Als onzekere mama heb ik even een vraagje. Op het moment krijgt mijn zoontje van 5 weken oud 6 voedingen van 120-4 schepjes. Dit moet ik van het cb om de 4 uur geven. Dit betekend dus dat er een nachtvoeding bij zit. Ik laat hem in de nacht gewoon komen en maak hem niet wakker. Hij komt nog een beetje wisselend. Vannacht was hij er al om 4 uur maar zo van de week ook een keer om half 7. Dan is het dus overdag behoorlijk lastig om 6 voedingen te geven. Mijn zoontje weegt nu ongeveer 4400 gram. Zou ik kunnen proberen om 5 voedingen van 150-5 te geven? Zou hij de nachten dan ook langer volhouden? Op het moment is mijn schema meestal zo 5-9-12-16-20-24. Maar vannacht was het dus geen 5 maar 4 uur. Ik vind het nog wel lastig om zelf te beslissen wanneer ik een voeding eraf kan doen of de hoeveelheid kan verhogen. Maar ja om nou op de volgende afspraak bij het cb te wachten?
Het is ook lastig en altijd een beetje zoeken wat het beste is. Als je er een voeding afhaalt, moet je de overige voedingen vaak wel wat ophogen, anders krijgt hij ineens veel minder. Mijn zoontje slaapt sinds hij 5 weken oud is ook door. Hij kwam op een gegeven moment ook erg wisselend. Soms om 4 of 5 uur, soms later. Hij huilde ook niet echt om voeding, dus zijn we gaan rekken met en speentje. En sinds die tijd redt hij het meestal tot zo'n beetje 7 uur. Wij zijn toen ook naar 5 voedingen gegaan van 150 ml (150+5=165 en dan leeg gieten tot 150 ml). Al vrij snel bleven we op de 165 ml. Meetpunt om te onthouden: 150x lichaamsgewicht in kilo's. Dus 150x4,4= 660 ml per 24 uur Dus 6x 110 ml of 5x 130 ml (water incl poeder). Maar neem dat niet te precies, zie het als richtlijn. Mijn zoontje heeft daar altijd al boven gezeten. Ik laat het namelijk niet met honger zitten. Dus probeer je gevoel te volgen en soms gewoon wat proberen. Het kan zeker zijn dat als je de begint met de laatste voeding 150 ml te geven dat hij dan langer vol houdt. Dan kun je die dag erna zo naar 5 voedingen proberen te gaan. Succes met proberen!