Beste dames, Het is een beetje een lang verhaal en het is enkel op gevoel gebaseerd dus misschien zit ik er enorm naast. Maar ik hoor graag jullie ideeen en meningen hierover. Mijn zoontje is nu 12 dagen oud en is geboren met 37.2 weken. In de kraamweek verliep alles goed. Hij zag wel wat geel, bloed getest maar de uitslag was negatief. Hij heeft vanaf dag 1 nooit zijn fles helemaal leeg gedronken maar wel grotendeels. Iedere dag met 10 ml opgehoogd tot ongeveer 80 ml en dat op 8 voedingen. Dit dronk hij nooit helemaal op maar meestal rond 60-65-70 ml. In de avond dronk hij vaak meer dan overdag. Vanaf afgelopen donderdag is hij minder gaan drinken. Ongeveer 50 ml per voeding. Hij heeft die avond uren krampjes gehad, heeft toen wederom 50 ml gedronken en is uitgeput in slaap gevallen. Zijn nachtvoedingen gingen moeizaam. Hij was bijn a niet wakker te krijgen en dronk weinig. (Te uitgeput door buikkramp??). In de ochtend dronk hij eerst om half 8 met moeite 30 ml. Later op de ochtend ongeveer 50 ml. Hij was extreem moeilijk wakker te krijgen, reageerde bijna niet en daarom ( icm met weinig drinken, uitslag in nek, langzaam aankomen en nog ver onder geboortegewicht) heb ik de HAP gebeld op zaterdag. Daar zijn we geweest en sindsdien zijn we opgenomen in het ziekenhuis. Bloed en urine was in orde. Arts geeft aan dat ze dit vaker bij 37 weken kindjes zien. Die doen het de eerste week heel goed en daarna krijgen ze een dip. Kortom: hij is te moe om goed te drinken en drinkt te weinig om genoeg energie op te doen. Vicieuze cirkel. Enige optie is hem iedere drie uur te voeden met fles, alles wat overblijft krijgt hij met de sonde. Hij mag pas naar huis als hij zijn minimale grens van 490 ml per dag zelfstandig drinkt. Vanaf opname drinkt hij dit: 18:00: 75 ml 21.00: 75 ml 00:00: 75 ml 03:00: 25 ml + 50 sondevoeding 06:00: 25 ml + 50 sondevoeding 09:00: 75 ml 12.00: 50 ml 15.00; 60 ml 18.00: 55 ml 21.00: 55 ml 00.00: 55 ml gedronken + 30 ml sondevoeding Hij komt dus idd niet aan de 490 per 24 uur. Maar drinkt de laatste flessen wel standaard 55 ml. In principe moet hij 60 Drinken om de minimale grens te halen. Advies van arts is nu 7 voedingen ipv 8 zodat hij in de nacht kan doorslapen omdat hij zo moe is. En dan 75 ml per voeding. Waarvan hij minimaal 490 moet drinken, anders wordt het met sondevoeding bijgegeven. Het voelt allemaal niet ok en moeizaam. Het verloopt hier rommelig. Steeds een andere verpleegkundige die niet goed op de hoogte is. Hoeveelheden waren verkeerd berekend etc. Ik begin te twijfelen of dit wel de juiste plek voor hem is. En of die 490 voor hem wel Haalbaar is. Met 55 ml per voeding over 8 voedingen zit ik op 440 per dag. Misschien is dat voor hem ook genoeg en hoeft hij niet de max te halen. Het liefst neem ik hem mee naar huis om het daar te proberen. Ik had het idee dat hij daarvoor heel veel meer dronk. Een beetje een onsamenhangend verhaal maar wat denken jullie hierbij?
Even een update: fles van 03.00 uur heeft hij als of gehad om 04:22 uur. Hij heeft hierbij 80 ml gedronken, helemaal zelf. Verpleging wilde dat ik het ging rekken tot 6 uur met fiepjes maar der ging zo tegen mijn gevoel in. Niet gedaan dus. Ook maken ze steeds fouten. Hij heeft 75 nodig en ze blijven 85 maken ondanks dat ik ze erop gewezen heb. Dat geeft een raar gevoel.
