Dringend knutselhulp gezocht voor vernoeming.

Discussion in 'Babynamen' started by Meca, May 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Onze eerste dochter is vernoemd naar haar oma's dit ging vrij makkelijk gelukkig. Van beide namen konden we de eerste 2 letters pakken.
    Maar nu wil ik graag de opa's vernoemen maar dit wil niet zo best. Hopelijk hebben jullie nog suggesties want ik blijf steken op Phebe maar mijn man is niet enthousiast.
    De namen zijn Pieter en Thijs Berend. Ohja het moet een meisjesnaam worden 😁

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Esther
    Berber
    Pien

3. Aries

Aries Niet meer actief

Lastig. Beetje vergezocht, maar:

Phi(e)ne
    Sterre
    Hester
    Bente

Of met een letter erbij die in beide namen niet voorkomt:
    Phoebe
    Bieneke
    Phaedra

4. Vidah

Vidah Fanatiek lid

Oct 27, 2014
    1,751
    964
    113
    Female
    Thirse
    Diese
    Ise
    Iris

5. Picasso91

Picasso91 Bekend lid

Sep 4, 2013
    955
    0
    0
    Poeh, lastig hoor. Twee heel verschillende namen én van man naar meisjesnaam. Esther was ook mijn eerste ingeving. Kun je geen verschillende doop- en roepnamen doen? Pietertje Thirza/Tisa en dan andere roepnaam? Of toch wachten met vernoemen tot n eventueel jongetje?😇 denk je dat ze heel graag vernoemd willen worden, ook al is het een meisje?

6. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Bedankt voor het meedenken! En ja goede vraag of ze dit zelf net zo belangrijk vinden als ik, daar ga ik over nadenken. Ik heb in ieder geval weer even andere inzichten.
    Mocht iemand nog suggesties hebben zijn ze altijd welkom!

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Husselen met letters vind ik geen vernoemen, ik vind bv Esther totaal niet lijken op Pieter of Thijs. Ja, het heeft een th en wat e's, maar qua klank lijkt het er gewoon niet op.
    Dus ik zou of echt vernoemen (Petra Berendina van mijn part), of vernoemen naar iemand anders (bv overgrootmoeders of tantes) of gewoon niet vernoemen.

8. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Dat mag je vinden, ik vind jouw opties te oud en stoffig. Ik vernoem dan liever op mijn manier met een mooie tweede naam. Al dan wel misschien iets gehusseld want Pithi of Thipi is wel heel zielig.

9. Betula

Betula Bekend lid

Jun 29, 2012
    917
    69
    28
    NULL
    NULL
    Beppie dan maar :)

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Thijs komt van Matthias.

NVB - verklaring voornaam Thijs
    NVB - verklaring voornaam Matthias

Vrouwelijke vorm is Matthia.

Berend komt van Bernhard. Vrouwelijke vorm is Bernhardina Bernhardine. Berna? Dina? Dine? Is wel de Berend eruit.

Van Pieter kan je Petronella of Pieternel maken. Daarbij kan je juist van de nel-kant leuke dingen maken. Nelleke, Neele, Nella, Nel, Nelly, Neeltje.
    Petra is toch wat geweest.

Ik zou persoonlijk voor Matthia gaan en de andere opa nog even niet vernoemen. Of Matthia en daarna een variant op Pieter. Dus 2 namen. Of denken aan oma's of tantes om te vernoemen. Of niet vernoemen.

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik vind als variant op Petronella nog Petronilla.

NVB - verklaring voornaam Petronella

Je zou ook voor Aurelia kunnen gaan, naar Aurelia Petronella, de dochter van Petrus (zie link).

Dus Matthia Aurelia. Komt ze in ieder geval niet bij een naamgenoot in de klas.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik vind ze ook stoffig en zou ze ook niet gebruiken, maar ik zie vaker namen die zogenaamd vernoemingen zijn, maar er niks mee te maken hebben. Dat zijn gewoon geen vernoemingen meer. Vernoemen is dat je je kind dezelfde naam geeft, desnoods vrouwelijker, maar niet totaal anders.

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Dit vind ik wel tof idd. Matthia lijkt niet echt op Thijs, maar heeft iig wel dezelfde oorsprong. Zelfde met bv Dina en Berend.

14. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Britt?

15. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

Sep 10, 2014
    1,748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Of Birthe?

16. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,487
    113
    Waar ik als eerste op kwam met knutselen was perenijs maar dat valt denk ik af als naam:D;)...

Misschien kun je kijken naar de betekenis van de namen, zoals thijs heeft als oorsprong geschenk van god, berend: sterk, moedig, dapper.
    En pieter: rots of betrouwbaar.

Share This Page