Mijn dochtertje sliep eerst altijd uit zich zelf in, heel makkelijk...maar tegenwoordig sinds een maand of 2, is het dus krijsen als we haar op bed leggen. Wat kan ik doen om haar zelf te laten in slapen? Laten huilen heeft geen zin, want ze krijst zich dan helemaal overstuur. Nu wieg ik haar op mijn benen in slaap, maar ze komt nu op een leeftijd dat ze door gaat hebben dat het toch wel erg makkelijk is zo. Heeft iemand tips?
toevallig vandaag cb gebeld en ik trof een begripvolle vrouw en moeder. onze kleine heeft nu ook prima door wanneer je de kamer uit gaan en wannee rhij moet slapen..dan breekt hier echt de hel los ik heb er weken aan toegegeven maar ben bekaf want hij kan inees niet meer alleen slapen terwijl het altijd een heerlijke slaper was... mijn advies..als je zeker weet dat er niets aan de hand is, geen boertje, geen honger geen pijn, laten huilen ze wordt vanzelf moe en zal in slaap vallen..erg moeilijk i know..ik begin er vanavond weer mee...zie e rnu al tegenop...
Maar huilt jou kleine gewoon of ook helemaal over de toeren, krijsen, etc? Dat doet mijn dochter namelijk, zo erg dat ze gaat kokhalzen enzo...
Je kunt proberen om elke 5 minuten haar even te troosten terwijl je haar in bed laat liggen. Of je wacht eerst 5 minuten, dan 10 minuten, dan 15 enz tot je naar haar toe gaat, Of je laat haar huilen. Dit is wel erg effectief, maar wordt door sommigen afgeraden. Dat zul je zelf moeten bekijken of je dat wilt. Het schijnt in ongeveer 3 dagen over te zijn als je ze laat doorhuilen. Met die andere methoden ligt het eraan wat voor kind je hebt. OF ze zijn gerustgesteld omdat je steeds komt troosten, en ze gaan gewoon slapen na een poos, OF ze trekken de conclusie dat als ze maar lang genoeg huilen, dat er dan wel iemand komt. Ik denk op zich dat troosten beter is, en helemaal overstuur huilen kan nooit goed zijn voor een baby, maar het is wel erg vermoeiend, daarom zou ik denk ik na een paar nachten toch neigen naar laten huilen. Op schoot in slaap wiegen lijkt mij in ieder geval niet een goede oplossing.
Wij passen idd die methode toe van , 5 minuten, 10 minuten en dan iedere 15 minuten, hoewel we als ze echt keihard ligt te brullen, dan gaan we na 12 minuten al, als we het niet meer kunnen aanhoren. We pakken haar op, (laten liggen werkt niet) troosten haar tot ze echt rustig is en leggen haar dan terug. Vaak is het dan gelijk weer brullen geblazen maar toch... ze moet dit leren. Hier is het dan vaak een uurtje volhouden en dan valt ze echt goed in slaap. Bij vlagen komt dit af en toe terug. Meestal een dag of 3 en dan is het weer voorbij en is alles weer goed. Maar het is wel zwaar... Laten brullen zonder te gaan troosten zou ik niet over m'n hard kunnen krijgen, omdat ze zich dan zo overstuur brult. Overigens: Soms beseffen we ook ineens, dat ze nog helemaal niet moe is gewoon! En tja, dan pakte we haar nog een half uurtje bij ons ofzo en speelde en knuffelde nog wat met haar, tot ze echt moe was en dan ging ze weer naar bed. Maar we letten dan wel erg op signalen van vermoeidheid, en als die na een half uurtje dus nog niet komen, gaat ze sowieso terug en dan blijft ze ook in bed.