Hoeveel weegt hij? M is geboren met 37+5. Ik heb (met haar) 2 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm mijn hoge bloeddruk en bloedtransfusie na de bevalling. Daar hebben ze niet echt gelet op de hoeveelheden die ze drink. De eerste dagen dronk ze flesjes van ongeveer 30 cc. We hebben dit héél langzaam opgehoogd. Pas wanneer zij aan gaf na de fles nog honger te hebben gaven we haar meer. De kraamzorg was het hier niet helemaal mee eens hoor, zij gaf ook die 10 cc per dag extra aan. We hebben dit 1 dag geprobeerd maar dan kwam alles er echt met golven uit en was ze super onrustig tussendoor. Heel lang heeft ze op de 50 cc gezeten. Nu drinkt ze nog 'maar' 150 cc en dat meestal 4 flesjes per dag. Steeds bij het ophogen moest M ook erg wennen aan de extra hoeveelheid. Maar ze was wel vrolijk, allert en sliep goed. In het begin kwam ze niet tot bijna niet aan, groeide wel iets qua lengte. Wij hebben dus echt ons gevoel gevolgd, zijn niet snel met ophogen begonnen, hebben haar schema aangehouden (overdag wel maar maximaal 6 uur tussen de voedingen) en nu gaat het goed. Er zijn weken bij dat ze de minimale hoeveelheid voor haar gewicht niet haalt. Daarentegen zijn er ook weken dat ze er ruim overheen zit. Als je zo twijfelt zou ik vragen of je toch naar huis mag en wanneer je het niet vertrouwt meteen terug mag naar de kinderafdeling. Sterkte in elk geval!!
Ik zou toch ook wel heel erg op je eigen gevoel gaan zitten. Als hij daarop groeit, poept en plast en zich prettig voelt is het goed. Het allerlastigst is nog dat de vpk. zo wisselvallig zijn en het niet goed weten Ik zou dat ook goed terugkoppelen, desnoods later. Mama's gevoel is het allerbelangrijkste! En daar druisen ze nu tegenin. Als je zelf twijfelt aan je gevoel is het handig dat ze je daarbij kunnen helpen. Maar als je gevoel jou wel duidelijk zegt wat je niet wil dan moet daar naar geluisterd worden!
Kun je je twijfels niet bespreken met de kinderarts? Onze kleine heeft met ongeveer dezelfde reden een week in het ziekenhuis gelegen (hij is wel met 39+5 geboren, maar hield niks binnen door spugen). Ik vond de wisselende verpleging en het niet pp de hoogte zijn van afspraken ook erg irritant, maar ik was zelf onzeker om hem mee naar huis te nemen omdat ik bang was dat hij niet genoeg binnen kreeg. Ik weet niet of het kan/mag... maar misschien mag je het thuis zelf verder proberen en kunnen ze de sonde laten zitten zodat je wat hij niet per fles binnen krijgt, alsnog met de sonde kan geven? Sterkte in ieder geval!
Het klopt wat ze zeggen over rond 36/37 weken geboren kindjes. Hadden ze mij ook gezegt en klopte bij ons ook. Gelukkig niet zo meegemaakt als jij nu in zit hoor. Onze dochter (36.5 geboren) dronk ook erg moeizaam en sliep de hele dag door. Ik zou het nog 1 dag aankijken in het ziekenhuis en als je kleintje groeit, aangeven dat je hem mee naar huis wil nemen en ook waarom. De kinderarts denkt dan vaak wel met je mee en is je mening over de verpleging ook meteen duidelijk. Heel veel sterkte!! Hoop dat het snel beter gaat
Bedankt voor jullie reacties dames! Ik heb mijn gevoel gevolgd en we zijn gisterennaar huis gegaan. Dokter vond dit ook niet zo'n probleem omdat hij al Wat beter drinkt. Ik blijf het opmerkelijk vinden dat alle verpleegkundigen en nu dus ook doktoren allemaal heel anders werken. Dokter A wilde hem absoluut nog niet ontslaan, dokter B zag er geen probleem in.. Afijn, tot nu toe doet hij het super goed thuis. We gaan meer zijn ritme aanhouden dan die standaard voorschriften. Hij slaapt soms iets langer maar drinkt dan gewoon een flesje leeg. En als hij in de middag iets minder drinkt dan compenseert hij dat in de avond. Die slimme ukjes kunnen het prima zelf regelen.
Fijn dat het wat beter gaat! Misschien nog handig om te weten, toen we M echt gingen volgen qua drinkbehoefte wilde ze soms na 6 uur en soms al na 2,5 uur drinken...