel gaf ik aan wat ik wilde n.l.; ergonomisch dragen, rekening houdend met mijn klachten en makkelijk en langdurig te gebruiken..daarop pakte de verkoopster direct de stokke..

Ik zal nog eens goed kijken naar de stokke maar volgens mij zit ze daar wel in een m-houding in en ik weet niet precies hoe hard de rug is. We hebben het 2 weken geleden geprobeerd maar misschien zit ze nu al beter er in..

8. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Doe de marsupi! Zachte draagzak vanaf de geboorte met klittenband. En ook nog ergonomisch. Ideaal! Het was mijn lifesaver!

Stokke is niet ergonomisch. Echt niet. Al weet ik dat ze hem bij bijv de prenatal wel als dusdanig verkopen

9. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Nee geen enkele stokke, babybjorn zijn ergonomisch. Ook al lijkt er een M houding te zijn bij de nieuwere versies toch zijn de rugpanden verhard! Daarnaast zul je merken hoe zwaarder de baby wordt hoe meer last jij krijgt van dragen. Dat zul je bij goede ergonomische doeken/zakken niet snel merken.

Wat je zou kunnen overwegen omdat je niet veel wilt knopen is een mei tai die je wel vabaf de geboorte kunt gebruiken. Ik wilde ook niet beginnen met teveel doek.

Ik heb de bb tai van babylonia (de nieuwe versie) aangeschaft. Hier zit een versmaller bij dat beter is voor een pasgeboren baby. Kun je meteen vanaf de geboorte gebruiken tot kleuterleeftijd en gemakkelijk te knopen!
    Ik heb deze van het plaatje.

10. Switi

Switi Fanatiek lid

22 feb 2013
    1.234
    28
    48
    Hoe zijn deze dan vast te maken, knopen of gespen?

Is de SSC de luxe of mei tei classic van ByKay een optie?

11. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    #11 Lovely123, 18 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2017
    Als je de bon nog hebt, dan zou ik de stokke zeker ruilen/retourneren.
    De verkoopsters bij prenatal hebben helaas bar weinig verstand van dragen.

Er zijn een hoop ergonomische dragers die wel vanaf de geboorte kunnen.
    Zoals de kokadi Flip.
    Ik zelf heb een Tula (is wel pas vanaf maat 74)
    En een Marsupi, die draagzak mag wel vanaf de geboorte maar is maar te gebruiken tot maat 68/74

Als je nu met spoed een iets nodig hebt dan zou ik een rekbare doek aanschaffen.
    Die zijn te koop bij veel babyzaken dus hoef je niet persé online te bestellen en opzich vrij makkelijk te knopen.
    Rekbare doeken worden vaak aan beginners aangeraden, ze zijn niet zo duur en mocht het je bevallen dan kan je altijd nog voor geweven gaan.

12. Louloute

Louloute Niet meer actief

Hier hebben we een draagdoek (babyslen tricot), baby Björn draagzak en een ergobaby.
    Die van Björn gekregen, een paar keer geprobeerd maar je merkt echt zóveel verschil he tussen wel/ niet ergonomisch!! Van Björn had ik al na 5 min last van m'n rug toen m'n zoontje nog klein was, het snijdt zo in je schouders en de baby 'hangt' letterlijk aan je schouders.
    Ergobaby wordt het gewicht goed verdeeld tussen je schouders en heupen en ik kon makkelijk 30 minuten wandelen zonder iets te voelen. :)
    Daarnaast is het voor de baby ook veel beter.
    Die ergobaby original Die ik heb kun je ook met een insert kopen. Nu weet ik niet precies of dat fijn is want ik had hem pas gekocht toen m'n zoontje 5 maanden was.
    Draagdoek draagt ook prima maar dat knopen vond ik mega irritant iedere keer :)

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben ook de stokke en ben er super tevreden over. Draagt fijn en de kindjes vonden het ook altijd heerlijk.
    We hebben ook de ergobaby en een rekbare draagdoek. Ben over alle drie even tevreden.

14. marlyj80

marlyj80 Actief lid

16 jul 2016
    498
    1
    18
    Naar een winkel gaan met een Draagconsulent? Aangeven dat het spoed is en er een laten aanmeten?

15. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.562
    1.864
    113
    Vrouw
    Die Stokke is niet ergonomisch en als je het bonnetje nog hebt zou ik hem terugbrengen.

Ik zou voor een geweven doek of een Marsupi gaan.
    Er zijn zoveel dragers dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. Je zou een afspraak kunnen maken bij een draagconsulent bij jou in de buurt zodat je wat verschillende doeken/dragers kan proberen.

En ja ik ben ook ooit begonnen met een BB bij de oudste, toen niet veel gedragen omdat het zeer deed.. Ik wou dat ik de draagdoek eerder had leren kennen. :D De jongste heb ik vanaf dat hij 4 maanden was heel veel gedragen in een doek.

16. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dan zijn beide goede :)
    Mei tai is in ieder geval knopen

17. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik wil je een storchenwiege aanraden! Deze is niet te duur ( 100 EUR)

Te gebruiken vanaf geboorte zonder insert.
    Het is een draagzak van draagdoekenstof, dus erg soepel.

De heupband is met een gesp, en de schouderbanden knoop je. Ik heb hem echt in een halve minuut om.

Ik gebruik hem dagelijks nu, vooral nog binnenshuis.

18. fennes

fennes Actief lid

20 nov 2012
    119
    9
    18
    Helemaal eens met Nele87! De Storchenwiege: super fijne en makkelijke draagzak. En als je kindje wat ouder is, ook als rugdrager te gebruiken.
    Ik heb hem via een draagconsulente. Die komen overigens ook vaak gewoon bij je thuis voor een consult dus misschien dat je daar eens naar kunt informeren?

Succes in ieder geval en geniet van je kleintje!

19. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier een bykay rekbare doek. Gekocht bij bol.com kun je vanavond nog in huis hebben.
    Knopen vind ik erg meevallen. Even doorhebben en t kost niet veel kracht

20. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik heb een rekbare vipcarrier draagdoek. Deze is ook heerlijk in de zomer. Knopen is heel gemakkelijk, na 2x oefenen had ik het al onder de knie. Onze dochter vond het ook heerlijk in de doek

Deel Deze Pagina