Ik heb een vraagje voor een vriendin van mij. mijn vriendin heeft 4 kinderen net een kleine gekregen is nu 8 weken, ze woont bij een man waar ze geen relatie meer mee heeft ze gaat hier aan onder door en kan niet meer normaal functioneren thuis door wat hij haar allemaal aan doet. ze kan geen kant op geen famillie hier of vrienden waar ze met haar 4 kids naar toe kan.Ze werkt niet omdat haar man inkomen heeft en zei voor de 4 kinderen kan zorgen. ze wilt heel graag uit huis maar kan geen kant op ze heeft geen inkomsten en geen huis. waar heeft zei eventueel recht op en kan ze dat nu al aanvragen als ze nog officieel met haar partner samen woont? zonder inkomsten of geld kan ze niks voor haarzelf en haar 4 kinderen zoeken. groetjess
Beste Claire1988, Je geeft aan dat je vriendin graag het huis uit wil. Je wilt graag weten waar ze recht op heeft in deze situatie. Als je vriendin geen werk kan vinden en onvoldoende inkomen heeft dan kan ze een bijstandsuitkering (WWB) aanvragen. Er wordt onder andere gekeken naar het totale gezinsinkomen en eigen vermogen. Ligt het totale gezinsinkomen onder de bijstandsnorm? Dan kan ze mogelijk een WWB-uitkering krijgen. Als zij nog samenwoont met haar partner dan telt het inkomen van haar partner ook mee voor de WWB-aanvraag. Ze kan de WWB aanvragen bij het WERKbedrijf. De gemeente beoordeelt dan of ze bijstand kan krijgen. Je vriendin kan bij de gemeente navragen of ze in aanmerking komt voor woonruimte. Actuele informatie over de WWB vind je hier. Ik wens je vriendin veel sterkte met deze situatie. Met vriendelijke groet, Mariƫlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare