Hallo, ik zal mijn vraag even kort proberen samen te vatten. Ik ben 19 jaar en 21 weken zwanger. Werk sinds een aantal weken (15) op basis van een 0 uren contract in de thuiszorg. Nou werk ik ontzettend weinig ( helaas, maar word gewoon niet meer ingepland) ongeveer 8 uur in de week. Ik loop al vanaf 15 weken met veel harde buiken, veel klachten en nu ook nog bekkeninstabiliteit. Mijn verloskundige heeft mij geadviseerd te stoppen met werken maar aangezien ik een 0 uren contract heb vind ik dit allemaal erg verwarrend. Geen werk, geen inkomen natuurlijk!! Nou vraag ik me af heb ik dan recht op een uitkering? Daarbij ook omdat ik natuurlijk nog vrij jong ben. Ik woon samen met mijn partner en hebben wel 2 inkomen nodig. Ik hoor graag van u!!!
Beste Brunette01, Als je op basis van een nul-uren contract werkt heb je recht op loondoorbetaling bij ziekte van je werkgever als je ziek wordt tijdens een oproepperiode. Werk je al 3 maanden of langer elke week? Dan heb je ook recht op loondoorbetaling bij ziekte van je werkgever. Omdat jij ziek bent door je zwangerschap meldt de werkgever je ziek bij UWV. De werkgever geeft dan op de aanvraag aan of de uitkering rechtstreeks aan jou of via de werkgever betaald moet worden. De hoogte van de uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen van één jaar voor je eerste ziektedag. Van het dagloon dat UWV voor je vaststeld ontvang je een 100% betaling. Actuele informatie over het recht op Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare