Dringende vraag punctie/verhoogd risico down

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door kimkivits, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ja dames,

het blijft moeilijk! ik wil het kindje wel houden als het down heeft. dus de punctie zou nu alleen zijn om dan zekerheid te hebben. maar de ha en gynacoloog waren niet te spreken over een punctie dus ik twijfel nog steeds.

toch zegt mijn 'moedergevoel' voor zover ik die al heb dat het goed zit. maar ja zekerheid heb j epas na die punctie.
    ik hou jullie op de hoogte. maandag heb ik het gesprek.

2. sjaantje2006

sjaantje2006 Actief lid

22 aug 2006
    443
    0
    0
    ik duim voor je!
    heel veel succes!

groetjes sjaantje

3. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Oei wat een lastige situatie zeg :cry: .
    Als je het kindje wilt houden ALS het het syndroom van down heeft ,
    waarom zou je dan onnodig risico lopen ivm een miskraam en dergelijke.
    Als je zeker weet dat je het wilt houden , wat er ook gebeurd en wat jullie kindje
    heeft of niet heeft , zal ik het persoonlijk niet doen..

Natuurlijk moet je hier heeel goed over na gaan denken , en samen
    met je partner praten.

Heel heel sucses en kracht gewenst in deze moeilijke situatie !
    Een dikke knuffel Kim !

4. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    jeetje kim, wat een k*t situatie.

ik geloof dat ik zelf ook geen punctie zou willen. die keuze die je misschien krijgt, weghaen of houden, wil ik niet al weet ik zeker dat ik het zou houden.

ik wil wel 1 ding zeggen, ik woon zelf ook in omgeving eindhoven en heb ook mijn echo's gehad bij het diagnostisch centrum en ben echt totaal NIET tevreden over hoe hun handelen en de manier van benaderen naar de zwangere toe.

Vind het vreemd dat er eerst een dikke nekplooi is en later wordt gezegd dat dat niet is, mij lijkt dat je je HA en gyn en vooral je moedergevoel moet volgen en geen punctie laten doen.

Heel veel sterkte en suc6 met deze moeilijke beslissing.

5. asjuh

asjuh Fanatiek lid

28 dec 2005
    3.028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    jeetje Kim wat een sh*t situatie ...moeilijk om iemand daarin te adviseren ..maar goed ..naar mijn idee ben je heel duidelijk over het feit dat als het kindje down mocht hebben dat je het graag wil behouden , ik neem aan dat je het daar ook uitgebreid over hebt gehad met Leon en dat die jou mening daarin deelt...dus lijkt me mij dan in dat opzicht inderdaad overbodig om een vruchtwater punctie te laten doen met alle risico`s (zoals de artsen zeggen) vandien..ik wens jullie iig heel veel sterkte toe meis ...een hele dikke knuffel van mij

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik wil jullie veel succes wensen maandag, en probeer nog een beetje te genieten van je zwangerschap. Makkelijker gezegd dan gedaan maarja.... hopelijk kunnen ze je geruststellen.

7. Jacqueline1984

29 jun 2006
    22
    0
    0
    Sittard
    Ik kan je mijn verhaal vertellen.

29 Oktober hebben we een positieve test wat spannend was dat.
    half 22 december hebben we de 1e echo in het streekziekenhuis.

De echo was helemaal goed en we mochten gaan, ik vroeg nog even aan de echoscopiste of ze de nekplooi ook kon meten, ze vertelde me dat ze hiervoor net in opleiding was maar ze wilde wel even kijken.
    Ze keek en constateerde een extra 'vliesje'.
    De gyneacoloog werd erbij geroepen en constateerde hetzelfde.
    We werden doorgestuurd naar het AZM voor ene nekplooimeting met betere apparatuur.
    De volgende dag werden we verwacht.
    Hier kon de nekplooi gemeten worden, deze was 2,9 mm vanaf 3 mm heb je een verhoogd risico op een kindje met een chromosomale afwijking.
    De echoscopiste vroeg wat we wilden doen of we verder onderzoek wilden.
    We besloten om een vlokkentest te doen, deze vond 27 december 2004 plaats.
    een week later zouden we de uitslag krijgen.

4 januari mogen we bij de verloskundige op controle en horen we weer een prachtig kloppend hartje.
    Deze stelt ons nog gerust omdat we beiden nog jong zijn ik 21 jaar en mijn vriend 30.
    Als we om 11.00 thuis komen gaat rond 11.30 de telefoon....
    We hadden een voorgevoel en we hadden iemand van het laboratorium aan de telefoon.
    Zij vertelde dat de uitslag van de vlokkentest niet goed was en dat ons kindje het syndroom van down heeft.
    Onze wereld storte in en ik kon niks anders dan huilen.