Heel herkenbaar en moeilijk... Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met ons meisje in bed te leggen en te laten huilen Steeds 5 minuten en dan gaan we troosten. Op zich werkt het wel, gelukkig! Vind het alleen zo zielig, en ik wil haar ook echt niet te lang laten huilen, volgens mij is dat ook niet goed! Het is mij ook gebeurd dat ze maar bleef huilen en huilen, zooo zielig. Wat bleek, was ze dus ook helemaal nog niet moe! Eruit gehaald en toen is ze nog een uur ofzo wakker gebleven! Dus daar goed op letten inderdaad!
ja kokhalzen, lijkt of hij dan bijna stikt ofzo :S... het is idd net wat je prettig vind..bij de ene baby werkt het om steeds na 5, 10, 15 min te troosten, bij de andere baby werkt het niet. hier werkt dta helaas niet, als de kleine mij ziet gata hij nog harder krijsen. Hij huilt nu en stopt, luisteren of mama komt, hij dit doet echter als hij al 10 min flink aan het krijsen is hoor. als ik hem troost en hem weer neerleg werkt het averechts dus vandaag probeer ik het, laten huilen uit. erg moeilijk moet ik toegeven, ik ga wel steeds stiekem kijken hoor..zonder dat hij mij ziet, wil wel zeker weten dat er niets ergs is, al kun je dat wel aan het huilen horen. ik pak hem nu meestal op en wieg hem in slaap, snachts ook, ik ben doodop en wordt er echt geen leuke moeder van..wat ik de komende dagen ga doen lijkt mij erg zwaar, maar heb het eerder gedaan en toen had het echt effect, toen was het 5 min huilen en hij sliep. heel veel succes!
Hier heeft de huilmethode nog nooit gewerkt. Ik blijf rustig naar haar toe gaan als ze huilt en geef haar speen. Blijf desnoods bij haar zitten tot ze slaapt en tja, het is soms vermoeiend maar ik merk wel dat ze steeds makkelijker gaat slapen. Ieder doet wat goed voelt voor die persoon en dat hoort ook zo, denk ik. Succes
ja idd, ik heb ook ooit een bericht geplaatst over het slechte slapen van onze kleine man, toen ware veel reacti sook, laten huilen, heel moeilijk als je dat niet kunt. doen waar jij en je kleine zich prettig bij voelen, jij bent de moeder dus jij weet wat goed is voor je kind. *momenteel gehuil op de achtergrond*
Nou, hier ligt ze nog geen 5 minuten op bed en het is krijsen!!! Maar laat haar gewoon ff liggen hoor.....
Het is stil..... 30 minuten... Heb haar er na 5 minuten even uitgehaald even getroost, weer terug gelegd, 10 minuten weer even getroost en opgepakt...en nu slaapt ze volgens mij... Edit: 20:18 uur: Te vroeg gejuict...ze huilt weer..... Edit 2: 20.45: Ze heeft het opgegeven en is in slaap gevallen...
ik heb Jill ook wel eens laten huilen en serieus ze presteerde het om tot 3keer toe een uur lang te huilen! allemaal het slapen voor de nacht... wat een drama. ik zat met gekromde tenen op de bank. het zou volgens dat boekje na de eerste keer al minder moeten worden maar dat werd het dus echt niet. dat was die methode om de wekker te zetten op 15min of zo en dan nadat ze stil is weer terug te zetten, na een uur viel ze helemaal kapot in slaap. dat doe ik dus NOOIT meer. ik kan daar echt niet tegen. nu laat ik haar vaak wel ff huilen hoor 5 of 10min huilen kan geen kwaad, daarna er naartoe en speentje geven en knuffel en weer weg gaan. eigenlijk slaapt ze dan wel snel hoor, duurt geen 15 min meer... sindskort pakt ze ook vaak zelf haar duim, erg prettig want anders blijf ik lopen voor die speen. s'avonds is ze soms zo over de zijk, dan troost ik haar vaak wat langer naast haar bedje. maar laat haar er wel in.
