Ik weet het even niet meer!!! In oktober wordt mijn dochter 3 jaar Ze zegt al een maand of 2 dat ze 'iemand' in haar kamer ziet?! Als je dan aan haar vraagt wat het is dan zegt ze IEMAND en als je dan vraagt of het een meneer of een mevrouw is dan zegt ze iedere x als je het vraagt: dat is een meneer, een meneer en hij heeft een pet! ruim 5 jaar geleden is de beste vriend van mijn partner (haar vader) overleden en die jongen had ALTIJD een pet op, lag zelf in zijn kist met zijn pet op! Dus bij mij gingen gelijk mijn haren overeind staan en schrok me een ongeluk!!!! Ze is bang voor hem omdat hij natuurlijk niet thuis hoort in haar slaapkamer en dan zeg ik haar dat ze tegen hem moet zeggen dat ze wil gaan slapen en dat hij weg moet gaan, soms kijkt ze hem dan na totdat hij de deur uitloopt.... of dan zit ik naast haar bed op een stoel en dan zegt ze dat hij naast me zit en dan wil ik het liefst wegrennen haha of dat hij naast me staat (ik laat haar absoluut niet weten dat ik het ook beangstingend vind) Als ik tegen haar zeg dat ze moet vragen hoe de meneer heet dan zegt ze dat de meneer niet kan praten. En hij is er ook alleen als ik haar naar bed breng, als haar vader dat doet dan heeft ze het er nooit over. ik heb haar kort geleden een foto van die jongen laten zien, in eerste instantie schrok ze van de foto en toen ik haar vroeg of ze hem kende zei ze van niet. die foto staat bij mij in huis (op een plek waar ze hem niet constant ziet staan) maar dan taalt ze er niet naar. Heeft iemand dit ook ooit mee gemaakt, of iemand een idee wat ik hiermee aanmoet?! Liefs Kim
Begint ze er zelf steeds over en gaat ze er over door of ga jij verder vragen? hoe goed je ook probeert niet angstig over te komen, deze emotionele dingen KAN je voor die kleine voelsprietjes van die ukken niet verbergen. Ze voelen haarscherp aan dat het jou wat doet. Vinden dit enorm interessant en gaan er graag op verder om maar uit te vissen waarom jij zo doet als je doet. Misschien moet je er een tijdje weinig tot geen aandacht aan schenken. Wie weet verdwijnt de meneer dan net zo plots als hij verschenen is.
Zou zeker niet tegen haar zeggen dat dit niet zo kan zijn. Bij mijn 2de mk had mijn dochter hele verhalen op dr slaapkamer tegen iets en als ik vroeg tegen wie praat je zei ze doodleuk tegen me zusje Dan ging ze ook niet slapen omdat dr zusje tegen haar aan het praten was op een gegeven moment heb ik gezegd nou moet je gaan slapen en je zusje ook ik wil jullie niet meer horen en dat gebeurde dan ook Het blijft hoe dan ook best creapy ookal geloven sommige mensen er niet in
Mja hier kwam enige tijd "ouwe opa" steeds op de kast. Zegmaar vlak nadat hij was overleden En willekeurig of je zelf vind dat het wel of niet bestaat.. Je peuter ziet het dus bestaat het. Ook als het puur fantasie is is het voor je peuter hartstikke echt! Dus zeggen dat spoken niet bestaan heeft weinig zin. Zolang ze er geen problemen heeft en hij gewoon weggaat als ze dat zegt.. Zou ik er geen probleem van maken Vanochtend hier met dochterlief nog heel gesprek over spoken en gezegd dat ik niet weet of ze bestaan maar dat ik wel weet dat ze in ieder geval niks kunnen doen behalve je aan het schrikken maken. Dat lijkt voorlopig afdoende. Vannacht weer 2x uit bed geweest voor een spook namelijk Olifant voor het spook gezet en toen kon ze weer slapen. Dus ook maar meteen uitgelegd dat ik dacht dat het gewoon een schaduw was ipv een spook. Waarna ze dus wilde weten of spoken wel/niet bestaan en waarom ze niet op onze kamer zitten
Mijn zoon heeft meestal tijgers of een krokodil op zijn kamer. Die jagen we samen weg, en ik leg hem uit wat hij kan doen als ze 's nachts terugkomen (zijn knuffeldraak jaagt iedereen weg, dus hij moet die er gewoon bijpakken). Werkt prima. Neem het serieus: ga niet zeggen dat hij er niet is, maar help je kind om zelf in control te kunnen zijn over wie er in de kamer is. Ik vermoed dat zij de foto heeft gezien en hem op de een of andere manier beangstigend vindt, en dat op deze manier verwerkt.
Mijn dochter weet dat mijn vader op een wolkje zit ( is overleden) en heeft ook vaak hele verhalen dat ze dingen van haar opa heeft geleerd of gehoord. Dat neem ik gewoon serieus. Ik ben het eens met Bri dat dit weleens een levendige fantasie kan zijn geworden na het zien van de foto. Net als Krokodillen en tijgers. Daar zijn geloof ik wel boeken voor te vinden om monsters onder het bed vandaan te jagen. Of misschien eens overleggen met de Ha hoe je dit goed aan kunt pakken.