Dezelfde dag konden we terecht bij de gyneacoloog voor een gesprek.

Na veel praten samen hebben we besloten om de zwangerschap af te breken.

De rest van het verhaal heb ik achterwege gelaten

Tis een vereselijke gebeurtenis maar nu zijn we gezegend met een prachtige dochter Viènne.

Trouwens bijkomstigheid vorige zwangerschap 29 oktober positieve test uitgerekend 7 juli 2005.
    Afgelopen zwangerschap positieve test 20 oktober uitgerekend 6 juli 2006

Bijzonder he!

8. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Kim,

Sterkte en succes vandaag met het gesprek.

Mirre

9. evon

evon Actief lid

18 mei 2006
    432
    0
    0
    Den-Haag!
    Hoi Kim,

ik wil jullie ook erg veel sterkte wensen met het nemen van de beslissing.
    Het moet erg moeilijk voor je zijn.

Succes vandaag.

10. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Kim sterkte vandaag, maar zoals je zelf zegt ook als het wel Down zou hebben dan houd je het toch (zou ik overigens ook doen :D , Down is voor mij geen reden tot abortus) aan de ene kant maakt het dus niks uti om een punctie te doen, aan de andere kant heb je dan zekerheid nu en mocht er onverhoopt wel iets zijn dan ben je voorbereid.

11. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Heel veel sterkte Kim.

12. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Sterkte Kim. Hopelijk klopt je intuitie en is het gewoon goed.

13. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    hey dames,

wij hebben besloten GEEN punctie te doen. het schijnt dat jonge vrouwen vaker een hoog hcg hebben en dat bij vrouwen onder de 25 vaker een misdiagnose wordt gesteld. ik vond dat er te veel risico's aan de punctie zaten. net als leon.

wij willen het kindje graag houden. ook al blijkt later dat het down heeft. ik veroordeel mensen die dit niet willen helemaal niet maar dit is gewoon onze keuze geweest. ik geloof sterk dat dingen met een reden gebeuren als als dit kindje down heeft dan hoort dit kindje bij ons.

bedankt voor jullie steun!

14. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Wat knap dat jullie de beslissing hebben gemaakt. Hopelijk kun je toch weer flink gaan genieten van de zwangerschap! Het blijft gewoon een feit dat er een wonder in je buik groeit, jullie wonder die bij jullie hoort.

Liefs Erica

15. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Fijn dat jullie samen staan in de juiste keuze voor jullie.
    Ik geloof net als jij in Alles heeft een reden!
    Ik hoop dat je de rest van je zwangerschap een beetje meer kunt genieten/minder ziek bent.
    Het is zoals Erica ook al schreef ...er groeit een wondertje in je buik, jullie wondertje!

Liefs Mirre

16. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Probeer ook te bedenken dat er een grotere kans is op een gezond kindje dan op een kindje met syndroom van down! Enneh kindjes met syndroom van down zijn ook lekkere kindjes hoor, maar ja het liefst natuurlijk gewoon een "gezond" kindje.

Ik hoop dat je nog een hele fijne zwangerschap zult hebben met een lief en lekker en zo gezond mogelijk kindje!

17. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Wat fijn dat jullie samen een duidelijke keuze hebben gemaakt!

Veel geluk.
    Liefs, Sophie

18. dorri

dorri Bekend lid

20 sep 2006
    916
    0
    0
    Ik wilde even zeggen (na je hele verhaal te hebben gelezen) dat ik het prachtig vind hoe jij en je vriend hiermee omgaan, ik kan helemaal met je meeleven en heb echt nogmaals respect voor hoe jullie hiermee omgaan! het steunt mij ook hoor, ik moet 3 febr voor de combitest en na jouw verhaal te hebben gelezen hoe gek misschien ook maar ben ik eigenlijk alleen maar gerust gesteld door te zien hoe jullie hiermee om zijn gegaan!
    Hulde! ;)

sterkte en geniet van jullie zwangerschap
    lieve grtjs dorri

19. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    dank je :oops: :oops: :oops:
    moet er helemaal van blozen hihihi

20. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Hoi Kim
    Ik wilde even zeggen dat ik het echt stoer vind en respect voor je hebt dat je je kindje wil houden met misschien de kans dat hij/zij down heeft.
    Niet veel mensen kunnen dit of durven het aan om wat voor reden dan ook. Terwijl het pracht kinderen zij. Echt mn petje af!

Ik wil je heel fijne zwangerschap wensen met alle geluk en liefde

Liefs ikke

Deel Deze Pagina