Aangezien ik met mijn 36 jaar onder de risicogroep val, mag ik een vruchtwaterpunctie laten doen. In eerste instantie dacht ik...doen, dan weet je zeker dat je kindje wel of geen down syndroom of open ruggetje heeft. Dat is allemaal leuk en aardig als de test goed uitvalt. Maar wat als je kindje wel een van de afwijkingen heeft...wat doe je dan? Je moet dan op een natuurlijke manier bevallen, je moet het een naam geven, je moet het begraven. Daarnaast denk ik dan...kan je van een ongelukkig (om het maar even oneerbiedig te noemen) kind niet houden en hoe erg is de afwijking? En...de kans op een miskraam na een punctie is bijna net zo groot als de kans op een van de afwijkingen. Wat zouden jullie doen?
Hoi Nookie, Probeer in je overwegingen ook eens te denken aan een vlokkentest. Die kan al met 11 weken en de uitslag duurt 1 tot 2 weken. Als de uitslag dan slecht is en je zou beslissen om de zwangerschap af te breken, ben je nog niet zo ver (12 of 13 weken). Na de uitslag van een vruchtwaterpunktie ben je al 19 of 20 weken zwanger. Dan heb je je kind al gevoeld, je buik is dik en je bent geestelijk ook al meer gewend aan het idee er een kindje in je groeit.
Ja dat klopt, alleen is het risico op een miskraam bij een vlokkentest hoger dan bij een vruchtwaterpunctie en niet alle afwijkingen kunnen worden achterhaald uit een vlokkentest. Dus eigenlijk heb ik die al van mijn lijstje geschrapt. Maar in iedergeval bedankt voor het mee denken.
Het enige wat ze extra kunnen zien met een vruchtwaterpunktie is een open ruggetje (spina Bifida). Maar dat kunnen ze met de 20 weken echo ook zien. Tegen de tijd dat je de uitslag hebt van een vruchtwaterpunktie ben je al (bijna) 20 weken en kun je die screeningsecho laten doen. Het risico op een miskraam is bij de vlokkentest inderdaad iets groter: 0,5 procent tegen 0,3. Voor mij was het belangrijk zo vroeg mogelijk zekerheid te hebben en daarom heb ik de vlokkentest gedaan. Het lijkt mij veel moeilijker en zwaarder om een zwangerschap af te breken als je al 20 weken zwanger bent. Bovendien zit je zo lang in onzekerheid en dat levert veel spanning en stress op. Bij een goede uitslag durf je dan pas te genieten vanaf 20 weken. Laat je goed voorlichten door een arts. Ook op het internet is veel goede info te vinden. Ik wil je niet overhalen tot een vlokkentest hoor, maar ik vind het belangrijk dat je alle voors en tegens goed overweegt. Daarom geef ik je mijn idee hierover. Nog even een goed linkje: http://www.gynaecologie.nl/content/pndiag/inleiding.asp Veel succes met de overwegingen!
Hoi Nookie, Ik ben 35 en zit dus ook in die risicogroep. Ze hebben het aan mij nooit gevraagd / voorgesteld om een vruchtwaterpunctie te doen ! Ik heb wat dat aan gaat een beetje dezelfde mening als jij : Wat als blijkt dat het kindje wat mankeert ? Wat doe je dan ? Wij hebben toen wel een aanbod gehad voor een nekplooimeting ( dan kunnen ze ook zien of de kans bestaat dat het kindje het syndroom van down heeft ) Dat brengt helemaal geen risico's met zich mee, maar we hebben het toch niet gedaan. Wij hadden zoiets van : En dan ? als het zo is ? wat moet je ? En weg laten halen wil ik dan ook niet, want je hebt het wel over een levend wezentje ! Onze gedachten waren ook : Als het kindje het syndroom van down heeft, dan is dat maar zo....het is niet het einde van de wereld en de liefde die je krijgt en kan geven aan zo'n kindje is heel veel waard ! Dus wij hebben het niet gedaan ( maar dat is onze mening ) Je moet het helemaal voor jezelf op een rijtje zetten uiteraard. Bij ons is gelukkig gebleken ( met de 20 weken echo ) dat er geen afwijkingen zijn Maar dan nog hou ik in mijn achterhoofd : het zegt niets....wie weet zien ze iets over het hoofd ? Maar je kan jezelf ook gekker ( laten ) maken dan nodig Heel veel suc-6 ermee, en probeer ook gewoon te genieten van het feit dat je zwanger bent
Bedankt voor de link miss v ik ga er gelijk f naar kijken en natuurlijk bedankt voor jullie reakties. Ik ga zeker mijn zwangerschap niet laten verpesten en zal er dan ook zoveel mogelijk van gaan genieten. Misschein laten we dan toch maar eerst een nekplooi meting doen. Ik hou jullie op de hoogte.
ik ben 39 en heb de uitslag van de combinatietest gehad 1:194 een verhoogde kans dus en ja wat nu? voor mij hoeven al die puncties enzo allemaal niet zo hoor 1 op 194 tuurlijk besef ik de risico's maar inderdaad en als blijkt dat het kindje iets mankeerd wat dan? weg laten halen ? dacht het niet ik wens je veel sucses in je zwangerschap en kan alleen zeggen luister naar je gevoel wat je kindje betreft
Ik heb vandaag van de gynaecoloog gehoord dat je een verhoogd risico hebt bij 1:200... Ik had vandaag nl. de eerste echo. Heb gelijk een combinatie test aangevraagd en ga naar aanleiding daarvan mijn beslissing nemen. Ik krijg een beetje het idee dat de verloskundige en de gynaecoloog niet echt voorstander van zijn van een vruchtwaterpunctie. Dat zegt mij eigenlijk al genoeg...maar ik wacht de combitest ff af.
ik heb na mijn uitslag een gesprek gehad met mijn gyn om te vragen hoe hij er over denkt en hij gaf me niet eens een antwoord op de vraag of ik een punctie moest doen gek he? sucses verder en ik hoop dat je uitslag van de combinatietest goed is
Dat mogen ze ook niet heb ik begrepen Gipsy. Deze beslissing moet je echt zelf nemen. Ik denk dat je vooraf heel goed moet nadenken over wat je wil als je weet dat het een afwijking heeft. Dat is ook het moeilijkst. Ik denk dat je op je moeder instinct af moet gaan...