mijn oudste heeft een paar nachten lang ook een "opa" op haar kamer gezien. die zat volgens haar op haar prinsessenbankje... ze zat er ook tegen te praten en zei opa weg. Mijn opa was in die tijd net overleden, ik ben zelf best nuchter maar iets gaf me toch kippenvel... heb gewoon hardop gevraagd of hij weg wilde gaan. en sindsdien heeft mijn dochter het er nooit meer over gehad. ze heeft hem trouwens nooit bewust mogen leren kennen omdat ze net 14 mnd oud was toen hij overleed. ik zag haar ook vaak in haar bedje staan lachen en wijzen en de hele kamer rondkijken.. het zag er wel grappig uit leek net op een spelletje... ik weet het niet hoor maar het kan best dat er zulke dingen bestaan. mijn opa was nogal een gekke opa.. hield van klieren op een leuke manier en bedacht altijd leuke verhalen en grapjes... ik zou er ook niet teveel op ingaan bij je dochter hoor. laat haar weten dat je haar geloofd en vraag gewoon steeds of diegene wil weggaan omdat je dochter er te vatbaar voor is en jij dit niet wilt. je kunt jezelf dan best "dom" voelen maar hier werkte dat wel... ik had in die 4 dagen na het overlijden van mijn opa ook eens zoiets van he als er nou leven na de dood bestaat zou ik dat best eens willen merken. vlak daarna viel mijn goed gevulde toilettas van een muurtje af die boven de wc is gemaakt. die staat er altijd en echt zo dat hij niet zomar kan vallen.... vanaf dat moment had ik zoiets van neeh hoef het niet te weten het is goed zo ben nogal een schijterd wat dat betreft...
Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden. Ja de foto kan ze gezien hebben, of bij mij thuis of bij 5 andere vrienden die dezelfde foto in de woonkamer hebben staan! . Vanavond begon ze er weer over toen ik haar kamer uitliep: mama niet weggaan want de meneer is er weer.... en dan wijst ze aan waar hij staat Ik vroeg of ze bang was voor de meneer en dat was ze niet (zei ze) nee de meneer was lief en gaf haar kusjes en (haar woorden) lieve knuffeltjes. ook was de meneer verdrietig want hij moest huilen. en zei hallo tegen haar. de meneer luisterde dit keer niet toen ze zei dat hij weg moest gaan maar ze vond het gelukkig niet erg (na een tijdje) en is gewoon gaan slapen. Ik geloof ook wel in dat er nog 'iets' zou moeten zijn en bedenk me dan waarom hij niet naar mij komt en alleen naar mijn dochter!? mocht hij echt zijn en het idd niet een gewone fantasie zijn van mijn dochter!!!
kinderen zijn hier heel erg gevoelig voor!! neem het aub serieus en als ze het eng vind kun je samen met je dochter vregen dat deze meneer aub weg wil gaan of haar in ieder geval niert wil laten schrikken/bang maken etc. ik spreek uit ervaring van mezelf en mijn oudste zoon
Mja ook hier.. Bang voor schaduwen en spoken.. Niet voor "ouwe opa". Blijkbaar is er toch verschil. Maar de spoken gaan nu naar het buurjongetje want die is niet bang voor spoken En de schaduwen is het ook goed als ik iets voor de betreffende kast zet. Nu duimen dat ze vannacht weer doorslaapt. Merk dat ze vaak als ze wakker wordt zegt dat het gordijn beter dicht moet dus daar probeer ik extra op te letten Oh en vanavond uitgelegd dat er schaduwen zijn zolang er licht is. En dat er licht is zolang elke avond het lampje aan moet En dat op onze kamer ook schaduwen zijn maar dat wij er niet bang voor zijn omdat schaduwen niks doen.
Kinderen staan nog open voor dit soort dingen, bij vele gaat dit over en groeien er over heen, andere niet en houden dit op latere leeftijd. en ja, ben er heilig van overtuigd dat er meer is ( zelf mee gemaakt in ons vorig huis..) ik was ooit heel sceptisch erover van yeah right zal wel. wij gingen samen wonen in een huisje waar een man zelfmoord had gepleegd, dit wisten wij niet toen we er gingen wonen. de man die voor ons woonde, is dus daar knettergek weg gegaan en wenste ons sterkte :S ook dit vonden wij al vreemd maja boeiend dachten wij. Vanaf een bepaald moment gebeurde er van alles. gekrab op de muur en ineens toen we thuis kwamen een sterke terpetine lucht in de hal bij de slaapkamer.. de hal en halletje bij de slaapkamer deur staan in verbinding. half uur later was de geur weg en luchten kon je daar niet. ja voordeur open en de slaapkamer deur.. en allerlei spul viel om, waren verplaatst en onze kater Rebel wou op een gegeven moment niet meer alleen beneden zijn.. die krabte dan aan de deurpost of zijn leven er vanaf hing, of begon ineens heftig te blazen tegen een muur.. Achteraf hoorde wij alles en ook dat de man schilder was. Neem het AUB echt serieus. het kan zijn dat het haar vader is en zijn taken nog niet klaar heeft of denkt dat hij niet dood is. dan blijven ze hier. Sommige blijven ook om voor hun dierbaren te waken, daarom misschien de reden dat ie alleen bij je dochter is en niet bij jouw.
ikzelf heb ook ervaringen met zo een dingen en naar mijn mening ...geloof maar dat er effectief "iemand " is ..
Ohh bah!!! ik was daar geen seconde langer gebleven dan nodig!!!! Maar het is gelukkig haar vader niet! die zit naast me op de bank haha Het 'is' de beste vriend van haar vader die ruim 5,5 jaar geleden overleden is! Ik sta er ook wel voor open maar ik merk niks?! Voorheen had ik een foto van mijn (overleden) schoonmoeder op een kast naast de keuken staan en als ik dan in de keuken aan het werk was dan voelde ik me bekeken! na een tijdje vond ik het zo naar dat ik de foto heb weggehaald en toen was mijn gevoel ook weg!!! Ik ben beniewd of mijn (nu 7 maand) zoon het straks ook zal 'zien' want hij is degene die naar die jongen vernoemd is (Giano Robin) Maar iemand enig idee wat ik hiermee aan moet en of kan?! Iig iedereen bedankt voor de reacties!!!