Heb je een goed en duidelijk ritueel dat je kindje weet dat het gaat slapen voor de nacht? Noem maar wat: pyama, schone luier, liedje zingen, boekje lezen, voeding en dan naar bed? Eventueel een muziekje aan tijdens het inslapen? Heb je misschien al aan een knuffel of tutlapje gedacht? Stop het eens een paar dagen een paar uur tussen je borsten, dan ruikt het heerlijk voor je kindje. En je kindje heeft een vertrouwd iets. En misschien er even bij blijven tot je kindje slaapt? Werkt hier ook altijd goed.
Mijn zoontje had er ook last van. Hij ging altijd heel zoet slapen en ineens was het janken. Nu is hij overdag van 3 naar 2 slaapjes gegaan, en het gaat weer goed
Als ik hem naar bed breng, gaat hij altijd eerst met zijn knuffel spelen. Dan laat ik hem alleen. Door de babyfoon hoor ik later een beetje ongemakkelijk gehuil. Dan ga ik naar hem toe; aai hem over zijn bol; en geef hem zijn speen in zijn mond. Dan ga ik in de studeerkamer naast zijn kamer zitten en ga mijn ding doen. Elke 5 min ga ik bij hem kijken. De ene keer huilt hij veel de andere keer niet. Doordat ik naast zijn kamer zit en toch gewoon mijn ding kan doen, geeft dat mij al rust en hem daardoor ook. Ik leer ook zijn meeste huiltonen te analyseren. Dus elke 5 a 10 min ff kijken en zijn speen weer in zijn mond doen. Soms denk ik: "Ach, dit is niet een echte huil jongen". Dan wens ik hem wel te rusten en doe de deur achter mij dicht. Dan slaapt hij vrij direct. Soms word hij hysterisch en dan haal ik hem er even uit, stel hem gerust en leg hem weer terug. Spoel zijn speen af en stop deze in zijn mond. Ik weet het. Het zijn kwesties van volhouden. Geduld hebben dus. Heeel veel geduld. Op een gegeven moment voel je aan, hoe je op dat moment moet handelen. Als het even niet werkt, dan probeer je weer wat anders. Het zijn kleine kinderen en ... de ritmes veranderen iedere keer weer. Zo is er een paar dagen niets aan de hand en zo een paar dagen ineens weer wel. Zolang je zelf de rust kunt vinden (knopje omzetten), zal hij zij ook haar rust voelen en vinden. Het kost alleen erg veel energie, benut deze zo goed mogelijk voor jezelf. En ik praat niet uit gemak of zo hoor, want onze zoon heeft heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel gehuild. In het begin ... oef werd ik er echt kranky van. Mijn man soms nog, maar ik ben gewoon wat meer ervaren, omdat ik meer met de kleine te maken heb op een dag. Nou heel veel succes hoor.
Nana heeft deze periode onlangs ook gehad. Ik vond het altijd superzielig om haar te laten huilen, maar heb het toch geprobeerd. Ik liet haar 5 minuten huilen en dan ging ik naar haar toe, leg haar weer neer( want ze gaat staan in bed) geef haar een aai over haar bol en zeg dat ze lekker moet gaan slapen. Ben de eerste 2 keer wel 3 uur bezig geweest,maar ze sliep uiteindelijk, en nu gaat het elke dag makkelijker en het is nu nog maar 2 weken later! Vanochtend kon ik haar gewoon in bedje leggen en is ze gaan slapen. En wat helemaal super is ze slaapt nu ook in 1 keer de hele nacht door!
En hoe doen jullie dat als je baby nog geen 3 maanden oud is. Okan is nu bijna 11 weken en ook hij valt niet vanzelf in slaap. Zoiezo is het een buikslaper. eerst laat ik hem op zijn rug een beetje huilen en dan leg ik hem op zijn buik en dan huilt hij ook heel erg dan is het overgeven. en daarna pas slaapt hij maar dan moet ik echt bij hem blijven omdat hij zijn speentje moet hebben en anders zijn hoofdje niet neerlegt dus dat moet ik dan maar even doen. Hij blegint ook met de kdv en daar gaan ze hem ook gewoon laten huilen ik wil dat hij eraan went om op zijn rug te slapen maar het lukt maar niet