hoi meiden ik vroeg me af of iemand dit weet/verstand van heeft/kan uitrekenen.. wij willen graag een huis kopen en wij konden de vorige keer 143.000 krijgen met koster koper eraf.. met kosten koper erbij in was het iets van 153.000 nu krijg ik deze maand omdat ik een jaar ouder word 100 euro netto erbij.. hoeveel meer zou je kunnen krijgen met 100 euro netto per maand extra? we komen namelijk wat te kort... alvast bedankt
Geen idee! Misschien helpt onderstaande link je verder? Succes hoor! Rekenhulp bereken je maximale hypotheek op basis van je maandlasten | Wijzer in geldzaken
Het gevaarlijke is dat iedere site weer een andere berekening geeft. Ik zou persoonlijk naar diegene (weer) gaan die het voor jullie heeft uitgerekend en daar dus weer een berekening laten maken. Zal niet heel veel schelen denk ik.
Dat is van heel veel factoren afhankelijk, dus zou idd gewoon weer naar de hypotheekverstrekker gaan en vragen wat er nu mogelijk is. Ieder vertrekker en hypotheekvorm hebben weer andere maximale bedragen. Ik weet niet waar je geweest bent voor advies, maar een onafhankelijke hypotheekverstrekker kan meestal meer los krijgen dan anderen. Maar daarbij is het wel verstandig om na te denken of je wel aan je maximale hypotheek wil gaan zitten. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar wat als er een inkomen weg valt of je minder wilt gaan werken, houd daar vooraf wel wat rekening mee, anders kun je makkelijk in de problemen komen.
Idd, ben ik het mee eens. Als je afhankelijk bent van de 100 euro extra zou ik me afvragen of je het wel moet doen. Ik bedoel als je het nu niet krijgt is het echt de max aan hypotheek die je straks wil aangaan en dat is echt heel onverstandig.
100 euro netto erbij komt grof gerekend op 200 euro extra bruto uit, zal voor de hypotheek niet heel veel uitmaken denk ik. Maar dit kan je idd heel makkelijk laten uitrekenen op internet. Of je doet het zelf. Doorgaans rekenen ze 4,5 x bruto jaarsalaris om maximale hypotheekwaarde te bepalen (echter als je leningen/alimentatie e.d. hebt wordt het maximaal te lenen bedrag lager!) Wil je heel veilig zitten dan reken je 3x bruto jaarsalaris, en beetje in het midden zou dus 4x maal zijn. Ik raad ook af om op de max te gaan zitten, maar waarom zou je willen kopen voor zo'n bedrag? Nu weet ik niet waar je woont, maar waar wij wonen heb je voor dat geld net een 2 of 3 kamer appartement, dan ben je nog duurder uit ook dan huren met de nieuwe hypotheekregels....
Ik zou gewoon eens een gratis adviesgesprek gaan aanvragen. Je hebt ook nog zoiets als een starterslening.