krijg toch minder loon...

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by joseetje26, Jul 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    Hallo medewerkers uwv,

ik heb een vraagje..

ik werk in de zorg met onregelmatige tijden en krijg dus altijd een flink bedrag ORT, bij je zwangerschapsuitkering nemen ze volgens mij een gemiddelde... toch heb ik echt iedere maand in mijn verlof minder geld dan ik normaal gesproken als ik werk heb... deze maand zat er zelf helemaal geen ORT bij en ook het bedrag is iedere maand weer anders..

ik begrijp helemaal niet hoe dat word berekent??? welk gemiddelde en waarvan nemen ze dan en wie geeft dat door??? is dat onze salarisadministratie? waar gaat dit fout?

ik wil het graag zelf even narekenen maar dan moet ik wel weten hoe dat word berekent.

vriendelijke groet

Jose

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Jose,

UWV berekend de hoogte van je Zwangerschaps- en bevallingsuitkering als volgt. We nemen je inkomen van één maand of 4 weken voor de ingangsdatum van je verlof. Het gaat dan om de laatste volledige periode. Hierbij wordt ook de ORT mee genomen in de berekening.

Bijvoorbeeld: je bent op 15 juni met verlof gegaan en krijgt 1x per maand salaris. Dan is jouw referteperiode de maand mei.

Je deelt dit inkomen door het aantal werkbare dagen per maand. UWV gebruikt de deelfactor 21,75 hiervoor. Bij een 4 weken periode is dit 20.
    De uitkomst hiervan is je dagloon. Je krijgt hiervan 100% betaald.

In de toekenningbrief die je van UWV hebt ontvangen staat het dagloon dat UWV voor je heeft berekend.

Actuele informatie over de hoogte van je uitkering vind je hier.

Ik wens je nog een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    dat is voor mij dan niet echt een objectief loon want in de maand ervoor ben ik om het rustig aan te doen met vakantie geweest en dus geen ort, en ik ben ook expres weinig ingeroostert... nu loop ik dus zeker meer dan ruim 100,- euro per maand mis...

kan ik hier nog iets mee?

groetjes Jose

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Jose,

Als er in de periode waarover de uitkering berekend wordt sprake is van ziekte of verlof. En hierdoor valt de uitkering lager uit, dan kan ernaar de periode daarvoor gekeken worden. Als je wilt weten of je hiervoor in aanmerking komt kun je contact opnemen met UWV-telefoon (0900-9294).

Je geeft dan aan dat er sprake is geweest van verlof in de referteperiode waardoor je de ORT niet hebt ontvangen. UWV beoordeelt dan of er in jouw geval naar een eerdere loonperiode gekeken moet worden.

Actuele informatie en een uitgebreide brochure over de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page