Bij het intakegesprek bij mijn verloskundige, 18 weken geleden, heb ik aangegeven dat er suiker in de familie voorkomt: mijn oma had ouderdomssuiker en mijn moeder had zwangerschapssuiker, bij haar 3e zwangerschap. Mij werd door de verloskundige gelijk verteld dat ze dit bij mij daarom ook extra willen controleren met een bloedonderzoek. Ik vond dit niet leuk, maar het was allemaal nog ver weg en alles voor de baby! Met 12 weken is er ook bloed afgenomen, toen is gebleken dat alles in orde was, alleen een negatieve Rhesus C. Dit zou ook weer in de gaten gehouden worden, dmv bloedprikken rond week 27. Inmiddels ben ik alweer 28 weken zwanger en ben ik toe aan het onderzoek voor suiker. Niets wijst erop dat ik het heb, maar het kan geen kwaad om dit even te controleren natuurlijk.. Ik vind alleen de frequentie wat overdreven! Het onderzoek bevat 3 dagcurves, waarvan 1 in week 28, 1 in week 31 en 1 in week 34. Ik begin dan 's ochtends nuchter met een prik, daarna 2 uur na het ontbijt en dan weer 2 uur na de lunch. Hoef geen zoete drankjes.. Gisteren heb ik mijn eerste dagcurve gedaan (en de C- prik) en ik vond het heftig. Niet dat het niet te doen was, maar ik heb echt een naaldenfobie en heb dus echt iemand moeten regelen om met mij mee te gaan.. Heb haar hand 3x fijngeknepen Tja, bevallen zal veel pijnlijker zijn, maar goed.. Dat even terzijde. Ik verwacht dat ik de uitslag over 2,5 week zal krijgen bij de verloskundige, tijdens de controle met 31 weken. Nu zal ik die week ook m'n volgende dagcurve moeten doen.. Maar: wat vinden jullie hiervan? Ik vind het zelf namelijk een beetje overtrokken.. Als ik verhalen van anderen hoor over het onderzoek dat zij moesten doen, hoefden ze maar 1 keer en that's it. Bij mij is er op dit moment niets dat wijst op suiker, maar ik moet 3 keer een dag vrij plannen en iemand meevragen, omdat de verloskundige dit zo wil.. Nogmaals: alles voor de baby. Maar is dit niet wat overdreven? Ik had bedacht dat ik de uitslagen afwacht en mochten die prima zijn, wil ik eigenlijk niet nog een keer. Goed is goed?! Maar wat zou de verloskundige dan kunnen doen? Ik had bedacht dat zij mij in het ergste geval niet meer willen begeleiden.. Durfde dit nog niet te vragen, wilde niet onnodig m'n kont al in de krib gaan gooien Sorry als m'n verhaal wat warrig overkomt, maar ben heel benieuwd wat hierover de meningen zijn. Vinden jullie het normaal of is het inderdaad wat overtrokken?
Ik vind het ook een beetje overdreven.. Ik heb één keer een dagcurve gedaan. Die was prima, dus daarna nooit meer iets over gehoord. Als je uitslag goed is, zou ik gewoon aangeven dat je die andere 2 niet zo nodig vindt.
Ik heb de test met suikerdrankje 3x moeten doen en dat hebben ze deze keer ook weer voor me in petto. Ik krijg het gevoel dat wanneer er eenmaal een label is met (mogelijke) zwangerschapsdiabetes ze je het liefst wekelijks lek zouden willen prikken. Natuurlijk alles voor de baby maar ik vond het zelf ook echt geen pretje. Steeds een ochtend vrij nemen en niet lopen (vanwege ischias stond mijn been in brand als ik lang moest blijven zitten, maar lopen was echt uit den boze)
Bij mij waren er buiten risico (overgewicht) ook geen aanwijzingen dat ik zwangerschapsdiabetes had, heb zelfs zelf gevraagd om test, maar toen bleek het helaas wel zo te zijn. Ik weet niet hoe groot het risico is dat je het in de weken erna alsnog ontwikkelt, misschien kun je haar vragen om dat uit te leggen. Of als je dat minder erg vind voor te stellen om een glucosetolerantietest inplaats hiervan (dan ben je een ochtend een paar uur kwijt i.p.v. hele dag).
Ik moet ook alsnog voor een tweede OGTT. Omdat ik onder controle van de gyn kom vanaf nu omdat de baby (net als de vorige twee) bovenin de groeicurve ziten de jongste tijdens de bevalling klem zat met zijn schouder. Bij 24 weken al een OGTT gedaan, die prima was. Maar nu voor de zekerheid nog een keer, omdat ze toen nog gemiddeld was qua groei en nu dus toch wel groot. Maar dat waren mijn zoons ook allebei. En volgens mij gaan de meeste baby's pas veel groeien de laatste periode?? Ik vind het ook een beetje overdreven en een vieze test, maar doe het toch maar als zij dat wenselijk vinden.
Ik heb ook 1x een dagcurve gedaan erder niets. Enneuuhh nu ben ik beetje bang want ook ik teste resus en mag met 27 weken extra bloed onderzoek, en idd enorm bang voor naalden haha.
Bij mijn eerste zwangerschap moest ik 2x een dagcurve doen die heb ik netjes gedaan het was erg vervelend omdat ik niet in bezit van een auto ben en de prikpost niet echt kortbij was dus ik bleef dan in de stad hangen en savonds na het avond eten naar t ziekenhuis prikken omdat de priklab dicht was toen kon ik dat nog met geen kinderen nu bij mijn 2de zwangerschap wilden ze weer dat ik 2x een dagcurve moest gaan doen toen heb ik gezegt sorry daar pas ik voor toen hebben ze me voor een ogtt laten gaan met 28 weken in het ziekenhuis was 1x nuchter prikken toen suikerdrankje drinken en dan na 2 uur weer prikken dan klaar en hoefde verder geen suiker test meer te doen dan maar 1 keertje dat vond ik echt veel fijner...... Ik ben ook rhesus C negatief en heb pas geleden een extra bloedonderzoek gehad om te kijken of ik antistoffen aanmaakte maar dat bleek niet zo te zijn
Ik heb de OGTT gedaan in het zkh en ik houd nu thuis wekelijks een dagcurve bij. Ik hoef hiervoor niet van huis, ik doe de prikjes gewoon thuis. Ik vind het wel gedoe, maar aangezien het in het belang van de baby is doe ik het gewoon.
dagcurves zijn betrouwbaarder dan een OGTT, dus dat lijkt me juist wel goed. vervelend dat je zo vaak heen en weer moet wel... Ik heb een OGTT gehad met 28 weken, die was niet helemaal goed dus dan heb je meteen de stempel zwangerschapsdiabetes en kom in je een medisch traject. heb 5 dagcurves achter elkaar geprikt, allemaal goed, en prik nu nog elke week 1 of 2 dagcurves. moet bellen als de suikers omhoog gaan. kind is ook niet groter dan gemiddeld... de reden dat het steeds met een paar weken ertussen moet bij jou is denk ik dat de insulinegevoedligheid nog afneemt tot ongeveer 36 weken. Als t in week 27 goed is kan het in week 31 alsnog mis zijn, en een kindje kan in 9 weken nog heel veel groeien...