28 april 2015 ben ik ziekte geworden ten gevolgd van zwangerschap. Aansluitend ben ik met zwangerschapsverlof gegaan en na de bevallingsverlof is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Zeer zware en psychische klachten. Nu heeft mijn werkgever een second opinieonderzoek aangevraagd bij Agatis. Zij zijn van mening dat ik volgende week weer 4 uren kan beginnen. En dat terwijl het UWV verzekeringsaers heeft aangegeven en ook op papier heeft meegegeven dat ik arbeidsongeschikt ben. Echter heeft hij aangegeven niet ziek te zijn tgv zwangerschapsklachten. Alleen wel arbeidsongeschikt. Nu ben ik in overleg met de Arbo naar mijn werkgever gegaan om een kopje thee te drinken en werd mij medegedeeld dat ik vanaf aanstaande woensdag moet komen werken anders word ik niet uitbetaald. En dat terwijl ik een kind heb. De Arbo zegt niks voor mij te kunnen betekenen omdat mijn werkgever in z'n rechtsstaat. Wat moet ik nu doen. Ik kan echt niet werken! Ik heb diverse klachten waarom ik niet kan verschijnen op mijn werk. Ik zit nu met mijn handen in mijn haren want ik zit dus einde van de maand zonder geld. Hoe moet ik nu mijn vaste lasten betalen? Ik hoop dat er iemand mij een goed advies kan geven. Waarom zegt het UWV iets anders dan de Arbo.
Hi Kwekkie4u, Wat een rotsituatie. Je wilt nu weten wat je moet doen om te voorkomen dat je deze maand geen geld van je werkgever ontvangt. Als je ziek bent na de bevallingsverlof, dan bekijkt UWV of de oorzaak van je ziekmelding te maken heeft met de zwangerschap/bevalling. Is dat niet zo, dan verloopt de ziekmelding verder via de werkgever. Je zult dan met de werkgever/Arbodienst overeenstemming over de re-integratie moeten bereiken. Voor het doorbetalen van je salaris, kun je het beste juridische ondersteuning zoeken. Denk hierbij aan hulp van de vakbond, een rechtsbijstandverzekering of je kunt hulp inroepen van het Juridisch Loket. Mocht je met de werkgever geen overeenstemming kunnen bereiken over de re-integratie, dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Bij een deskundigenoordeel beoordeelt UWV o.a. of werkgever en werknemer voldoende doen voor de re-integratie. UWV kijkt naar de geschiedenis en beoordeelt wat er is gebeurd. Wij geven dus géén advies over hoe het verder moet. Ik wens je enorm veel sterkte en een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam
Hallo Petra, Ik ga deskundigenoordeel aanvragen, maar wat staat me te wachten. Word ik opgeroepen of word er telefonisch contact met mij opgenomen? Wordt er ook contact opgenomen met mij psycholoog? En kijken ze ook naar de beslissing van de verzekeringsarts die heeft gezegd dat ik arbeidsongeschikt ben maar niet tgv zw/bevalling? Hoelang duurt een beslissing van de uwv aangezien ik nu zonder salaris zit
Beste Kwekkie4u, Als je een deskundigenoordeel aanvraagt, dan wordt de hand van jouw persoonlijke situatie bepaald hoe jouw aanvraag verder wordt afgehandeld. Het kan zijn dat je wordt uitgenodigd voor een afspraak bij UWV maar het kan ook zijn dat er naar aanleiding van de door jou toegestuurde informatie al een oordeel kan worden afgegeven. Nadat je het deskundigenoordeel hebt aangevraagd, krijg je hier telefonisch of schriftelijk bericht over. UWV mag nooit zomaar medische informatie over jou opvragen bij bijvoorbeeld je psycholoog. Dit ter bescherming van jouw privacy. Soms kan dat wel handig of nodig zijn. In dat geval vragen we jou te tekenen om toestemming te geven daarvoor. Als de beslissing van de verzekeringsarts van UWV relevant is in de situatie waarvoor je het deskundigenoordeel aanvraagt, dan kan ook dat worden meegenomen voor het vaststellen van jouw deskundigenoordeel. De uitslag van het deskundigenoordeel ontvang je na twee tot vier weken. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat de uitslag van het deskundigenoordeel niet bindend is. Het is slechts een advies. Wel is het zo dat de uitslag van het deskundigenoordeel door een rechter wordt meegenomen, in het uiterste geval dat deze zaak voor de rechter zou komen. Werkgevers weten dit over het algemeen, waardoor de uitslag van het deskundigenoordeel er goed voor kan zorgen dat je er uit komt met de werkgever. Als je werkgever je niet uitbetaalt, dan raad ik je aan hierover advies in te winnen bij bijvoorbeeld een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Ik wens je veel sterkte met deze situatie en heel veel beterschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam